0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. K.

        Merhabalar  sevgili gezgin korsanlar...
İleriki zamanlarda bir ahşap tekne yapmayı planlıyorum.  Altı aydır bir çok tekne model ve planını inceledim. Fakat anlamadığım bir nokta var. Tecrübe sahibi korsanlardan ricam yapacağımız ahşap teknenin hangi seviyeye kadar suya gömüleceğini nasıl hesaplayabiliriz?  Teşekkürler...


*

    A. Ç.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #1 : Ağustos 09, 2012, 07:02:01 »
Su hattı çizgisi planlarda belirtilir.  Planın dışına çıktıysanız en doğru metod zehirli boyayı  atmadan önce suya atmaktır. Su kesimi böylece belirlenir ve kurumadan işaretlenir.


*

    O. B.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #2 : Ağustos 09, 2012, 08:34:36 »
Teknenin imal edildigi malzemenin önemi yoktur. Su hattı çizgisi Arşimet kuralına göre bulunur.


*

    C. G.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #3 : Ağustos 09, 2012, 20:29:17 »
Sevgili Ahmet ve Orhan,
Yapmayın etmeyin yaw! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu sıcaklar hepimizi hamura çevirdi galiba. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Orhan'ım " X" tasarımı balsadan yaptığında ve aynı tasarımı sac yaptığında sizin memlekette tekne aynı su hattına mı oturuyor? Yani bu iki malzemenin taşırdıkları su haçmi aynı mı oluyööö?

Ahmet'im önerin guççük kayıklar için uygulanabiliii de ya yapılan tekne 2 ton ve üzerinde ise? Maliyet? Hımmmm ? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ömür Kardeşim ilk fırsatta DWL- Tasarım su hattı- nasıl hesaplanır burada anlatacağım.
Öte yandan bu tanımlama "ahşap gövdeli teknede "suya gömülme hesabı" değildir. Doğrusu PPI- "Pound per İnch" yani 1 inch batırmak için gereken libre cinsinden ağırlık olarak tanımlanır. Uzun ama karmaşık olmayan bir çizelge ile hesaplanır.

Ama sana önerim sakın ola kendi kafana bir tekne yapmaya yeltenme. Parana ve zamanına yazık edersin.  Bedelli veya bedelsiz bir planı edin ve uygula. Bu durumda zaten DWL planda belirtilmiş olacaktır.
« Son Düzenleme: Ağustos 09, 2012, 20:34:39 Gönderen: Cem Gür »


*

    O. B.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #4 : Ağustos 09, 2012, 21:20:42 »
Aynı su hattına oturacagını kim söyledi? Hesap metodu farketmez dedim yani Arsimet prensibi: Agırlıgı hesaplayacaksın. Onu kaldırmak icin gerekli su agırlıgının hacmi kadar suya batacak. Bu hacmi saglayan yerden cizgiyi çekeceksin. Malzeme ne olursa olsun hesap böyle yapılmalı.

*

    A. Ç.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #5 : Ağustos 09, 2012, 21:28:37 »
Ağırlık hesabı ile nekadar suya batacağı hesaplanabilir ancak:

1. Hesaplanan hacmin tekne gibi şekli geometrik olmayan bir hacımda işaretlemesi zor.
2. Teknenin ağırlık merkezi hesaplansa bile yüzdürme merkezini hesaplamak daha da zor. Hesaplanacak hacmın başta mı kıçta mı olacağını kestirmek çok zor olur.

Arşimedin yaptığı gibi tekneyi suya daldırmak en doğrusudur.
« Son Düzenleme: Ağustos 09, 2012, 21:30:03 Gönderen: Ahmet Çelenoğlu »
*

    O. B.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #6 : Ağustos 09, 2012, 21:32:09 »
Tekneyi küçük kompartmanlara bölüp hesap yapılıyor. Deneme yanılma ile yaklaşık bir sonuç bulunur. Tekne suya inip su hattı tutarsa tekneyi yapan çok sevinirmiş Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. K.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #7 : Ağustos 10, 2012, 02:13:44 »
      Ahmet Korsan'ım önerdiğiniz yöntem elbet en sağlıklı olanı ancak  önceden bir hesap yapmak zorundayız,  teknenin yüksekliğinde, tasarımında değişim icab edebilir. Nasıl? Şöyle ki; Yapmayı planladığımız teknenin bir planı var. Fakat  alt kısım marinplaktan imal teknenin diğer bölümleri gibi. Bu bana en ufak bir derbede delinme su alma olarak çağrışım yapmakta.  Ben planını almayı düşündüğüm teknede alt gövde tabanını masif ağaçtan yapmak istiyorum diyelim. o zaman dipteki yoğunluk farklılaşacaktır. Su hattına kadar masif ağaçtan üst kısımları yine aynı planda belirtildiği gibi marinplaktan yapmayı düşünüyorum.
       Eee ayrıca Cem Korsan'ım çöm korsan terim bilmez hesabı  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap elimden geldiğince tarif etmeye çalıştım durumu  affınıza sığınarak... 
       Bende aynen öyle tahmin ediyordum, ahşap kısmı kolay teçhizat donatımı zor diye. Zorluğun farkındayım ama küçükten başlamayı düşünüyorum zaten (kano dahil : ) Yoksa denizle haşır neşir olalım derken büyük bir tekneyle 10 yılı karada geçirmekte var...
        Bu arada yapmayı planladığım tekne bir katamaran Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bu işi dahada zorlaştırır mı ki?!
*

    Ö. K.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #8 : Ağustos 10, 2012, 03:18:07 »
      Hımm... Orhan Korsan'ım dediğinizi anlar gibi oldum. Bakalım doğru anlamış mıyım? Malzemenin yoğunluğu  önemli değil, gövdenin yarısı dolu yarısı boş olmuş farketmez. Teknenin içine (fanusa doldurur gibi) su doldurduğumuzu hayal edip tekne misal 10 ton olsun 10000litre suyu teknenin içine doldursak nereye kadar yükselirdi gibi?! Yani teknenin alt kısmına hacim hesabı yaparsak... derken yine tık durdu benim kafa. Önü dar ortası geniş arkası yine dar! hacim hesabı epey zorlaştı gibi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
      Bir de Ahmet Korsan'ım ağırlık merkezini anladım ama "yüzdürme merkezi" ni anlayamadım gibi...?
      (Yukarıda teknenin donanımıyla ilgili bir paragraf var bende öyle tahmin ediyorumla başlayan, hatlar karışmış o sırada düzeltemedim kusura bakmayın)
« Son Düzenleme: Ağustos 10, 2012, 03:35:58 Gönderen: Ömür Kula »
*

    O. B.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #9 : Ağustos 10, 2012, 08:52:32 »
Arşimet prensibi: Bir cisim suya batan kısmın hacmine eşit hacimdeki suyun agırlıgınca yukarı kaldırılır.
Teknenin toplam ağırlığını bul. Su hattının altındaki hacim buna eşit olmalı. Hesaplayarak(gövde kalınlıkları da dahil) deneme yanılma yoluyla su hattını bulacaksın. Tabii ki ağırlık merkezi ve yüzme merkezi de önemli. Bunları ögrenmeden işe kalkışmak doğru degil.
*

    H. A.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #10 : Ağustos 10, 2012, 09:18:51 »
malzemenin  özgül ağırlığı ile ilgili   örnek olarak iki kat 5 mm dioganal marin kontraplak ile veya aynı sekilde 5 mm masif maun ile dioganal kaplarsanız  cok fazla birşey farketmez  santimetre bazında biraz daha fazla batar suya onuda planda belirtilen su kesimini  2 santim yukardan çekip üzerine lacivert flato çekersiniz 3 cm  göreceksinizki  çektiğiniz  flatoyu aşmıyacak su kesimi korkacak birşey yok masif  diagonal kaplama  çok daha güven verici görünüyor kolay gelsin  bu konu en ilgi çekici konulardan biri aslında bir belgeselde izlemiştim büyük  tasarımlarda  önce  ölçekli model yapılıyor  ve üniversitenin  mühendislik bölümündeki havuzlarda yüzdürme ,dalga,hidrodinamik testleri yapılıyor ve gerekirse testlerden sonra proje tekrar tadil ediliyor orhan korsanımın dediği gibi  hassa bir konu içeriye konulan her malzeme  su ,yakıt tankları ,aküler herşey bu hesaplamanın ve dengenin belirleyicisi ama sizin yapmak istediğiniz zaten ufak bir  katamaran  çekinmeyin ve devam edin kolay gelsin
*

    U. K.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #11 : Ağustos 10, 2012, 09:24:11 »
Ömür Korsan,
çok temel fizik terimleri bunlar.  Arşimet Prensibi, ağırlık merkezi, yüzdürme merkezi...
diyelim tekneniz 10 ton.  Bu ağırlıkta bir cismi suya bırakırsanız 10 ton su taşıracak demektir.  bu da suyun özgül ağırlığı 1kg/m3 olduğu için 10m3 su demektir.  yani, sizin teknenizde su hattının altında kalacak hacim 10m3 demektir.  bundan yola çıkarak formül veya grafik ile yapılacak bir integral hesapla teknenin su hattını bulabilirsiniz. Tabii teknenin ağırlık kabulünü yaparken her türlü donanım, motor, depolar, yolcular ve tüm eşyaları da hesaplamak lazım.
Ağırlık merkezi çok basit, tekneyi hangi noktadan asarsanız tekne dengede durur?  İşte bu nokta ağırlık merkezidir.  Yüzdürme merkezi de tekneyi yüzdüren sıvının (burada su) tekne yüzeyine etkilediği kuvvetlerin merkezidir.  Bildiğim kadarı ile de her ikisi de birbirini karşılamalıdır ki tekne dengeli bir tekne olsun.  Aksi takdirse sağa,sola,öne veya arkaya yatık br tekneniz olur.
*

    M. Ü.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #12 : Ağustos 10, 2012, 16:12:59 »
Umut korsanım teknenin ağırlığı kadar su taşıraak kısmında emin misiniz ? yani 10 tonluk kurşun bir kütleyi suya bırakırsak 10 m3 taşırmaz ama 10 tonluk plastik maddeyi bıraksak daha fazla bile taşırır.
yada tekneniz 10 ton cümlesini yanlış anlamış olabilir miyim Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    N. B.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #13 : Ağustos 10, 2012, 16:52:01 »
Söylenmek istenen şu;
 
10 tonluk bir cisim suya bırakıldığında batmaması için 10 ton su taşırması gerekir.
 
Yani hacminin buna uygun olması gerekir.
*

    Ö. K.

Ynt: Ahşap Gövdeli Teknede "Suya Gömülme Hesabı" nasıl yapılır?
« Yanıtla #14 : Ağustos 11, 2012, 02:56:37 »
        Puhh, bu konu çok çetrefilliymiş yahu...
        Ben her zaman her şeyi zor anlayan biri olmuşumdur, hele hele işin içine sayısal hesaplamalar girince sözelci olan ben hepten afallarım. Dolayısıyla benim hayatımda  fizik-arşimet prensipleri-integral! vb konularda bir ön bilgi mevcut değildir  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bu sebepten sabrınızdan dolayı teşekkür ederim...
        Benimkide bir nevi "cahil cesareti" diyelim...
        En çok korktuğum şeyde tekneyi yapıp suya atınca önü şahlanmış yada suyun altından giden bir tekneyle karşılaşmak Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
        Ben şöyle düşünmüştüm; teknenin alt tarafını bildiğimiz 20-25cm lik kübik uzun kalaslardan V yada  U şeklinde birbirlerine monteleyerek bir taban oluşturmak şeklinde. Bu V yada U nun alt tarafıda yarıya kadar  boslu boyunca dolu. Tek bir ağaç işleniyormuş gibi alttan ovalleştirerek simetrik tornalanacak. Kullanacağım ağaçları dıştakiler sert sağlam, içtekiler dolgu sağlayacak hafif ağaçtan olacak şekilde düşünmüştüm. Bu V değil U diyelim üst tarafına da frezeyle açacağım enine kanallara marin kontrplaktan CNC de kesilmiş omurgaları yerleştirme şeklinde gövdeler tamamlanacak. Benim endişem bu birleşik küplerin artırdığı ağırlıkla tekneyi suya epey bir batırması. Ama teknenin plandaki gövde yapısına uyulacağından öne yada arkaya yatıklık gibi bir dengesizlik olacağını zannetmiyorum. Sadece daha ağırlaşıyor. Ufak bir dengezislik su tanklarının yerleriyle oynanarak giderilebilir mi acaba!? Sallama çay yöntemini deniycem sanırım bir küçük model yapıp. Suya indir-kaldır olacak gibi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap