Gezgin Korsan
Makine Dairesi => Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi => Konuyu başlatan: Güven Birkan - Haziran 15, 2011, 11:36:13
-
Pendik Marina'daki ilk günümden başlayarak, aynı servis ünitesindeki farklı prizlerde kablo bağlantılarının belli bir standardı olmadığını gördüm. Teknedeki elektrik panosunda "reverse polarity" uyarı ışığı yandığında, çözüm olarak, teknemdeki kablonun ucundaki fişin bağlantılarını değiştirerek bu sorunu çözmeye kalkıştılar, çünkü servis ünitesindekileri düzene sokmak, o sistemi kuranların sorumluluğunda imiş henüz.
Son olarak da Trilye'deki rıhtımdan cereyan aldığımda yine bu lamba yandı.
Merak ettiğim, bu uyarı ışığını görmemezlikten gelsem ne olur?
-
Bende yok ama ters polarite ışığı hangi durumda (faz-nötr tersliğinde mi yoksa faz-toprak tersliğinde mi) yandığına göre durum değişir.
Faz-nötr ters polaritesi varsa sigortanın bağlı olduğu kablo faz değil nötr olur. Siz sigortayı indirip tamirat yapmaya kalkarsanız herhangi bir yerden toprak alıp çarpılırsınız. Bunun dışında tekne iç tesisatında, nötr'den toprak alma gibi bir yanlışlık yoksa cihazlarınız ve siz zarar görmezsiniz.
Diğer durumda yani faz-toprak ters polaritesi varsa çok tehlikeli!
Pendik Marinada elektrikle ilgili bir problem de elektronik anahtar ile elektriği kapattığınızda faz değil nötr kesiliyor. Aman dikkat, kapattım diye güvenip elektrik işlerine kalkışmayın. Ben de yeni fark ettim. Marinaya bildirip düzelttirmeyi düşünüyordum ama sizin söylediğinize göre yapamayacaklar!!!
Ayrıca 1 senede 2 sefer akü şarj aletim bozuldu. Nedenini araştırıyorum 9kly3
-
genelde birşey olmaz. pedestalı ters yapmışlardır bence.
-
Bende reverse polarity durumlarında kullanılacak 30cm kablo boyunda bir adaptör var. Tek farkı Faz ve nötrün asimetrik bağlanmış olması. Fakat benim teknede buna gerek yokmuş. Çünkü benim AC sigortalarım çift kutuplu. Yani toprak hariç ikisini de kesiyor.
-
Selamlar Korsanlar
Bu hafta başı zibidi ataköyden marmaris yachtmarine e taşındı.Temizledik akladık pakladık dönerken 220v elektriğide bağladık ki panoda "reserve polarity" ışığı yandı ama kapıda taxi beklediği için bi şey yapamadan öylece bıraktım(dün öğlen 12 de).
Bugün araştırınca topraklamayla ilgili birşey olduğunu öğrendim.Marinayı arayıp 220 den kabloyu çıkartmalarını istedim ,26 kasım hafta sonu tekrardan marmarise gittiğimde reserve polarity ışını söndürmek için ne yapmam gerek? 22ov da bağlı kalsaydı herhangi bir problem çıkartırmıydı?
uğur
-
Reverse polarity bizde çok kullanılmayan bir kavramdır. 220 V bir aktif hattan ve ve bir nötr hattan oluşur. Bazı ülkelerde cihazlar da nötr ve aktif hatlara bağlanırken dikkate alınır. Bizim prizlerimizde ayırd edici bir özellik yoktur (marinalardaki prizler aslında ayıredicilidir ama bağlantıda dikkat eidlmez). Bu nedenle teknede bağlı cihazları sorunsuz kullanabilirsiniz. Umarım "reverse polarity" ikazı bağlantıyı da kesmiyordur. marinada kendi yerinizde bağlı iken bu ikazı alıyorsanız, bağladığınız fişin içinde iki kablonun yerini değiştiriseniz sorun ortadan kalkar. nötr ile aktif bağlantının yerlerini değiştireceksiniz. genelde sarı yeşil olan topraklama hattının yerini değiştirmeyin.
-
evet reverse polarity olucakmış özür dilerim.
peki ahmet korsan başka bi yere gittiğimde yine kabloların yerlerini değiştirmem mi gerekiyor( allah korusun tekrardan ataköye dönersek)
-
Ters polarite elektronik cihazlarınıza ciddi bir sıkıntı yaratmaz, netice itibari ile +/- kutuplar halen cihazlarınızı beslemektedir. Ancaaaak, bildiğiniz üzere sigortaların üzerinden tek bir kablo geçer, normalde bu kablodan da + kutbun akması gerekir ki, siz sigortayı indirdiğinizde çarpılmayasınız. Ters polarite lambası, + kutbun sigortalar üzerinden değil, - kısmından, yani sigorta ile koruma altına alınmamış kablodan geçtiğine işaret eder ki, sigortayı indirdim zannedip 220v'a kapılmayasınız. Bu aşırı akım altında sigortalarınızın atmayacağı anlamına gelmez, sigortalarınız yine atar. Yeter ki siz sigortadan önce bir yerde yanlışlıkla nötr ucuna dokunmayın, böyle bir durumda marinanın ana sigortasına güvenmek zorunda kalırsınız ki zaten orada ki sigorta da 16 ya da 32A gücündedir, ve üzerinde kaçak akım rölesi bulunmamaktadır, bu sebeple canınız yanabilir, hatta hayatınızı kaybedebilirsiniz.
Velhasıl kelam; eğer reverse polarity lambanız yanıyorsa hemen panik yapmayın, ancak elektrikli cihazlarınız üzerinde sökme takma gibi bir işlem yapacaksanız mutlaka düzeltip, o şekilde devam edin.
-
Yanlış hatırlamıyorsam, eskiden teknelerde her iki uca da sigorta takılıyordu. "Reverse polarity" uyarısı olan teknelerde sigorta tet hat üzerinde takılmış görünüyor. Aldığınız yerdeki sigorta yine koruyacaktır. Aslında sigortaların insan çarpılması konusuda ciddi bir koruyuculuğu yoktur, aşırı akım çekilmesi halinde atarlar. Bence her iki hatta da sigorta olmalı ve teknede de bir kaçak akım koruma rölesi olmalı. Bu sistem, nötr ve faz hatlarından aynı miktarda akım geçmemesi veya toprak hattından akım geçmesi prensibine dayanıyor ve çok düşük akımlarda bile kısa sürede atıyor.
-
Yanlış hatırlamıyorsam, eskiden teknelerde her iki uca da sigorta takılıyordu.
Bende öyle, iki kutbu da kapayan anahtar var. Ayrıca çarpılmalara karşı kaçak akım rölesi de.
-
Uğur korsanım, sizi kaygılandıran bu durum birçok yerde başınıza gelecek. Çözüm bir ara parça yapmak :)
Ara parçanın iki ucundaki erkek ve dişi fişlerden birinde aktif ve nötr uçların bağlantısını değiştirin. Bağlantı sırasında Ahmet korsanımın dediği gibi topraklama kablosuna dikkat edin o değişmeyecek.
Böyle "Reverse polarity" olduğu zaman "ara parça"yı kullanıp kutupları düzeltmiş olursunuz.
Benim de başıma çok sık geldiği için bu yöntemi uyguluyorum.
Bir ara parça da bağlanma yerindeki büyük prizi küçük prize "redüksiyon" için yaptım. Bir çeşit muslukçuluk yani :)
Bir ara parça daha yaptırmak gerekiyorki ben o kadarını da yapmadım artık. O da ütü fişi gibi olanlar prizler için. Bazı yerlerde o çeşit bağlantı prizleri de var çünki.
Forumda bir yerlerde bu ara parçalar çok önceden anlatılmıştı sanırım(MereM korsanım ?) bağlantıyı bulamadım.
Benim anlattıklarım rahatlık için. Yoksa kullandığınız fişin aktif ve nötr bağlantılarını yer değiştirerek de bağlandığınız yere uyumlu yapabilirsiniz. Ancak bu durum sık olduğunda vidalarda aşınmalar sıkıntı yaratıyor.
Keyifli ve güvenli :) seyirler dilerim.
-
cevaplarınız için teşekkür ederim.
zafer korsanın dediği gibi bir ara parça yapıcam.
şimdi düşününce pontondaki birkaç teknede böyle ara parçalar görmüştüm.
-
fabrıkasyon teknelerde bulunan ters polarite lambasının bağlantısı aşagıdaki şemadaki gibi mi?
şemada yeşil lamba faz -notr geldiğınde faz tersde olsa yanacak , kırmızı lamba ise sadece nötr toprak hattına bağlı ise yanacaktır.
(http://img44.resimup.net/di/OQ45.jpg)
-
fabrıkasyon teknelerde bulunan ters polarite lambasının bağlantısı aşagıdaki şemadaki gibi mi?
şemada yeşil lamba faz -notr geldiğınde faz tersde olsa yanacak , kırmızı lamba ise sadece nötr toprak hattına bağlı ise yanacaktır.
(http://img44.resimup.net/di/OQ45.jpg)
Fatih korsanım güzel bir noktaya değindi.
Benim yaptığım ara parçada uyguladığım durum önce yazdığım gibidir. Karadan elektrik aldığımda normalde "yeşil" yanıyor, "kırmızı" yanarsa yaptığım ara parça ile tekrar "yeşil" yanmasını sağlıyorum.
Kesintili "kırmızı" yanıyorsa bağlantıda "kontakt" eksikliği var demek oluyor. Bu durum kendi teknem için geçerli.
Ancak şemadaki durum benim anlattıklarıma uymuyor gibi görünüyor. Konuyu açıklayacak uzman korsanlar aranıyor :) .
-
Bu şema daha çok toprak hattından faz gelmesi durumunda yanar gibi duruyor, ters polarite gösteren bir devre değil.
-
Fişi taktığınızda yeşil her zaman yanacak, yani elektrik var diyecek. Kırmızı ise sadece fişi ters taktığınızda yanacak. Yani faz ucu yerine nötrü, nötür yerine fazı bağlarsanız nötür hatta elektrik olacak ve neon üzerinden toprağa ulaşacak ve kırmızı neon ışık verecek. Amaca uygun görünüyor.
-
Fişi taktığınızda yeşil her zaman yanacak, yani elektrik var diyecek. Kırmızı ise sadece fişi ters taktığınızda yanacak. Yani faz ucu yerine nötrü, nötür yerine fazı bağlarsanız nötür hatta elektrik olacak ve neon üzerinden toprağa ulaşacak ve kırmızı neon ışık verecek. Amaca uygun görünüyor.
Ahmet korsanım, o zaman hem yeşil hem de kırmızı yanmaz mı?
-
"Ahmet korsanım, o zaman hem yeşil hem de kırmızı yanmaz mı?"
Ewet hem kırmızı hem yeşil yanacaktır.nötr ,toprakta olduğuna göre toprak hattıda notr de olacaktır.
-
Ahmet Korsan'ın yazdığı doğrudur.
+ olarak istenirse faz ve nötr ters bağlandığında devreyi kesecek düzenek eklemek de mümkün olabilir.
-
Yeşil yanacaktır. Yanmalıdır,çünkü onun anlamı "elektrik var" demektir.
-
"Ahmet korsanım, o zaman hem yeşil hem de kırmızı yanmaz mı?"
Ewet hem kırmızı hem yeşil yanacaktır.nötr ,toprakta olduğuna göre toprak hattıda notr de olacaktır.
Benim teknede ya "yeşil" yada "kırmızı" yanıyor. "Kesintili kırmızı" belirttiğim gibi ileti bozukluğu varsa oluyor.
Bu nedenle Petunia daki bağlantı farklı olmalı. Gidince bir inceleyeyim belgeleri.
-
Yarın sizin için bir devre şeması eklerim. Elektrik elektronik bilgisi olan birine devreyi kurdurup kullanabilirsiniz. Limandaki hattı teknenize ters ya da düz nasıl bağlarsanız bağlayın teknenizdeki faz hattına devamlı faz, nötrüre de hep nötr gelir.
-
Yarın sizin için bir devre şeması eklerim. Elektrik elektronik bilgisi olan birine devreyi kurdurup kullanabilirsiniz. Limandaki hattı teknenize ters ya da düz nasıl bağlarsanız bağlayın teknenizdeki faz hattına devamlı faz, nötrüre de hep nötr gelir.
:-* 1w5ey8
-
http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php?topic=9330.msg121073#msg121073 (http://www.gezginkorsan.org/forum/index.php?topic=9330.msg121073#msg121073)
Konuya bakarsanız hem faz-nötr tersliğini dert edinmezsiniz
hem can güvenliğiniz için hem de galvanik korozyondan kurtulursunuz.
-
(http://img265.imageshack.us/img265/5880/tekne.png)
Malzeme Listesi:
1 adet kontaktör
1 adet kırmızı led
1 adet yeşil led
2 adet 170k / 0,5Watt direnç
2 adet 1N4007 diyot
Bağlantı iletkenleri
Devrenin Kullanım Amacı:
Tekneye dışarıdan elektrik alındığında dışarıdan alınan faz ile teknedeki faz hattının kontrole gerek kalmaksızın doğru olarak bağlanmasını sağlar.
Devrenin Kullanımı:
Marina ile tekne arasındaki kablo bağlantısı yukarıdaki şemaya göre yapılır. Yapılan bağlantıda dışarıdan gelen faz ile teknedeki faz hattı arasındaki bağlantı doğru ise dışarıdan gelen faz ve nötr iletkenleri, kontaktörün N.K. (normalde kapalı) kontakları üzerinden geçerek tekneye ulaşır. Bu durumda yeşil led yanarak devrede enerji olduğunu ifade eder.
Marina ile tekne arasındaki kablo bağlantısı yapıldığında dışarıdan gelen faz hattı teknenin nötr hattına bağlanmış ise bu anda K kontaktörünün bobini dışarıdan gelen faz hattı ile toprak hattı arasına bağlanacağından enerji alır ve kontaktörün kontakları konum değiştirir. Kontaktör kontaklarının konum değiştirmesiyle beraber tekneye doğru olan elektrik bağlantısı yapılmış olur. Kontaktörün devreye girmesiyle beraber kırmızı led yanarak yanlış yapılan bağlantının otomatik olarak düzeltilerek doğru bağlantının yapıldığını ifade eder.
Yeşil led her iki bağlantıda da yanacaktır. Devrede enerji olduğunu ifade eder.
Malzeme Temininde Karşılaşılabilecek Problemler:
Devrede kullanılan kontaktörün minimum 2 tane N.A. (normalde açık) ve 2 tane de N.K. (normalde kapalı) kontağı bulunmalıdır. Kontaktörü satın alırken bu duruma dikkat ediniz.
Devrede kullanılan 170k 0,5 wattlık direnç bulmakta sorun yaşayanlar 170k lık direnç yerine 2 adet 330k lık 0,25 wattlık direnci paralel bağlayarak kullanabilirler.
-
Devrede kullanılan kontaktörün minimum 2 tane N.A. (normalde açık) ve 2 tane de N.K. (normalde kapalı) kontağı bulunmalıdır. Kontaktörü satın alırken bu duruma dikkat ediniz.
Eğer 16A üzerine çıkmayacaksanız kontaktör yerine ray tipi çok bacaklı röle de kullanılabilir.
-
Bu şema daha çok toprak hattından faz gelmesi durumunda yanar gibi duruyor, ters polarite gösteren bir devre değil.
Fatih Say'ın gönderdiği devreye tekrar baktım, sözümü geri alıyorum. Nötr bacağından elektrik gelirse doğal olarak kırmızı LED yanar, bu da ters polariteyi gösterir. Bir yanılmaya sebep olduysam affola.
-
Şehir şebekesini faz nötr ayrımı yapmadan evimizde kullanıyoruz. Teknede de aynı şekilde kullanabiliriz. Bana göre kontaktör veya röle kullanmak yerine ters polarite ışığını söküp atmak en doğrusu. Çok isterseniz fişin teknedeki her iki ucuna da bir sigorta olacak şekilde değişiklik yaparsınız. Aslında bu bile gerekli değil. Tek sorun, ters polarite varken nötr ucunun toprak ucu ile kısa devresi olması halinde sigorta koruması olmadığından sigortanızın atmaması olacaktır. bu koşulda ise marina bağlantısındaki sigorta atacaktır. Bunu önlemenin en doğru yolu ve emniyetlisi ise devreye bir kaçak akım rölesi koymaktır. Böylece faz ve nötr akımları arasında oluşacak en küçük bir farkta bile röle devreyi kesecektir ve teknede çarpılma olasılığı da ortadan kalkacaktır. Kaçak akım rölesi nötr, faz ve toprak hattının bağlandığı bir sigortadır ve kolaylıkla tesisata eklenebilir.
Tüm şehir şebekesi ile çalışan ev aletleri nötr ve faz ayrımı yapmazlar, evde kullandığınız gibi teknede de kullanabilirsiniz.
-
Marina ponton elektrik boxındaki sigortaya güvenmeyin derim. En son ne zaman değistiği belli değilin yanı sıra, tuz ve nemden kilit durumda.
-
Emniyet topraklaması üzerinden kontaktör,röle veya sinyal lambası akımı geçmesi pek istenen bir şey değil.
Hem can emniyeti hemde galvanik korozyon bakımından.
Bu durunda kaçak akım rölesi doğru çalışmayacaktır.
Kaçak akım rölesi bilindiği gibi yaklaşık 20 mA.gibi bir değerle çalışıyor.
Yapılacak devrelerin toprak hattından akım geçirmeyecek şekilde kurulması gerekir.
Gemi elektrik tesislerinde akım geçen her iletkenin sigortalanması, esastır.
Çift kutuplu sigortalar kullanılmalı
Hertürlü indikatör devresinin,topraklama hattından akım akıtmaması gerekir.
Ancak geçici olarak test amaçlı kullanılabilir.
-
(http://img214.imageshack.us/img214/8108/emao.png)
Hasan Korsanım tasarladığınız devre teknelerdeki
özellikle elektronik aletler için oldukça önemli sakıncalar doğurur.
Şöyleki;
faz ve nötr uygun takıldığında,
yani 1 nolu terminale faz,
2 nolu terminale nötr geldiğinde tekneye uygun bağlantı olacağı için
yeşil led yanacak ve herşey normal çalışacaktır.
Birinci sakınca;
Ancak faz ve nötr ters takıldığında,
yani 1 nolu terminale nötr,
2 nolu terminale faz geldiğinde tekneye uygun bağlantı
olmayacağı için kırmızı led yanacak aynı zamanda K kontaktörü
enerjilenecek normalde açık kontaklarını kapatarak faz ve nötürün
uygun bir şekilde tekneye gelmesine yardımcı olacaktır.
Ammaaaa ilk bakışta çözüm olarak sunduğunuz bu özellik,
şöyle bir sakınca doğuracaktır.
Ponton pedastalından fişe ters taktığınızda akım ilk önce
K kontaktörünün normalde kapalı kontaklarından geçerek
tekne üzerinde o anda açık olan alet ve cihazlara
faz ve nötr hattı ters te olsa enerjilendirecek,
(elektrik akımının hızı en hızlı kontaktörün hızından daha hızlıdır)
ardından kontaktörün bobininin enerjilenip paletini çekmesi
ve tekneye faz ve nötr sıralamasını düzelterek tekrar vermesi
anında milisaniyelikte olsa gerilimde bir gidip gelme oluşacaktır.
İşte bu çok kısa süreli enerjinin kesilip tekrar gelme esnasında
tekne içinde açık olan özellikle elektronik cihazlar olumsuz etkilenecek,
kuvvetle muhtemel besleme devreleri zarar görecektir.
İkinci sakınca;
yeşil led'e paralel tasarladığınız 1N 4007 diyodu
2 nolu terminale faz geldiğinde akım diyod üzerinden akarak
direnç üzerinden geçecek ve nötüre ulaşarak kısa devre oluşmasına
neden olucaktır.
Özellikle DC devrelerde röle bobin uçlarında kullanılan ters diyodlar
röleyi alternatif etkiden korumak ve rölenin zırıltı yapmasını
önlemek içindir.
Burada kullanmak bahsettiğim sakıncayı yaratacaktır.
Üçüncü sakınca;
Fiş ters takıldığında yani 2 nolu terminale faz geldiğinde kontaktör
bobininden ve kırmızı ledden geçen akım marina toprağına giderek
hem kırmızı ledi hem de kontaktörü çalıştıracaktır,
işte bu anda miliamper düzeyinde de olsa tekneye gelen fazdan
marina toprağına akan bu akım teknenizi,
galvanik korozyon etkisinde eller havaya durumuna sokacaktır.
-
Alıntı içinde kırmızı renkle yazayımda daha iyi anlaşılsın.
Şehir şebekesini faz nötr ayrımı yapmadan evimizde kullanıyoruz.
Yanlış 1: Prizlerin toprak terminali hariç diğer iki terminaline yani fişin uçlarının girdiği iki delik.
Faz sağamı solamı gelmiş, fişle çalışması dizayn edilmiş aletlerde çok önemli değildir ancak lamba paterlerine buattan direk nötr gider faz anahtardan dolanarak lamba paterine gider. sizin dediğiniz gibi yaparsak tavanda avize takmaya çalışan kişi odanın lamba anahtarı kapalı birşey olmaz mantığıyla kabloya dokunursa, tavanda avize yerine kızarmış bir surat parlar.
Teknede de aynı şekilde kullanabiliriz. Bana göre kontaktör veya röle kullanmak yerine ters polarite ışığını söküp atmak en doğrusu.
Yanlış 2: Hele teknede bu dediğinizi şaka olarak algılamak istiyorum.
Karaca Ahmet ten yer ayırtmadan bu dedikleriniz yapmayı düşünmesin bile dostlar.
Çok isterseniz fişin teknedeki her iki ucuna da bir sigorta olacak şekilde değişiklik yaparsınız. Aslında bu bile gerekli değil.
Yanlış 3 : Siz öyle sanabilirsiniz ama teknik konulardan anlamayan dostların can güvenliğiyle oynuyorsunuz bu forumda işe yeni başlayan korsan dostlar sizi tekne uzmanı sanıyorlar.
Tek sorun, ters polarite varken nötr ucunun toprak ucu ile kısa devresi olması halinde sigorta koruması olmadığından sigortanızın atmaması olacaktır. bu koşulda ise marina bağlantısındaki sigorta atacaktır. Bunu önlemenin en doğru yolu ve emniyetlisi ise devreye bir kaçak akım rölesi koymaktır. Böylece faz ve nötr akımları arasında oluşacak en küçük bir farkta bile röle devreyi kesecektir ve teknede çarpılma olasılığı da ortadan kalkacaktır.
Doğru 1 ama eksik: Neyseki bozuk saat bile günde iki kere zamanı doğru gösterirmiş.
Kaçak akım rölesi nötr, faz ve toprak hattının bağlandığı bir sigortadır ve kolaylıkla tesisata eklenebilir.
Yanlış 3: Tek fazlı Kaçak akım rölesine sadece faz ve nötr girer ve çıkar
toprak iletkeni kaçak akım rölesine bağlanmaz.
Şekildeki tek fazlı kaçak akım rölesi.
Reklam oluşturmaması için değişik firmalara ait ürün resimlerini koydum.
Resimlerde de görüldüğü gibi 2 giriş 2 de çıkış olmak üzere
4 bağlantı terminali var.
Toprak hattını nereye sokacaksınız.
(http://img846.imageshack.us/img846/4144/kaakakmrlesi.png)
Tüm şehir şebekesi ile çalışan ev aletleri nötr ve faz ayrımı yapmazlar, evde kullandığınız gibi teknede de kullanabilirsiniz.
Doğru 2 ama yine eksik. Dedim ya bozuk saat bile günde iki kere doğruyu gösterirmiş ama anlık...
-
Birinci sakınca;
Ancak faz ve nötr ters takıldığında,
yani 1 nolu terminale nötr,
2 nolu terminale faz geldiğinde tekneye uygun bağlantı
olmayacağı için kırmızı led yanacak aynı zamanda K kontaktörü
enerjilenecek normalde açık kontaklarını kapatarak faz ve nötürün
uygun bir şekilde tekneye gelmesine yardımcı olacaktır.
Ammaaaa ilk bakışta çözüm olarak sunduğunuz bu özellik,
şöyle bir sakınca doğuracaktır.
Ponton pedastalından fişe ters taktığınızda akım ilk önce
K kontaktörünün normalde kapalı kontaklarından geçerek
tekne üzerinde o anda açık olan alet ve cihazlara
faz ve nötr hattı ters te olsa enerjilendirecek,
(elektrik akımının hızı en hızlı kontaktörün hızından daha hızlıdır)
ardından kontaktörün bobininin enerjilenip paletini çekmesi
ve tekneye faz ve nötr sıralamasını düzelterek tekrar vermesi
anında milisaniyelikte olsa gerilimde bir gidip gelme oluşacaktır.
İşte bu çok kısa süreli enerjinin kesilip tekrar gelme esnasında
tekne içinde açık olan özellikle elektronik cihazlar olumsuz etkilenecek,
kuvvetle muhtemel besleme devreleri zarar görecektir.
Evet çok kısa süreli akım yönü değişikliği olacaktır. Bu durumu telafi edebilmek devrenin çıkışına 1 saniye kadar zaman gecikmesi sağlayacak bir zaman rölesi kullanılabilir. Bu haliyle kullanmak çok kısa süreli olarak akım yönü değişeceğinden bazı elektronik cihazların zarar görmesi söz konusu olabilir.
İkinci sakınca;
yeşil led'e paralel tasarladığınız 1N 4007 diyodu
2 nolu terminale faz geldiğinde akım diyod üzerinden akarak
direnç üzerinden geçecek ve nötüre ulaşarak kısa devre oluşmasına
neden olucaktır.
Özellikle DC devrelerde röle bobin uçlarında kullanılan ters diyodlar
röleyi alternatif etkiden korumak ve rölenin zırıltı yapmasını
önlemek içindir.
Burada kullanmak bahsettiğim sakıncayı yaratacaktır.
Bilindiği üzere alternati akımın + sı - si yoktur. Uçlar periyodik aralıklarla yön değiştirir. 2 nolu terminal pozitifken led doğru yönde polarize olur ve ışık verir. Bu anda diyot ters polarize olacağından iletime geçmez. 2 nolu terminal negatif iken led ters polarize olacağından ışık vermez fakat bu anda diyot doğru polarize olarak iletime geçer, uçlarında yaklaşık 0,7 V olur. Böylece ledin yüksek voltajda ters polarize altında kalarak bozulmasını engeller. Buradaki kullanım amacı rölelere ters paralel bağlanan diyottan farklıdır. Lede ve diyoda seri bağlı direnç olduğu için de kısa devre durumu söz konusu değildir.
Üçüncü sakınca;
Fiş ters takıldığında yani 2 nolu terminale faz geldiğinde kontaktör
bobininden ve kırmızı ledden geçen akım marina toprağına giderek
hem kırmızı ledi hem de kontaktörü çalıştıracaktır,
işte bu anda miliamper düzeyinde de olsa tekneye gelen fazdan
marina toprağına akan bu akım teknenizi,
galvanik korozyon etkisinde eller havaya durumuna sokacaktır.
Doğru demişsiniz. Galvanik korozyon konusunda hatırı sayılır bilgim olmadığı için daha fazla yorum yapmayacağım.
Can Korsanın söylediği:
Yanlış 1: Prizlerin toprak terminali hariç diğer iki terminaline yani fişin uçlarının girdiği iki delik.
Faz sağamı solamı gelmiş, fişle çalışması dizayn edilmiş aletlerde çok önemli değildir ancak lamba paterlerine buattan direk nötr gider faz anahtardan dolanarak lamba paterine gider. sizin dediğiniz gibi yaparsak tavanda avize takmaya çalışan kişi odanın lamba anahtarı kapalı birşey olmaz mantığıyla kabloya dokunursa, tavanda avize yerine kızarmış bir surat parlar.
Şemayı dikkatle incelerseniz bu durumun gerçekleşmediğini görebilirsiniz.
Yine Can Korsanın söylediği:
Yanlış 2: Hele teknede bu dediğinizi şaka olarak algılamak istiyorum.
Karaca Ahmet ten yer ayırtmadan bu dedikleriniz yapmayı düşünmesin bile dostlar.
Çok isterseniz fişin teknedeki her iki ucuna da bir sigorta olacak şekilde değişiklik yaparsınız. Aslında bu bile gerekli değil.
İstediğiniz yere ya da yerlere sigorta kullanabilirsiniz. Sigortaların zaten bağlı olduğu varsayıldığından devreye sigorta çizilmemiştir.
Can Korsandan
Siz öyle sanabilirsiniz ama teknik konulardan anlamayan dostların can güvenliğiyle oynuyorsunuz bu forumda işe yeni başlayan korsan dostlar sizi tekne uzmanı sanıyorlar.
Tek sorun, ters polarite varken nötr ucunun toprak ucu ile kısa devresi olması halinde sigorta koruması olmadığından sigortanızın atmaması olacaktır. bu koşulda ise marina bağlantısındaki sigorta atacaktır. Bunu önlemenin en doğru yolu ve emniyetlisi ise devreye bir kaçak akım rölesi koymaktır. Böylece faz ve nötr akımları arasında oluşacak en küçük bir farkta bile röle devreyi kesecektir ve teknede çarpılma olasılığı da ortadan kalkacaktır.
Bir teknem yok. Tekne uzmanı değilim. Mevcut elektrik ve elektronik bilgilerimden yararlanarak yardımcı olmaya çalıştım.
Tek sorun, ters polarite varken nötr ucunun toprak ucu ile kısa devresi olması halinde sigorta koruması olmadığından sigortanızın atmaması olacaktır. bu koşulda ise marina bağlantısındaki sigorta atacaktır demişsiniz doğru. Teknedeki sigorta atmaz. İkinci bir sigortayı nötr hattına da bağlamak sorunu çözebilir.
Kaçak akım rölesinin ne amaçla kullanıldığı forumlarda defalarca yazılmış. Ben de teknelerinizde kaçak akım rölesi kullanmanızı öneririm. Fakat kaçak rölesi kullanılacak yerlerde tesisatın çok düzgün olması gerekir ki toprağa kaçak olmasın. Aksi taktirde enerjiyi röle kesecektir.
Yorumlarınız da güzeldi. Güzel yorumlar gelmiş. Teşekkür ederim. İyi forumlar.
-
+ olarak teknedeki nötürün toprakla kısa devre olması sorun teşkil etmez. Bahsettiğiniz ters polarize varken teknedeki nötr toprakla temas ederse kısa devreye neden olmaz. Şemayı dikkatli incelerseniz durumun yazdığınız gibi olmadığını görebilirsiniz.
(http://img267.imageshack.us/img267/5829/aacopy.png)
-
Devreye kontaktör, geciktirici zaman saati vs takarak iyice büyütmek yerine, size sorunu 5 TL'ye çözeceğimi iddia ediyorum!
(http://www.topaloglucivata.com/images/products/izeltas-el-aletleri-1257583.jpeg)
fişinizin üzerinde nötr ve faz bacaklarını öğrenmeniz yeterli, pedestaldeki dişi fiş üzerindeki bacakların hangileri olduğunu bulup fişi ona göre takmak çok daha pratik, güvenli ve hızlı bir çözüm olacaktır.
Ben de teknelerinizde kaçak akım rölesi kullanmanızı öneririm. Fakat kaçak rölesi kullanılacak yerlerde tesisatın çok düzgün olması gerekir ki toprağa kaçak olmasın. Aksi taktirde enerjiyi röle kesecektir.
Can güvenliği için "çok düzgün" olması zaten en doğrusu değil mi?
-
Devreye kontaktör, geciktirici zaman saati vs takarak iyice büyütmek yerine, size sorunu 5 TL'ye çözeceğimi iddia ediyorum!
(http://www.topaloglucivata.com/images/products/izeltas-el-aletleri-1257583.jpeg)
fişinizin üzerinde nötr ve faz bacaklarını öğrenmeniz yeterli, pedestaldeki dişi fiş üzerindeki bacakların hangileri olduğunu bulup fişi ona göre takmak çok daha pratik, güvenli ve hızlı bir çözüm olacaktır.
Ben de teknelerinizde kaçak akım rölesi kullanmanızı öneririm. Fakat kaçak rölesi kullanılacak yerlerde tesisatın çok düzgün olması gerekir ki toprağa kaçak olmasın. Aksi taktirde enerjiyi röle kesecektir.
Can güvenliği için "çok düzgün" olması zaten en doğrusu değil mi?
Birde ara parça yaparsanız. Fiş-Kablo-Priz orjinali 30 TL kadar sanırım. Basit çözüm bu gibi görünüyor. Önerilen devrelerin başka özellikleri de var tabi. Seçim yapılmalı.
-
Hasan korsanım elmayla armutları karıştırmayın lütfen.
Sizin çizdiğiniz şemanın sakıncalarını belirttim,
ardından başka bir iletiyle Ahmet korsanın görüşlerinin yanlış
olduğunu anlatan bir ileti gönderdim
Siz az ordan az burdan alıntı yaparak mesaj yazmışsınız ama
bazı kısımlarda neyi kime söylediğiniz tam anlaşılmadı.
Teknem yok tekne uzmanı değilim demişsiniz.
Ben; sizi tekne uzmanı sanıyorlar teknik konulardan
anlamayan dostların can güvenliğini tehlikeye atıyorsunuz
derken Ahmet korsanın yazdıklarının altına kırmızı
yazıyla yazdım siz niye üstünüze alındınız ki
Lütfen alıntı yaparken alıntı yaptığınız konuları kırpmayın.
Bir artı (+) da ben yazayım;
Teknede yapılacak işlemler basit ama güvenilir
sade ama sağlam ve dayanıklı çözümler olmalıdır.
Bir artı daha (+) benim mevcut elektrik bilgilerim yok,
sadece elektrik elektronik öğretmeniyim 27 yıldır,
artı eğitim süresini de katarsanız toplam 37 yıldır
elektrik elektronik denen şeyle can ciğer
kuzu sarması durumundayım yani.
-
Bir elektronik öğretmeninin bu kadar küçük bir devrenin çalışmasını yorumlarken diyodun kısa devreye neden olduğu, mevcut bağlantı ile 2 nolu terminale faz hattı denk geldiğinde lamba ucuna faz gittiğini iddaa etmek, teknedeki nötürün toprakla temas ettiğinde kısa devreye neden olacağını iddaa etmek gibi hatalı yorumlarda bulunmamasını beklerdim. Sanırım şemayı incelerken gözünüzden kaçan noktalar olmuş ya da dikkatli incelememişsiniz. Şemayı verdim isteyen kullanabilir. Devre diğer ihtiyaçlara göre geliştirilebilir. Bu arada ben de elektronik öğretmeniyim. 1990 yılından beri Milli Eğitim Bakanlığına bağlı farklı kurumlarda elektronik öğretmeni ve idareci olarak görevlerde bulundum. Meslektaşmışız. Ama benim hiç teknem olmadı. Tekne tecrübem yok. Trabzon'da çalışıyorum. Daha iyi şartlarda görüşme umuduyla iyi forumlar dilerim Can Korsan.
-
Hasan korsanım aynı şeyleri söylüyorsunuz,
lamba hattına faz gelme durumunu ahmet korsanın yazdıklarına cevaben yazdım
tekrar okuyun lütfen
-
Peki can Korsan. O halde Ahmet Bey ile sizin mesajlarını karıştırmışımdır. Kolay gele.
-
Ayrı bir konu başlığı açmadan şu topiği canlandıralım gündeme getirelim. Reverse polarity sorununu tekli ara kablo yaparak çözdüm. Ancak pedestaldaki farklı çıkışlara uyan ara kablolarda gerekebilir. Bir arkadaşta 3 lü adaptörlü bir çevirici gördüm. Kendileri yapmışlar, bunlardan hazır satılan hiç görmedim bildiğiniz bir yer marka var mı? Yoksa bir günü buna ayırıp oflaya puflaya kendimiz mi yapalım ? Hiç bir şey yapmamak sanırım çözüm değil tekne üzerindeki sigortanın bypass edilmesi sorunu ortaya çıkıyor denmiş topikte. Bilenleri dinlemekten zevk alacağız ama dükkanı dağıtmayalım sadece üzüm yiyelim bağcıyı ıslatmayalım ...
-
Hemen her marina artık üç uçlu standart bağlantı prizi kullanıyor. Elektrik bağlantıları da genellikle doğru yapılıyor. Yapılmayanlar için uçları ters bağlı bir adaptör işe yarayabilir. Yani bir fişi toprak, nötr ve faz uçlarını doğru bağlayacaksınız, kablonun diğer ucunda ise toprak ucunu doğru yere bağlayıp, nötr yerine faz faz yerine de nötr bağlayacaksınız. Eğer karadaki bağlantı yers se siz de ters bağlantıyı doğruya çevireceksiniz. Bu bağlantıda yapılan hatalardan biri normalde 16A taşıma gücü olan kalınlıkta kablo kullanılmamasıdır. lütfen kaln kablo kullanın.
Yurt dışında bu ve buna benzer adaptörler var. Ben teknede pontonda çalışırken kullanmak üzere pontondaki elektrik bağlantısına giren fiş ucu bulunan, arkası ise bizim ev tipi topraklı priz olan tek parça yani arada kablo olmayan bir adaptör almıştım. hala kullanıyorum. Özellikle avuç içi taşlama ile çalışırken işe yarıyor.
-
Yatmarinde reverse polarity sorunu yoktu , mandalyaya geldiğimde oluştu ,sağolsun marina Müdürü Çağlar Bey ile bir ara kablo yaptık sorun çözüldü. Geçenlerde benim pedestalda bir çıkışta problem olunca kabloyu zar zor diğerine uzattığımda boş olan prizin kafası uygun değildi . Aklıma gelen şu , hazır varsa şu üç kafalı kablolardan alayım , tamam , ancak güvenlik açısından rahatsız oldum , her ne kadar ağızları kapalıysa da ortalıkta 220 volt olacak , coluk çocuk maazallah... Yanılıyormuyum? doğrusu her bir farklı çaptaki çıkış için ayrı ayrı mı üretmek acaba ?
-
Her kara bağlantısı için ayrı ayrı üretmek gerekir. Bir ucu kara bağlantısına uygun fiş diğer ucu ise teknenin fişine uygun priz olmalı. Bağlantı ise mutlaka ters kutuplanma yaratmayacak şekilde doğru yapılmalıdır. Şehir şebekesi kara elektrikçisinin işi gibi görünse de deniz bağlantısı karad elektirkçilerin çok da dikkat etmedikleri nötr faz bağlantlaırnın doğru yapılmasını gerektiriyor.
Her yerde bağlantınız doğru ise Mandalya Marinanın kutusundaki bağlantı yanlış demektir. Marina müdürü Çağlar Bey soruna geçici çözüm üretmek yerine marina elektrikçisine bağlantıyı kontrol ettirmeliydi. Bu bağlantılarda fişlerde ve prizlerde kablo bağlanan yerde nötr, toprak ve faz uçları kabartma yazıveya elektrik işaretleri ile belirtilmiştir. Kablolar da Sarı yeşil toprak, mavi nötr ve kahverengi veya siyah faz olarak kullanılmalıdır. Belirli bir standart vardır ve tüm elekrtrikçilerin bu standarda uyması gerekir.
-
Yatmarinde reverse polarity sorunu yoktu , mandalyaya geldiğimde oluştu ,sağolsun marina Müdürü Çağlar Bey ile bir ara kablo yaptık sorun çözüldü. Geçenlerde benim pedestalda bir çıkışta problem olunca kabloyu zar zor diğerine uzattığımda boş olan prizin kafası uygun değildi . Aklıma gelen şu , hazır varsa şu üç kafalı kablolardan alayım , tamam , ancak güvenlik açısından rahatsız oldum , her ne kadar ağızları kapalıysa da ortalıkta 220 volt olacak , coluk çocuk maazallah... Yanılıyormuyum? doğrusu her bir farklı çaptaki çıkış için ayrı ayrı mı üretmek acaba ?
Emin korsanım ,adaptörlerin ağzı açık olanlar çok tehlikeli ,ben bile dikkat ederım kaç kere ısırdı...
-
Elektrikte bağlantılar hele fiş ve prizlerde el ile açılabilen kapakların arkasında dokunulabilen uçlar içermemelidir.
-
Her kara bağlantısı için ayrı ayrı üretmek gerekir. Bir ucu kara bağlantısına uygun fiş diğer ucu ise teknenin fişine uygun priz olmalı. Bağlantı ise mutlaka ters kutuplanma yaratmayacak şekilde doğru yapılmalıdır. Şehir şebekesi kara elektrikçisinin işi gibi görünse de deniz bağlantısı karad elektirkçilerin çok da dikkat etmedikleri nötr faz bağlantlaırnın doğru yapılmasını gerektiriyor.
Her yerde bağlantınız doğru ise Mandalya Marinanın kutusundaki bağlantı yanlış demektir. Marina müdürü Çağlar Bey soruna geçici çözüm üretmek yerine marina elektrikçisine bağlantıyı kontrol ettirmeliydi. Bu bağlantılarda fişlerde ve prizlerde kablo bağlanan yerde nötr, toprak ve faz uçları kabartma yazıveya elektrik işaretleri ile belirtilmiştir. Kablolar da Sarı yeşil toprak, mavi nötr ve kahverengi veya siyah faz olarak kullanılmalıdır. Belirli bir standart vardır ve tüm elekrtrikçilerin bu standarda uyması gerekir.
Sanırım Mandalyanınkiler doğru zira çok yeni yapılmış ve özellikle bu konu tartışılmış. Aynı şekilde tartışıldı aramızda. Heryerde doğruysa deyimi için iddialı değilim kaldığım marina sayısı belli , burası ikinci yer zaten. Gittiğim yerlerde kısa süreli kaldığımdan pek de istatistik tutmadım. Yat marinde bazı pedestallarda reverse ışığı yanıyordu ama bazılarında yanmıyordu. Sanırım elektrikçiler konusunda haklısınız , pek de dikkat edilmiyor, nitekim sorduğum insanların çoğunluğu çok da önemli değil deyip geçiştirmişlerdi. (Bu konuda fikrim oluşmadan önceki dönemlerde , hatta yapılan konversiyon bağlantısı için "zahmet etme" diye de fikir veren vardı.
-
Yatmarinde reverse polarity sorunu yoktu , mandalyaya geldiğimde oluştu ,sağolsun marina Müdürü Çağlar Bey ile bir ara kablo yaptık sorun çözüldü. Geçenlerde benim pedestalda bir çıkışta problem olunca kabloyu zar zor diğerine uzattığımda boş olan prizin kafası uygun değildi . Aklıma gelen şu , hazır varsa şu üç kafalı kablolardan alayım , tamam , ancak güvenlik açısından rahatsız oldum , her ne kadar ağızları kapalıysa da ortalıkta 220 volt olacak , coluk çocuk maazallah... Yanılıyormuyum? doğrusu her bir farklı çaptaki çıkış için ayrı ayrı mı üretmek acaba ?
Emin korsanım ,adaptörlerin ağzı açık olanlar çok tehlikeli ,ben bile dikkat ederım kaç kere ısırdı...
Doğru da ben dikkat etsem etraf ıslak , çoluk çocuk ortamı, sakar vatandaş mebzul o açıdan da sakat...
-
Galiba memlekette ufaktan bir " Tekne bağlama hizmeti veren yerlerde elektrik bağlantı standardizasyonu " kararnamesi eksikliği var, ya da bir yönetmelik var pek iplenmiyor bizim de doğal olarak bilgimiz yok. Bence ciddi bir denetleme lazım... Çelenoğlu üstad teşekkürler bu arada güncellendik...
-
Galiba memlekette ufaktan bir " Tekne bağlama hizmeti veren yerlerde elektrik bağlantı standardizasyonu " kararnamesi eksikliği var, ya da bir yönetmelik var pek iplenmiyor bizim de doğal olarak bilgimiz yok. Bence ciddi bir denetleme lazım... Çelenoğlu üstad teşekkürler bu arada güncellendik...
Doğru x():
İç tesisat yönetmeliğimiz bile dedemden ( hadi babam diyim) kalma
-
Bazı standartların tarihi oldukça eskidir. Örneğin kablonun tekne tarafındaki afifçe çevrildiğinde kilitlenen yuvarlak olmayan fiş bağlantılarının standardı sanırım 1930'lardan kalmadır. Özellikleri ise kısa sürede temas alanları genişleme ve sürtünme nedeni ile azaldığından emniyetli bir şekilde 16A için kullanılması tasarlanan bu fiş priz sisteminin daha düşük akımlarda bile ısınmasına ve yangina neden olduğu görülmüştir. Önerim bu tür fiş priz sistemini itsl ederek dolap içinde doğrudan bağlantıya geçmeniz veya uygun bir prize bağlamanızdır.
-
Bizim kayık Marmaris Albatros marinada bakımda idi, Geldik teslim almak için Reverse Polarity ışığı yanıyor kumanda tablosunda.
Sahil elektriğini çıkarayım mı ?
Bir Tehlikesi varmıdır ki ?
-
Öncelikle kendi bağlantınızın doğru olduğundan eminseniz, marinaya söyleyin bağlantılarını düzeltsinler. Elektrik ihtiyacınız varsa ve düzeltmiyorlarsa geçici olarak siz fişinizin arkasından kabloları değiştirin. Ters polarite varsa, teknenizde bir kaçakolursa teknenizin koruma rölesi sizin çarpılmanızı önlemeyecektir. Tehlikeleri söyledikten sonra sabit bağlı cihazların örneğin akü şarj cihazının çalışmaya devam edeceğini söyleyebiliriz. Prize takacağınız cihazlar da çalışacaktır. Yüksek akım çektiğinizde sigortalarınız da görev görecektir. Sadece sizi koruyan kaçak akım rölesi çalışmaz. Çok yakın bir tarihe kadar karada ve denizde kaçak akım rölesi olmadan elektrik kullanıyorduk. Bu koşullarda seçim sizin.
-
Öncelikle kendi bağlantınızın doğru olduğundan eminseniz, marinaya söyleyin bağlantılarını düzeltsinler. Elektrik ihtiyacınız varsa ve düzeltmiyorlarsa geçici olarak siz fişinizin arkasından kabloları değiştirin. Ters polarite varsa, teknenizde bir kaçakolursa teknenizin koruma rölesi sizin çarpılmanızı önlemeyecektir. Tehlikeleri söyledikten sonra sabit bağlı cihazların örneğin akü şarj cihazının çalışmaya devam edeceğini söyleyebiliriz. Prize takacağınız cihazlar da çalışacaktır. Yüksek akım çektiğinizde sigortalarınız da görev görecektir. Sadece sizi koruyan kaçak akım rölesi çalışmaz. Çok yakın bir tarihe kadar karada ve denizde kaçak akım rölesi olmadan elektrik kullanıyorduk. Bu koşullarda seçim sizin.
Hocam Çok teşekkür ederim.
İyiki varsınız
Çok Yaşayın
-
Uzun zamandır reverse polarity ilé galvanik korozyon arasında bağlantı olduğunu elektrik aldığımız iskele ,marina Vs yerlerdeki özensiz bağlantı yapılmış pedestallardan dolayı hızla eriyen tutyalardan gozlemliyordum. Bununla ilgili bir video ve yazı buldum düşüncelerimi destekleyen ama ingilizce ,saildrive à ve kuyruklu makinalarà sahip arkadaşlar iyi okusunlar hafife alınacak bir konu değilmiş gerçekten
http://www.boatus.com/seaworthy/galvanic/default.asp
https://www.youtube.com/embed/d35KxA8qmAc
-
Üstteki Video yanlış oldu doğrusu burda
https://www.youtube.com/embed/-HzpbXQsg_Y
-
Bu başlıkta yazılanları okudum. Ayrıca sabahtan beri ABD ve AB standartlarını karıştırıyorum. Hiçbir yerde marina prizinin üstte kalan uçlarından hangisine faz, hangisine nötr bağlanması gerektiğini bulamadım.
Bir çapraz bağlantılı ara kablo kullanabiliriz tabii. Ama doğru bağlantıyı bilen var mı? Her teknede ve her marinada gelişigüzel olma ihtimali yok herhalde?
-
Benim eski teknemde polarity ters gelirse sigorta koruması vardı ve şalter atardı.
Marinalarda hiç bir garantisi yok. Bu yüzden fişlerin içini açıp uç değiştirdiğim çok oldu.
-
Fiş ve prizlerin içinde toprak, nötr ve faz hatlarının bağlanacağı uçlar çok açık bir şekilde belirtilmiştir. Kalın olan ortadaki uç topraktır. Genellikle toprak işareti, faz ve nötr işaretleri vardır. Bazı fiş ve prizlerde ise renkler vardır, yeşil toprak hattıdır, mavi nötr'dür, siyah ise fazdır.
-
Hocam bu malûm. Benim sorduğum marina prizine önden baktığınızda üst ikiliden hangisi faz olmalıdır? Bunun bir standartı olmalı.
-
Dişi ve erkek arkaları birbirine uyacak şekilde olduğu için hangisinin hangisi olduğunu hatırlamıyorum ama aklımda kalan prizlerde solda kalan fazdır.
-
Marinco'dan şunları buldum (W:nört / G:toprak), standardı bu mudur bilmem ama fikir verir sanırım.
Bir de ABYC'nin E.11 nolu standardından bahsediliyor bu konuyu kapsayan, ama belgeye erişemedim.
(https://www.marinco.com/~/media/Websites/Resources/Marinco/qc-pigtail.png)
(https://forums.sailboatowners.com/attachments/shore-power-4-jpg.158838/)
(https://forums.sailboatowners.com/attachments/shore-power-5-jpg.158837/)
-
Bir de "Boatowner's_Illustrated_Electrical_Handbook - Charlie Wing" kitabında bu bilgiyi buldum;
(https://i.ibb.co/QrbJbDj/shore-power.jpg)
-
Bizim kullandığımız (en azından marina pedestalındakiler) bunlar değil. Teknelerimizde kullandıklarımız 16 A makina fişi diye geçen modeller. Üç ucu var, kalın olanı toprak hattıdır, fişte yani erkek olanda toprak ucu üstteyken, dıştan bakıldığında soldaki faz, sağdaki nötr'dür. Priz tarafı yanı pedestalda ise tam tersi olur:
https://www.banggood.com/3Pin-Blue-Waterproof-Industrial-Plug-Sockets-220V-250V-16A-IP44-Inlet-Socket-Connector-p-1416303.html?cur_warehouse=CN
-
Teşekkürler
-
Bu konuda çok az bilgi olduğuna göre büyük olasılıkla marinaların elektrikçileri evlerde faz nötr ayırımı yapmadan priz bağladıklarından, pedestallarda da aynı yöntemi izlemektedir. ABD'de ve İngiltere'de kullanılan prizlerde faz ve nötr uçları yine toprak ucuna göre bellidir. Türkiye'de nadiren bilgisayarlar için kullandığımız, bizim topraklı prizlerin aynısı ama prizde bulunan toprak hattı fiş şeklinde olan modellerde de faz ve nötr uçları yine bellidir.