Bu forumda kaptansız ilk seyir deneyimlerini okuduğum korsanların paylaşımlarından çok şey ögrendim.Ben de kaptansız ilk seyir deneyimimle ilgili bu yazıyı paylaşmak istedim.
15 Haziran Marmaris çıkışlı 43 feet teknemizle ilgili hikayem...
Ekip ; 2019 da yelken eğitimi,adb ve kmt ehliyeti almış ben (adb ve kmt kitaplarla yapılmış ciddi bir çalışmadan sonra sınava girilerek alınmıştır).
Hiç tekne tecrübesi olmamış 3 kişi (2 makina 1 mekatronik ve bir finansçı)
4 kişilik ekiple 15 haziran günü alışveriş yaparak marinada ki tekneye ulaşıyoruz. Tekneye yerleşme ve tekne tanıtımının ardından, henüz öğle saatleri çiftlik bizim için akşama kalmadan ulaşılabilir olduğu için marinadan ayrılıyoruz.
Teknedeki raymarin nasıl calışıyor anlayamadığımız için tablet'ten navionics ile çizdiğimiz rotadan yol alarak seyrimize başlıyoruz.Marmarisi günlük teknelerin ve diğer teknelerin yoğunluğu nedeniyle biraz tedirgin ve yavaş olarak çıkıyoruz.(denizde çatışmayı önleme kurallarını bilmek çok önemli).
Motorla rahat bir havada sakin sakin çiftliğe yaklaşıyoruz. Koya girişte teknedeki dürbün ile bakarak kendimize yanaşacak bir restoran iskelesi seçiyoruz.
Usturmaçaları çıkarıyoruz,kıç halatları hazir,yolda bir kişinin tonoz halatını arkadan alıp baş tarafa nasıl bağlayacağını anlatmıştım.
İskele önüne yaklaştığımızda zaten 2 kisi bekliyor.Iskele ye biraz açık bir noktada manevra yapiyorum.Tornistan pervane etkisinin bize etkilemeyeceği bir uzaklıkta manevrayı yaparak iskeleye yaklasiyorum.Iyice yakınlaştığımızda acemi olduğumuzu söyleyerek halatları atiyoruz.Kıç halatları bağlanınca biraz ileri yol vererek tonoz halatını da bağlayarak ilk yanaşmamızı tamamlıyoruz.(şansımıza bu manevrayı etkileyecek bir rüzgâr yoktu).
Ertesi sabah rota serce limani,serçede tonoz var stres yapmaya gerek yok.Tonozu yakala ipi bağla,gerçi yakalamaya da gerek yok adam sandalla gelip bağlıyor.
Çiftlik koyunda yanaşırken sancakta bir tekne vardı,iskeleye de aksam tek başına uzman kaptan bir abimiz 34 feet teknesiyle geldi,iskeledeki elemanlara siz karışmayın dedi tek başına yanaştı bağladı tekneyi.Bizde hayran hayran izledik amcayı.
Sabah ayrılma hazırlıkları yaparken sancaktaki tekne çıkmıştı,iskelediki uzman amca sakin olun dedi. Baş pervane var mı?cevap yok.
Başladı tarif etmeye;
İskele kıç halatı çöz,sancak kıç halatı baş pervane yerine kullanacaksınız.
Ver ileri tekneyi.
Veriyorum,
verseneeee olummm ileri.
veriyorum abi.
Daha fazla VERR o zaman(içinden kazma diyor kesin)
Biraz daha veriyorum ve tekne onun teknesinden açıyor.
Sen bastaki arkadas at tonuz ipini.
Tmm
Simdi çık git.
Sağol abi.(Denizci olmanın 1. Kuralı sinirli olmak sanırım,bu denizciler hep sinirli nedense)
Ve serçe yolundayız,yolda biraz kritik yapıyoruz.Ben acemi,teknedekiler zaten bana güvenmiyor ama belli etmiyorlar.
Serce ye giriyoruz amcam geliyor botla hemen bağlıyor bizi tonoza stres yok.Mekan güzel aç şişeleri simdi.Herkesin keyfi yerinde.
Güzel bir gece geciriyoruz.Ruzgarla dönen bir tekne de geceyi izlemek müthiş bir keyif tarifi yok.
Plan ertesi gün söğüt bozburun tarafı ama,bu windy benim planları bozuyor (bozburun limanda tonoz yok demir atip kıçtan kara olmak lazım,tekneyide tanimiyorum,zaten acemiyim yapmak istemiyorum). Hava esecek 15-17 falan ,15 de dalga ve rüzgâr tecrübemiz yok.15 gösterir 25 eser sakatlık çıkmasın.Millet 15 olsada yelken yapsak diyor,ama ben tırsıyorum.
En iyisi esmeden kaçıp gidiyim selimiye belediye iskelesine bağlıyım şunu(tonoz var
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız.
Üye Ol veya Giriş Yap )Hava bozarsada kalırız orda.Restoran market elektrik su her şey var orda.
Çıkıyoruz yola hersey güzel hafif esiyor,gaza gelmeye basliyoruz.Hadi yelken acalım.Ana yelken açacak cesaret yok zaten(Direk çok uzun görünüyor gözüme).Cenovayi açarız, olmadı çeker kapatırız.
Acıyoruz cenovayı sorun yok.Ama istediğimiz rotaya gidemiyoruz. Orsa’layacak yelkenci de dümencice yok teknede .Biraz gidip ,bir iki foto çekip kapatıyoruz.
Selimiye ye güzel bir yolculuk yapıyoruz.
Yaklaşmadan belediye görevlisini arıyorum biz geliyoruz iskeleyi boşalt yoksa çarparız.
Acemiyiz diyorum,tmm abi kaç feet tekne,43 diyorum ben seni karşılıcam merak etme diyor.
Arkadaşı görüyorum 2 tekne arasına alacak bizi, dönüş manevrasını yapıyorum,
.Halatlar usturmaçalar hazir.Tekne kıçını sancakta bırakıp veriyorum tornistanı iskeleye çekince hizalanıyorum giriyorum 2 tekne arasına temas yok gibi birsey.Kıç halatlıları bagliyor,ileri veriyorum.Yan tekneden atlayip tonuzu baglıyor.Islem tamam.
Acemiyiz iste falan diyorum,abi sorunsuz girdin neler geliyor buraya bir bilsen diyor.Elektrik su burada keyfinize bakin diyor.Selimiye güzel alışveriş yeme içme kalıyoruz gece iskelede.
Ertesi gün bencik ,yeni bir sınav kictan kara yapicaz.Demir aticaz,biri suya atlayacak kictan halat bağlayacak falan.Proses uzun.Anlatiyorum ne yapacagimizi,allahtan ekip saglam,kafalar çalışıyor.
Navionics çiziyor rotayı yine gidiyoruz mavi çizgiyi takip ederek.Bencik e giriyoruz tekneler var epeyce,kimseye yaklaşmadan bağlanacak yer bakıyoruz yavaş yavas.MTA nin orası müsait, yapıyoruz manevrayı bırakıyoruz demiri geliyorum yavaş yavaş tornistan. Yaklaşınca demiri durduruyoruz.Tornistan 2500 rpm zorluyorum,tekne gitmiyor.Hemen atlayıp kictan halatı bağlıyoruz.
Sorunsuz bir şekilde bu işlemide yapıyoruz.
Bencik nefis,mta cilar nasıl çökmüş buraya kısa bir araştırmadan sonra güneş enerjisi araştırma falan numaralarıyla 190 kişilik disko ya nasıl ulaştıklarını ogreniyoruz.Sonra ki saatler bu numarayı düşünen uyanık arkadaşın hayattaysa kulaklarını çınlatmakla geçiyor.
Hersey güzel siseler dolaptan cikiyor.Aksam biraz sancak bordadan esiyor,biraz tırsıp acaba demir tararmi diye arada uyanip kontrol ederek geceyi geçiriyoruz. Sorun yok.
Sonraki gün biz burayı cok sevdik gitmeyelim diyoruz.Arıyoruz turmepa yi gelin su bizim depoyu boşaltın diyoruz.Gelip alıyorlar hemde cok ucuz.superrr.Koç kurmuş bu sistemi,gelen arkadaşların söylediğine göre sağolsunlar pek güzel.
Acaba teknelere temiz su getiren böyle bir sistemde var mi?Suyu da alsak ,oraya buraya bağlanmaya gerek kalmayacak.
Neyse tankıda boşalttık buradayız bu gece. Önceki gece bordadan rüzgâr esmesi beni rahatsız etmisti.Mta nin onu müsait alarga denemesi için hersey uygun. Çözüyoruz halatları çekiyoruz demiri.
Biraz daha ortalayıp tekrar demir atiyoruz.Asılıyorum tornistan ,demir saglam.Teknede 60 metre zincir var,17 metrelere demir atıp 55 metre civarı kaloma veriyoruz.Aslında literatür daha fazla olası lazım diyor ama bizde o kadar zincir yok.
Bu da biraz tedirgin ediyor beni ama bu gece de sorunsuz geciyor.
Ertesi gun ekip baska yerler görelim diyor.Hava esecek cok istekli değilim ama gidelim diyorum. Topla demiri çık yola dirsek e gidiyoruz.
Dirsek kalabalık,bir yer gözümüze kestirip atıp demiri kıç halatlarıyla bağlanıyoruz.Ama etrafımızdaki tekneler gibi durmuyor tekne.Yandaki teknelerin kıç halatları gergin suya değmiyor,ben halatların ne kadar boşunu alsamda yine gevşiyor.Tarıyoruz belli,tatsız bir durum.Zaten seyirci cok,tekrar demir alıp gelmek istemiyorum.
Rüzgar şiddetini arttırmaya basliyor.Yan teknelerde hareketlenme var. Baş omuzluğa kıyadan halat bağlama isleri ile meşgul iskelemdeki tekne.Iyice huzursuz oluyorum,biz duramayacağız bu şekilde burada.Yetiri kadar uzun halat da yok teknede(tekneyi teslim alırken ne halat var kaç metre kontrol edin lazım oluyor).
Neyse gidelim biz bencik e diyorum.Aliyoruz demiri, yavaşça çıkmaya başlıyoruz dirsek’ten.Biz çıkarken tekneler giriyor sağımızdan solumuzdan.Anliyoruz tabi 5 dk sonra ,insanlar dirseğe kaçıyor biz çıkıyoruz.
Dirsekten çıkmamızla çarsı karisiyor.Dumeni tutamiyorum,somun var onu sıkıyorum dümenin ama nafile, çamaşır makinesi gibi deniz. Bir şekilde rüzgârı iskele bas omuzluktan alıp ilerliyoruz.Ama bu sekilde rota dan çıkıyoruz açığa gidiyoruz. Rotaya girmeye çalısınca bordadan geliyor.Korkuyoruz.Yelken açsak tekne toparlar biraz diye dusunup,cenevoyı acıyoruz biraz.Daha kötü oluyor kapatiyoruz.Sallan yuvarlan bencik e giriyoruz,hersey duruluyor rahat bir nefes alıyoruz.
Tekneyi bozburunda teslim edicez,onun düşüncesi alıyor beni.Windy hava gosteriyor.Sadece sabah erken güzel görünüyor.
Sabah 6 da kalkıp cikiyoruz.Hava guzel deniz sakin.Bozburun a yaklaşıyoruz.
Burada ayrı bir sınav bizi bekliyor.Liman içinde demir atip kictan kara baglanicaz.Diger teknelerin demirleri var,onlarin ustune atmadan nasil yapicaz stresi aliyor beni.
Bozburun liman onune yaklasinca telefonla ariyoruz.Siz girin biz sizi karsilariz diyorlar.Giriyoruz limana,liman cok kalabalik ve dar alan.Bir yelkenli ile ahsap gezi teknesinin arasini isaret ediyorlar.Ve limanin sahilindeki insanlar icin film basliyor.
Girecegimiz yere gore manevra yapiyorum,yelkenli teknenin demirini tahmin etmeye çalışarak demiri bırakıp tornistan gitmeye devam ediyorum.Bir kac metre kala yavas dikkat et diye bagrismalar oluyor.Iskele tarafımda olan gezi teknesi cikmaya başlamis.Ben hareket ettigini farketmiyorum.Dumeninede iskele yapınca onun sancak kic bizim iskile kic omuzlaga carpiyor(yada biz ona carpiyoruz emin degilim).Allahtan oraya buyuk balon usturmaca koymusum.Teknelere birsey olmuyor.Adam bagirip biseyler soyluyor,o sira onu dinlemekle ilgilenmiyorum.Kic halatlarimi baglamam gerektigi icin manevra ile ilgileniyorum.Netice baglaniyoruz.Liman heryer restaurant kalabalik,seyirci de cok olunca bu yaşanan olay son gün iyice moralleri bozuyor.
Bilmiyorum ustadlar daha iyi bilir ama demir atip tornistan gelen bir tekne varken 2 dakika beklemeden cikis yapmak ne kadar dogrudur.Neticede benim manevra ve haraket kabiliyetim ona gore daha kisitli(tabi bu benim dusuncem).Onun ciktigini gorsem zaten girmez beklerdim.
Sancagimdaki yelkenli teknede bulunan Alman beyfendi ile de konusuyoruz bu konuyu.Oda sen gelirken ben seni bekler cikmazdim diyor.
Yasanan sorunlara ragmen cok kefiyli guzel bir tatil geciriyoruz.
Bu seyahatten cikardigim sonuc yeni baslayacak arkadaslara tavsiyelerim soyle;
Yelken kurslari ile baştan konuşun arkadaslar,hep yelken,arma ,trim dersler bu sekilde.Tekne kullanmayi ogreten yok.Bir ust seviye dersler yaris egitimi.
Yarismicam abicim ben ,binicem tekneme ailemle arkadaslarimla gezicem.
Haftalik konaklamali egitimlere de katildim.Yanas restaruantlara ye ic gel. Bu kurslari size tavsiye etmem.Bu isler ticarete donmus kimsenin size bisey ogretmek gibi bir derdi yok.
Ben çok istekli oldugum icin ,2019 da bu kursalara katilmanin maliyeti bana 5-6 bin tl civari oldu.Sonuç ortada bisey yok.
Aldigin egitimlerle gel bozburunda demir at yanas liman icinde yanaşabilirsen.
Zaten hava kotu olunca dersler iptal ediliyor.Iyide ben denize cikinca hava bozarsa ne yapicam.
Insan bilmedigi gormedigi seyden korkuyor.Bilsem derslerde yasamis olsam kormazdim diye dusunuyorum.
Tabi bunlari benim egitim aldigim yerler icin soyluyorum.Belki baska yerler vardir.
Benim fikrime gore bulacaksin balikci bir ihtiyar.Alacaksin 1 kasa bira,sana manevra nasil yapilir,tekne nasil kullanilir ,demir nasil atilir,tekneyi dans ettirmeyi ogretecek.Sonra git al yelken dersini.Hatta bunu istanbul bogazinda falan yapacaksin hem ruzgar hem akinti.Ogrenince git istedigin yere gir cik.
Diger bir konu,windy falan tarzi programlar bildigin bir konuyu kolaylastirmak icin var.Yani barometre,bulut,gokyuzu bileceksin.Havayi elektronik olmadan anlayabileceksin.
Harita bileceksin sen yine navionics kullan.
Bulundugun bolgedeki insanlarla sohbet ediceksin.Onlardan tavsiye alacaksin surekli.Senin gezmek icin gittigin yerde adamin hayati gecmis.Hatta alabilirsen telefonlarini alacaksin.Kafana hava deniz baglanma yeri bisey takilirsa arayip soracaksin.Ertesi gun hava deniz varsa cikmiyor balikci amcam,birak windyk falan,emin olamazsan ara sor amcama.
Hevesini kirma,ama cahil cesareti de olmasin.Sana bu isi ogretecek usta bir denizci bul.Ustanin gözû senin cüzdanda olmasın,benden öğrendikleri ile denize çıkacak bu adam diye düşünecek bir insan olsun.Deniz bu, sonuç çok ağır olabilir.
Yanaşma ,ayrılma,demir atma bunlari öğrenmeye bak,yelkeni sonra ogrenirsin.
Benim yaşadıklarımla ilgili fikirlerim bunlar,bu işleri hakkıyla yapan kuruluş ve eğitmenleri tenzih ederim.
Heryeri cennet köşesi denizlerimizin keyfini herkesin yaşaması dileklerimle.
Selamlar,