Ahmet Çelenoğlu, Naci Süzgün, Yağmur Akgün, Mete Abanoz ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. O.

Dümen Sistemi
« : Aralık 20, 2021, 15:56:11 »
Herkese merhaba,
Teknemde yaşadığım bir problem var. Pervane etkisi normalden çok daha fazla (ileri yolda başı sancağa atıyor. ama iskele alabanda da marinadan ayrılırken düz çıkabiliyorum). Tornistanda zorlanıyorum. Bir kaç sebebi olabilir diye düşünüyorum.
1) Pevanenin değişip normalden büyük bir pervane takılmış olması. Normalde olması gereken "3 bladed fixed prop 16 x 12 RH25"
3 bladed - 3 lü pervane
Fixed - sabit
16x12 ne demek?
RH25 nedir?
2) Dümen mekanızmasına aşağıda gördüğünüz fotoğraf. Sağ taraftaki kablo taş gibi ve sağlam duruyor. Sol tarafta ise 3 parça yapılmış ve çok esnek. Aşağı yukarı rahatlıkla oynuyor.
Bu parçanın adı nedir?
Sol tarafta 3 parça olması normal midir?
Sol tarafta arkada bir parça olmaması normal midir?
Bunun esnekli seviyesi ne olmalıdır? Sağ taraf çok sıkı hiç esnemiyor. Sol taraf çok esnek. İkisi çok sıkı mı olmalı yoksa birazcık esnek mi olmalı?
Teknenin dümen dinlememesinin sebebi bu olabilir mi?
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
3) Pala da bir problem olabilir. İlk 2'de çözemezsem tekneyi karaya alıp deneyeceğim.
Tecrübeli üstatlardan yorumları bekliyorum.
Teşekkürler


*

    Ö. Ö.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #1 : Aralık 20, 2021, 16:35:10 »
Pervane etkisi nedeni ile ileri giderken dümeni alabanda basmanıza ihtiyaç olacak kadar bir çekme olmaz, muhtemelen sorununuz dümen palası ve/veya karinanizdaki kekamoz kirliliğidir.

Dümen tertibatındaki gevşek tel ise ciddi bir sorun, onun gergin (aşırı değil, boşta kalmayacak kadar) olması gerekir.
Şu anki halinde 3 tane pul konulmasına rağmen yeterli gerginlik sağlanamamış ise telin kendisinde (bir kısmı kopmuş, hasar görmüş veya norsmenlerinden sıyrılmış vb.) veya aktarma makaralarında (kırılmış, erimiş, ezilmiş, yerinden çıkmış vb.) bir sorun olduğu düşünülebilir.

Kötü ihtimal dümen palanızın milinden ayrılmış ve boşta önüyor, yeterli dönemiyor, veya ortada durduğunu düşündüğünüz pozisyonda aslında ortada olmaması gibi geliyor.

İşe önce teknenin su altını ve palasını kontrol ile başlayın derim..
Bir kişi yukarıda dümeni sabit tutarken dalış yapan kişi palayı suyun içinde tutup sağa sola çevirmeyi deneyebilir.


*

    E. D.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #2 : Aralık 20, 2021, 17:13:20 »
2) Dümen mekanızmasına aşağıda gördüğünüz fotoğraf. Sağ taraftaki kablo taş gibi ve sağlam duruyor. Sol tarafta ise 3 parça yapılmış ve çok esnek. Aşağı yukarı rahatlıkla oynuyor.
Sol taraftaki çelik halatı sıkarak boşluğu yok edin. Bunun için kontra somunu söküp araya pul ilave edebilirsiniz ama bu halatları ve makaralarını dümene bağlandığı yere kadar kontrol etmenizi tavsiye ederim.
Bu parçanın adı nedir?
Quadrant deniyor. Türkçesini tam bilmiyorum, dümen kasnağı denebilir.
Sol tarafta 3 parça olması normal midir?
Normal ya da değil le açıklamak doğru olmaz. Pul işte, boşluğu yok etmek için kullanmışlar.
Sol tarafta arkada bir parça olmaması normal midir?
Sol arkada parça dediğiniz norsmen. Sol tarafta fazla pul kullanıldığı için pulların içine doğru girmiş görünmüyor. Sağ tarafta az pul olduğu için görünüyor.
Bunun esnekli seviyesi ne olmalıdır? Sağ taraf çok sıkı hiç esnemiyor. Sol taraf çok esnek. İkisi çok sıkı mı olmalı yoksa birazcık esnek mi olmalı?
Özgür korsan yukarda açıklamış.
Teknenin dümen dinlememesinin sebebi bu olabilir mi?
Olabilir.
Kolaylıklar dilerim.


*

    A. Ç.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #3 : Aralık 20, 2021, 17:40:16 »
Kabloların bit tarafı sıkı iken diğer tarafın gevşek olması normaldir, dümeni çevirdiğinizde palayı hareket ettirmek için halatlardan biri çeker, karşılığı olan halat ise biraz boşalır.

Dümeni diğer istikamette çevirdiğinizde gevşek olan kablo gerilir diğer taraf boşlar. Pervane ölçüsüne birinci değer pervane çapı, ikincisi çaptır. RH, sağ dömüşlü olduğunu gösterir, yani pervane sağa döndüğünde tekneyi ileri götürür, 25'in ne ifade ettiğini bilmiyorum.


*

    H. E.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #4 : Aralık 20, 2021, 20:52:07 »
16x12 = 16 çap, 12 pitch

Pervane kanatçıklarının uç kısımlarından geçen hayali çemberin çapı,

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Pitch= pervanenin bir tur döndüğünde ne kadar mesafe ileri gittiğini gösteren değer

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Ç.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #5 : Aralık 20, 2021, 21:17:43 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kabloların bit tarafı sıkı iken diğer tarafın gevşek olması normaldir, dümeni çevirdiğinizde palayı hareket ettirmek için halatlardan biri çeker, karşılığı olan halat ise biraz boşalır.

Dümeni diğer istikamette çevirdiğinizde gevşek olan kablo gerilir diğer taraf boşlar. Pervane ölçüsüne birinci değer pervane çapı, ikincisi çaptır. RH, sağ dömüşlü olduğunu gösterir, yani pervane sağa döndüğünde tekneyi ileri götürür, 25'in ne ifade ettiğini bilmiyorum.

Özür dilerim, sürçü lisan etmişim. İkincisi çaptır cümlesinin doğrusu: ikincisi hatvedir, olmalıydı. Hatve pervanenin bir turunda aynı bir vida gibi ne kadar ileri gittiğini gösterir. Hakan Erim şekillerle açıklamış.  Pervane çapını ölçmek, özellilkle üç kanatlı pervanede pek mümkün olmayabilir, çapa ulaşabilmek için bir kanadın ucundan pervanenin tam merkezine olan mesafeyi ölçer, iki ile çarpıp çapını bulursunuz.  ABD'de pervane çap ve hatvesi inch cinsinden, Avrupa'da ise genellikle cm cinsinden ifade edilir ama Türkiye'de pervaneciler genellikle inch kullanmaya devam ediyor.
*

    M. A.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #6 : Bugün, 17:00:22 »
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. A.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #7 : Bugün, 17:20:51 »

Merhaba Gezgin Korsan Arkadaşlar ,

Resimlerini yüklemeye çalıştığım, Dümen sisteminde, kasnağa giden çelik halatların içinden geçtiği
spiral boruları mümkünse   yenilemek  istiyorum.
Halil Aysel  ve  Polimarin'den  bizde yok cevabını aldım.
Nereden  temin edilebileceği  konusunda  fikirlerinizi  almak isterim.
İyi günler dilerim.
*

    M. A.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #8 : Bugün, 17:21:54 »
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Ynt: Dümen Sistemi
« Yanıtla #9 : Bugün, 17:46:49 »
İçindeki telin çapı nedir. Turkiyede bu tip tel üretimi yapan fabrikalar var . Bulunabilir mi  , sormak lazım . Bu tellerde İlla orjinal olcak diye bir şey yok .