0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    cenkesener

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #15 : Ekim 27, 2008, 13:46:57 »
Pervaneden daha sessiz Jet Tahrikli sistemler de mevcut... Baş taraftaki bir delikten emilen su, bir pompa ile 4-5cm çapındaki deliklerden basınçla püskürtülmekte...
Ederi 25-35kgf için 1,800Avro ....
Pervaneli sisteme göre açılan delik çok daha küçük...

Jet Thruster'a bir örnek...
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Aali San

  • * Gezgin Korsan
  • 1.639
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #16 : Ekim 27, 2008, 13:59:21 »
Flaplar, teknenin başına , şurasına burasına flaplar ve ek dümenler geçmişte
denenip, hepsi denizcilik tarihinin dibine batırılmış...Bir dönem Americas Cup
( ki bu adamların tornistanla işleri yok, geri giderek yarış kazanılmaz ya ? )
teknelerinde de denenmiş, hatta belki fotoğraflarını da görmüş olabilirsiniz ;
dümen pedestalinde üst üste veya iç içe iki ayrı dümen simidiyle dümen
tutulurmuş.
Sanırım bu fikirleri buldukları hızla terk etmişler yine.

İsmini hatırlayamadığım için internetten bir link vs bulup buraya koyamadım.
Bir Almanın icadı bir dümen sistemi vardır. Palanın arkasına ince, dar bir ikinci
kanat yerleştirilir, bu kanat dümen palasına menteşelerle bağlıdır.

Soonacııma dümen palasıyla bu kanat yukardan yani ( prensipte bu mekanizma
su seviyesinin üzerinde bile kalabilir ) bir hidrolik pistonla birbirine bağlanır.

Dümene basıldıkça bu hidrolik piston arkadaki kanatçığı dümenin döndüğü yönde
daha da fazla bir açıyla basar. Yani dümen palası örnek olarak 30 derece basılıysa,
bu kanatçık yine sallayalım, 45 derece basılıdır. Bu durumda tekne neredeyse
olduğu yerde dönebilmekte(ymiş) ve iyi tornistan dinler(miş ).
Mış, miş demek de aslında gereksiz, çünkü Alman Yacht dergisi galiba bunu
test etmiş ve aslan gibi fotoğraflarla da yayınlamıştı...İnatçı bir hidrolikçi bu
sistemi inşa edebilir.

Çok daha kolay bir yöntemle de iyi dümen etkisi sağlandığı iddia edilir. Dümen
palasının arka ucunun mümkün olduğu kadar keskin hale getirilmesiyle...

Bir diğer yöntem de hem de UÇARI gibi dümen palası düz değil , profilli olan ( dolayısıyla bu tadilatla dümenin geometrik şeklinin bozularak göze hiç de efektif olmazmış hissi verdiği )
palada bile, arka uca ( yani illa keskin olsun denilen tarafa ) topu topu iki parmak genişlikte
2-3 mm kalınlıkta bir saç levhanın montajıyla teknenin dümen dinlemesinin çok değişeceğini
söyleyen teoreme inanmaktır.
Bu yarım gün ve üç kuruşa mal olacağından ( çalışmazsa hiç bir zararı da yok nasılsa )
bence denemeye değer. Çekek yerinde marangoz gelip dümenin arkasına el frezesiyle 3 mm
genişlikte 10 mm derinlikte bir kanal açsa, buraya metal ( hatta belki hazır fiber bir bant, belki
boyu yeterince uzun bir anayelken çıtası bile olur ?  ) yerleştirilse bakalım fayda sağlayacak mı ?
yerleştirilse


S/Y Sanela
*

    Çevrimdışı Aali San

  • * Gezgin Korsan
  • 1.639
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #17 : Ekim 27, 2008, 14:08:53 »
Ahan da buldum, saksı hala bazı şeyleri hatırlıyabiliyo...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sinan Korsan bööle bi Zihni Sinir procesiyle başbaşa
bırakılabilir, valla ben de yardım ederim elimden geldiğince.
S/Y Sanela
*

    Çevrimdışı Caner Ersoy

  • * Gezgin Korsan
  • 510
    • Yaşadığı Şehir
  • Bodrum
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #18 : Ekim 27, 2008, 14:48:25 »
Omurga salmalı teknelerde dümen sorununa ilişkin olarak uzun yıllar uyguladığım ve istediğim yere rahatca girip çıktığım yöntemi paylaşayım istedim sizlerle....  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Daha önce de yazmıştım 15 yıl kadar klasik tip tırhandil ile dolaştım Ege de.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Maşallah, Uçarı ve diğerleri gibi başına buyruk, kıçına kuyruk bir koca tekneydi 25 ton kadar. İstediği yere gider, hiç söz dinlemezdi.
Günlerce rıhtımda diğer tırhandillerin manevralarını seyrettim. (Guletler dümen yapısı farklı olduğu için herhalde hiç sorun çıkarmıyorlar) Kaptanların eli sürekli gaz kolunda ve bir gaz verip bir kesiyorlar. Sonunda keşfettim ki tornistan manevrası sırasında önce hızlı yol veriliyor tekneye, sonra makina boşa alınıp dümen tutuluyor ve isteğe uyuyor tekne. Sanırım pervanenin dümen palası üzerindeki suyu emmesi, palayı boşa çıkarıyor. Boşa alınınca, pala rahatladığı için ve tekne üzerinde de yol olduğundan kuzu kuzu dönüyor istenen yöne. Bu yöntemle çok rahat ve istenen yöne manevra yapılıyor.
Yöntemin özü; yüksek devir gaz ver, boşa al dümen kır.
Uygulayın, manevranız rahatlarsa 20 şer kağıt isterim GK kasasına.

Yaşlı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Dur daha yapacak çok işimiz var

*

    Çevrimdışı Hakan Zorlu

  • * Gezgin Korsan
  • 7.305
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Maşallah
    • S/Y Maşallah
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #19 : Ekim 27, 2008, 15:06:25 »
Caner abi,

Dediğin taktik nispepeten Maşallah'ı rahatlatıyor. Ama ben pimpirik adam olduğumdan şanzıman aşınır diye o taktiği uygulamaktansa marinadan bot çağırmaya başladım. Hatta geçenlerde Güven abi denedi. Tornistanda nasıl dinlemez dümen diye, sonrasında o da hakverdi. Ama şu ana kadar Maşallah'ı torinistanda en istikrarlı çeviren kişide o oldu. (tabiki benden sonra Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )

Uygulayın, manevranız rahatlarsa 20 şer kağıt isterim GK kasasına. Demişsin abi. Biz daha evvelden uyguladıktı zaten ama sizin gibi gençlerin hevesi kırılmasın diye 10 kağıt çalışır benden. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


S/Y Maşallah
*

    Çetin Kent

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #20 : Ekim 27, 2008, 15:09:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Uygulayın, manevranız rahatlarsa 20 şer kağıt isterim GK kasasına.



Geko hızla ticari bir yapıya bürünüyor Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.363
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #21 : Ekim 27, 2008, 15:21:24 »
Tam tersi olmasın? Yani dümeni ileri giderken gideceğiniz yöne kırarsınız, ileri doğru biraz fazlaca gaz veririsiniz. Tekne daha yol yapamadan pervane suyu dümen palasından geçer ve tekneyi çevirir, sonra tornistanla zaten düzelmiş tekneyi hareket ettirirsiniz.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Aali San

  • * Gezgin Korsan
  • 1.639
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #22 : Ekim 27, 2008, 15:22:28 »
Doğru anlatmış...
Güven çevireyim diye MAŞALLAH'ı sadece ya üç yada dört kere
Sanelanın üstüne üstüne sürdü...Sancak yönüne eksik teşebbüs
şeklinde kalmış 3 dönüş denemesi, iskele yönde yine eksik kalmış
4 dönüş denemesi...En sonunda döndü tekne, çıktık yola.
Ateş Erim Beyefendinin SG helikopteri o gün marinanın üzerinde olsaydı,
bize bakmaktan başları döner,liman çanağına düşürürlerdi maazallah
o pahalı ve gürültülü oyuncağı.

Ben gerçekten tehlike altında yaşayan bi denizciyim abiler...
S/Y Sanela
*

    Çevrimdışı Caner Ersoy

  • * Gezgin Korsan
  • 510
    • Yaşadığı Şehir
  • Bodrum
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #23 : Ekim 27, 2008, 15:50:14 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tam tersi olmasın? Yani dümeni ileri giderken gideceğiniz yöne kırarsınız, ileri doğru biraz fazlaca gaz veririsiniz. Tekne daha yol yapamadan pervane suyu dümen palasından geçer ve tekneyi çevirir, sonra tornistanla zaten düzelmiş tekneyi hareket ettirirsiniz.
[/color]


Tabiiki bu manevra biçimi ileri ile birlikte kullanılabilir. Ancak marina içersinde tekne kıçını girilecek yere dik hale getirmek için yeterli alan olmuyor herzaman. Yada rüzgar izin vermiyor olabilir. Düz tornistanla girilecek yere yaklaşıp, gaz keserek manevra yapılıyor.

Ben gerçekten tehlike altında yaşayan bi denizciyim abiler...

Aali bey allah size sabırlar ihsan etsin, bunca korsan arasında teknenizin sağlığına duacı olmaktan başka birşey gelmez elden..

Geko hızla ticari bir yapıya bürünüyor

Kendim için birşey istiyorsam namertim... hani seneye Sadun Bora etkinliği yapıcaz ya, hazırlık olsun diye.

Hakanım 10 kağıt kesmez, zaten develüasyon oldu, sana da hatırlatmıştım...
Dur daha yapacak çok işimiz var
*

    Çevrimdışı Caner Ersoy

  • * Gezgin Korsan
  • 510
    • Yaşadığı Şehir
  • Bodrum
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #24 : Ekim 27, 2008, 15:56:06 »
Haa bu arada Çeto Korsan sende hoş geldin ait olduğun topraklara.
Yaz sezonun kapandı herhalde.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Umarım iyi bir sezon olmuştur.
Dur daha yapacak çok işimiz var
*

    Çevrimdışı Umut Korkmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 9.409
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • yelkenlipoyraz
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #25 : Ekim 27, 2008, 16:10:03 »
Belirtmeden geçemeyeceğim....
Marina komşum sevgili Can Buluman'ın (Y/Y Ekim) tornistanda yerine yanaşmasını her seferinde ilk kez görüyomuşum gibi hayretle ve imrenerek izliyorum.  Umarım birgün ben de bu şekilde yanaşabilirim.
O güne kadar baştan karaya devam......
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap      TUR 6373
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Hakan Erim

  • * Gezgin Korsan
  • 14.625
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • S/Y Ekip, İstanbul
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #26 : Ekim 27, 2008, 16:42:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yöntemin özü; yüksek devir gaz ver, boşa al dümen kır.



Uçarı tornistanda kıçını iskeleye atıyor. Şimdi bu çok önemli bir veri. Bu veriyi alıp cebime koyuyorum en başta.
Ben aynen dediğiniz gibi (özellikle tornistanda) "gaz ver, tekne yol alsın, sonra gazı kes, teknede yol varken palayla kumanda et" yöntemiyle oldukça hakim olabiliyorum. Ama değişen rüzgar koşulları hele alargada iken akıntı, dalga falan var ise bileşenler çoğalıyor ve "eee, yemişim manevrasını" diyip yandaki tekneyi tutup Uçarı'yı yerine çekiveriyorum. Bu aşamada pontonda bana yardıma gelmiş kimse varsa gözlerinde hep o "yuh, ayı!" bakışını yakalıyorum.

S/Y Ekip
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Özgür Evren

  • * Gezgin Korsan
  • 1.904
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #27 : Ekim 27, 2008, 18:58:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Caner abi,

Dediğin taktik nispepeten Maşallah'ı rahatlatıyor. Ama ben pimpirik adam olduğumdan şanzıman aşınır diye o taktiği uygulamaktansa marinadan bot çağırmaya başladım. Hatta geçenlerde Güven abi denedi. Tornistanda nasıl dinlemez dümen diye, sonrasında o da hakverdi. Ama şu ana kadar Maşallah'ı torinistanda en istikrarlı çeviren kişide o oldu. (tabiki benden sonra Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )

Uygulayın, manevranız rahatlarsa 20 şer kağıt isterim GK kasasına. Demişsin abi. Biz daha evvelden uyguladıktı zaten ama sizin gibi gençlerin hevesi kırılmasın diye 10 kağıt çalışır benden. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

kalbim kırıldı.. alındım... başka da bir şey demedim... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    sumorsu

Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #28 : Ekim 28, 2008, 01:14:08 »
Macgregorda dümen palalarının arkaları bıçak gibi keskindir bu yüzden. Macgregor beğenmeyenlere duyurulur Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Faruk Savcı

  • * Gezgin Korsan
  • 688
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • picasa foto
Ynt: Baş dümeni
« Yanıtla #29 : Kasım 05, 2008, 16:12:41 »
''Bir Almanın icadı bir dümen sistemi vardır. Palanın arkasına ince, dar bir ikinci
kanat yerleştirilir, bu kanat dümen palasına menteşelerle bağlıdır.

Soonacııma dümen palasıyla bu kanat yukardan yani ( prensipte bu mekanizma
su seviyesinin üzerinde bile kalabilir ) bir hidrolik pistonla birbirine bağlanır.

Dümene basıldıkça bu hidrolik piston arkadaki kanatçığı dümenin döndüğü yönde
daha da fazla bir açıyla basar. Yani dümen palası örnek olarak 30 derece basılıysa,
bu kanatçık yine sallayalım, 45 derece basılıdır. Bu durumda tekne neredeyse
olduğu yerde dönebilmekte(ymiş) ve iyi tornistan dinler(miş ).
Mış, miş demek de aslında gereksiz, çünkü Alman Yacht dergisi galiba bunu
test etmiş ve aslan gibi fotoğraflarla da yayınlamıştı...İnatçı bir hidrolikçi bu
sistemi inşa edebilir. ''



Aali Korsan üstadımın üstte bahsettigi dümen sekli bu olsa gerek. Ama hidrolik degil. Alaman olup olmadıgınıda bilemiyorum.

İnternette dolaşırken indirdigim detay arşivinde buldum. Sitesini hatırlamıyorum ev yapımı olacak galiba .

iş görürmü bilemem.


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 05, 2008, 16:25:16 Gönderen: Faruk Savcı »