Galvanic izolatör seçimi amperine göre yapılıyor sanıyorum.
16A 32A ve 64A olan modellerden seçim yaparken neyi neye göre seçmemiz gerekiyor.
Burada sistemin çalışmasını anlatayım, mantığını anlayacaksınız;
Bir 220V AC sistemde FAZ ve NÖTR adı verilen iki uç vardır, birinden enerji gelir, işini görür (
cihazı çalıştırır) ve ikincisinden gider.
(Alternatif Akımın her iki yönde hareket ettiği detayını düşünmeyin.. gelir gider diye düşünmek temelini anlamak için yeterli.)Bir de TOPRAKLAMA denilen bir koruma hattı vardır. Bu sadece kötü durumlarda işe yaramak için hazırdan bekler. Normalde hiçbir fonksiyonu yoktur, öyle bom boş duran bir kablodur sadece.
Ne zaman işe yarar?
Örneğin içinde 220V rezistans (
içinden elektrik geçince ısınan basit bir tel) olan bir boiler (
sıcak su kazanı) var, sigortasını açıyorsunuz, elektrik FAZ hattından geliyor, rezistans içinden geçerken enerjinin bir kısmını ısı olarak etrafına (
kazan içindeki suya) aktarıyor ve NÖTR hattından devreyi tamamlayıp geri gidiyor. Bitti gitti.
Peki boilerimiz sürekli ısına-soğuya 3-5 yıl sonra eskidi ve denizde sıkı bir orsa ile dalgaların üstünde bam güm zıplarken, rezistans teli koptu ve boilerin kendi içinde bir yerlere (
metal gövdesi, boruları vb.) dokundu kaldı.. Siz bu zorlu seyir sonrası marinaya geldiniz, ama pek motor kullanmadığınız için, yelkenle geldiğiniz için motorun sıcak suyu ile boilerin içindeki su tam ısınmamış, ama siz güzel sıcak bir duş yapmak istiyorsunuz, açıyorsunuz boilerin sigortasını, suyun ısınmasını beklerken bir kahve içip sonra soyunup giriyorsunuz duşa, aaa su buz gibi! ısınmamış...
Hay allah! kaç dakika oldu boileri açtığım, neden ısınmadı bu boiler diye düşünüp o sinir ile afedersiniz üryan şekilde ıslak ıslak duştan çıkıp kamaradaki yatağı kaldırıp altındaki boileri kurcalamaya, fişini itip çekmeye, vanalarını kurcalamaya çalışıyorsunuz..
veee ZIIIZZT! çarpıldınız! geçmiş olsun..
(
Çapılma nedir? Faz ile gelen enerjinin nötr hattından dönmeden önce sizin vücudunuz içinden geçmesi, devreyi sizin üzerinizden tamamlaması demektir.. Devre tamamlamadan, size giren enerji başka bir yerden çıkıp gidemiyorsa çarpılma olmaz.. (Bknz: Kuşların elektrik tellerinde tünemesi) Evet, tekne içinde enerjinin sizin üzerinizden toprağa/kaynağına dönmesi kolay değil, bir elinizi faza, diğer elinizi nötr veya toprağa dokunmanız gerekir, ama emin olun, gayet ihtimal dahilindedir..)
Peki neden?
Çünkü kendiniz kulaktan dolma bilgilerle hesapsız kitapsız ev yapımı galvanik izolatörünüzün içindeki diyotlar siz daha boiler'in sigortasını açtığınız ilk anda
(geçen yüksek kısa devre akımını taşıyamadı ve) yandı gitti bitti, ama teknenizin giriş
sigortası veya boilerin sigortası atmadı ve teknenizdeki tüm 220V elektrikli cihazlar o andan itibaren TOPRAKLAMA korumasından mahrum kaldılar.
İşte bu aşamada, izolatörünüz sağlam kalsaydı bu kaçak kısa devre akımı boilerin gövdesine-borularına bağlı olduğu için oradan topraklama hattına geçerek devresini tamamlayacak, sizin üstünüzden geçemeyecek ve çok kısa bir süre sonra boilerin sigortası ve/veya teknedeki giriş sigortası atacak (devreyi açıp enerjiyi kesecek) idi. Sizi korumuş olacaktı.
(Sonra tabi aa ne oldu deyip siz sigortayı açacaktınız, çat diye yine atacaktı, o zaman haa bir kısa devre var diye anlamış olacaktınız..)İşte izolatörün özelliklerinin kritik noktası bu.
Teknenizdeki 220V AC sigorta sistemi bir kısa devre anında atarak
enerjiyi kesene kadar dayanabilecek kapasitede olmalı.Yani
izolatörünüz sigortanızdan önce bozuluyorsa hiçbir işe yaramadığının yanında yukarıda anlattığım tehlikeyi yaratır.
Peki izolatörüm çalışıyor mu? Bozuldu mu? nasıl anlayacağım.
Çok kolay..
Bir ölçü aleti (
avometre, AC voltmetre) ile tekne içindeki prizlerden topraklama ucu ile diğer uçlar arasındaki voltaj varlığını ölçün. Eğer toprak ile içteki faz-nötr uçlarından biri
(hangisi faz hangisi nötr olduğunu bilemediğiniz için ikisine de bakın..) arasında 220V voltajı görüyorsanız izolatörünüz sağlam, toprak hattınız kesintisiz tekne içine ulaşıyor demektir.
Yoksa toprak ucu ile içtekiler arasında hiç voltaj görmüyor ama içteki iki uç arasında voltaj görüyorsanız toprak hattınız kesilmiş, tekne içine ulaşmıyor demektir.