0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. K.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #15 : Mart 27, 2023, 20:00:57 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ama teknik bilgi mükemmel, kendim yaparım şeklinde gaza gelmedim değil, Volkan korsan teşekkür ederim bunun için.

Ben şu oymacı makinelerinden ve uç setlerinden aldım... dolar 6 lirayken 700 küsur lira verdim... Hani pleksisi delik olmayan tek taraflı küçük hatchler var ya kabin tavanında, onun kolunu yerine yapıştırmakla başladım aleti kullanmaya... güzelce zımparaladım, temizledim, şu sırıngalı otomatik karışım epoxy şeyinden sıktım, güzelce mikserledim 2-3 dk falan... sonra itinayla taktım yerine, işkenceyle sıkıştırdım (onu da yeni almıştım) 24 saat diyordu ben 48 saat beklettim... Sonra ilk kullanımda kol elimde kaldı...

No more DIY since then...  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Not: 90 parçalık çift cırcırlı lokma takımı satılıktır; sadece 14'lükle buji söktüm bir defa  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    V. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #16 : Mart 27, 2023, 20:07:45 »
Yanlış anlaşılmasın lütfen, yeni Lifepo4 akü teknolojisinden uzak durun, aman, yanarsınız falan demek istemiyorum. Bu teknolojiye geçmek için bence yeterli gerekçeler var. Bu kararı verirken karşınıza çıkacak olan sorunlardan ve risklerden haberdar olmalısınız. Kurşun asit aküyü kaldır, drop-in Lifepo4 aküleri aynı yere koy tamamdır, şeklinde basit çözümler olduğunu düşünmeyin demek istiyorum.

Yeni akülerinizi 2-3 e katlayan gelişmiş, güvenli bir izleme altyapısı ile veya akü bedelinin %30-40 ını  aşmayan mütevazi alt yapı değişiklikleri ile bu yeni akü teknolojisine geçebilirsiniz. Risklerin alternatör ile şarj esnasında fazla olduğunu bilmeli ve güvenli Lifepo4 akü şarjı için gerekli önlemleri almalısınız.

Lifepo4 akülerin şarj seviyelerinin dikkatli izlenmesi, aralıklar ile tepeleme şarjının hassas bir şekilde yapılması gerekiyor. Bu şekilde dikkatli kullanıldığında bu aküler için vaad edilen ömür, kurşun asit akülerin kat be kat üzerinde. Performans derseniz, açık ara öndeler.


*

    S. K.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #17 : Mart 27, 2023, 22:57:18 »
Benim anladığım henüz var olmayan bir ürünün değişik seviyede beta sürümlerini alıyor alanlar... Mars'ta su bulunmuş... ama kuyu suyuymuş içilmiyormuş muhabbeti gibi... Yani teknede, özellikle yelkenli teknede hemen hiçbir şey plug&play değil aslında ama bu konu sadece tekneyi ilgilendiren bir konu değil...


Şimdilik eşit nazari güçte AGM aküye geçmekle yetineceğim sanırım... Bir sonraki ömür döngüsünde yeni akü ararken (2028 falan herhalde); muhtemelen Volkan korsanın o kadar emek harcayıp verdiği bilgiyi (o da bana değil, almasını bilecek altyapısı olana) bilmesen de olur haline getirecek gerçek tüketici ürünleri çıkmış olur (dinimiz amin)... 


*

    Ö. Ö.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #18 : Mart 28, 2023, 00:26:11 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Özgür korsan benimki verdiğin resimdeki half-cut'lardan birisi... anladığım kadarıyla kısmi gölge düşmesi durumunda feda ettiğim şarj alanını küçültüyor o sistem... Bu durumda en kötü %18-20 aralığında verimi var diyebiliriz (verim ne demek tam anlamamış olsam da, sanırım 7/24 kullanımda ortalamada %20 diyor (mu?)...
Evet, half-cut teknolojisi ile paneldeki hücre sayısı iki katına çıkmış gibi oluyor, dolayısı ile kısmi gölgeden daha az etkileniyor.

Verim demek, panel üzerine vuran güneşten gelen enerjinin ne kadarını elektrik enerjisine çeviriyor demek.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ülkemiz güney denizleri yaklaşık olarak 1500W/m2 güneş radyasyonu alıyor.
Yani %20 verim demek 1m2 güneş panelinden ~300W elektrik enerjisi alabiliyor olmak demek.

Elbette bunlar hep teorik rakamlar. (sıfır toz kir bulut ve 90 derece açı ile gelen güneş)
Gerçek hayatta toz, bulut, yağmur, eskime ve elbette en önemlisi güneşin panele vurma açısı bu verim rakamını dramatik olarak değiştiriyor.

Bir kere teknede denize paralel monte edilmiş bir panel bizim enlemler için ciddi bir kayıp ile başlıyor üretime.
Bizim güney illerinde sabit bir panel için yıllık ortalama açı 33-35 derece gibi olarak hesaplanıyor.
Yazın güneşin en dik geldiği zamanlarda 15 derece civarı, kışın en yatay  geldiği zamanda 65 derece gibi bir açı gerekiyor.
Bu nedenle teknede denize paralel duran bir güneş paneli güneş dik olarak almadığı için hiçbir zaman tam performans çalışmıyor zaten.

Üstüne azıcık toz birikirse, veya su lekesi olursa, havada tüy gibi incecik sirrus bulutları olursa bu performans çok daha düşüyor.

Gerçekler çok acı.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Mart 28, 2023, 00:36:07 Gönderen: Özgür Ökten »


*

    H. B.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #19 : Nisan 13, 2023, 13:09:21 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim anladığım henüz var olmayan bir ürünün değişik seviyede beta sürümlerini alıyor alanlar... Mars'ta su bulunmuş... ama kuyu suyuymuş içilmiyormuş muhabbeti gibi... Yani teknede, özellikle yelkenli teknede hemen hiçbir şey plug&play değil aslında ama bu konu sadece tekneyi ilgilendiren bir konu değil...


Şimdilik eşit nazari güçte AGM aküye geçmekle yetineceğim sanırım... Bir sonraki ömür döngüsünde yeni akü ararken (2028 falan herhalde); muhtemelen Volkan korsanın o kadar emek harcayıp verdiği bilgiyi (o da bana değil, almasını bilecek altyapısı olana) bilmesen de olur haline getirecek gerçek tüketici ürünleri çıkmış olur (dinimiz amin)... 
Sevgili Volkan,  detaylar heyecan verici.  Öncelikle çok teşekkürler. 
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yanlış anlaşılmasın lütfen, yeni Lifepo4 akü teknolojisinden uzak durun, aman, yanarsınız falan demek istemiyorum. Bu teknolojiye geçmek için bence yeterli gerekçeler var. Bu kararı verirken karşınıza çıkacak olan sorunlardan ve risklerden haberdar olmalısınız. Kurşun asit aküyü kaldır, drop-in Lifepo4 aküleri aynı yere koy tamamdır, şeklinde basit çözümler olduğunu düşünmeyin demek istiyorum.

Yeni akülerinizi 2-3 e katlayan gelişmiş, güvenli bir izleme altyapısı ile veya akü bedelinin %30-40 ını  aşmayan mütevazi alt yapı değişiklikleri ile bu yeni akü teknolojisine geçebilirsiniz. Risklerin alternatör ile şarj esnasında fazla olduğunu bilmeli ve güvenli Lifepo4 akü şarjı için gerekli önlemleri almalısınız.

Lifepo4 akülerin şarj seviyelerinin dikkatli izlenmesi, aralıklar ile tepeleme şarjının hassas bir şekilde yapılması gerekiyor. Bu şekilde dikkatli kullanıldığında bu aküler için vaad edilen ömür, kurşun asit akülerin kat be kat üzerinde. Performans derseniz, açık ara öndeler.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yanlış anlaşılmasın lütfen, yeni Lifepo4 akü teknolojisinden uzak durun, aman, yanarsınız falan demek istemiyorum. Bu teknolojiye geçmek için bence yeterli gerekçeler var. Bu kararı verirken karşınıza çıkacak olan sorunlardan ve risklerden haberdar olmalısınız. Kurşun asit aküyü kaldır, drop-in Lifepo4 aküleri aynı yere koy tamamdır, şeklinde basit çözümler olduğunu düşünmeyin demek istiyorum.

Yeni akülerinizi 2-3 e katlayan gelişmiş, güvenli bir izleme altyapısı ile veya akü bedelinin %30-40 ını  aşmayan mütevazi alt yapı değişiklikleri ile bu yeni akü teknolojisine geçebilirsiniz. Risklerin alternatör ile şarj esnasında fazla olduğunu bilmeli ve güvenli Lifepo4 akü şarjı için gerekli önlemleri almalısınız.

Lifepo4 akülerin şarj seviyelerinin dikkatli izlenmesi, aralıklar ile tepeleme şarjının hassas bir şekilde yapılması gerekiyor. Bu şekilde dikkatli kullanıldığında bu aküler için vaad edilen ömür, kurşun asit akülerin kat be kat üzerinde. Performans derseniz, açık ara öndeler.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yanlış anlaşılmasın lütfen, yeni Lifepo4 akü teknolojisinden uzak durun, aman, yanarsınız falan demek istemiyorum. Bu teknolojiye geçmek için bence yeterli gerekçeler var. Bu kararı verirken karşınıza çıkacak olan sorunlardan ve risklerden haberdar olmalısınız. Kurşun asit aküyü kaldır, drop-in Lifepo4 aküleri aynı yere koy tamamdır, şeklinde basit çözümler olduğunu düşünmeyin demek istiyorum.

Yeni akülerinizi 2-3 e katlayan gelişmiş, güvenli bir izleme altyapısı ile veya akü bedelinin %30-40 ını  aşmayan mütevazi alt yapı değişiklikleri ile bu yeni akü teknolojisine geçebilirsiniz. Risklerin alternatör ile şarj esnasında fazla olduğunu bilmeli ve güvenli Lifepo4 akü şarjı için gerekli önlemleri almalısınız.

Lifepo4 akülerin şarj seviyelerinin dikkatli izlenmesi, aralıklar ile tepeleme şarjının hassas bir şekilde yapılması gerekiyor. Bu şekilde dikkatli kullanıldığında bu aküler için vaad edilen ömür, kurşun asit akülerin kat be kat üzerinde. Performans derseniz, açık ara öndeler.

Öncelikle çok teşekkürler.  Tüm yazıları okudum.  ( Çok bilmesem de heyecan verici) İki sorum olacak. Tüm yaşadığınız süreç sonunda benzer bir sistemin maliyeti ( elbette güvendiğiniz ürünler kapsamında) bugün için tahmini ne kar bir bütçe gerektirir. İkincisi bu sistemin kurulumu için siz veya güvendiğiniz bir ekip var mı bizlere destek olacak

*

    V. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #20 : Kasım 18, 2023, 01:19:30 »
Merhaba Hakan Kaptanım.

Altı ay kadar zaman geçmiş bu konu üzerinden. Son mesajınızı fark etmemişim. Alıntı içerisinde en sonda kamufle olmuş sanırım o yüzden, kusura bakmayın. Bu yüzden şimdi yanıtlıyorum sorularınızı.

Bütçe konusu bir çok tercihe bağlı olarak değişiyor. Lifepo4 aküleri alternatör şarjına bağlamadan güneş veya sahil enerjisi ile doldurmak maliyeti neredeyse yarıya indirir. Tabii kapasiteler önemli.

Marin elektriği konusunda kaliteli üretim yapan bir marka tercih etmek ve profesyonel destek almak maliyeti 4-5 kat arttırabilir.

Yukarıda bahsetmiştim. Kendi teknemde Çin malı 2 adet 200Ah Lifepo4 akü kullandım. Bunları gerektiğinde alternatör ile şarj edebilmek için mevcut alternatörümü yerinden çıkarıp, oto elektrikçisi bir arkadaşın yardımı ile modifiye ettim. İzmirde bu işi yapabilen tek bir yer bulabildim.

Alternatörü modifiye edilmesi zahmetli bir iş fakat maliyeti düşük. Alternatör şarjını kontrol etmek için ise piyasada mevcut hazır entegre devre kombinasyonları kullandım. Bir voltaja duyarlı röle, bir termostat ile bu işi çözdüm. Coloumb metre, sigortalar, kesiciler, aktif dengeleyiciler, kablolama vs akü maliyetinin %30-40 ı civarında tuttu. (İşçilik hariç)

Aküler, tesisat, alternatör, enerji bilançosu konuları üzerinde kendi teknemde epey uygulamalı çalışmalar yaptım. Konuya ilgi duyan arkadaşlara elimden geldiği kadar destek olmaya çalışırım.

Selamlar..
« Son Düzenleme: Kasım 18, 2023, 01:21:02 Gönderen: Volkan Gorciz »
*

    R. E.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #21 : Aralık 16, 2023, 14:55:57 »

Maliyeti düşürmek, "usta bilgisi" kaynaklı kazalardan korunmak için aklıma gelen çözüm. Servis aküsü ile motor aküsünün birbirine değmemesi, birbirini hiç görmemesi. Solar panel destekli lifepo4 servis aküsü, ihtiyacın 1,5 katı kadar amper olmalı.
Motor aküsü de starter olarak motorun gerektirdiği ve seyir ışıklarını yakmaya yetecek kadar. Irgat da bağlanabilir motor aküsüne hesabı kitabı içinde.

Servis aküleri sadece kendi işini yapar, starter kurşun asit akü de kendi işini.

Ya da bastırıp parayı sistemi tümüyle yenilemek. BMS özellikli lifepo4 akü almak, alternatör şarjını ehlileştirecek şarj rölesi, dc dc charger vd vd vd...

En kestirmesi de kurşun asit kamyon aküsüne devam gibi...
Tekneye balast katkısı da yan ürün  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



*

    O. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #22 : Aralık 16, 2023, 17:13:35 »
Cep telefonu ekranından, değişim vakti çoktan geçmiş okuma gözlüklerim nedeniyle yazarken yaptığım yazım yanlışları için peşinen özür dilerim..
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 17:21:00 Gönderen: Onur Gölge »
*

    O. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #23 : Aralık 16, 2023, 18:49:13 »
Uzun uzun yazıp, düzelteyim derken sildim..

Recep Korsan,

Tasarladığınız sistemin marş/ırgat tarafına da minik bir solar koyarsanız (20W), basit ve sorunsuz bir sistem olur..

Ben sizin düşündğünüz yapının aynısını teknemde tasarladım..
Marş/Irgat tarafında Kurşun Asit, tenvirat tarafında da LDF.

Tek farkla.. Denizde herşeyin yedeği olsun felsefesiyle benim akülerim bağlantılı”..
Amacım ihtiyaç halinde LDF (LiFePO4) ile marş basabilmek veya ırgat kullanabilmek, ya da LDF tarafında bir sorun olduğunda tüm tekneyi marş/ırgat aküleri üzerinden besleyebilmek..
(Sistem şarj dışında paralellenmiyor, yani Both değil)..

İş uygulamaya geldiğinde şimdilik her iki tarafta da Kurşun Asit aküler kullandım..

Dıştan takma motorumun aküsü LFP. Hem kapasite hem de şarj/deşarj imkanları müthiş.. Bunu elbette teknede de kullanmak istiyorum..

Ama birkaç problem var..

İlki BMS, sistemde sadece yönetici mi, yoksa hem yönetici hem de bekçi mi?

Hazır kapalı kutu olarak satılan ithal/yerli üretim akülerde okuduğum/izlediğim kadarıyla prizmatik veya torba hücreler yerine piller kullanılanılıyor.. komponentler toplama..Genel bir standart yok..İyi markaların iyi ürünleri de var, çöpler de..
Hepsinin vaadi elbette aynı.
Al, bağla, sorunsuz kullan..

Hepsi yerleşik bir BMS kullanıyor ve bu BMS’e hem idarecilik hem de bekçilik yaptırıyor.. Bu iki görevin nerede kimin ürettiğini bilemediğim minik bir devredeki bir kaç elektonik parçaya teslim edilmesi içime sinmiyor..

LFP narin bir teknoloji.. İyi bir iidareci gerek..
LFP hırçın bir teknoloji.. İyi bir bekçi gerek..

Oturup içime sinecek bir batarya toplamak da var, ama bu yol üzerinde gümrük vergilerini sineye çekmeye razı olsam bile, günrük memurlarının “olmaz”ları var..
Pek dikenli yol..

Bu nedenlerle şimdilik sadece “özenmekle” yetiniyorum..
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 18:53:14 Gönderen: Onur Gölge »
*

    O. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #24 : Aralık 16, 2023, 18:50:58 »
.
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 18:52:53 Gönderen: Onur Gölge »
*

    R. E.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #25 : Aralık 16, 2023, 19:36:10 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Uzun uzun yazıp, düzelteyim derken sildim..

Recep Korsan,

Tasarladığınız sistemin marş/ırgat tarafına da minik bir solar koyarsanız (20W), basit ve sorunsuz bir sistem olur..

Ben sizin düşündğünüz yapının aynısını teknemde tasarladım..
Marş/Irgat tarafında Kurşun Asit, tenvirat tarafında da LDF.

Tek farkla.. Denizde herşeyin yedeği olsun felsefesiyle benim akülerim bağlantılı”..
Amacım ihtiyaç halinde LDF (LiFePO4) ile marş basabilmek veya ırgat kullanabilmek, ya da LDF tarafında bir sorun olduğunda tüm tekneyi marş/ırgat aküleri üzerinden besleyebilmek..
(Sistem şarj dışında paralellenmiyor, yani Both değil)..

İş uygulamaya geldiğinde şimdilik her iki tarafta da Kurşun Asit aküler kullandım..

Dıştan takma motorumun aküsü LFP. Hem kapasite hem de şarj/deşarj imkanları müthiş.. Bunu elbette teknede de kullanmak istiyorum..

Ama birkaç problem var..

İlki BMS, sistemde sadece yönetici mi, yoksa hem yönetici hem de bekçi mi?

Hazır kapalı kutu olarak satılan ithal/yerli üretim akülerde okuduğum/izlediğim kadarıyla prizmatik veya torba hücreler yerine piller kullanılanılıyor.. komponentler toplama..Genel bir standart yok..İyi markaların iyi ürünleri de var, çöpler de..
Hepsinin vaadi elbette aynı.
Al, bağla, sorunsuz kullan..

Hepsi yerleşik bir BMS kullanıyor ve bu BMS’e hem idarecilik hem de bekçilik yaptırıyor.. Bu iki görevin nerede kimin ürettiğini bilemediğim minik bir devredeki bir kaç elektonik parçaya teslim edilmesi içime sinmiyor..

LFP narin bir teknoloji.. İyi bir iidareci gerek..
LFP hırçın bir teknoloji.. İyi bir bekçi gerek..

Oturup içime sinecek bir batarya toplamak da var, ama bu yol üzerinde gümrük vergilerini sineye çekmeye razı olsam bile, günrük memurlarının “olmaz”ları var..
Pek dikenli yol..

Bu nedenlerle şimdilik sadece “özenmekle” yetiniyorum..


Siz konuya hakimsiniz. Ben sora sora öğrenmeye çalışıyorum. Bir de bütçe ayırmaya..
Çok teşekkür ederim düşüncemi (proje mi demeliyim?)  doğruladığınız için. Yanlış bir şey düşünmemişim.
Eksik olduğunun farkındayım.
İlerde bir tane de alternatör dc dc şarj cihazı eklerim belki. Yani sizin dediğiniz o birleştirmenin sanırım yarısı oluyor.

Çok gerekli de değil gibi nihayet 2 buzdolabı, telefon-tablet şarjı, su pompası, aydınlatma. Basit, sade, temel yani "basic" olandan uzaklaşmamam lazım.

O civar (20 watt) panelim var. MPPT olmayan (PWD miydi?) 30 A şarj kontrol cihazı da. Sadece koyacak yer bulmam lazım.

Çok teşekkür ederim..

Not: Half cut'tan sonra bir de "bifacial" çıktı başımıza. Bu ikiyüzlülük durumu nedir? Nasıl çalışır?  Roll bar ile tente arasına sıkışmış ikinci yüz ışığı nerden görür? Bir yüzün diğerine katkısı, çapariz durumu var mıdır?


« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 19:41:03 Gönderen: Recep Ertürk »
*

    O. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #26 : Aralık 16, 2023, 19:50:17 »
Recep Korsan,

Sizin tasarladığınız sistem basit olduğu için “hemen uygulanabilir” şekilde..

Benimki işi daha karıştırdığı için yarına (yarım) kalmış durumda..

Dolayısıyla, benimki sizinkinin yarısı diyebiliriz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu arada yanlış ifade ettiysem, kusura bakmayın.. Bu konuda sizi doğrulayacak yetkinliğim yok.. Tek söyleyebileceğim, kendi yaptığımı (henüz) sorunsuz kullandığım.. Tecrübem de, tavsiyem de bununla mahdut..
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 20:02:29 Gönderen: Onur Gölge »
*

    O. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #27 : Aralık 16, 2023, 20:27:59 »
Deniz yüzeyi yansıtıcı.. Panellerin altı da denizden yansıyan enerjiden beslenebiliyor..

Datasheet’lerine bakmadım.. Verimliliklerini bilmiyorum.. (tahminim halfcut’taki gibi lakırdısının marifetinden çok olduğu.. bunların yerli üretimlerinin datasheetlerini incelemiştim.. Benim tek panel 380W Sunpower’ın yüzey/güç oranını yakalayamıyorlardı)

Bemim teknede paneller kıçtaki rollbarın üzerinde.. Tekneye girip çıkarken türlü darbeye açık bir geçiş alanına aşağıya bakacak ikinci bir panel yüzey fikri hoşuma gitmedi.. Üstelik rollbarın ortasındaki destek borularını da kesip atma pahasına..

Teknem, kıça doğru artan su altı yapısı nedeniyle demirde başını rüzgara çok kaptırır.. Rüzgar biraz arttığında etraf tekneler masum dingin demirde takılırken, benimki gözü dönmüş bir at gibi yularına asılmaya başlar, bir o yana bir bu yana atılır durur..

Birgün kıça basacağım minik bir yelken parçası ile bu deliliği azaltmayı düşünürken, rollbarın her iki dış yanına ufuk çizgisine dik olacak şekilde birer 80/100 W panel koyma fikri aklıma gelmişti.. Gerektiğinde sök-tak yapabileceğim..
Böylece hem çok yer kaplamadan denizden yansıyan enerjiyi kullanabilir, hem de en kıçta rüzgar direncini arttırabilirdim..

Halen plan halinde Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2023, 20:42:31 Gönderen: Onur Gölge »
*

    Ö. Ö.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #28 : Aralık 17, 2023, 00:18:33 »
Bi-facial paneller güzel ama tekne için çok mantıklı değil sanki.

Çeşitlerine (PERL, PERC, HIT vb) göre arka performansları %15-20 arasında değişiyor ama bu direk güneş ışığı gördüğünde olan verim.
Yani denizden, duvardan, güverteden yansıyan fotonlar zaten enerjilerinin büyük kısmını kaybedecekleri için yansıma için iyi bir performans beklememek gerekir.

Benim gördüğüm en iyi uygulama;

1) güneşin yatay geldiği kuzey eylemlerinde yüzleri doğu-batı ya bakacak şekilde yere dik olarak monte ediliyor, böylece gün doğumundan batımında kadar enerji üretiliyor.

2) balkon korkuluğu olarak monte ediliyor, balkonlar bembeyaz boyanıyor.

Muhtemelen 8-10 yıl sonra hücre verimleri biraz daha artınca tüm paneller bu özellikte olacaktır.
*

    V. G.

Ynt: Lifepo4 Aküleri Tanıyalım
« Yanıtla #29 : Aralık 18, 2023, 12:13:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Maliyeti düşürmek, "usta bilgisi" kaynaklı kazalardan korunmak için aklıma gelen çözüm. Servis aküsü ile motor aküsünün birbirine değmemesi, birbirini hiç görmemesi. Solar panel destekli lifepo4 servis aküsü, ihtiyacın 1,5 katı kadar amper olmalı.
Motor aküsü de starter olarak motorun gerektirdiği ve seyir ışıklarını yakmaya yetecek kadar. Irgat da bağlanabilir motor aküsüne hesabı kitabı içinde.

Servis aküleri sadece kendi işini yapar, starter kurşun asit akü de kendi işini.

Ya da bastırıp parayı sistemi tümüyle yenilemek. BMS özellikli lifepo4 akü almak, alternatör şarjını ehlileştirecek şarj rölesi, dc dc charger vd vd vd...

En kestirmesi de kurşun asit kamyon aküsüne devam gibi...
Tekneye balast katkısı da yan ürün  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Kendi teknemde 2X200Ah, 12volt, (2P4S) toplam 400Ah Lifepo4 akülerini servis aküsü olarak kullanıyorum. Bms kapasitelerinin toplamı 300A. İki yaz sezonu geride kaldı. Irgatım bu aküler ile sorunsuz çalışıyor.

Lityum akü kapasitesinin yanında içerisinde bulunan bms'in kapasitesi çok önemli. Çünkü aküden alabileceğiniz akım bms in max. kapasitesi ile sınırlıdır. Paralel bağlanan aküler ile içerisinde bulunan bms kapasiteleri toplanır.

Örnek vermek gerekirse : 200 Ah bir akü içerisine 50A lik küçük bir bms de koyabilirler, 150A lik bms de konabilir. Buna çok dikkat edilmeli. Satıcılar bu yola giderek maliyeti düşürüyor.

Dış görünüşü aynı, ebatları, kiloları aynı bu aküler kapasite artışı için paralel bağlandığında beklenen aynı anlık kapasite artışı sonucunu vermeyecektir.

Bms kapasitesi bu yüzden önemli. Akünün çalışmasını denetleyen bu elektronik devre aynı zamanda bir akım sınırlayıcı olarak da çalışır.

50A bms e sahip 200Ah kapasiteye sahip iki aküyü paralel bağladığınızda, 400Ah akü kapasitesi, 100A anlık akü kapasitesi elde edersiniz.
150A bmsi olan 200Ah kapasiteye sahip iki aküyü paralel bağladığınızda 400Ah akü kapasitesi, 300A anlık akü kapasitesi elde edersiniz.

İkisi arasındaki fark neyi değiştirir bunu anlatmaya çalışayım.
Yüksek kapasiteli bms içeren paralel bağlantı ile ırgatınız, baş pervaneniz hatta gerektiğinde dizel motorunuzu dahi çalıştırabilirsiniz. Bunu yaparken elektrik tesisatınız ile ilgili gözden geçirmeniz gereken önemli konuları aşağıda belirteyim.

-Ana güç iletim kablolarının yüksek akımları iletebilecek kesite sahip olmaları
-Akü Sigortaları, Birleştiricilerin kapasiteleri
-Akü izolatörü ve kapasitesi
-Güneş enerjisi şarj regülatörü Lithium akü uyumu
-Akü doluluğunu izlemek için Coloumb Metre kullanılması
-Alternatörün aşırı ısınmaya karşı korunması  veya şarj akımını düşüren dcdc cihaz kullanılması
-Olası ani bms kapanmasına karşı alternatörün şarj voltajının kontrol edilerek akünün bms Hvcutoff aksiyonundan önce güvenli bir şekilde alternatör şarjının sonlandırılması.

Şarj edilen Lifepo4 akünün kendisini izole etmesi (kapatması) anlamına gelen Hvcutoff olayı, akü sıcaklığı 0C° altına düştüğünde veya akü tam doluluğa ulaştığında bms tarafından bağımsız olarak tetiklenir.

Lityum aküleri teknenizde kullanımı ile ilgili alternatör şarjına bağlı olan ve yukarıda bahsetmiş olduğum son iki konu ile uğraşmadan ve bunun için ek masrafa girmeden bu geçişi kestirmeden yapmak mümkün.

Şöyle ki: Alternatör ile sadece kurşun asit motor akünüzü şarj etmeye devam edebilirsiniz. Alternatörden servis akülerine giden kablo bağlantısını iptal etmeniz gerekir. Teknenizde günlük ihtiyacınızı karşılayan yeterli kapasitede güneş enerjisine sahipseniz bu mümkündür.