0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Akü izolatörü genellikle diyottan oluşur. Diyotlar üzerinde ise voltaj düşmesi yaşanır, bu nedenle alternatör uyarısı doğrudan aküden yapılır. Diğer şarj kaynakları bu nedenle izolatör öncesine bağlanmaz, voltaj düşüşü nedeni ile aküyü gerektiği gibi şarj edemezler.
Alternatörden --- İzalatöre------ oradan 3 aküye dağıtımsahil ceryanı--- redresöre---- redresörden --- izalatöre ------- izalatörden 3 aküye dağıtım (zaten 2 sinden biri çalışacak. Ya tekne seyir yapacak alternatör çalışacak, yada sahile bağlı ceryan olacak. Güneş enerjisi her daim bağlı olacak --- mppt'ye ------ mppt den direkt akülere
...2 x 400 W alayım diye düşünüyorum, yoksa 4 x 200 W alsam daha mı mantıklı olur, başkalarının kaçak kat çıkar gibi flybridge yaptığı alan bizde boş duruyor.
...220 V derin donduruculu nofrost bir buzdolabı almayı düşünüyorum. Inverter yatırımı o yüzden.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapAlternatörden --- İzalatöre------ oradan 3 aküye dağıtımsahil ceryanı--- redresöre---- redresörden --- izalatöre ------- izalatörden 3 aküye dağıtım (zaten 2 sinden biri çalışacak. Ya tekne seyir yapacak alternatör çalışacak, yada sahile bağlı ceryan olacak. Güneş enerjisi her daim bağlı olacak --- mppt'ye ------ mppt den direkt akülereDiğerleri tamam ama redresörün çıkışını da direk akülere bağlamanız en doğrusu.Her bağımsız şarj-enerji kaynağı aküye direk, aktarmasız, eksiz ulaşmalı.Pratikte "ne olacak, nasılsa aynı andan kullanılmıyorlar, bir fazladan bağlantının ne zararı var" denilebilir, haklısınız, ama doğrusu o değil.Elektrik tesisatlarında her zaman en az bağlantı/ek ile en kısa yoldan yapılması prensibi vardır.Bu prensibin önemi bu kablo ve bağlantılardan geçen akımın büyüklüğü arttıkça daha da artar.Yüksek akımlı DC şarj sistemleri ve tekne gibi kritik ortamlar (titreşimli, sallantılı, nemli, suya maruz kalma ihtimali olan, yangın riski olan vb.) için taviz verilmemesi gereken bir prensiptir.
Güneş paneli ihtiyacı ve seçimi konusunda şimdiye kadar onlarca kişi için hesap kitap yaptım, sonra yoruldum herkes için aynı hesapları yapmaya oturdum bir mobil uygulama yazdım, herkes kendi hesaplayabilsin diye, ama bu süreç içinde bir süre sonra tekne özelinde şu pratik formüle ulaştım: "hesaba gerek yok, teknene fiziksel olarak sığdırabildiğin en yüksek güçte güneş paneli tak".Yine de çoğu günümüz modern tekneleri için fiziksel sınırlar nedeni ile yeterli elektriksel kapasiteye ulaşmak mümkün olmuyor.
Bir de inverter, bulaşık makinesi, ticari kullanım vb. diyorsanız zaten ne yapsanız yine elektrik konusunda darboğazlarınız olacak, düşüneceksiniz, sorunlar yaşayacaksınız..Bir haftalık bir kiralama/tur içinde 1 günlük bulutlu gün normal enerji planlarınızı bozacak, çok motor seyiri yapılmayan bir tur ise limana dönene kadar aküleriniz tam kapasiteye varamayacak vb.Gölge almayacak yerlere (güverte, davlumbaz, bumba altını filan düşünmeyin bile..) ne kadar panel koyarsanız o kadar iyi.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap...220 V derin donduruculu nofrost bir buzdolabı almayı düşünüyorum. Inverter yatırımı o yüzden. Buzdolabı işinde teknede inverter üzerinden 220V kullanmak çok verimsiz bir yöntem.Bunun inverterına yapacağınız yatırımı 12V ile çalışan verimli bir buzdolabı almaya yapın derim.Enerjiyi her dönüştürme, değiştirme işinde kayıplarınız olur.Ne kadar dönüştürmeden kullanırsanız o kadar verimli ve sorunsuz (ve güvenli) olur.
Teknede 1 marş + 1 bow thruster + 3 aküden oluşan servis akü grubu olacak. Bu durumda redresörüde 3 çıkışlı mı almam gerekiyor, Özgür kaptanım.Eğer redresörüde direkt akülere gireceksem. Veya redresörü 2 çıkış alıp 1. çıkışı servis akülerine diğer çıkışı start ve bow thruster aküsünemi bağlamalıyım. Servis ve diğerlerini 1'er grup gibi düşünüp bu şekilde mi yapmalıyım ?
Bunu biliyorum ancak ihtiyacı karşılayacak tekne/karavan sınıfı bir 12V dolap + derin dondurucu yatırımı invertör + 220 V dolap yatırımından çok daha fazla tutuyor. Üstüne bir de 12 V dolapların servis yokluğu gibi konular geliyor. Bir de invertör alındıktan sonra bulaşık makinesi vb. hayatı ve turları kolaylaştırıcı aletlerin önü açılmış oluyor. Efes'ci çocuklar da tekneye fıçı tesisatı takalım diye peşimizdeler, böyle giderse jeneratör şarj olacak.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapTeknede 1 marş + 1 bow thruster + 3 aküden oluşan servis akü grubu olacak. Bu durumda redresörüde 3 çıkışlı mı almam gerekiyor, Özgür kaptanım.Eğer redresörüde direkt akülere gireceksem. Veya redresörü 2 çıkış alıp 1. çıkışı servis akülerine diğer çıkışı start ve bow thruster aküsünemi bağlamalıyım. Servis ve diğerlerini 1'er grup gibi düşünüp bu şekilde mi yapmalıyım ?En doğrusu, mümkünse 3 çıkışlı redresör kullanmak, ama maliyeti yüksek olabilir tabi.bunun yerine 1 veya 2 çıkışlı olanı kullanıp aküler arası akıllı şarj rölesi kullanmak da sağlıklı bir çözüm sağlar.Teoride motor marş aküsüne redresörü veya güneş paneli regülatörünü bağlamak gerekmez, marş aküsü zaten çok kısa süreli ve tek bir amaç için kullanılır, motor çalıştığında kısa sürede dolar, dolayısı ile pek kullanılmadığı için ömrü de daha uzun olur.ama pratikte bazen uzun süre çalışmayan (yatan) teknelerde marş aküsüne de şarj desteği gerekebilir.aynı şekilde baş pervane veya ırgat aküsü de günlük kullanımda görevi yoktur, genelde sadece motor çalışırken kısa süreli olarak kullanılırlar, direk motordan (alternatör > izolatör) gelen enerji ile şarj olmaları yeterlidir.buradaki tek sorun ırgat çalıştırılıp demir atıp motoru hemen kapatıp sonra motoru çalıştırıp hemen ırgatı çalıştırıp demir almaya başlandığı zamanlarda ırgat aküsüne aşırı yüklenme olur, zaten tam dolmadan zorlanmış olur. (Hayır o sırada motordan gelen şarj akımı tüm tüketimi karşılamaz, biraz destek olur sadece..)bunu önüne geçmek için ırgat aküsünü güneş sisteminde şarj olacak (veya servis akülerinden beslenecek) bir sistem kurulması faydalı olabilir.
Redresörü direkt 3 akü yeSolar enerjiyi direkt 3 aküyeBirtek motor şarjı için akü izalatörü almaya gerek var mı o zaman ?
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapRedresörü direkt 3 akü yeSolar enerjiyi direkt 3 aküyeBirtek motor şarjı için akü izalatörü almaya gerek var mı o zaman ?Eğer söylediğiniz gibi bir sistem kurarsanız, alternatörden sadece motor aküsünü besleyecekseniz, evet, izolatör gereksiz.ama denizde herşeyin yedekli olması gerektiği gerçeği ile bakarsak izolatör kullanıp diğer aküleri de beslemeniz doğru olur.ne yazık ki burada da alternatörün vahşi bir şarj aleti olduğu, uzun vadede servis aküsü gibi büyük grupların ömrünü azalttığı gerçeğine karşı önlem olarak DC-DC şarj cihazı veya Sterling gibi ekstra (ve pahalı) kontrol cihazları gerektiği gerçeği önümüzde duruyor.Bu arada, solardan 3 aküye direk enerji ulaştırma imkanı (3 bağımsız çıkışlı solar regülatör) bildiğim kadarı ile yok.Bunun yerine akü gruplarınız arasında akıllı şarj rölesi (gerilim duyarlı röle) kullanabilirsiniz.
Akıllı şarj rölesi ile akü izalatörü aynı şey değil mi ?