0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. B.

Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« : Ağustos 02, 2009, 12:41:35 »
Tekne marinaydaken teknenin su üstündeki metal aksamı ile deniz arasındaki(multimetrenin iki ucu ile) voltaj farkını 440-460mV olarak ölçüyorum acaba bu normal midir?
« Son Düzenleme: Ağustos 02, 2009, 12:42:40 Gönderen: Orhan Barut »
*

    A. Ç.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #1 : Ağustos 02, 2009, 12:59:55 »
Bana göre ölçtüğünüz bu voltaj deniz suyu ile teknenin metal aksamı arasındaki voltaj farkı değil, suya daldırdığınız metal parça ile teknedeki metal arasındaki voltaj farkıdır.

Birbirine elektriki olarak bağlı iki metal arasındaki voltaj farkı 0,20 V üzerindeyse galvanik korozyon oluşma olasılığı vardır.

Birkaç metalin voltajları aşağıdadır:

Magnezyum -1,60 V
Çinko -1,03 V
Galvaniz demir -1,05V
Bakır -0,36 V
Bronz -0,29 V
316 paslanmaz -0,06 V

Akım (- ) den (+ ) ya doğru akacağı için diğer metale göre ekside olan metal aşınır. Birbiri ile elektriki teması bulunan iki değişik metali galvanik olarak korumak için o metallerden daha düşük voltajlı bir metali o metaller ile elektriki olarak bağlamak gerekir (tutya). 





*

    U. U.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #2 : Ağustos 02, 2009, 13:05:47 »
Orhan korsanım,
Bırak o elindeki multimetreyi,aç bir soğuk bira rahatına bak Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.Daha düne kadar mutlu müreffeh yaşıyordum teknemde.Çıkardın bir elektrik dalgası,bira bile uyutamıyor artık Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.Yakında rakıya başlarsam parasını senden alacam bilmiş olasın.Benim teknede o aletten yok,gayet rahatım vallahi.Geçen ay elektrik panosunu yeniledim.Eskisi gibi hat çekeyim dedim,Marmariste tekne elektriği işleri yapan ve malzeme satan yere sordum,benim teknedeki sisteme akıl erdiremedi adam.Ben de şu an diğer teknelerdeki gibi sistem yaptım.Eskiden her lambadan veya cihazdan gelen hem artı hem eksi hatta sigorta vardı.Bunu İnculuz neden böyle yapmış anlayamadılar.Geçende satılan bir başka Moody yelkenliyi satan bayan broker ile görüşürken,3 yıldan fazla denizde yatan teknede her şeyin çalışır durumda olduğunu,sadece yeni değişen 3 adet vananın tekrar kullanılamaz durumda olduğunu söyledi.Ben aynı marka teknemin heryerini mıncıklayan biri olarak durumu hemen anladım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.Vanaları değiştiren usta teknedeki her türlü metal aksamı tutyaya bağlıyan mavi kablaları,vanada kablo ne işe yarar diye bağlamamış ve vanalar da tabiiki pil gibi erimişler Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.
Şimdi vantlatörü çalıştırıp,karşısında siesta yapmaya çalışacağım Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.
Sağlıcakla kal.
Marina kaptanı deryası Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap.

*

    O. B.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #3 : Ağustos 02, 2009, 13:46:02 »
Utku korsan,
Benim teknede tutyalarda hiç bir kayıp olmuyor bu nedenle kafaya taktım ve ne olduğunu anlamaya çalışıyorum.
Ayrıca küpeşte kenarındaki alüminyum bantta noktasal korozyonlar başladı.
« Son Düzenleme: Ağustos 02, 2009, 13:53:37 Gönderen: Orhan Barut »
*

    O. B.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #4 : Ağustos 02, 2009, 13:50:40 »
Ahmet korsan,
Bir yanlışınız olmasın? Multimetrenin her iki ucunda da aynı metal var. Sonuçta multimetre kalibre edilmiş olduğuna göre uçlardaki metaller arasındaki farkın görünmemesi lazım. Ayrıca sanırım uçlar direnci düşük malzemelerden yapılıyorsur yani bir çeşir referans elektrot gibi kullanılabilir olması gerekmiyor mu?. Yok eğer okumamız sizin dediğiniz gibi uçtaki metal ile teknedeki metal arasındaki fark ise o halde deniz ile metal aksam arasındaki farkı(veya iki metal arasındaki farkı) nasıl ölçeceğiz?

*

    A. Ç.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #5 : Ağustos 02, 2009, 14:11:03 »
Bu konuda bir ölçüm yapıldığını görmedim. Bazı metaller için verdiğim voltajlar metallerin kendi voltajlarıdır. Multimetrenin üstünde aynı metalden uçların olduğu doğru ama birini suya sokuyorsunuz, diğeri ise metale temas ediyor. Bence bu konuda fazla endişe etmeye gerek yok. Teknelerde galvanik olarak zarar görebilecek tek metal parça krom şafta bağlı bronz pervanedir. Her ne kadar vanalar, salma vs gibi denizle temas eden parçalarda da galvanik korozyon olursa da bunların korunmasına gerek yoktur. Çünkü bunlar elektriki olarak birbirine çok zayıf bağlıdır (fiberglasın içine giren su  nedeni ile oluşabilecek iletkenlik ile kısıtlııdır). Bronz bir su çıkışına irtibatlı bir krom vana galvanik korozyon yaratabilir ama bunları korumaya çalışmak yerine zaman zaman kontrol ederek veya periyodik olarak (5-6 senede bir) değiştirmek daha ucuza gelir. Ayrıca her ne kadar bunları tekne içinden bir kablo ile birbirine bağlayıp tekne dışındaki bir tutyaya bağlamak kısmen koruma sağlarsa da benim fikrim elektronların voltaj farkı daha az olsa bile yakın yerleri tercih edebileceği yönünde, yani birkaç metre uzaktaki tutyadan gelen elektronlar yerine bronzdan paslanmaza doğru yönlenebilirler.

Motor lokunun içindeki tutya ve şaft pervane tutyasının kontrol edilesi yeterli olur. Şaft tutyaları genellikle şaft ile iyi temas etmezlerse çalışmıyorlar (elektriki bağlantı oluşmuyor). Temizlenmiş bir şaft üzerine içi zımparlanip iyice sıkılmaları gerekiyor. Düşünülmesi gerekn bir konu da kekamoz. Tutyasız bir pervanede şimdiye kadar kekamoz oluştuğunu görmedim. Yani akan elektronlar metalden biraz yerken canlıların da uzak durmasını sağlıyor olabilirler. Galvanik erime çok yavaş bir işlemdir. Kolay kolay bir kaç senede kendini göstermez. Onun için fazla endişelenmeye gerek yok.       
*

    M. G.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #6 : Ağustos 02, 2009, 18:48:45 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet korsan,
Bir yanlışınız olmasın? Multimetrenin her iki ucunda da aynı metal var. Sonuçta multimetre kalibre edilmiş olduğuna göre uçlardaki metaller arasındaki farkın görünmemesi lazım. Ayrıca sanırım uçlar direnci düşük malzemelerden yapılıyorsur yani bir çeşir referans elektrot gibi kullanılabilir olması gerekmiyor mu?. Yok eğer okumamız sizin dediğiniz gibi uçtaki metal ile teknedeki metal arasındaki fark ise o halde deniz ile metal aksam arasındaki farkı(veya iki metal arasındaki farkı) nasıl ölçeceğiz?

Uçlar aynı malzemeden ama elektrolit (su) içine giren ikisi aynı değil. Bu durumda aynı değil şeklinde düşünülür.

Sizin ölçümde fark çıkmasının nedeni muhtemelen yüksek empedans nedeni ile oluşmuş bir voltajdır yani aslında yoktur. Sağlam ölçmek isterseniz uzun bir demiri suya batırmanız felan gerekir.


*

    O. B.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #7 : Ağustos 02, 2009, 18:53:20 »
Benim ölçtüğüm tekne üstündeki metalin suyla teması yok. Yani tekne üstündeki izole edilmiş bir metal ile deniz arasındaki potansiyeli ölçmeye çalışıyorum ve 0.460 mV çıkıyor. Tekne üstündeki iki ayrı  metali ölçtüğüm zaman önemsiz bir miktar çıkıyor. Bunun hiç anlamı yok mu?
« Son Düzenleme: Ağustos 02, 2009, 18:54:33 Gönderen: Orhan Barut »
*

    M. G.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #8 : Ağustos 02, 2009, 21:04:56 »
Birkaç ihtimal var:
1- Orta dalga radyoların (istanbul radyosu artık sadece sabahları malesef) yarattığı anten voltajını
2- direnç sonsuza gittiği için (giriş empedansı yüksek) ölçü aletinn girişindeki kaymayı
3- Muhtemelen teknedeki statik birikim
4- Tuzlu su ile ölçü aleti ve hava arasındaki statik

Devre diğer taraftan referans birleşimine uğramıyorsa iki uç arasında ölçülen voltajın bir anlamı yoktur. Mesela tellerdeki kuşlar çarpılmaz misali. Kuşun üzerinde ölçü aleti kullansanız ölçemezsiniz. Ölçü aletinin bir ucunu yere referans alırsanız ölçebilirsiniz. Sizin örnekte izole demir ile su arasında değer çıkıyorsa bu bence statik voltaj olabilir en büyük ihtimal. Ölçü aleti DC de değil mi ayrıca? (radyoyu AC de ölçer).
*

    K. D.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #9 : Ağustos 02, 2009, 21:36:01 »
Orhan korsanım,
Bence okuduğunuz gerilim değerleri tekrarlanabilir olduğu sürece bir anlam ifade eder.
Eğer bu gerilim değerinin bir ifadeye gönüştürmek istiyordanız, su sicaklığı, suyun o anki konsantrasyonu, vb. çevresel şşartları da göz önüne n alarak periyodik, gözlemleri analiz etmek size belki ifade çeıkarabilir.Ancak Göktürk korsanla aynı fikirdeyim bu öyle çok tutarlı olmayabilir.Çelenoğlu korsanın verdiği değerler gayet anlamlı ancak unutmayınki elementler cetvelindeki magnezyum ile teknede kullanıdğızı magnezyum alaşımlı bir metal aynı şeyi ifade etmezler.

Önerim,
Tutya bağlantıları ile diğer metal bağlantıların elektriksel olarak iletkenliğini ölçün, Ölçüm sürekliliğini gözleyen mümkünse sınayın, eğer elektriksel iletkenlikde bir problem yoksa Tutya diye taktığınız cismin çinko olup olmadığını kontrol edin, yine olmuyorsa Utku korsana katılıyorum , kasmayın hayatta herşeyin bir ömrü vardır, her karaya çıkığınızda metal bağlantıları yoklayın,
*

    M. G.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #10 : Ağustos 02, 2009, 21:41:45 »
Bu galvanik voltajla zihni sinir projesi yapıp tekne aydınlatmalı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. E.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #11 : Ağustos 02, 2009, 23:03:32 »
Tuz... Bunu da hesaba katmak gerek... Orta okulda limonu da ölçerdik Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. B.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #12 : Ağustos 03, 2009, 08:50:56 »
1.Ölçü yaparken statik elektriği almak için önce metali denize kısa devere yapıyorum.
2.Bir uç denizdeyken metal olmayan aksamdan hiç bir şey okuyamıyorum(direnç böyle de sonsuz değil mi?).
3.Bir ucu denizdeyken diğer ucunu metale değdirmezsen bir şey okumuyor(tuzlu su ile hava arasındaki fark olsa böyle de okumaz mısın?)

Ben teknede bir yerlerden kaçak DC akımı olabilir mi acaba diye şüpheleniyorum.
*

    O. B.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #13 : Ağustos 03, 2009, 09:53:52 »
Ahmet Korsan,
Sanırım paslanmaz çelik -0.06V değil de -0.6 volt olacak. Benim baktığım kaynaklar öyle diyor. Ölçtüğüm metal denizden yalıtılmış olduğuna göre bu durumda ben de -0.5V (-460mV) ölçtüğüme göre galvanik potansiyeli ölçmüş olamaz mıyım?
« Son Düzenleme: Ağustos 03, 2009, 09:54:55 Gönderen: Orhan Barut »
*

    M. G.

Ynt: Tekne Metal Aksamı İle Deniz Arası Kaç Volt Olmalı?
« Yanıtla #14 : Ağustos 03, 2009, 11:28:33 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
1.Ölçü yaparken statik elektriği almak için önce metali denize kısa devere yapıyorum.
..

Ölçmeye başlayınca gene oluşur?