0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Açmaz, Açmaz halatı...
« : Nisan 29, 2019, 00:00:58 »


Başlamadan sorayım.

Okuduğunuz kitaplarda "açmaz" veya "açmaz halatı" diye bir ifade görmüş müydünüz?
Hatta cümle içinde "açmaz halatı ile de bağlayınca sancaktan aldığımız rüzgarın tekneyi hırpalaması azaldı" fialn bir cümle okumuş muydunuz?

Ben okumadım, ya da okuduysam da hatırlamıyorum.

Forumda taradığımda misal 2014'te "açmaz halatı bağladım" türü cümlelerin kurulduğu yazılar yazılmış. Ama o zaman ya okumadım, ya anlamadım.

Bir gün deniz dönüşü mini yelkenlimi bağladım. İskele tarafıma zarif bir ahşap tekne bağlı. Sabah çıkarken de oradaydı ama başında kimse yoktu. Akşam dönüp bağlandığımda sert hava bekleniyor olduğu konuşuluyordu. Tabii ben tonoz ve koltuk halatlarını bağladım. Ama tedirginim. Lodos fırtınası batı lodos yaparsa bize zararı olmuyordu ama doğu lodos yaparsa tam da barınağın ağzından içeri vuruyordu.

O şekilde bakınırken, iskeleme bağlanmış teknede oturan benden yaşça büyük tekne sahibi "hava sertleşecek açmaz alın" dedi. Ben de "o ne demek?" diye sordum. Sakinlikle tarif etti. Onun dediği gibi de yaptım. Hem batı lodos hem doğu lodosa karşı açmaz aldım. Kafadan gelirse zaten sorun yoktu. Ya tonoz kopar ya da teknedeki koçboynuzu. Ama ikisi de ihtimal dışı gibi.

O ara tanıştık. İskele tarafıma bağlı tekne, Sıdıka idi. Sahibi de forumun üyesi olduğunu sonradan öğrendiğim Ercan Erdinç ağabeydi.
Zarif bir İstanbul beyefendisi mühendis, benim diğer tarafımdaki komşum ODTÜ'lü mühendisle beni kıskandıracak kadar iyi muhabbet ettiler. Ama ben de kendisinden çok önemli şeyler öğrendim. Sağolsun..

Bu olaydan bir-iki yıl sonra da Sıdıka'yı motoryattan yelkenli hale getirenin Öcal Korsan olduğunu öğrendim. Şaşırdım. Sevindim. Hoş duygular yaşadım. Bir de "dünya küçük" sözü aklıma geldi. Gerçekten de en olmadık yerde en olmadık tanışmalar, ilişkiler bize sürprizler hazırlıyor.

Bunları şu nedenle anlattım. Bu "açmaz bağı", "açmaz al(ma)" işini forum üyesi Ercan Erdinç ağabeyden öğrendim.

Rüzgarı bordadan aldığımız kıçtankara durumlarda bir halatı teknenin olabildiğine rüzgar üstü açığına ve rüzgar üstü baş omuzluk koçboynuzuna bağlama ve bordadan esen rüzgarın demire yüklenmesini azaltma işine "açmaz" deniyor. Açmaz almak, açmaz bağlama filan şeklinde kullanılıyor. Ya da "iskeleden açmaz al(mak)", "sancaktan açmaz al(mak)" şeklinde... (arama satırına "açmaz veya açmaz alma" yazarsanız epey bilgi çıkıyor)

Ercan ağabey sağolsun.. Bu konu vesilesiyle kendisine çok teşekkür ederim.

Ne diyordu Balıkçı? "Ey denizci sen de senden sonrakine öğret"
Teşekkürler Ercan Erdinç ağabey..




*

    H. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #1 : Nisan 29, 2019, 00:12:19 »
Recep kaptan,
Yine çok güzel bir yazı.. açmaz duruma göre heriki bordadan alınabilir tabii Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ama ben doğu lodosu anlamadım


*

    R. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #2 : Nisan 29, 2019, 00:26:38 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

açmaz duruma göre heriki bordadan alınabilir tabii Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ama ben doğu lodosu anlamadım


Bizim burada barınakta, bağlandığım yerde lodosu tam kafadan alıyoruz. Bazen Batı'dan bazen de doğudan açılı gelebiliyor. Sanırım keşişleme demem gerekiyordu. Özür. Çalakalem yazınca böyle oluyor.. Neyseki dostlarımızın katkısı ile ifadeler düzeltilebiliyor.

Bir de bağlanma yerleri dağlar-tepeler arasında olduğundan rüzgarlar tam şemadaki gibi gelmez birçok yerde.

Teşekkür ederim mültefit ifadeleriniz için..


*

    H. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #3 : Nisan 29, 2019, 00:36:18 »
Estağfurullah,
Benim uygulamam şu erken gidip koyu kapatmak. demirleme ve koltuklardan sonra rüzgar üstüne doğru baştan bir açmaz almak, gelen ve araya girmek isteyen bir tekne olursa isteksiz bir şekilde rüşvet alarak açmazı çözüp onlara vermek, sonra onlara bağlanmak Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İyi Geceler,


*

    E. D.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #4 : Nisan 29, 2019, 00:41:52 »
   Açmaz bir limanda bağlıyken alınır. Baştankara veya kıçtankara olabilirsiniz. Bu durumda açmazı bağladığınız koç boynuzu değişir. Rüzgarın şiddetine göre önce kemere hattındaki koç boynuzundan tek açmaz, sonra gerekirse pruva hattından ikinci açmaz alınır (kıçtan kara iseniz). Tabii açmaz alırken yanınızda belli bir mesafede başka tekne olmaması lazım. Eğer varsa genellikle en sondaki müsait tekne açmaz alır, diğer tekneler de birbirlerinden açmaz alır. Bir koyda kıçtankara bağlıyken yandan gelen rüzgarın demire fazla yüklenmemesi için rüzgar üstüne attığımız ikinci demir için de açmaz ifadesi kullanılıyor mu bilmiyorum ama eğer karanın durumu müsaitse yine karadan açmaz alınabilir.
« Son Düzenleme: Nisan 29, 2019, 00:44:32 Gönderen: Erdal Duran »

*

    A. Ç.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #5 : Nisan 29, 2019, 08:07:02 »
Tekneyi bağlarken kullandığımız halatlara genelde koltuk halatı diyoruzi fazladan bağladığımız halatlar ise açmaz diye adlandırılıyor. Açmaz tekne gövdesine dik olarak kıyıya bağlanan halattır. Tekne başından teknenin daha ilerisine bağlanan halat ise baş palamar olarak adlandırılır.  Tekne başından tekne ortasına veya kıçına doğru bağlanan halat baş pürmeçe olarak adlandırılır. Kıçtan bağlananlar ise kıç ... olarak adlandırılır. Pürmeçe kelimesini kullanmamız gerektiği halde genellikle kullanmıyoruz.
*

    H. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #6 : Nisan 29, 2019, 18:20:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Güzel bir yazı. Ahmet beyin yazısını pekiştiriyor.
*

    H. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #7 : Nisan 29, 2019, 20:43:05 »
Çelenoğlu bey sağolsun bilgilerini esirgemiyor Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ama sabah çok erken gidip açmaz alıyorsunuz ya,, Düşünün o koy sizin Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selamlar..
*

    R. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #8 : Nisan 30, 2019, 08:39:52 »

Yazının altına elle dahi çizilmiş olsa, açmaz, koltuk halatı, pürmeçeyi gösteren şekil iyi gelecek gibi.
Açmaz, baştan kara ve kıçtan kara durumlarında bordadan rüzgar alındığında alınacak bir önlem.
Pürmeçe ise üstte linki verilen yazı ve şekillere göre aborda olma hallerinde kullanılacak yöntem.
Şimdilerde limanlara, barınaklara veya marinalara pek aborda olmak mümkün değil. Tekneler pontonlara dizili çünkü..
*

    H. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #9 : Nisan 30, 2019, 08:57:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yazının altına elle dahi çizilmiş olsa, açmaz, koltuk halatı, pürmeçeyi gösteren şekil iyi gelecek gibi.
...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    H. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #10 : Nisan 30, 2019, 10:44:41 »
Recep Korsan çizmiş...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    A. Ç.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #11 : Nisan 30, 2019, 11:58:37 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Recep Korsan çizmiş..


Bu çizimde yaklaşık açıları öngörerek trigonometrlsi iyi bir arkadaşımız lütfen, yandan gelen rüzgarda 'açmazların' ne kadar yanal güçle ve ne kadar baş kıç istikamete doğru yül oluşacağını hesaplayabilir mi? Benim gördüğüm, çapaya aşırı yük binmeye devam edecektir. 
*

    İ. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #12 : Nisan 30, 2019, 12:46:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yazının altına elle dahi çizilmiş olsa, açmaz, koltuk halatı, pürmeçeyi gösteren şekil iyi gelecek gibi.
...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hakan Korsanımın çizdiği şekil çok doğrudur. Deniz Kuvvetleri gemileri  bir iskeleye uzun süreli aborda olduğu zaman tamamen bu şekilde olduğu gibi bağlanır
*

    N. D.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #13 : Nisan 30, 2019, 14:59:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Recep Korsan çizmiş...

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Ahmet korsanima katiliyorum bu konuda.

Bu acmazlar pratikte pek ise yaramiyor (az ise yariyor), bir limanda basima geldi ve aynen
bu resimdeki gibi acmaz aldik, benim gözlemim pek ise yaramdigi yönünde oldu, önde 2 adet palamar halati vardi.
Bu acmazlarlan beraber sanki kictan iskeleye daha cok yaklasmaya basladi tekne.

Hatta birtanede tekne ortasindan acmaz aldik yinede ise yaramadi, rüzgarin geldigi yönde tekne yoktu rüzgaraltida bostu.

Tekne kicini iskeleden usturmacalar ilen koruyabildik, öndeki palamar halatlarini daha fazla germenin de imkani yoktu o sartlarda.


 
« Son Düzenleme: Nisan 30, 2019, 15:08:03 Gönderen: Nedim Delen »
*

    S. E.

Ynt: Açmaz, Açmaz halatı...
« Yanıtla #14 : Nisan 30, 2019, 15:35:13 »
Teknik açıklaması varmıdır doğrumudur bilmiyorum ama bazen taş gibi dursun istiyorum bazende biraz ileri geri salınsın istiyorum. Bunun tekne boyu, ağırlığı ile bir ilişkisi kuralı varmıdır ? Yoksa duygusalmıdır ?