0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. K.

Valla abi, yeri ve üzerindeki plastik kapak itibarıyla bakmak için birdirbir oynar gibi eğilip beyne kan akarken baş aşağı şekilde görüyorsun rakamı, 12v çakmak prizi gibi bir şeyin üzerinden okunuyor... yine de inanamayıp tekrar bakmıştım 12.7'ydi... belki de dar açılı ama yine de tabak gibi bir sabah güneşi olduğu içindir... Bu arada şimdi aklıma geldi, teknenin kendi kontrol panelinden de akülerin voltajını okumak mümkün, yarın gittiğimde aynı anda ikisinden birden bakayım...


Eğer hiçbir şeyi değiştirmeyeceksem de, dediğin gibi baş kabindekiyle salondakinin yerlerini değiştireyim en azından...


Benim potansiyel sorunum, kafamdaki - ki benzerini Alper korsan da önermiş oldu - sistemi yapıp görevleri ayırıp tekne içinde ikiden fazla atanmış akü grupları oluşturunca bir de bunları şarj etmek için masraf çıkıp çıkmayacağı...


Mesela elektroniklerin aküsü göreviyle motor aküsü görevini 1x210 üzerinde birleştirdik ve şu an o işi bağımsız yapan iki aküyü attık diyelim... baştaki 210'u da BT+Irgat yapacağım bu durumda... Salonda kanepe altında boşalan yere de Varta'nın hemen hemen 210 boyutunda 260ah AGM aküsünü almayı düşündüm cahilce...


Bu durumda elimde motor/elektronik + BT/ırgat + servis şeklinde 3 akü grubu olacak...


Sterling'in iki çıkışı var; motor ve servis.. her ikisini de üzerindeki anahtarla akü tipine göre ayarlıyorsun... Victron'dan da iki çıkış alınmış ama onu farklı ayarlayabiliyor musun bilmiyorum... Hadi ayarladığımızı farz edelim; iki grup çıkışım ama 3 grup aküm var, nasıl yapacağız? bir grubu sadece güneşten bir grubu sadece sterling'den motoru da her ikisinden şarj olacak şekilde ayarlayamam ki...


Tabi böyle konuşurken epey kısıtlı bilgimle varsayımım şu: eğer iki grup aküyü aynı kaynaktan şarja bağlarsan aküleri de paralellemiş olursun...Eğer  Yok o öyle değil, aynı kaynaktan şarja bağlayınca paralel olmuş olmaz, yeter ki tüketimler paralel olmasın gibi bir durum varsa; motor ve BT akülerim aynı tip aynı kapasite aynı yaş olacağı için; her iki regülatörün motor çıkışlarından ikişer kablo çekip ikisini birden eşit şekilde şarj ederim (miyim?  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )


*

    Ö. Ö.

İki çıkışı olan her alet (redresör, sterling vb) iki grubu bağımsız şarj eder, paralelleme olmaz.

3 çıkışlı şarj kaynaklarına geçmek masraflı olur onun yerine iki grup arasına akıllı şarj rölesi gibi bir alet veya DC-DC şarj aleti takılabilir.

öZgür (mobil)



*

    S. K.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
İki çıkışı olan her alet (redresör, sterling vb) iki grubu bağımsız şarj eder, paralelleme olmaz.

öZgür (mobil)

Yok abi ben iki çıkıştan iki akü değil; iki çıkışın birini (motor olanı) lead-acid olarak ayarladıktan sonra; oradan iki eşit marka/güç/tip/yıl aküye (biri motor biri BT aküsü) şarj göndermeyi kastettim.. o zaman o iki aküyü paralel bağlamış olur muyuz tüketim anlamında? yani bir nevi ikisini şalter both konumdaymış gibi kullanıyor olur muyuz?

Diğer taraftan öyle bile olsa bu bir problem olur mu? çünkü ırgat da bowthruster da motor çalışmazken kullanılan şeyler değiller neticede... yani sistemin bu tarafında motor kapandıktan sonra bir daha sadece marşa basarken elektrik tüketilecek...

Bu arada böyle birşey yapılabilyorsa eğer, kablolardan birinin 1 mt diğerinin 6-7 mt yolu olacak; bunun da +/- bir etkisi olacak mıdır konuya?


*

    Ö. Ö.

Elbette, şarj olurken birlikte olanlar deşarj olurken de birlikte olurlar.

Dediğin gibi marş ve baş pervane aküleri çok kısa süreli çalışıyor, servis aküsü gibi değil ama sorun çalıştıklarında çok büyük akım çekiyorlar, bu yüzden eğer paralel bağlanacaklarsa (aynı şarj cihazının çıkışına) mesafelerinin kısa ve kablosunun kalın olması şart.

Uzak mesafede ince kablo ile paralel şarj olan aküler yüksek deşarj sırasında bu ince kabloya zarar verecektir.

Doğrusu ayırmak (farklı kaynaklardan şarj etmek), izolatör kullanmak veya aralarına akıllı şarj rölesi takmak.

öZgür (mobil)



*

    A. A.

2 grup arasına istediğimiz duruma özel victron cyrix akü birleştirici koyarsak, 1. grup dolduğunda 2. grubu charge edebilir, ama ters akımı da engelleriz.

*

    S. K.

Bugün Yalova'da sabahtan beri yağmur yağıyormuş... Ben öğlen gittiğimde de yağıyordu arabayı park edip tekneye gidene kadar kesildi ve güneş açmadı ama gökyüzünde bulutlu-sisli bir aydınlık oluştu... Mevzu aklımdaydı o yüzden içeri girer girmez hemen baktım ekranlara... Bavaria'nın kendi paneli 13.7v gösteriyordu, şu üzerinde USB çıkışı falan olan voltaj ölçer de 13.2 gösteriyordu...  ikisinin de yanılıyor olmayacağını düşünüp tahtaya vurdum şimdilik... Sonrasında yalandan bir güneş de geldi; ikisi birden 14.2v oldu göstergelerin...

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
2 grup arasına istediğimiz duruma özel victron cyrix akü birleştirici koyarsak, 1. grup dolduğunda 2. grubu charge edebilir, ama ters akımı da engelleriz.

Sanırım benim "yapsam nasıl olur" dediğim şeyi olduran sistem bu dediğiniz; aynı kaynaktan şarj alacağız ama birlikte tüketmeden...

Tabi aklımda da şu vardı; benim zaten motor + servis + elektronikler şeklinde yapılandırılmış üç grup aküm var halihazırda... onun nasıl işlediğini bulmaya çalıştım ama bulamadım; daha doğrusu eldeki sistemde öyle üç ayrı şarj grubu oluşturacak bir durum göremedim...

Benim Sterling şu... internetten baktım; en tırt demeyeyim de diğer fanlı falan cihazlara göre en özelliksiz olan benimki sanırım:

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ayrıca bende bu alette olması gereken remote monitor+control paneli de yok (belki o bir opsiyondur ama sitesinde öyle birşey de demiyor)... Gördüğüm kadarıyla bu aygıtta olması gerektiği gibi sadece iki çıkış var; motor ve servis... MPPT'de ise sadece tek bir >>to>>battery çıkış var (üstten gelen kablo esnek paneller için hazır kablo, onun iki ucu da boşta şu an) :

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu durumda benim servis akülerim bağımsız bir hattan şarj alıyor ama diğer iki farklı akü, yani motor ve elektronikler pek muhtemel ki aynı hattan, aralarında izolatör (ya da adı her neyse) falan olmadan şarj oluyorlar. Yani umarım öyledir çünkü diğer ihtimalde 72Ah ufak servis aküsü 2x210 büyük akülerle paralellenmiş demektir...

Ha bir de ilk mesajımda yazdığım, bozulduğu için sistemden çıkartılan alet de Victron Bp-200i battery protect diye bişey...

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

ben bunu aşırı şarj durumunda şarjı kesiyordu sanıp, öyle birşey olmasın diye buzdolabını 7/24 yükseğe yakın ayarda çalışır bırakmıştım; meğer düşük güçte tüketimi kesiyormuş... mevcut güç verilerine göre şimdilik olmasa da olur herhalde bundan; sabah 8'de 12.7 gördük neticede  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Muhtemelen güneş enerjisi regülatörü sadece servis akülerini besliyor, sterling'in çıkışları servis ve motor aküsüne bağlı ve emergency (vhf vb elektronik) aküsü de motor aküsü ile paralel.

Güneş panelleri direk güneş almasa da, aydınlık gökyüzünde de fena sayılmayacak performansta enerji üretir.

öZgür (mobil)

*

    A. D.

Özgürün dediği gibi o akülere bir yerden şarj gelmese o değerleri gösteremez aküler. max 12.9 u gösterir. Şarjdan yeni çektiğinizde yüzey voltajı görünür lambayı açıp kapatın olması gerektiği yere düşer.
*

    A. G.

Herkese Merhabalar

2X120w ve 2x110w esnek panel - Mexssun 60 a MPPT- Yuasa M26 80S x5 adet akü bankasını kaç amper ile şarj etmesini beklemeliyiz Kuzey Ege ortamında ?
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Herkese Merhabalar

2X120w ve 2x110w esnek panel - Mexssun 60 a MPPT- Yuasa M26 80S x5 adet akü bankasını kaç amper ile şarj etmesini beklemeliyiz Kuzey Ege ortamında ?
Panellerinizin arkasındaki etikette verebilecekleri akım yazar, birbirlerine nasıl (seri, paralel, karışık) bağlı olduklarına göre toplamda verecekleri akım değişir. Bağlantı şemasını görmeden bilemeyiz.

Siz regülatörde kaç gördünüz ki şüphe edip bu soruyu sordunuz?

öZgür (mobil)

*

    A. G.

Tesekkurler Ozgur Korsan,  gun icin genelde 5-6 amper ile sarj ediyor hiç elektriğe baglanmamistim bu sisteme geçtikten sonra, gecen gun dikkatimi cekti  bir sure inverter kullandım voltaj düştükten sonra cikardim dun oglen dikkatimi cekti 12.2 V gösteriyordu akuler.Arada 220v takviyesi yapmak gerektiğini dusundum ama yine de sarj ortalaması ne olabilir diye fikir almak istedim.
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...ama yine de sarj ortalaması ne olabilir diye fikir almak istedim.
Panellerinizin etiketini ve bağlantı şemasını görmeden fikir yürütmek zor.

120W bir panel genelde 5A civarı bir akım verir.
Bu panellerden iki tanesi paralel bağlanırsa çıkışında 10A civarı bir akım alabilirsiniz. Seri bağlanırsa voltaj yükselir akım yine 5A civarında kalır.
Sizde 4 panel olduğunu söylüyorsunuz, bunların çok çeşitli şekilde bağlanma ihtimalleri var, o yüzden görmeden ne söylesek havada kalacak.
*

    A. Ç.

2 x 120 + 2 x  110= 460 W  460/14V = 32 A  Bu değer, güneş panellerinin gölgelenmeden ve güneşe tam dik konumda sağlayabileceği azami değerdir. 12 saat güneş aldıklarını ve yatık olduklarını varsayarak  230 W/s elde edersiniz. Akülerin durumuna bağlı olarak sağlanacak akım çok değişse de 16A'i geçmez.
*

    A. D.

şu an görünüşe göre tüketiminiz üretiminizden fazla inverter çalışırken. 5-6Ah içeri alıyorsunuz ama tüketiminizi bilemediğiniz için genel durum nedir bilemiyorsunuz. Düzgün hem üretileni hem de tüketileni gösteren bir akü monitörü alırsanız anlık olarak ne olup bittiğini anlarsınız.
Panellerinizin bağlantı durumunu bilemiyorum ancak günde zaten verebilecekleri 1700Watt civarında yani 140Ah. Ancak inverter vs kullanıyorsanız o paneller yetmez. 40feet civarı bir yelkenli günde 1600 watt civarı harcar inverter kullanımı hariç.
*

    A. G.

Merhaba öncelikle verdiginiz degerli bilgiler icin teşekkürler. Bendeki bağlantı paralel. Normalde inverteri  sadece motor calisirken kullanırdım ve dediğim gibi bu sisteme gecince hiç elektrik baglamamistim. Inverteri gun icinde bilgisayar sarji icin kisa surede motor da calismazken kullandım. Ilk defa 12.2 gordum diger yandan ara ara MPPT uzerinde bakardım aku kapasitesini gösteren çizgilerden sadece %75-100 arasi yanip sonerdi ilk defa %50-75 çubuğunu şarjda gordum bu yüzden sordum. Buzdolabı , isiklar ,TV,  telefon ve cihaz şarjları hep 12v uzerinden yapılıyor. Tekne 35 feet.

Hangi monitoru tavsiye edersiniz ? normalde cok oyuncak doldurmak degildi amacim ama anladigim en azindan bu gerekli olacak.
Ayrica 3ym20  Yanmar var AC Alternator 125A diyor klavuzda gercekten motor calisirken kac amper ile sarj ediyor aküleri  ?