0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    m.

Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« : Mart 18, 2011, 20:28:30 »
Denizcilik denizcilik dedik ya... Denizcilik sadece yelken seyri yapmak, koyda demirde kalmak, likit eşliğinde yan gelip yatmak değil...
Eh biraz da elektrik sisteminden bahsedelim hem bilgilenelim, hem de farkındalıklarımızı arttıralım...
  
Hakuna Matata yı fazla boş bıraktığım için Marmaris' e geldim...
Hakuna Matata ya geldiğimde ilk baktığım yer akü şalterleini açıp panodaki voltmetre den akülerin şarj durumuna bakmak...
Tenvirat aküsü 12.5, marş aküsü 10.5 i gösteriyordu. Ben hemen sahil elektriğini bağladım ve şarjı başlattım.
Bu arada Utku Ağabeyle görüştük... Sordum ne yapayım diye tak şarja bak bakalım demişti...
Bir müddet sonra voltmetrede şarj 11.5 olunca motoru da çalıştırdım... Bir saat kadar makine de çalıştı...
O gece herhangi bir sorun olmadı. Şarj, sabah 13 dolaylarında yerine oturmuştu.
Sabah erken kalktım çünkü Yalancıboğaz' a gideceğim... 2. el yat malzemesi pazarı var...
Ulen dedim bu gün Pazar, karga b.kunu da yemeden erkenden kimse gelmez ne halt edeceğim gidince diye biraz oyalandım.
Marmaris' in enfes bahar günleri çoktaan başlamış... Güneşin ısıttığı havuzlukta seylan çayı katkılı özel demleme çayımızla keyfimizi yapıp yatmarin in yolunu tuttuk.
Sabahın 9:00 u ve Pazar günü... Pazarda bir şey kalmamış... Güvenlik dalgasını geçti nerede kaldınız ağabey diye...
Neyse,
Kalanlara baktık tencere, tava, paktor modem, markasını bilmediğim volki tolki, şişme pis su tankları, ne işe yaradığını bilmediğim izolatör, muhtelif 2. el giyim, kitap, kaset gibi şeyler kalmış...
Neyse bari marinada biraz yürüdük... Narissa fena sarılıp sarmalanmış, parlayan bordasıyla karşımıza çıktı... Hakkı Ağabeyin kulaklarını çınlatıp, çıkarken, Utku Ağabey in komşusu, elektrik müyendisi Ateş Kaygısız Ağabey seslenince çoktandır görüşememizin acısını çıkartık... Özlemişiz...
Dönüşümüzde Ada Köy ün çiçekleri, deniz kenarı ve çam ağaçları yolumuzu kesti..
Hakuna Matata ya döndüğümüzde içerde garip ve pis bir koku karşıladı bizi...
Haydaaa bu ne yav diye bakarken marş aküsünden fııııssssssssssss diye ses geliyor...
Panodaki şarj anahtarını kapayınca ses kesildi... Yani akü by by demişti bize...
Ertesi gün 72 A lik tenvirat aküsünü motora, tenvirata da hemen hemen aynı ölçülerde 95 A lik yeni bir akü alarak işi bitirdik...
Durum bundan sonra karışmaya başladı...
Sorular;
-Bu akü yü kaynatan, redresörmüydü?  
-Aküleri ayrı ayrı şarj eden izolatör yoktu. Her teknede izolatör varmıydı?
-Şarj kontrol ünitesi sadece güneş panellerinde kullanılmıyormuydu?

Can Deniz Hocamla iki gündür mailleşiyoruz...
Değerli fikirlerini benle paylaşıyor... Bilmediğim bir konuyu bana öğretti sayılır...
Pazarda gördüğüm üzerinde izolatör yazan fakat ne işe yaradığını bilmediğim cihazı artık ne işe yaradığını biliyorum... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Vardığım sonuç... Akü nün eski olduğunu teknenin eski sahibi bana söylemişti zaten...
Redresör, sonra çalışmaya devam etti..( christec automatic battery charger nemo 12V 12 A  )

Bu konuda özel çözümleri olan, yada olmayan, "Bırak böyle dağınık kalsın" diyen, demeyen varmı?
Herkes ne yapıyor bu şarj meselesinde...    Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  
 
« Son Düzenleme: Mart 18, 2011, 20:34:14 Gönderen: Mehmet Sütçü »


*

    M. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #1 : Mart 18, 2011, 20:55:11 »
Mehmet Ağabey, zaten Can Deniz Korsan sana en detaylı bilgiye sahip olarak herşeyi anlatmıştır. Keza burada birçok bu konuyu anlatacak elektrik üstadı varken bana  ahkam kesmek düşmez ama, Erol Ağabey'in tavsiyesi üzerine biz Lotus'ta 220 ile aküleri akıllı olarak şarj eden bir redresör kullanıyoruz. Alternatörden gelen şarjı ise izolatör kullanarak değil ama akıllı bir voltaj regülatörü ile ayarlıoruz. İzolatörlerde ne de olsa bir kayıp oluyor, fiyatları da hiç de ucuz değil...
Redresörün aküler 14V'u geçmesine rağmen neden akımı kesmediği sorusu ise önemli bir soru. Manuel sistemi var mı? Varsa acaba orada unutulmuş olabilir mi? Yoksa yeni aküleri de çöpe atmak olası...


*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #2 : Mart 18, 2011, 23:31:00 »
 Mehmet S. korsanım iyiki bu konuyu açtınız,eğer sulandırılmazsa herkesin birşeyler söylediği ama aslında doğrunun tek olduğu elektrik sistemi konusunda bazı protokoller oluşturulabilir.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
  Birden fazla akü olan sisteme bu röleyide eklemek gerekiyor sanırım.
  Ayrıca kulaktan dolma bir bilgi, motorlar rölantide boşta çalışırken şarj kabiliyetleri ihmal edilecek düzeydeymiş.Bu nedenle ben çok yüksek şarj kabiliyetli Balmar altenatörü 2. bir alternatör olarak kullanmayı düşünüyorum
  Bu konularda Erol abi ve Can fikirlerini söylerse çok sevinirim. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
  
« Son Düzenleme: Mart 18, 2011, 23:39:45 Gönderen: Atilla Serdar Erdoğan »


*

    E. Ş.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #3 : Mart 19, 2011, 00:05:31 »
Mehmedin dediği gibi Lotusta bahsi geçen akıllı röleyi kullanıyoruz.

Lotusta traksiyon servis aküleri,makine için normal açık tip marş aküsü kullanıyoruz.

70 A.lik bir alternatör var.Redresör yanlış hatırlamıyorsam akıllı ve 60 A.

Röle Viktron marka 100 A.lik bir akıllı röle.Phoneix serisinden.

Sistemi adım adım bu kış tamamladık,şimdilik gayet iyi çalışıyor.

Lotus Mayıs ayından itibaren güneye iner,kasıma kadarda dönmez,esas durumu o zaman göreceğiz ama bir problem olacağa benzemiyor.

Lotus 1993 model.O zamanın modası halojen lambalar bol bol kullanılmış.Bunlarıda kademeli olarak led'e çeviriyoruz ve led ilaveler yapıyoruz.

Şimdilik herşey iyi gidiyor.

Eğer izolatör kullanılacaksa bazı şeylere dikkat etmek gerek.Diyodlu alanlarda ciddi gerilim düşümü var,cmos'lularda daha az olmasına rağmen

yüksek akımlarda gene ciddi gerilim düşümü oluyor.

Eğer alternatörde bir sens ucu varsa (kompanzasyon için,aynı zamanda izolatörde de olmalı) ve redresör yeteri kadar akıllıysa sorun olmaz.

Aksi taktirde akülerimiz hiçbirzaman tam şarjedilemiyecektir.Bu da zaman içinde kapasite kaybı demektir.

Normal alternatörlerde bu değişiklik yapılabilir ama oldukça bilgi gerektirir.

Bence akıllı röle bu işin çözümüdür.

Kısaca şöyle çalışıyor;

Alternatör şarj devresini makine aküsüne bağlıyoruz.

Redresör şarj devresini servis akülerine bağlıyoruz.

Akıllı röleyi bunların arasına bağlıyoruz,hangisi devredeyse takip edip gerekli gerilim seviyesinde sistemi parallelliyor.

Şarj sistemi devrede çıkınca gene gerilimi takip edip aküleri ayırıyor.

Normal röle kontakları kullanıldığından gerilim düşümü söz konusu değil,ama kablolama ve kablo kesitleri önemli,iyi hesaplanmalı.





*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #4 : Mart 19, 2011, 00:16:12 »
  Teşekkür ederim Erol ağabey. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
  2.alternatör konusuna nasıl bakıyorsunuz?(yüksek şarj kapasiteli bir alternatör).Özellikle jenaratör istenmeyen ,tüm sistem 12 volt olarak düşünülen,solar panel ve belki rüzgar jenaratörü olan bir yapıda! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 

*

    E. Ş.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #5 : Mart 19, 2011, 00:19:49 »
Atilla korsanın Balmar alternatör konusundaki fikri doğru.

Ama belli bir maliyet getirecektir,ayrıca yüksek güçlü alternatörler için kayış ve kasnak sisteminin revize edilmesi gerekir.

Standart alternatör için kullanılan kayış buna dayanmayacak uzayacak gevşeyecek ısınacak,problem çıkaracaktır.

Kayış sisteminin de değişmesi gerekir.

Normal alternatörler bizi şimdiye kadar idare ettiler.Biraz dikkatli olmak kaydıyla bence yeterli olurlar.Ama biz fazla enerji kullanmıyoruz.

Daha fazla elektrik konforu istenirse olur tabii.
*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #6 : Mart 19, 2011, 00:21:27 »
   2.Alternatör için yüksek şarj kapasitesi derken örneğin 1320rpm-15000 rpm devrinde 120-140 amper çıkış gücünden bahsediyorum
*

    E. Ş.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #7 : Mart 19, 2011, 00:25:06 »
Rica ederim Atilla korsanım.

Balmar ikinci alternatör olarak kullanılabilir tabiki.Fakat mekanik montaj işleri çıkarki bunların ilerde problem olmaması için

düzgün yapılması gerekir.

selam ve sevgilerimle
*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #8 : Mart 19, 2011, 00:26:28 »
   Çok enerji kullanmaktan ziyade jenaratör yerine (dynawatt gibi alternatörden 220 de elde edilebilen bir sistem kurularak)daha ucuz bir alternatif olabilirmi diye düşünüyorum Erol ağabey.
*

    E. Ş.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #9 : Mart 19, 2011, 00:27:11 »
Hay allah Atilla korsanım mesajlar sürekli ters sıralandı.

Herhalde anlaşıldı.

sevgiler
*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #10 : Mart 19, 2011, 00:31:04 »
   Pişti olup durduk Erol ağabey. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Elektrikte benim kale boş ya abi egsersiz yapıyorum.Belki çok mantıklı bir nedeni yok ama uzun yol teknesi hazırlıyor olsamda jenaratöre sıcak bakamıyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Mart 19, 2011, 00:31:35 Gönderen: Atilla Serdar Erdoğan »
*

    E. Ş.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #11 : Mart 19, 2011, 00:32:17 »
Tabii olur olur.

Bu 220 v.ac. alternatörlerde kullanılıyor,tabi olur.

Sistemi tasarlarken düşünülmeli.Tamamen tasarım meselesi.

Düzgün hesaplandıktan,vede enstelasyonu düzgün yapıldıktan sonra herşey mümkün.
*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #12 : Mart 19, 2011, 00:35:14 »
   Sağolun Erol abi.Aslında bizim  Tireli bir kaleci varda maçı kenardan seyrediyor Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    E. Ş.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #13 : Mart 19, 2011, 00:39:13 »
Atilla korsanım sende sağol,tirelide sağolsun.

sevgiler
*

    A. S. E.

Ynt: Akü izolatörü ve şarj kontrol ünitesi...
« Yanıtla #14 : Mart 19, 2011, 00:43:25 »
   O Tire'li 1-2 ay sonra maça dahil olacak sanırım abi.