Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Alpaslan Çolakoğlu - Haziran 02, 2016, 22:09:24
-
Selamlar korsanlar,teknede mevcut Autohelm 3000 oto pilota uyum sağlayacak chartplotter varmıdır?Malum oto pilot epey eski model .Konuya vakıf olan var ise yardım istiyorum.
(http://s33.postimg.org/9lmof9pt7/DSC02667.jpg) (http://postimg.org/image/9lmof9pt7/)
(http://s33.postimg.org/tbfj5braj/DSC02667.jpg) (http://postimg.org/image/tbfj5braj/)
-
http://www.raymarine.com/view/?id=1836&collectionid=10&col=1838 (http://www.raymarine.com/view/?id=1836&collectionid=10&col=1838)
Yukardaki bağlantıdan otoplotunuzu seçin ve inceleyin eğer seatalk çıkışına sahipse raymarine chartplotter ların çoğu ile uyum sağlar
Farklı marka chartplotter için ise yine otoplotunuzun nmea 0183 çıkışı varsa aynı haberleşme protokoluna sahip chartplotter bağlantısı yapabilirsiniz
-
Bende de Autohelm ST4000 var.Ben de çözemedim uygun cahartherplotter lar hangileri ,android tablet ve tlf dan naviosonics ile idare ediyorum.Tlf suya mukavim ama sonuçta tlf da tablet de sert koşullara göre üretilmiş cihazlar değil.Ama eski bir sisteme yeni bir charterplotter nasıl uydurulur uyar mı bilenler bir yardım ederse süper olur.İkinci el Ebay dan da bir süre takip ettim ama hangisi uygun çözmek çok zor.
-
Sea talk ve NMEA (iki sistem) olmak üzere zaman içinde cihazların haberleşmesi için değişik protokoller geliştirildi. Bunu bilgisayaralarda paralel port, series port ve usb gibi düşünebiliriz. BUnların birbirine çevrilmesi de mümkün ama bir bilgisayar gerekir veya oldukça pahalı ara birimler satın alacaksınız. Öncelikle Autohelm 3000'in haberleşme protokolünü öğrenip chartplotter'i ona göre aramak gerekir, ama eski bi model olduğundan sanırım uygun chartplotter bulmak biraz zor olacaktır.
-
Modellerin başındaki ST galiba seatalk un kısaltılmışı.Protokol seatalk bu durumda.ST 4000 için
(http://s33.postimg.org/m617s35cr/aotohelm_3000.jpg) (http://postimg.org/image/m617s35cr/)
Autohelm 3000 için ise preseatalk olduğundan bahis geçiliyor.
-
AutoHelm otoplotlarin bazılarında seatalk çıkışı yok eski teknemde bağlı olan 3000 serisi ve kendinden pusulali modeldi seatalk yani raymarine cihazların birbiri ile muhabbet edip dedikodu yaptığı bu arada rüzgar hız derinlik gibi bilgileri komşu cihazlar ile paylaştığı bir sistemdir sadece raymarine in yazılımıdır eski nesil c serisi e serisi gibi seatalk özelliğe sahip chartplotter ile dedikodu alışverişi yapabilir
-
"Otopilot çıkışı" pek doğru bir terim değil. Hem çıkış hem giriş olması lazım. Klasik bir chartplotter-otopilot sistemi aslında üç ana bileşenden oluşur, üçüncüsü pusuladır. Chartplotter, grafiksel olarak elektronik harita üzerine ekranda koyduğunuz bir işareti, otopilotun anlayacağı değerlere çevirir ve o işarete teknenin gidebilmesi için otopilota dönme komutları gönderir. Bunu yapmak için teknenin konum bilgisini ve/veya yön bilgisini pusula, GPS gibi kaynaklardan tespit eder. Chartplotter'da hazırladığınız plana göre bir iz üzerinden (ardışık waypointler) veya tek bir işarete (waypoint) otopilota komutlar gider ve tekne oraya yönlendirilir. İşte bu konuşmanın gerçekleşmesi için chartplotter ve otopilot arasında bir veri bağlantısı kurulmalıdır. Otopilotta çıkıştan ziyade giriş olmalıdır.
Yapılacak şey, Autohelm 3000 kitapçığının teknik bilgiler kısmına bakarak bu veri protokolünün ne olduğunu öğrenmek (NMEA 0183 gibi) ve chartplotter bu protokolde veri gönderiyorsa otopilota nasıl bir kablolama ile bağlanacağını öğrenmektir. Sonrası çocuk oyuncağı...
Bu arada bildiğim kadarıyla Raymarine ST3000 Wheel Autopilot (RAY Z155) ile aynı ise bunlarda hem Seatalk hem Nmea 0183 var.
-
"Otopilot çıkışı" pek doğru bir terim değil. Hem çıkış hem giriş olması lazım. Klasik bir chartplotter-otopilot sistemi aslında üç ana bileşenden oluşur, üçüncüsü pusuladır. Chartplotter, grafiksel olarak elektronik harita üzerine ekranda koyduğunuz bir işareti, otopilotun anlayacağı değerlere çevirir ve o işarete teknenin gidebilmesi için otopilota dönme komutları gönderir. Bunu yapmak için teknenin konum bilgisini ve/veya yön bilgisini pusula, GPS gibi kaynaklardan tespit eder. Chartplotter'da hazırladığınız plana göre bir iz üzerinden (ardışık waypointler) veya tek bir işarete (waypoint) otopilota komutlar gider ve tekne oraya yönlendirilir. İşte bu konuşmanın gerçekleşmesi için chartplotter ve otopilot arasında bir veri bağlantısı kurulmalıdır. Otopilotta çıkıştan ziyade giriş olmalıdır.
Yapılacak şey, Autohelm 3000 kitapçığının teknik bilgiler kısmına bakarak bu veri protokolünün ne olduğunu öğrenmek (NMEA 0183 gibi) ve chartplotter bu protokolde veri gönderiyorsa otopilota nasıl bir kablolama ile bağlanacağını öğrenmektir. Sonrası çocuk oyuncağı...
Bu arada bildiğim kadarıyla Raymarine ST3000 Wheel Autopilot (RAY Z155) ile aynı ise bunlarda hem Seatalk hem Nmea 0183 var.
Bende aynısını demiştim ;??^+%% ;??^+%% ;??^+%%
Zaten her cikis olan yerde girişte olmasi gerekir diil mi ama ?
-
(http://s33.postimg.org/qraoohnff/Wireless_NMEA_System_Connection_Points.jpg) (http://postimg.org/image/qraoohnff/)
Görsel anlatayım bari
-
Bende aynısını demiştim ;??^+%% ;??^+%% ;??^+%%
Zaten her cikis olan yerde girişte olmasi gerekir diil mi ama ?
:D
Ama bence benim söylediğim daha anlaşılır.
Tuvaletler de çıkış ama giriş yok mesela. :P
-
Merak ettiğim otopilot ile charplotter neden birbirine bağlama ihtiyacı duyuluyor?
Düz bir hatta gitmek dışında harita üzerinde bir rota çizip bu karışık rotayı otopilot'un takip etmesi mi isteniyor?
Böyle bir uygulama yapan, kullanan, güvenen var mı?
Bana pek gerçekçi, uygulanan, tercih edilen bir yöntem gibi gelmedi..
Yani ben etmiyorum, edenlerin sebebini merak ettim?
Ayrıca bu otopilotun aşağıdaki adreste bulduğum manuelde NMEA 0183 arabirimli Z075 kodlu "radio navigational interface" 'e bağlandığını görüyoruz.
Dolayısı ile bu otopilotun NMEA 0183 arabirime sahip olduğunu düşününebiliriz. (ama bu chartplotterdan gelecek nmea sinyali ile otopilotu kumanda edebileceğiniz anlamına gelmez.. denemeden bilinmez..)
www.cncphotoalbum.com/serviceguides/autohelm3000.pdf (http://www.cncphotoalbum.com/serviceguides/autohelm3000.pdf)
PowerPilot'un manuelinde radio arabiriminden böyle bahsetmiş;
(http://www.stw.fr/forumstw/photo/grande/quest_ph_1_49197_g.jpg)
-
Ben de guvenmem ve kesinlikle chartplotter dan tekne yonlendirmedim gereksiz bence
-
Alpaslan kaptan,
Bu otopilotu direk gpse bağlayamazsınız. GPSten konum alarak buna dümen tutturmanız için bir arabirime ihtiyacınız var.
İnternetten Autohelm radio navigation interface olarak aratırsanız ne olduğunu göreceksiniz.
Bu bahsettiğim arabirim, sizin otopilotun rudder yazan soketine bağlanır ve üzerinde data kabloları bulunur. Bu data kablolarını gpsin kullanım klavuzunda belirtilen renkteki kablolara bağlayıp cihazı açıp, gpstende goto komutunu verdiğinizde otopilotunuz gpsten aldığı verilerle dümen tutabilir. Bu otopilot çok eski bir model olduğundan yeni gpslerle konuşamayabilir tam bilmiyorum. Bende Magellan fx324 map gps vardı ve bunun kullandığı protokol (NMEA 2000 di galiba? ) arabirimi destekliyordu. Fakat en sağlamı bu bahsettiğim arabirimin kullanım klavuzunu internetten bulup hangi protokolü desteklediğini net öğrenip ona göre bir cihaz bakmaktır.
Her gpste otopilot sinyal kablosuda yok bildiğim kadarı ile. Mutlaka otopilota bağlanabilen cins birşey olması lazım.
Ben bu arabirimden ve ayrıca uzaktan kumanda modülünü ebayden 6 ay aradım zor buldum. 100 USD ödedim ama kargoda kayboldu cihazlar. ebayde autohem radio navigation interface olarak aratırsanız belki denk gelir birgün.
Yalnız şuna dikkat edin arabirimi alırken. Bunların 4 pinli ve 5 pinli olmak üzere 2 tipi var. sizin rudder soketi kaç pinli ise ona göre alın yoksa uymaz. Uydurmak için çok uğraşırsınız.
İnşallah denk gelirde bulursunuz bitane.
Tam gönderirken Özgür kaptanın mesajını gördüm.
Genede gönderiyorum belki faydası olur.
-
Özgür Korsan,
Bu bilgi GPS kaynağından doğrudan konum bilgisini alabildiğini gösteriyor. Bu nedenle belki otopilot üstünde bir waypoint girme menüsü vardır ve chartplotter'a gerek kalmadan bulunduğu yerden oraya gidebilir.
Diğer sorularına gelince:
Ben seyirlerde otopilot ile bir rota veya waypoint'e çok gidiyorum. Çünkü tam tembel işi. Hel3 motor seyri yapıyorsan kendi kendine burun falan bile dönüyor. Kasarsan yelken seyrinde de rüzgar açısı değişse de rüzgara uyumlu yön değişikliği ile seni hedefe götürebiliyor. Hem böyle hedef, rota girince chartplotter'dan ETA vb. bilgileri de görebiliyorsun. "Kaç mil kaldı?" diye 10 dakkada bir soranlara ekranda bir yeri işaret edip "buraya bak" deyip seyir sonuna kadar susturabiliyorsun.
-
Bu bilgi GPS kaynağından doğrudan konum bilgisini alabildiğini gösteriyor.
Tam değil..
Zira "radio navigation" denilen şey GPS gibi değil karasal telsiz sinyalleri ile var olan sistemin artı-eksi düzeltilmesi için kullanılıyor..
GPS öncesi dönem diyelim..
Yani bu cihazdan (resmi aşağıda) bir GPS gibi bir koordinat bilgisi gelmiyor.
Muhtemelen hızına göre doğru bir rotada gidip gidemediğinin sağlaması/düzeltmesi yapılıyor.. (XTE - cross track error)
(http://i.ebayimg.com/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/HKIAAOSwlV9WTmRI/$_57.JPG)
Ben seyirlerde otopilot ile bir rota veya waypoint'e çok gidiyorum. Çünkü tam tembel işi. Hel3 motor seyri yapıyorsan kendi kendine burun falan bile dönüyor.
valla tek bir waypointe GOTO yapmak mantıklı da bir burunu dönerken chartplotter (GPS) daki rotaya güvenmek bana çok sağlıklı gelmiyor.
Sonuçta rota niye değişir? açık denizde keyfine sağa sola gitmiyorsun.. ya burun dönüyorsun, ya bir koya girip çıkıyorsun, adayı solluyorsun filan..
Hassas işler..
GPS'e güvenmem..
Ha dümen başında duruyorsun, ama tembellikten dümen tutmuyorsan o olabilir tabi! :D
-
Bir otopilota güveniyorsanız, chart plotter tarafından yönetilen bir otopilota da gvenebilirsiniz. Özellikle bordadan gelen akıntılarda manyetik yönlendirme yerine otoplito yönlendirmesi daha iyi sonuç veriyor. Örneğin Babakale-Bozcaada arasında boğazdan gelen akıntı açık denize doğru yönlenir ve otopilot ile seyrediyorsanız, büyük olasılıkla adanın doğu tarafı yerine otasına veya batısına doğru gidersiniz. Teknenin ba kıç hattı doğru yönde olduğunuzu söylese bile açığa doğru az da olsa sürüklenirsiniz. GPS ise teknenin baş kıç hattı yerine gerçektenhangi yöne gittiğine bakar ve sizi doğru yere götürür.
-
Her zaman dümende otururum da... Endişelenme Allah korur. :)