0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. K.

Yarişcılar ve o anda gaza gelenler  hariç kimsenin (ben dahil) yelken trimlerine çok baktıgını zannetmiyorum . Hatta ne hikmetse marmarada çoğu tekne yelken bile açmıyor. 

Belki yeni mazot zamlarından dolayı herkes sağlam yelkenci olur .  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 


*

    M. T.

Gecen yaz Dubrovnik e dogru inerken Sunsail in charter tekneleri kuzeye cikiyordu. Yelkeni pirpirlamayan , yanlis yunlus basilmis olmayan tekne gormedik. Cogunda da sadece Genoa acikti, ana yelken den cekiniyorlar sanirim chartercilar.

Bazen yelkenlerle cok oynuyoruz, trim edelim 0.5 knot daha hizli gidelim diye… ama gezi teknelerinde pek de trim edecek arac yok.

Mesela german system teknede ana yelkeni dar orsa seyrinde orta hatta yaklastiramiyoruz, mumkun degil. Biraz pupa baski palanga yardimci oluyor trim etme acisindan ( gerci onu gerince de bumba orta hattan uzaklasiyor )

O yuzden uzatiyoruz ayaklari, tekne otopilot da… herkes keyfinde.

Trim isi yariscilara kalsin  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Eskiden youtube da izlerdim… mesela bi video da.. orsa seyrinde, genoa ve ana yelken arasinda daha akici bir hava kanali olmasi icin genoaya 3. Iskota baglanip yelken disari dogru aciliyordu.

Ivar Dedekam in yelken trim kitabi Turkiye’de satiliyordu, aldim okudum. Orda bahsedilen trim araclarinin bir cogu yeni teknelerde zaten yok.

Genoa yok, kendinden tramolali flok var.. ana yelken arabasi yok, german system var.

Hangimiz kic istiralyayi geriyor yelken trimi icin? Cogu teknede germe opsiyonu da yok.


*

    A. Ç.

Yarışçılar yelken trimi ile çok oynarlar, başarılı olan yarış kazanır, başaramayan sonuncu olur. Ana yelken iskotasını rüzgarın değişimine göre ayarlarsın, rüzgar bastırdığında biraz salarsın, kesildiğinde gerersin ama genelde tam gererken rüzgar hızı düşer, iskotayı boşlarsın, boşlarken yeniden bastırır. İyi yarışçıların arasında finişe varma düzeltilmiş zamanında birkaç dakikalık veya birkaç on dakikalık zaman farkı olur. Bana göre bir gezi teknesinde bunlar yorulduğuna değmez, ortalama bir trim yaparsın, yarışçıdan yarım saat sonra ulaşırsın menziline. Yorulmazsın, keyfini çıkarırsın.


*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mesela german system teknede ana yelkeni dar orsa seyrinde orta hatta yaklastiramiyoruz, mumkun degil. Biraz pupa baski palanga yardimci oluyor trim etme acisindan ( gerci onu gerince de bumba orta hattan uzaklasiyor )
Alman sistemde şu yöntemle sıkı orsa trimi hakkıyla yapılabiliyor;

1) rüzgaraltı ıskota tam boşlanır
2) rüzgarüstü ıskota bumba orta hattı biraz rüzgarüstüne geçecek kadar alınır
3) rüzgaraltı ıskota bumba tam orta hatta gelinceye kadar alınır
4) trim kontrol edilir, istenilen trim sağlanamadı ise baştan başlanır, 2 nolu maddede bumba biraz daha fazla (veya daha az) rüzgarüstüne alınır.



Yani her iki ıskota aynı anda alınmamalı, aradaki denge/oran öncelikle rüzgarüstü ıskotanın yeri sıkılığı ile ayarlanmalı.
Bu yöntemde pupa palangası ile vb oynamaya gerek yok.

Fakat burada alman sistemi diye söylenen iki farklı donatım var, karıştırmamak lazım.
Benim bahsettiğim Bavaria'ların orijinalinde gelen, bumbayı iki bağımsız ıskota ile kontrol eden, aşağıdaki şemada aşağıda olan.
Üstteki şemada tek ıskota ile kontrol edilen sistemde söylediğiniz sıkıntı çözümsüz.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

 palangası gibi bumbayı aşağı basmak için kullanıyordum. Ben çözümü bumbanın iskota köşesine bir halat bağlayıp rüzgar üstünde genova iskota vincine alarak bulmuştum. Özgür Ökten'in anlattığı gibi iskotayı boşlayıp bumbaya bağlı olan halattan trim yapıyordum, normal iskotayı ise bumbayı aşağı basmak için kullanıyordum.   

*

    M. T.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Mesela german system teknede ana yelkeni dar orsa seyrinde orta hatta yaklastiramiyoruz, mumkun degil. Biraz pupa baski palanga yardimci oluyor trim etme acisindan ( gerci onu gerince de bumba orta hattan uzaklasiyor )
Alman sistemde şu yöntemle sıkı orsa trimi hakkıyla yapılabiliyor;

1) rüzgaraltı ıskota tam boşlanır
2) rüzgarüstü ıskota bumba orta hattı biraz rüzgarüstüne geçecek kadar alınır
3) rüzgaraltı ıskota bumba tam orta hatta gelinceye kadar alınır
4) trim kontrol edilir, istenilen trim sağlanamadı ise baştan başlanır, 2 nolu maddede bumba biraz daha fazla (veya daha az) rüzgarüstüne alınır.



Yani her iki ıskota aynı anda alınmamalı, aradaki denge/oran öncelikle rüzgarüstü ıskotanın yeri sıkılığı ile ayarlanmalı.
Bu yöntemde pupa palangası ile vb oynamaya gerek yok.

Fakat burada alman sistemi diye söylenen iki farklı donatım var, karıştırmamak lazım.
Benim bahsettiğim Bavaria'ların orijinalinde gelen, bumbayı iki bağımsız ıskota ile kontrol eden, aşağıdaki şemada aşağıda olan.
Üstteki şemada tek ıskota ile kontrol edilen sistemde söylediğiniz sıkıntı çözümsüz.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Tekne Bavaria, sancak ve iskelede beraber calisan cift iskota var. Ruzgar altini bosladigimiz an bumba ruzgar altina kayiyor. Ruzgar ustu tutmuyor sabit.

Bu baglamda ikisini de gerip, ruzgar ustunu daha cok geriyoruz. Ama gerdikce bumba da asagi dogru basarak biminiye degecek kadar yaklasiyor.

Aslinda ben bumbayi tekne orta hattini da gecerek ruzgar ustune almaya calisiyorum, bu mumkun degil. En azindan ne kadar yaklasirsa o kadar iyi. Ama tam ortaya bile alamiyoruz, bi 5 derece kaliyor sanki.

Diceksiniz e daha ne istiyosun.. AWA 28 e kasiyorduk galiba…. TWA 38-40 di. Simdi hatirlayamadim. Bayagi ruzgara yaklasmamiz gereken bir rotadaydik.
*

    Ö. Ö.

Hocam,
Sanırım sıkı orsa trimi için biminiyi kapatmanız gerekecek.

C46 ve C51'lerin orijinal yelkenlerinde bimini kapanmadan yukarıdaki yöntem ile en sıkı orsa trimi sorunsuz yapılabiliyor. (Bu model 2016-2019 arası pek çok farklı teknede tecrübe ettim. Yarışlarda derece aldığını gördüm.)

Sizin yelken yenilenmiş ve ölçüleri az da olsa değişmiş (veya eskimiş) olabilir mi acaba?
*

    O. S.

Yelken trimi hakkında destanlar yazılabilir.
İvar Dedekam, zamanının araçları ile trim mantığını anlatmaya çalışır. Dili oldukça ağırdır, hatta bazı satırları anlamak için koca bir kitap okumanız ve o trimin gerekli olduğu durumu yaşamanız gerekir.

Örneğin kıç istralya gergisi (runner) sadece kesirli arma teknelerde vardır, direğin en üst ucunu arkaya eğerek orta kısmını öne doğru çıkmasını sağlar ve anayelkendeki torun direğe doğru kaymasına yardım eder. Tam arma teknede yoktur ve zaten bir işe yaramaz. Direk kalınsa yine işe yaramaz. Çift gurcata varsa ve gurcata ayarı kaçmış ise yine işe yaramaz. Kısa (diyagonal) çarmıhlar çok gerilmiş ise asla işe yaramaz.

Yelken trimi için tüm olasılıkları her hava ve deniz için denemek gerekebilir ancak bir noktadan sonra olmuyorsa olmuyordur diyerek keyif almaya bakmak lazım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Bizim teknelerde direkçi , armacı o günkü hava durumuna göre bir ayar yapar ve sistem öyle kalır. Var mı sürekli ayarlayan
*

    M. Ç.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bizim teknelerde direkçi , armacı o günkü hava durumuna göre bir ayar yapar ve sistem öyle kalır. Var mı sürekli ayarlayan

Bizim teknede en son ayar 2021'de yapıldı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yaz/Kış ayarına bile üşeniyorum  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Fark edeceği saatte 0,2 mil, gittiğim uzak yer 18 mil zaten...
*

    A. Ç.

Yaz kış ayarı ne demek? Yaz ve kış ayarları değişmez.
*

    O. S.

Sevgili korsanlar,

Konu derin, kismeye bir şeyler öğretmek gibi bir amacım da yok.
Tanımlar karışmasın diye küçük bir hatırlatma yapmak isterim;

Arma ayarı: çarmıhlar ve istralyaların gerginliklerinin ayarlanması ile direk ve bumba pozisyonlarının doğrulanmasıdır.
Trim: Mandar gerginliğinden, ana yelken ve genoa arabalarının yeri, her iki yelkendeki ıskota köşesi bağlantı noktası ve hatta kıç istralya (runner) gerginliği gibi yelkenlerin büküm ve torlarının şekil, miktar ve konumlarının ayarlanması işidir ki, her an yapılabilir.

Arma ayarı karada yada bağlı olduğu yerde, nispeten oynamayan bir yerde yapılır, 10 kt rüzgarda ve dalgasız bir denizde tamamlanır. Tekne 20 derece yatırılır ve son rotuşları yapılır.
Arma yenilenmiş ise esnemelere karşı 3 ayda bir kontrol edilir. Ertesi yıl ise yılda bir kez kontrol edilir.

Trim mükemmel yapılmamış ise en fazla hız kaybederiz ancak arma ayarı doğru yapılmamış (yada zaman içinde bozulmuş) ise ters bir havada yaptığımız ters bir manevra sırasında direğimizi ve hatta teknemizi bile kaybedebiliriz.



Nedeni hatalı arma ayarı olduğu açıklandı.