0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Özden Oğul

  • * Gezgin Korsan
  • 2.314
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • Destiny , Foça
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #45 : Şubat 12, 2013, 11:46:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ayı bacağıda ana yelken olsun cenova olsun hiç pupadan rüzgar alıyor gibi gözükmedi bana

Pupa seyrinde bumbayı tekneye 90 dereceye kadar açamazsınız.Açmaya çalışırsanız yelken ve bumba çarmıhlara dayanır.Bu da yelkenin tellere sürtünerek yıpranmasına neden olur.
Ayıbacağında rüzgar tam pupadan gelmiyor olsaydı yelkenlerden biri rüzgarı alamazdı.O nedenle bu videonun ilk bölümünde rüzgarın pupadan geldiğini söyleyebiliriz.
Hiçbirimiz hepimiz kadar akıllı değiliz.
*

    Çevrimdışı Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.366
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #46 : Şubat 12, 2013, 12:22:15 »
Ana yelkeni pupa seyrinde  90 derece açmanızı öneririm. Daha düşük açılar, istemsiz kavançaya neden olur.  Bumbayı gittiği kadar bırakmak istemsiz kavançayı büyük ölçüde engeller. Yelkenin aşınması sürtünme sonucu oluşur ve çarmıhlara sürtünürse bu kaçınılmazdır. Ana yelkeni sonuna kadar bırakmak, ana yelkenin çarmıhlara yaslanmasına neden olur ve bu yaslanma sonucu ana yelken daha az oynayacağı için zaman zaman sürtünmesine oranla bana göre daha az aşınmaya neden olur.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Hüseyin Durmaz

  • * Gezgin Korsan
  • 5.224
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir idi değişti şu an EDİRNE.Yine değiştiİZMİR
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #47 : Şubat 12, 2013, 12:51:52 »
Korsan arkadaşlar
Bilgi parça parçada olsa teorikte olsa öğreniyorum ya hepinize teşekkür ederim.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Özden Oğul

  • * Gezgin Korsan
  • 2.314
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • Destiny , Foça
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #48 : Şubat 12, 2013, 12:53:23 »
Benim söylemek istediğim,direkten daha geride güverteye bağlanan çarmıhlardan dolayı bumbanın 90 derece açılmadan çarmıhlara dayanacağı idi.
Hiçbirimiz hepimiz kadar akıllı değiliz.

*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 1.221
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Sonyaz
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #49 : Mart 04, 2019, 02:24:34 »

Konuyu canlandırırken sorayım.
Bu fotoğrafları moderasyon yeniden görünür hale getirebiliyor mu?
Şayet getiremiyorsa yükleyen arkadaşlar hatırlıyorlar mı? Yeniden yükleme imkanı var mı?

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu haftaki ders programı camdan vurmak.
Tek kişinin tekneyle rahat başedebilmesinin en olmazsa olmazı kolay camadan vuracak bir düzeneğe/mekanizmaya sahip olmak herhalde..

Neyse başlayayım çalışmaya.. Heybeye soru biriktikçe de sorarım.


*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 1.221
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Sonyaz
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #50 : Mart 04, 2019, 13:24:26 »

Başka başlıklar altında da konuyu konuşmuşuz.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Gördüğüm kadarıyla, eski fotoğrafların canlandırılması ve daha da önemlisi basit çizimlerle görsel malzemenin zenginleştirilmesi iyi gelecek.

Tek başınıza seyirdeyseniz, ana yelken direk dibinden açılıp toplanıyorsa pratik bir camadan düzeneği gerekli.

Yeni teknelerde bu zaten var. Tüm her şey havuzluktan kontrol edilecek şekilde.

Buna karşılık ana yelkeni direk dibinden basılıp toplanan teknelerde, belli bir yaşın üstündekiler genelde böyledir.

Mutlaka elverişli, basit, kolay çözümler bulmak gerekiyor. Merem Kaptan yazmış, "tekne sayısı kadar, kaptan sayısı kadar doğru var" diye. Deneye yanıla bulmak biraz maliyetli. Oturup çalışıp, eski deneyimleri değerlendirip çözüm geliştirmek riski de azaltan bir şey..

Basit camadan mekanizmaları konusunda çizim paylaşabilecek korsan var mı?

*

    Çevrimdışı Mehmet Çömlekçi

  • * Gezgin Korsan
  • 1.492
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Derviş I, Küçükyalı
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #51 : Mart 04, 2019, 18:01:49 »
Bende "çakma" tek halat sistem vardı. Çok fazla köşe döndüğü için zor vuruluyor, direk dibine gidip sağmadan mümkün değil çözülmüyordu.

İki sene önce çift halatlı kendi düzeneğimi kurdum: Bir halat bumbanın cundasından çıkıp güngörmez yakasındaki camadan matafyonuna gidiyor. Diğer carnigam gibi, bumbanın kazboynu mafsalından ana yelkenin orsa yakasındaki 1. camadan matafyonundan geçerek direk dibine, oradan da havuzluğa yönleniyor.
*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 1.221
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Sonyaz
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #52 : Mart 04, 2019, 19:24:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bende "çakma" tek halat sistem vardı. Çok fazla köşe döndüğü için zor vuruluyor, direk dibine gidip sağmadan mümkün değil çözülmüyordu.

İki sene önce çift halatlı kendi düzeneğimi kurdum: Bir halat bumbanın cundasından çıkıp güngörmez yakasındaki camadan matafyonuna gidiyor. Diğer carnigam gibi, bumbanın kazboynu mafsalından ana yelkenin orsa yakasındaki 1. camadan matafyonundan geçerek direk dibine, oradan da havuzluğa yönleniyor.


Mehmet Çömlekçi kaptanım çok teşekkürler..
Her ikisini de elle bir kağıda çizip burada paylaşmanız veya özel mesajla ileteceğim telefon no'suna fotosunu göndermeniz mümkün mü?

Forumda foto paylaşmayı beceremediğimden yola çıkarak telefonumu iletiyorum.

Çok teşekkürler..



*

    Çevrimdışı Mehmet Çömlekçi

  • * Gezgin Korsan
  • 1.492
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Derviş I, Küçükyalı
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #53 : Mart 04, 2019, 21:06:59 »
Asıl sistem teorik olarak aşağıdaki çizimdeki gibi çalışıyor. Teorik dedim, çünkü iki matafyona sürtünen halatla aslında pek de çalışmıyor...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bende bumba yanak makarası yok, imalatçı bumbanın ucunda 2 makara koymuş. O yüzden bu çizimde D makarasını gördüğünüz konuma güngörmeze giden camadan halatı bağlı, oradan bumbanın arka ucuna gidip içinden geçiyor ve bu sistemdeki gibi devam ediyordu.

Dediğim gibi, çapariz verdiği için direkteki makaradan yukarı çıkıp bir daha orsa yakası camadan matafyonundan geçen kısmını iptal ettim. Bumba boyunca giden ilk camadan halatı sadece havuzluğa yönleniyor.

Orsa yakasına ikinci bir halat donattım. Yukarıdaki çizimde F ile gösterilen noktadan ana yelkenin orsa yakasındaki ilk camadan matafyonuna çıkıyor, oradan direk dibi yönlendirme makarasına iniyor.

Kabaca aşağıdaki gibi oldu yani (A kodlu yanak makarası yerine bumbanın cundasında makara var):

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Anlaşılmıştır umarım...
*

    Çevrimdışı Recep Ertürk

  • * Gezgin Korsan
  • 1.221
    • Yaşadığı Şehir
  • Ayvalık
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Sonyaz
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #54 : Mart 04, 2019, 21:41:13 »
Çok teşekkür ederim.

Öcal korsanda gördüğüm daha farklı idi. Hangisi daha kullanışlıdır bilmiyorum.

Bumbanın en arka ucuna bağlanıp sabitlenmiş bir halat güngörmez yakasındaki matafyona takılı makaradan geçerek orsa yakası matafyonundaki makaraya geliyor. Oradan da direk dibine. Ana yelken mandarını gevşetip matafyondaki makaradan geçen camadan halatını kastığınızda 1. camadan vurulmuş oluyor.

Bir başka halat ve yine matafyonlara takılı iki makara ile 2. camadan düzeneği kuruluyor. Mandarı gevşetip camadan halatını çektiğinizde halat makaralardan çekilerek bumbaya yapışır hale geliyor. Sizin ikinci şekildeki gibi bir görüntü..

Bu şekilde tekneyi otopilota bırakıp direk dibinde çalışmak daha kolay gibi.. Yani ana yelkeni direk dibinden basılabilen bir teknede camadan halatlarını da direk dibinde sabitlemek daha kolay sanki.

Elbette tek kişi seyri için..

Yanılıyor muyum?
« Son Düzenleme: Mart 04, 2019, 21:42:25 Gönderen: Recep Ertürk »
*

    Çevrimdışı Mehmet Çömlekçi

  • * Gezgin Korsan
  • 1.492
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Tekne Adı
  • Derviş I, Küçükyalı
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #55 : Mart 05, 2019, 08:40:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...
Bir başka halat ve yine matafyonlara takılı iki makara ile 2. camadan düzeneği kuruluyor.
...

Matafyonlara makara takmayı sevmiyorum. Yelken yapraklandıkça beter sallanıyorlar, bence yelkeni yıpratır bu. Makara takmadan da iki matafyonu dolaşan tek camadan halatı aşırı sürtünme sorunu çıkartıyor illa ki.

Benim düzenekte de mandarı boşlayıp bir yerine iki halatı kasıyorsunuz, havuzluktan çıkmadan camadan vurulmuş oluyor.

Çift halat kullanmanın bir diğer faydası da, camadan vuruluyken bile sanki alt yaka gergisi varmış gibi biraz ayar yapabilmek.

Tek halat camadan düzeneği eski TCDD kaloriferi gibi: ON/OFF  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap