0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu soru cevapsız kalmış, ben de ilave bir soru sorayim.
...
Benzer soruları kerelerce cevaplandığı konular forumda mevcut. 3 yıl önceki bu soruyu atlamışız.
Söyleyip de örnek vermemek olmaz, yakın zamanda konuştuğumuz konu burada mesela;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    S. G.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu soru cevapsız kalmış, ben de ilave bir soru sorayim.
...
Benzer soruları kerelerce cevaplandığı konular forumda mevcut. 3 yıl önceki bu soruyu atlamışız.
Söyleyip de örnek vermemek olmaz, yakın zamanda konuştuğumuz konu burada mesela;
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Herşey varmış, teşekkürler


*

    S. G.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sunay kaptan teknede kullandığınız elektrik ve aletlerin çektiği güç/akım nedir. Tekneniz yelken mi motor yat mı .
Eğer enerji çekecek alet yoksa  aydınlatma ne kadar kullanılır.  Resminizden gördüğüm kadarıyla sadece gündüz kullanılan
bir tekne ise ve  eğer aydınlatma cok seyrek kullanılıyorsa ve başka elektrikle çalısan alet yoksa o kadar masraf etmeye gerek olmaz . Biraz bilgi verebilirmisiniz.
Teknem 7m, motoryat, kendim yapıyorum.60 hp outbord motor.
900w ırgat, 90 lt 12v buzdolabı var.
Motor alternatör çıkışı 21 ah
Buna göre;
100A motor, 100A servis aküsü olacak.
Her iki akü de alternatöre bağlanacak ( Özgür kaptanın dediği gibi şarjda birlikte, deşarda ayrı ayrı devrede olacaklar)
Irgatı kullanırken motor çalıstırılmak kaydıyla motor akusune baglanacak.
Buzdolabı, aydınlatma v.s servis aküsüne bağlanacak. Şimdilik düşüncem böyle.
Panel için yeterli yer yok, ama olmazsa panel için bir çare arayacağım.
« Son Düzenleme: Ocak 17, 2023, 14:14:35 Gönderen: Sunay Gönenden »


*

    S. K.

Oturdum teknedeki kabloları takip ederek kim neyi nereden alıyor kim kimi besliyor yazdım bir kenara.. Sonra bunu zaten en başta bir sözelci fotoşopu olarak geliştirilmiş paint programında tablo haline getirdim... Yapması eğlenceliydi, böyle bir görüntü çıktı ortaya...


 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap   


Arada koca bir sigorta paneli var resme hiç koy(a)madığım ama genel olarak durum bu... En büyük hayal kırıklığım Victron 100/50 solar charger'ın sadece tek bir akü grubu şarj edebildiğini görmek oldu... Aynı şekilde yine Victron marka redresörün üzerinde de kocaman "only for lead acid batteries" yazıyordu  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 


Şimdi bu görüntü üzerinden bir şeyler deneyeceğim ama asıl merak ettiğim şu: aslında bana lazım olan geceye 40-50 amper daha elektrik taşıyarak başlamak... bunu başarabilirsem aslında benim sistemim (en azından geçen eylül sonundaki haliyle) işimi görüyor... Geçen yaz gece yarısı 30dk 1500rpm motor çalıştırmak yetiyordu - ki bu kabaca 30Ah demek... Şimdi sisteme elektrikli tuvalet ilave olacağına göre olsun olsun 50 olsun ihtiyacım...


Acaba diyorum... aşağıyı hiç ellemeden, krom rollbar üzerine 250-350w bir rüzgar şeysi taksam... bunu bimini üzerinde flexy paneller zamanından kalmış kabloya bağlasam... o kablonun ucu aşağıda Victron solar charger'ın dibinde açıkta duruyor... Onu da sabit panellerden gelen yuvaya soksam (paralellesem yani)... bu durumda:


- Benim 100/50 MPPT charger kapasite anlamında bir sorun yaşar mı?


- Havanın kararmasıyla havanın kalması arasında (genellikle) geçen o 4-5 saate ve azalarak yok olan havada tek başına rüzgar panelinden gelen enerji solar charger'ı çalışır tutmaya yeter mi (bir minimum güç istiyorlar diye okumuştum çalışabilmek için)?


Bu çözüm yapılabilir bir çözümse eğer, en ucuz yöntem bu olacak (yaklaşık 6-7 bin lira) çünkü ayrıca charger falan  almama gerek yok; sonuçta Victron kalkıp "bu gelen güç solar güç değil, rüzgar bu ben çalışmıyorum" demez herhalde... 
« Son Düzenleme: Ocak 17, 2023, 16:22:50 Gönderen: Sedat Kasrat »


*

    Ö. Ö.

Sedat,
Paint yeteneğine hayran kaldım, çoğu elektrikçi bu kadar net anlaşılır şema çizemez bile!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bence yeni bir yatırım yapmadan önce üretim-tüketim ve depolama hesaplarını doğru yapman lazım.
Acaba depolama kapasiten mi yetmiyor yoksa bu depoyu dolduran şarj yeteneğin mi az?

Eğer depo kapasiten var ama bunu dolduramıyorsan o zaman şarj sistemini güçlendirmek lazım,
tercihen yeni/farklı bir kaynak (rüzgar) kurmak yerine var olan güneş enerjisi yeteneğini arttırmak daha sağlıklı/kolay olacaktır.

Eğer bu mümkün olmuyorsa yeni bir kaynağı sisteme ekleyebilirsin elbet ama küçük bir rüzgar jeneratörünün, akşamın sakin rüzgarlarında yeterli katkı sağlayacağını sanmıyorum. Her cihazın kendi özellikler tablosunda hangi rüzgarda ne kadar güç üreteceği yazar, hedeflediklerininkine bakıp hesaplamak gerek.

Bence küçük rüzgar jeneratörleri güneşin olmadığı kapalı havalar için veya güneşin az olduğu kuzey ülkeleri için daha uygun.
Bizim gibi yaz aylarında güneşin 12-14 saat görüldüğü coğrafyalarda en doğrusu güneş enerjisi panellerine yatırım yapmak.

Şöyle bir ek yapayım, en meşhurlardan Rutland'ın 300W'lık 913 modelinin grafiği aşağıda;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
21 knot rüzgarda ancak 90W güç üretiyor..

Bunun işe yarayacağı yerde biz değil ancak ingilizler tekneyle çıkar dolaşır, biz marinada rakı içeriz!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ocak 17, 2023, 17:25:38 Gönderen: Özgür Ökten »

*

    S. K.

Abi dolduruyorum.. Gün batarken voltaj 13'e dayanmış şekilde batıyor... Geçen cumartesi gittim tekneye, saat 14:30 ama karışık bulutlu bir hava ve neticede Ocak ayında Yalova yani; açısı ve sürekliliği berbat güneşin; ona rağmen yine 13.0'dı..


Yazın sadece bir defa, o da rüzgarın sağlam soğuk üflediği bir gece; dolap kapaklarını fazla açıp kapamadık diye sanırım motor çalıştırmadan, şarj alarmını da yemeden sabahı edebildim.. O yüzden genelde kimsenin uyumadığı en geç zamanda saat 00:00 berabereyken, yaklaşık 20-25 dk, kapadığımda 12,7/12,8 görecek kadar motor çalıştırıyorum... Yani ya güneş battıktan sonra az da olsa birşey üretebilmem lazım; ya da depolamaya bakacağız...   


Aslında resimde de göreceğiz üzere saçma derecede geniş (hem sayı hem de çeşit olarak) bir akü bankı var... iki servis, bir motor, bir de servisten beslenen 72Ah elektronik(ler) aküsü... Servisler toplamda 145kg, motor 30 küsur, elektronik olan da 20'den aşağı değildir... gereksiz kablolarla birlikte herhalde 200kg gibi bir aküleme ağırlığı var kayıkta...


En küçüğü motor için tutup yanına 2x100Ah LiFePo4 koysam, akü bankı ağırlığını 50 kiloya düşürsem; bu bir seçenek ama 30 küsur bin liralık bir seçenek (şu yerli Reunion marka olanın fiyatını söylüyorum).


Yine en küçüğü tutup 2x180 deepcycle Exide Gel takmak da bir başka seçenek; böyle olunca 25 bin lira civarına geliyor... Tabi her ikisinde de harcama kapasitesi anlamında elim çok çok bollaşıyor...


Ama işte çok uçmadan 5-10 liraya başka birşey yapabilir miyim? onu kovalıyorum... Bugün terziden ütüleri alırken siz yelken söküğü dikiyor musunuz ? diye sordum mesela... Hallederiz abi deseydi bi 3-5 bin daha bu tarafa atabilirdim  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap [size=78%]      [/size]
*

    A. Ç.

İki cins rüzgar jeneratörü var biri dikdörtgen kanatlı diğeri ise üçgen kanatlı. Üçgen kanatlının verimi çok daha iyi ama gürültüsünden teknede pek durulmuyor. Dikdörtgen kanatlılar teknede yokmuş gibi sessiz ama verimleri çok daha düşük. Koylarda alargada rüzgar jeneratörünü yeterli güç ürettirecek kadar rüzgar nadiren oluyor.. Benim seçimim de rüzgar jeneratörü yerine güneş paneli olurdu, sorun depolama kapasitesi olabilir ama depolama yerine gece rüzgardan üretirim teorisi Türkiye için çok verimli bir yöntem değil.
*

    Ö. Ö.

Sedat,
Geceye 12,7V ve üzerinde başlıyor ama sabahı çıkartmıyorsan iki ihtimal var;

1) depolama kapasitenden fazla harcaman var

2) depolama yeteneğin azalmış, aküler ölmüş

Bu ikisinde de ek güneş paneli veya rüzgar jeneratörü eklemen çare olmaz.

Tahminim ikinci ihtimali yaşadığın yönünde.
Akülerini tek tek stres testine sokup durumlarını görmeden hiçbir yatırım yapma.

Ama terziyi yelken tamiri için ikna etmeye çalışmak mantıklı! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ocak 17, 2023, 19:22:00 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    S. K.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

1) depolama kapasitenden fazla harcaman var

2) depolama yeteneğin azalmış, aküler ölmüş


Bence cevap EVET.. yani ikisi de... haziran 2019 montaj tarihli 200 amper kurşun aküler (kamyon tipi)... ölmediyse de faydalı ömürlerinin son dördününde falanlar... mevcut kullanım şeklimizde sabahı 11,7'lerle karşıladıkları için her gece tam bir cycle götürüyor ömründen... Diğer taraftan yazın 7/24 çalışan deepfreeze ile birlikte - ki buna daha e-wc eklenecek, kahve makinesi düşünüyorum, o zaman belki 2000 belki 3000w inverter eklenecek - zaten bir kapasite sorunum olduğu/olacağı da kesin... Paneller 550w, rollbar üzeri sabit panel, yerleri oldukça iyi... Empipiti 100/50... Ayrıca aynı yerde birden fazla gün geçirmeyi pek sevmediğimiz için en az 1,5-2 saat motor kullanımımız da oluyor; 130'luk Sterling A2B de o noktada iyi iş çıkarıyor...

Rüzgardan istediğini alamazsın diyorsan... Geriye akü kalıyor yapılacak... Bu noktada henüz aktif ar-ge durumunda denebilecek LiFePo deneklerinden biri olsam mı yoksa AGM üzerinden devam mı etsem kararsızlığı yaşıyorum... Ağırlık aslında çok da dert değil sanki; 10 ton gezi teknesi 150kg hafif olsa ne olur olmasa ne olur (mu)...

Bu durumda:

a- 2x200 AGM (Exide olur, Victron da var, Vartda da) ile pratikte aküyü çok yormadan %50 ile  200A hizmet kapasitesi almak; tabi ikisini şu ankiler gibi birbirine 6 metreden paralel iki grup şeklinde yerleştirmemek... Bunu yaparsam eskileri ve o resimdeki +1 elektronik aküsünü de atacağım dışarı...

b- 2x100 LifePo'dan (bunda sadece Reunion denen markayı biliyorum) servis grubu olarak 150A sağlıklı kapasite almak... ve mevcutları bir yerde yanyana bağlayıp onları motor+ırgat+BT olarak (son ikisi zaten motor çalışırken kullanılıyor) yormadan tamamen ölene kadar kullanmaya devam etmek.. bunu yapınca da mevcut motor+elektronik aküsü tekneden ineceğinden ekstra ağırlık yok; 100Ah LifePo4 10 kg sadece...  bunun ağırlığı daha çok cebe yansıyor Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu arada şöyle de bir problem var; A2B cihazı çoklu seçimden çift çıkışlı ama Victron 100/50 tek çıkışlı; redresör de tek çıkışlı... Onu da düşünmek lazım...
« Son Düzenleme: Ocak 17, 2023, 22:03:54 Gönderen: Sedat Kasrat »
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
... mevcut kullanım şeklimizde sabahı 11,7'lerle karşıladıkları için her gece tam bir cycle götürüyor ömründen...
Klasik kurşun asit akü için sabah 11,7v görüyorsan 1 cycle değil 1,5-2 cycle gitmiş demektir.
İşin kötüsü bu logaritmik olarak artıyor, bu gün 1,5 yarın 1,7 ertesi gün 1,9 gibi, ömür kaybı sürekli artar. (Bu rakamlar uydurma tabi ama mantığı anlatıyor)

Lityum işini senin durumun için pek tavsiye etmiyorum, çünkü herşeyi değiştirmen, kontrol devreleri vb eklemen gerekiyor, büyük ve zor proje olur. Yeni sistem kuranlar veya sil baştan yapanlar için daha uygun.

Yarışma niyetin yoksa 150-200 kilo hiçbişey değiştirmez hayatında, bence var olan aküleri daha kaliteli ve mümkünse deepcycle özellikli olanlarla yenilemen yeterli olacak gibi.

Empipitinin tek çıkışlı olmasını dert etme, akü grupları arasına takacağın akıllı şarj rölesi hepsini sağlıklı şekilde birbirine bağlar.

Belki emergency akünü işleri karıştırıp ek masraf çıkartmasın diye kaldırıp elektronikleri servise bağlarsın, pratik olabilir.