0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Çevrimdışı Ahmet Ertür

  • * Gezgin Korsan
  • 86
    • Yaşadığı Şehir
  • Edremit / Balıkesir
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Eolia (loading...), Burhaniye
(Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« : Ekim 13, 2011, 11:28:58 »


Sevgili GeKo'lar,

Youtube'da gezinirken kolay camadan vurmak için (malum sert rüzgarların ve sağanakların sık olduğu bir bölgedeyim, yalnız çıkmayı da istiyorum) tek halatlı bir sistemin varlığını gördüm:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Aynı kit burada da satılıyormuş. 7-8m teknelere uygun olduğu belirtiliyor ki, bizim düldül de 25ft., tam takılacak tekne oluyor. Aslında montaj için bumbada delik açmak çok da sevimli gelmiyor.

Ne dersiniz, bilhassa yalnız çıkacak biri için faydalı bir eser mi sizce? Ya da alternatif bir kolay camadan tekniği önerecek var mı?

Şimdiden teşekkürler.
72' Ahmet ERTÜR
19' S/Y Eolia (loading...)
*
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #1 : Ekim 13, 2011, 11:46:12 »
Ahmet Bey,

Bahsettiğiniz sistemi 50 feet'e kadar birçok teknede kullandım. Doğru kullanıldığında çok işe yarayan bir sistem. Tek başınıza kolaylıkla camadan vurabilirsiniz. Zaten camadanın zorluğu, orsa yakasını kancaya takmanın zorluğu, onu da bu sistem bertaraf ediyor.

Esasında fazladan bir makaradan ibaret.

Bumbanın arkasındaki makaradan gelen camadan halatı piyanoya gitmek yerine yelkenin orsa yakasına bağlanmış bir makaradan geçiyor, ardından piyanoya gidiyor. Siz camadan halatını çektiğinizde sadece arka yakayı değil, orsa yakasını da germiş oluyorsunuz.

Harken'in ürünü nedir bilmiyorum ama orsa yakasına bir makara asarak aynı etkiye ulaşabileceğinizi düşünüyorum.

İyi seyirler
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.493
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #2 : Ekim 13, 2011, 11:50:37 »
Camadan için zor olan kısım direk dibine gidip orsa yakasını indirmektir. Güngörmez yakası havuzluktan da halledilebilir. Tek halatlı  camadan sistemlerinde genellikle bumba içinde bir makara sistemi oluyor. İki halatlı sistemlerde ise iskota köşesi gergisi bumba içinde geçip direk dibine iniyor ve makara ile havuzluğa yönlendiriliyor. Tüm camadan vurma sistemleri kolaylık sağlama amacı ile yapılıyor. Tek halat sia göre dahastemi yerine çift halatlı sistem bana daha güvenilir geliyor.

Bu tür sistemlere para verilmeli mi? Sorusu da önemli, bir kaç makara ve halattan oluşan benzer sistemler kolaylıkla uygulanabilir.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Ahmet Ertür

  • * Gezgin Korsan
  • 86
    • Yaşadığı Şehir
  • Edremit / Balıkesir
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Eolia (loading...), Burhaniye
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #3 : Ekim 13, 2011, 11:52:54 »
Moderasyon açısından sakıncası var mı bilemiyorum ürün şu:

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tek bir makara ile ikame oluyorsa, çok pahalı kalıyor. Sizden ricam, bir fırsat bulduğunuzda foto veya video koyar da makaranın yerini tam anlamama yardımcı olur musunuz? İlave makara montajı nereye oluyor tam olarak?
72' Ahmet ERTÜR
19' S/Y Eolia (loading...)

*
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #4 : Ekim 13, 2011, 12:03:34 »
Ahmet çelenolu korsanın uyarısıyla aklıma geldi, ikinci bir makara da bumbadan çıkan halatın orsa yakasına yönlendirilmesi için gerekecektir. Bir makara da yelkenin orsa yakasına asılı olacak. Sistem çok basit.

Harkenin sistemi gereksiz yere karışık bence.

Aşağıdaki resim, gayet güzel açıklıyor
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #5 : Ekim 13, 2011, 12:14:25 »
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Ahmet Ertür

  • * Gezgin Korsan
  • 86
    • Yaşadığı Şehir
  • Edremit / Balıkesir
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Eolia (loading...), Burhaniye
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #6 : Ekim 13, 2011, 12:27:02 »

Tamam anlaşıldı, çoook teşekkürler...
72' Ahmet ERTÜR
19' S/Y Eolia (loading...)
*

    Çevrimdışı Kaan Yıldız

  • * Gezgin Korsan
  • 711
    • Yaşadığı Şehir
  • MARMARİS
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Y/Y EGECE, MARMARİS
    • EGECEMARINE
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #7 : Aralık 23, 2011, 17:26:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet çelenolu korsanın uyarısıyla aklıma geldi, ikinci bir makara da bumbadan çıkan halatın orsa yakasına yönlendirilmesi için gerekecektir. Bir makara da yelkenin orsa yakasına asılı olacak. Sistem çok basit.

Harkenin sistemi gereksiz yere karışık bence.

Aşağıdaki resim, gayet güzel açıklıyor
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

açıklama cok güzel ve faydali. lakin güngörmez yakası ve orsa yakasında yelken üzerine monte edilen makaralar konusu biraz kafamı karıştırıyor, halatın düzenli olarak söz konusu makaralardan akması gerekir sıkışma gibi bir problem yaşanmaması açısından özel bir monte şekli varmıdır? 
YILDIZ
*

    Çevrimiçi Ahmet Çelenoğlu

  • * Gezgin Korsan
  • 8.493
    • Yaşadığı Şehir
  • İstanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Eğitim, tekne danışmanlığı, sörvey
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #8 : Aralık 23, 2011, 17:35:19 »
Düzgün makara kullanılırsa tek halatlı camadan sistemi sorunsuz çalışıyor. Yine de çift halatlı sistem daha kolay kullanılır.

Bir tekne limanda güvenliktedir, ancak tekneler limanda durmak için yapılmazlar.
*

    Çevrimdışı Ahmet Ertür

  • * Gezgin Korsan
  • 86
    • Yaşadığı Şehir
  • Edremit / Balıkesir
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Eolia (loading...), Burhaniye
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #9 : Aralık 23, 2011, 23:57:24 »
Ben ilk şemadaki en basit versiyonu uyguladım. Ama henüz denemek nasip olmadı, sert havada çıkamadım. Ama çalışacağından emin gibiyim. Düzenek üzerindeyken yeterli şekilde halatı boşladığımda sıfır çaparizle ana yelkeni kullandım. Sanırım en sade versiyon da işe yarayacak. Sadece bumbada ve direkte makara kullandım.
72' Ahmet ERTÜR
19' S/Y Eolia (loading...)
*

    Çevrimdışı Mehmet Erem

  • * Gezgin Korsan
  • 3.711
    • Yaşadığı Şehir
  • Istanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Lotus, Marmaris
    • lotus seyir defteri
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #10 : Aralık 24, 2011, 00:21:51 »
Naçizane fikrim, bu tip düzeneklerin tek kötü tarafı, özellikle de ikinci camadan veya daha fazlasında, direğin neredeyse yarısına kadar 4 kere çıkıp inen bir halat oluyor. Yelken toplandığında, aşağıya sarkmasın diye genelde boşu alınıor bu halatların. (Hatta kimisi yelkeni aşağıya çekmek için bile kullanıyorlar bu düzenekleri-bir yere kadar-)
Ancak tekrar yelken direğe basılacağı zaman halatlara boş vermek, bütün düzeneklerden bunların geriye akmalarını sağlamak (eğer elektrikli vinç falan da yoksa hele) bayağı zor oluyor...

Yine şahsi fikrim, standart sistemde camadan vurmak için kokpite çıkıp orsa yakasını almak bence o kadar da zor bir mesele değil. Ama camadan vurulması gereken havalarda, dolmuş yelkenin güngörmez yakasını iyice kastırmakta, kullandığım tüm düzeneklerde hep zorlandım... Mümkünse denize çıkmadan, yelkeni daha basmadan (camadan vurulması gerekiyorsa) camadan ile çıkmak alışkanlığı bundan sanırım...
S/Y Lotus
*

    Çevrimdışı Ahmet Ertür

  • * Gezgin Korsan
  • 86
    • Yaşadığı Şehir
  • Edremit / Balıkesir
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • S/Y Eolia (loading...), Burhaniye
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #11 : Aralık 24, 2011, 17:35:24 »
Mehmet korsan, bizim düldül 25 ft olduğundan halatın boşu dolusu ile uğraşmak fazla iş değil. Çıkarken camadanlı yola çıkmak benim gibi bir aceminin bile uygun bulacağı bir seçenek. İyi ama hava yolda bozarsa ne yapacağız? Burada sağnaklar enteresandır 12-18knot (18 sağnak) giderken bir iki saat içinde 18-27knot hıza ulaşabiliyor poyraz. O zaman da camadan vurmak istersek ne yapmak lazım?
72' Ahmet ERTÜR
19' S/Y Eolia (loading...)
*

    Çevrimdışı Hakkı Algın

  • * Gezgin Korsan
  • 5.322
    • Yaşadığı Şehir
  • İzmir
    • Tekne Adı
  • NERİSSAM,,Marmaris
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #12 : Aralık 24, 2011, 21:37:14 »
M. Erem korsanim bahsettiginiz zorluk veya zorlanmayi direk dibine gidip yelkeni asagi indirmek olarak anladim. Camadan vururkende teknenein basini ruzgara dondurmemiz gerekmiyormu. Videoda teknenin basini cevirmeyip yelkeni kacirmislar, hangisi daha uygundur.
Birde bazi kaptanlar bu tip camadanlari saglikli bulmuyorlar, yelkeni bir kac noktadan bumbaya baglamayi oneriyorlar, haklilarmi. Cevaplar icin tesekkurler.
Alıntı


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Çevrimdışı Kaan Yıldız

  • * Gezgin Korsan
  • 711
    • Yaşadığı Şehir
  • MARMARİS
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Y/Y EGECE, MARMARİS
    • EGECEMARINE
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #13 : Aralık 24, 2011, 22:02:17 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
M. Erem korsanim bahsettiginiz zorluk veya zorlanmayi direk dibine gidip yelkeni asagi indirmek olarak anladim. Camadan vururkende teknenein basini ruzgara dondurmemiz gerekmiyormu. Videoda teknenin basini cevirmeyip yelkeni kacirmislar, hangisi daha uygundur.
Birde bazi kaptanlar bu tip camadanlari saglikli bulmuyorlar, yelkeni bir kac noktadan bumbaya baglamayi oneriyorlar, haklilarmi. Cevaplar icin tesekkurler.

apaz ve pupa seyileri haric dar apazda giderkende camadana vurabilirsiniz.. yapılması gereken ana yelkeni boslayarak ana yelkenin yapraklanmasını saglamak. ondan sonra ana yelken mandarını patlattıgınızda  ana yelken zaten kendiliginden asagı inmeye baslayacaktır.  bu metod ile cenova ile dar apaz veya orsa ile seyir halinde iken ana yelkeni sorunsuz bir şekilde indirebilir ve tekneniz uzerindeki ataleti bozmamış olursunuz. bu sistemlerde reefler (camadan halatları) ister havuzluktan,  istersede direk basından  kumanda edilsin  ana yelken inerken  herhangi bir donanım karısıklıgına sebep vermemek icin onlarında bosunu almanız lazım. benim teknede 1,2 ve 3 .ncü camadan halatları direk dibinde sabit, bende camadan vuracagım zaman stndart olarak direk basına gidiyorum. bana en zor gelen  iş ise orsa yakasını kancaya takmak. 1nci sekildeki sistemi ve reefleri havuzluga tasımayı dusunuyorum. ama herseyden onemlisi havayı iyi koklayarak camadanı onceden ayarlamak herhalde..
YILDIZ
*

    Çevrimdışı Mehmet Erem

  • * Gezgin Korsan
  • 3.711
    • Yaşadığı Şehir
  • Istanbul
    • Sosyal Ağ Hesapları
    • Tekne Adı
  • Lotus, Marmaris
    • lotus seyir defteri
Ynt: (Harken) Tek Halatlı Anayelken Camadan Vurma Kiti
« Yanıtla #14 : Aralık 25, 2011, 00:21:08 »
Standart donanımlı (mandarlı) anayelkenlerde camadan vurmak için benim yaklaşımım şu:

1-Kaan Yıldız'ın da dediği gibi mümkünse önceden hesaplayıp donatmak çok yararlı.

2-Eğer Ahmet Ertür Korsan'ın bahsettiği gibi sağanaklı bir hava varsa, ortlamasına göre bir yelken alanı ayarlayıp, sertleştiği anlarda biraz rüzgarı kaçırmak en doğrusu gibi.

3-Rüzgarı kaçırmak için en uygunu orsa seyirleri. Toru alınmış yelkenlerle rüzgara iyice yaklaşırken, sertleyen sağanağın uzaktan tekneye yaklaşmasını takip etmek kolay. Bu esnada teknenin kafasını açmasına müsade etmeyip ama yan yattığı için broş yemesine de izin vermeyip zaten kısa sürmesi olası sağnak geçtikten sonra normal seyre devam etmek.

4-Normalden büyük yelkenlerle seyretmenin bir diğer yolu geniş apaz. Birçok tecrübeli kaptan ağır deniz ve şiddetli rüzgar durumunda bu iki rotada kalmayı bu yüzden tercih ediyor sanıyorum.

5-Seyirde iken camadan vurmaya karar verdiğim an, armanın artik zorlanmaya başlayıp, teknenin dümen dinlemiyor olması. Gerçi bu tekneden tekneye ve donanımdan donanıma göre değişir ancak kabaca bunlar esas belirleyiciler. (Tabi bu dediklerimiz gezi yelkenciliği için, yarışlardaki durumu tamamen ayrı tutmak lazım)

6-Ben hemen her zaman kafayı rüzgara dönerek camadan vurmayı tercih ediyorum. Birincisi tekne daha stabil. Ikincisi anayelken boşta, bumba ortada. Eğer varsa lazy jack in incelerine balenlerin takılması yelkeni indirirken daha az sözkonusu.

7-Ben de ön ve arka yakaları sabitledikten sonra orta bölümde 2 veya 3 halat ile bumbaya bağlamayı alışkanlık haline getirdim. Hatta Lotus'ta 1. camadanin halatları yelkenin üstundedir her daim. O kargaşada bir de halatın kalınlığı, ortasina kropi falan uğraşmamak için. Bunlari bağlarken de bumbanın orta hatta olmasi yararlı, apazda giderken yapraklayan bir yelkenin salladığı bumba üzerinden camadan bağı yapmak bana pek sevimli gelmiyor...

8-Eğer bumba dibinde kanca düzeneği varsa, yelkendeki matafyonu ters çevirip, tam mandar aşagıya bırakılmışken onu oraya takmak beceri istiyor. Yeni düzeneklerde matafyona geçmiş iki halkayı birbirne bağlayan güçlü köprüler var. Kullanması daha kolay.

Bu kadar eziyete rağmen camadan iyi bir şeydir... Bir kez şartlar oluştuysa üşenmemek lazım. Camadan vurduktan sonra hem seyir konforu hem de tekne süratinin arttığına hayretle şahit olmuşuzdur çoğumuz.
S/Y Lotus