0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    O. U. .

Çarmıh Tellerinde Sorun
« : Ocak 27, 2024, 22:13:13 »
Herkese merhaba. Bugün arma kontrolü yaparken sancak tarafta kısa olan çarmıh telinde ve kıç istralyada fotoğraftaki gibi açılma olduğunu fark ettim. İskele taraftaki uzun çarmıh telinde ise yine fotoğrafta görüldüğü gibi yoğun pas olduğunu gördüm. Ekim ayında bilen bir ustaya genel bir kontrol yaptırmıştım ve tüm arma donanım sorunsuzdu. Geçen 3 ayda bu yıpranma normal mi? Ve en önemlisi telleri değiştirmeli miyim? Değerli yorumlarınız için şimdiden teşekkürler


 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Y. K.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #1 : Ocak 27, 2024, 22:56:26 »
Normal olup olmaması konusundan öte,kesinlikle değiştirmelisiniz kaptanım.


*

    E. D.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #2 : Ocak 27, 2024, 23:03:39 »
   Ben de Yusuf korsan gibi düşünüyorum, hemen değiştirin.


*

    O. U. .

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #3 : Ocak 27, 2024, 23:14:28 »
Yorumlarınız için çok teşekkürler. Bu durumda tüm telleri değiştirmek bana daha doğru göründü. Peki bu işlem direk inmeden yapılabilir mi?


*

    E. D.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #4 : Ocak 27, 2024, 23:36:04 »
 
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Yorumlarınız için çok teşekkürler. Bu durumda tüm telleri değiştirmek bana daha doğru göründü. Peki bu işlem direk inmeden yapılabilir mi?

   Yapılabilir, teker teker değiştirirsiniz. Gerekirse sökmeden önce bir halatla (sökeceğiniz çarmıhın yerine) güçlendirme yapabilirsiniz. Tavsiyem, çarmıh güverte bağlantı ayaklarını ve direk tepesi bağlantılarını da detaylı kontrol ederseniz iyi olur.

*

    A. Ç.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #5 : Ocak 28, 2024, 07:15:07 »
Çarmıh tellerinin değişmesi gerekiyor, tellerde o boşluk kopma olduğunun belirtisidir, üstündeki pas da aynı şeye işaret eder, genelde uygulanan yöntem tüm armanın değişmesidir. Direk dikili iken teller tek tek değiştirilebilir, değişecek tel önce bir mandar ile sağlam bir noktaya yedeklenir sonra o tel değiştrilir ve bitene kadar devam edilir. Bu yöntem hatalar nedeni ile ölümcül kazalara neden olabilir. İyi yedeklenmemiş bir mandar kopabilir veya çözülebilir, çok yakın dönemde Türkiye'de bir armacı, direkle beraber düşerek hayatını kaybetti. Tek önlem çlüm riskini azaltmak açısından bu işlemin teknenin, direğin düşebileceği kadar alan olan bir koyda demirlenerek yapılmasıdır. Böylece düşülse bile suya düşülür. Önerim direği söktürerek değiştirmenizdir. Teknenizde işlem yapacak armacı, kayıtlı ir esnaf ise genelde zarar görmezsiniz ama bu tür kazalarda çalışan (ölen) kadar çalıştıran da sorumludur.
*

    O. B.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #6 : Ocak 28, 2024, 14:40:45 »
Tekneyi nasıl kullandığınıza bağlı. Sert havalarda yelkenleri sonuna kadar yüklemiyorsanız ben olsam değiştirmekte acele etmezdim. Ama önce şu testleri yapardım:
1. Paslanmaz çelikte pas çeliğin karbon ile temas etmesinden oluşur. Paslı olan telin pasını iyice temizler ve gözlemeye alırdım.
2. Kalkmış dediğiniz telleri normalden bir miktar fazla gerer ve zaman içinde mevsim etkilerinden arındırılmış gevşeme olup olmadığına bakardım.
3. Tellerin demetinden bir tanesinin kopması, tellerde kullanılan emniyet katsayısını düşünürsek çok bir şey ifade etmez.
Arma telleri gövdesinden pek problem çıkarmaz. Daha çok bağlantı elemanları problemlidir. Bağlantı elemanı her halükarda telin gövdesinden daha zayıftır.
En başta da dediğim gibi yarışlara giriyorsanız ve/veya 30 knot havada full arma gidiyorsanız hemen değiştirin.
*

    A. Ç.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #7 : Ocak 28, 2024, 15:11:35 »
Yukarıda verdiğim öneri, dünyada kabul görmüş bir uygulamadır. Bir tanesi kopmuş arma telleri değiştirilmelidir.
*

    O. U. .

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #8 : Ocak 28, 2024, 16:46:18 »
İlginiz ve yorumlarınız için teşekkürler. Tellerde şuan bir kopma meydana gelmedi. 19u da sağlam sadece açılma söz konusu.Aynı şekilde çarmıh telleri genel olarak gevşemiş durumda. Bu sebep olabilir mi?

Tellerin gövdeye bağlandığı yerlerde de yukarı yönlü bir hareket olmuş. İçeriden incelediğimde bu çarmıhların içeride bağlı olduğu tahta parçada yukarıdan su gelmesine bağlı çürüme başlamış. Buna bağlı bağlantı parçası üstüne binen yük ile yukarı yönlü olarak gidiyor. Son durumda bir armacının görmesi gerekiyor diye düşünüyorum.

İzmir'de önerebileceğiniz biri var mıdır?

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. S.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #9 : Ocak 29, 2024, 08:52:18 »
Geçmiş olsun Orhan korsan,

Size ciddi bir tamirat görünüyor.
Teknenin içindeki çarmıh köküne ulaşabiliyor olduğunuzu düşünüyorum. Bu durumda size tavsiyem bahsettiğiniz o ahşap parçayı da mutlaka değiştirmeniz.
Bir taraftaki ahşap çürümeye başladı ise diğer taraftakilere de güvenmeyiniz ve direği mutlaka indirerek çarmıh/istralya tellerini değiştirin.
Arma konusunda yardım isterseniz GeKo Rehberde tavsiye edilen firmaların yetkili isimlerini ve telefon numaralarını bulabilirsiniz.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kategorilere göre listelediğinizde; Hem arma bakım hem de yelken yapım ve bakım konularına bakın.
Benim tavsiyelerim, Yelkenbiçer ve Çetiner Bulut olacaktır.
Bir de çevrenizdeki diğer tekne sahiplerinden bilgi almaya çalışın, eminim yerel bazı kişiler de benzeri işleri yapabilir.
*

    E. S.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #10 : Ocak 29, 2024, 09:10:15 »
Tel değişiminden önce daha önemli olan çürüyen destek parçalarının degistirilerek tekrar tellerin gerdirilmesi olmalıdır. Bu şekilde kullanırken oluşacak dinamik yükler (kavanca ve tramola esnasında) armada çok büyük hasara, hatta direk kırılmasına bile yol açabilir. Telde hafif açılma olan bir istralya veya çarmıh hemen kopmaz ama ayarsız ve gevşek olursa buyuk tehlikelere gebedir. Destek parçalarında kullanılan ahşap parçaları paslanmaz sac ile değiştirme imkanınız varsa çok çok iyi olur.
*

    A. K.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #11 : Ocak 29, 2024, 11:00:10 »
Teknenin Çarmık tellerinde boşluk var . Gergiler yeterli gelmiyor o yüzden telleri kısaltmam lazım .

Telleri güzelçe bantlayıp taş motoruyla kesmenin dışında başka tavsiye var mı.
*

    E. S.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #12 : Ocak 29, 2024, 12:11:23 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknenin Çarmık tellerinde boşluk var . Gergiler yeterli gelmiyor o yüzden telleri kısaltmam lazım .

Telleri güzelçe bantlayıp taş motoruyla kesmenin dışında başka tavsiye var mı.

Abi telleri yeni mi değiştirdin yoksa zamanla uzadılar mı?
*

    A. K.

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #13 : Ocak 29, 2024, 13:26:00 »
Eski teller de zaten hafif boşluk vardı. Direk güvertede  bir muhafazanın içinde herhalde içine tam oturdu . 
*

    O. U. .

Ynt: Çarmıh Tellerinde Sorun
« Yanıtla #14 : Ocak 29, 2024, 21:19:53 »
Öncelikle yorumlarınız için teşekkürler.

Ahşap parça ve bağlantı fotoğraftaki ile birebir aynı. Omurgaya bağlı olduğu için değişimin mümkün olmadığı söylendi. Bu sebeple her iki tarafını da 10mmlik ahşapla sağlamlayıp, üzerine "U" şeklide krom bir parçada geçirip, vidaları üzerinden atarak her iki tarafı da sağlamlayacağım. Ardından telleri de değiştirmeyi planladım. Süreç hakkında fayda sağlayabilmek adına mutlaka yeniden bilgi vereceğim.

İlgilenen yorumlarını esirgemeyen tüm kaptanlarıma tekrar teşekkür ediyorum.

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap