0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. Ç.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #30 : Şubat 18, 2023, 13:45:47 »
Akü izolatörü genellikle diyottan oluşur. Diyotlar üzerinde ise voltaj düşmesi yaşanır, bu nedenle alternatör uyarısı doğrudan aküden yapılır. Diğer şarj kaynakları bu nedenle izolatör öncesine bağlanmaz, voltaj düşüşü nedeni ile aküyü gerektiği gibi şarj edemezler.
*

    g.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #31 : Şubat 18, 2023, 14:41:43 »
Özgür kaptanım,

o zaman şöyle olabilir mi ?

Alternatörden --- İzalatöre------ oradan 3 aküye dağıtım
sahil ceryanı--- redresöre---- redresörden --- izalatöre ------- izalatörden 3 aküye dağıtım
(zaten 2 sinden biri çalışacak. Ya  tekne seyir yapacak alternatör çalışacak, yada sahile bağlı ceryan olacak.

Güneş enerjisi her daim bağlı olacak --- mppt'ye ------ mppt den direkt akülere

Bu sistem kurulabilirmi ?

izolatör victron 200 amp-3 çıkış argofet kayıpsız alacağım.
*

    g.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #32 : Şubat 18, 2023, 14:43:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Akü izolatörü genellikle diyottan oluşur. Diyotlar üzerinde ise voltaj düşmesi yaşanır, bu nedenle alternatör uyarısı doğrudan aküden yapılır. Diğer şarj kaynakları bu nedenle izolatör öncesine bağlanmaz, voltaj düşüşü nedeni ile aküyü gerektiği gibi şarj edemezler.

Agrofet lerde alternatöre uyarı niteliğinde elektrik çıkışı var Ahmet Kaptanım.
diot modellerinde bu konuda sıkıntı var haklısınız.
*

    Y. A.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #33 : Şubat 18, 2023, 17:26:27 »
Bu forumdaki elektrik konularına her uğradığımda yeni bir masraf kapısı çıkıyor.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Benim bu yaz suya ineceğim konfigürasyon bu, izolatör vs. ihtiyacım olan başka bir şey var mı sizce?

Sahil Besleme -> 70A Galvanik İzolatör (Aldım) -> Victron MultiPlus II Inverter/Charger (Alacağım) 3000 VA 120 Amp -> 200 A x 4 Kurşun Servis Aküsü

Sahil Besleme -> 70A Galvanik İzolatör -> Victron BlueSmart 30 A (Aldım) -> 12 V 160 A Kurşun Marş Aküsü

2x 400 W Güneş Paneli (Alacağım) -> Victron MPPT 100/50 (Aldım) -> Servis Aküleri

Sahil Besleme -> Boiler (Alacağım) <- Motor Soğutma Devresi

Alternatör'le marş aküsünün arasına DC/DC converter alayım dedim ama kaptanımızı ikna edemedim. Çalışan şeyi bozma dedi. Araya VSR röle koyup servis akülerine bağlamayı düşünüyorum, geçen sene alıp taktıramamıştım. Eski güneş panellerimiz 2x 190 W, onları kaldırıp 2 x 400 W alayım diye düşünüyorum, yoksa 4 x 200 W alsam daha mı mantıklı olur, başkalarının kaçak kat çıkar gibi flybridge yaptığı alan bizde boş duruyor.

12 V'a çevrilmiş eski püskü bir buzdolabımız ve sadece sahile bağlıyken çalışan bir derin dondurucumuz var, bunları atıp 220 V derin donduruculu nofrost bir buzdolabı almayı düşünüyorum. Inverter yatırımı o yüzden.  Mutfakta tadilat yapmak konusunda bir kararsızlık yaşarken "acaba bir de bulaşık makinası mı alsam?" demeye başladım.. Bir yıkamanın maliyeti 3-4 A ve 10 litre su civarında. Elde yıkarken daha çok su harcadığımızdan eminim.

Değerlendirirken teknenin ticari yat olduğunu unutmamak gerekiyor, 4-5 gün sahile bağlanmadan 4 misafir + 2 personel ağırlayabilir olması gerekiyor. Bu da akülerin her şartta dolu tutulması gerekliliği, bol miktarda bulaşık çıkması ve ciddi miktarlarda su tüketimi anlamına geliyor. Jeneratör - su yapıcı vs. de düşündüm ama bütçeyi çok aşan şeyler.

*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #34 : Şubat 18, 2023, 17:29:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alternatörden --- İzalatöre------ oradan 3 aküye dağıtım
sahil ceryanı--- redresöre---- redresörden --- izalatöre ------- izalatörden 3 aküye dağıtım
(zaten 2 sinden biri çalışacak. Ya  tekne seyir yapacak alternatör çalışacak, yada sahile bağlı ceryan olacak.
Güneş enerjisi her daim bağlı olacak --- mppt'ye ------ mppt den direkt akülere
Diğerleri tamam ama redresörün çıkışını da direk akülere bağlamanız en doğrusu.
Her bağımsız şarj-enerji kaynağı aküye direk, aktarmasız, eksiz ulaşmalı.

Pratikte "ne olacak, nasılsa aynı andan kullanılmıyorlar, bir fazladan bağlantının ne zararı var" denilebilir, haklısınız, ama doğrusu o değil.

Elektrik tesisatlarında her zaman en az bağlantı/ek ile en kısa yoldan yapılması prensibi vardır.
Bu prensibin önemi bu kablo ve bağlantılardan geçen akımın büyüklüğü arttıkça daha da artar.
Yüksek akımlı DC şarj sistemleri ve tekne gibi kritik ortamlar (titreşimli, sallantılı, nemli, suya maruz kalma ihtimali olan, yangın riski olan vb.) için taviz verilmemesi gereken bir prensiptir.

*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #35 : Şubat 18, 2023, 17:45:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...2 x 400 W alayım diye düşünüyorum, yoksa 4 x 200 W alsam daha mı mantıklı olur, başkalarının kaçak kat çıkar gibi flybridge yaptığı alan bizde boş duruyor.
Güneş paneli ihtiyacı ve seçimi konusunda şimdiye kadar onlarca kişi için hesap kitap yaptım, sonra yoruldum herkes için aynı hesapları yapmaya oturdum bir mobil uygulama yazdım, herkes kendi hesaplayabilsin diye, ama bu süreç içinde bir süre sonra tekne özelinde şu pratik formüle ulaştım:
"hesaba gerek yok, teknene fiziksel olarak sığdırabildiğin en yüksek güçte güneş paneli tak".
Yine de çoğu günümüz modern tekneleri için fiziksel sınırlar nedeni ile yeterli elektriksel kapasiteye ulaşmak mümkün olmuyor.

Piyasada yaygın bulunan ve tercih edilen monokristal paneller metrekare başına yaklaşık 200-220Wp enerji sağlıyor, yani 2x400 ile 4x200 arasında pek bir fark yok. Teknenize estetik zevkinize uygun olacak şekilde ne kadar m2 panel takabiliyorsanız takın.

Bir de inverter, bulaşık makinesi, ticari kullanım vb. diyorsanız zaten ne yapsanız yine elektrik konusunda darboğazlarınız olacak, düşüneceksiniz, sorunlar yaşayacaksınız..

Bir haftalık bir kiralama/tur içinde 1 günlük bulutlu gün normal enerji planlarınızı bozacak, çok motor seyiri yapılmayan bir tur ise limana dönene kadar aküleriniz tam kapasiteye varamayacak vb.

Gölge almayacak yerlere (güverte, davlumbaz, bumba altını filan düşünmeyin bile..) ne kadar panel koyarsanız o kadar iyi.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...220 V derin donduruculu nofrost bir buzdolabı almayı düşünüyorum. Inverter yatırımı o yüzden. 
Buzdolabı işinde teknede inverter üzerinden 220V kullanmak çok verimsiz bir yöntem.
Bunun inverterına yapacağınız yatırımı 12V ile çalışan verimli bir buzdolabı almaya yapın derim.

Enerjiyi her dönüştürme, değiştirme işinde kayıplarınız olur.
Ne kadar dönüştürmeden kullanırsanız o kadar verimli ve sorunsuz (ve güvenli) olur.
*

    g.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #36 : Şubat 18, 2023, 20:09:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alternatörden --- İzalatöre------ oradan 3 aküye dağıtım
sahil ceryanı--- redresöre---- redresörden --- izalatöre ------- izalatörden 3 aküye dağıtım
(zaten 2 sinden biri çalışacak. Ya  tekne seyir yapacak alternatör çalışacak, yada sahile bağlı ceryan olacak.
Güneş enerjisi her daim bağlı olacak --- mppt'ye ------ mppt den direkt akülere
Diğerleri tamam ama redresörün çıkışını da direk akülere bağlamanız en doğrusu.
Her bağımsız şarj-enerji kaynağı aküye direk, aktarmasız, eksiz ulaşmalı.

Pratikte "ne olacak, nasılsa aynı andan kullanılmıyorlar, bir fazladan bağlantının ne zararı var" denilebilir, haklısınız, ama doğrusu o değil.

Elektrik tesisatlarında her zaman en az bağlantı/ek ile en kısa yoldan yapılması prensibi vardır.
Bu prensibin önemi bu kablo ve bağlantılardan geçen akımın büyüklüğü arttıkça daha da artar.
Yüksek akımlı DC şarj sistemleri ve tekne gibi kritik ortamlar (titreşimli, sallantılı, nemli, suya maruz kalma ihtimali olan, yangın riski olan vb.) için taviz verilmemesi gereken bir prensiptir.

Teknede 1 marş + 1 bow thruster + 3 aküden oluşan servis akü grubu olacak.
Bu durumda redresörüde 3 çıkışlı mı almam gerekiyor, Özgür kaptanım.
Eğer redresörüde direkt akülere gireceksem.
Veya redresörü 2 çıkış alıp 1. çıkışı servis akülerine diğer çıkışı start ve bow thruster aküsünemi bağlamalıyım.
Servis ve diğerlerini 1'er grup gibi düşünüp bu şekilde mi yapmalıyım ?
« Son Düzenleme: Şubat 18, 2023, 20:11:07 Gönderen: Gökhan Yurder »
*

    Y. A.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #37 : Şubat 19, 2023, 00:19:36 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Güneş paneli ihtiyacı ve seçimi konusunda şimdiye kadar onlarca kişi için hesap kitap yaptım, sonra yoruldum herkes için aynı hesapları yapmaya oturdum bir mobil uygulama yazdım, herkes kendi hesaplayabilsin diye, ama bu süreç içinde bir süre sonra tekne özelinde şu pratik formüle ulaştım:
"hesaba gerek yok, teknene fiziksel olarak sığdırabildiğin en yüksek güçte güneş paneli tak".
Yine de çoğu günümüz modern tekneleri için fiziksel sınırlar nedeni ile yeterli elektriksel kapasiteye ulaşmak mümkün olmuyor.
App'la günlerdir hemhâl oluyoruz, bir sürü senaryoyu denedim, app bir yerde yapay zeka sapience filan geliştirirse peşime düşer diye korkmaya başladım.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bu kadar hesabın sonunda vardığım yer de çok farklı olmadı ne yazık ki. Mantık olarak eldeki monokristal full cut  2x190 W panellerin yerine 2x 400 W half cut ERC (bu da yeni moda) panel takarsam, ihtiyaca yetişmediği yerde iki tane daha 400 W ilave edecek yerim olacak. Marjinal fayda / maliyet açısından bakarsam 2x190 W daha ilave edip geçmem gerekir, ancak yeterli gelmemesi durumunda alan darlığı yüzünden hepsini elden çıkartmak gerekecek, saçma bir durum olacak.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bir de inverter, bulaşık makinesi, ticari kullanım vb. diyorsanız zaten ne yapsanız yine elektrik konusunda darboğazlarınız olacak, düşüneceksiniz, sorunlar yaşayacaksınız..

Bir haftalık bir kiralama/tur içinde 1 günlük bulutlu gün normal enerji planlarınızı bozacak, çok motor seyiri yapılmayan bir tur ise limana dönene kadar aküleriniz tam kapasiteye varamayacak vb.

Gölge almayacak yerlere (güverte, davlumbaz, bumba altını filan düşünmeyin bile..) ne kadar panel koyarsanız o kadar iyi.
Datça'nın garip bir durumu var, bir ucu Bodrum, öbür ucu Bozburun / Selimiye, buradan ne kaptan ne misafir Fethiye'ye kadar gitmek ister, mesafeler en uzun süreli turlar için bile kısıtlı, dolayısıyla motordan sağlanan enerji de kısıtlı. Geçtiğimiz yaz hiç elektrik almadan ve alternatör kullanmadan 800 A akülerimizle 4 günlük bir tur yaptık. Redresöre bağladığımızda %30 deşarj gösterdi, benim için kabul edilebilir bir seviye. Güneş paneli kapasitesini ikiye katlarken aklımdaki tek gerçek ölçüt bu.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...220 V derin donduruculu nofrost bir buzdolabı almayı düşünüyorum. Inverter yatırımı o yüzden. 
Buzdolabı işinde teknede inverter üzerinden 220V kullanmak çok verimsiz bir yöntem.
Bunun inverterına yapacağınız yatırımı 12V ile çalışan verimli bir buzdolabı almaya yapın derim.

Enerjiyi her dönüştürme, değiştirme işinde kayıplarınız olur.
Ne kadar dönüştürmeden kullanırsanız o kadar verimli ve sorunsuz (ve güvenli) olur.
Bunu biliyorum ancak ihtiyacı karşılayacak tekne/karavan sınıfı bir 12V dolap + derin dondurucu yatırımı invertör + 220 V dolap yatırımından çok daha fazla tutuyor. Üstüne bir de 12 V dolapların servis yokluğu gibi konular geliyor. Bir de invertör alındıktan sonra bulaşık makinesi vb. hayatı ve turları kolaylaştırıcı aletlerin önü açılmış oluyor. Efes'ci çocuklar da tekneye fıçı tesisatı takalım diye peşimizdeler, böyle giderse jeneratör şarj olacak.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #38 : Şubat 19, 2023, 12:27:47 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede 1 marş + 1 bow thruster + 3 aküden oluşan servis akü grubu olacak.
Bu durumda redresörüde 3 çıkışlı mı almam gerekiyor, Özgür kaptanım.
Eğer redresörüde direkt akülere gireceksem.
Veya redresörü 2 çıkış alıp 1. çıkışı servis akülerine diğer çıkışı start ve bow thruster aküsünemi bağlamalıyım.
Servis ve diğerlerini 1'er grup gibi düşünüp bu şekilde mi yapmalıyım ?
En doğrusu, mümkünse 3 çıkışlı redresör kullanmak, ama maliyeti yüksek olabilir tabi.
bunun yerine 1 veya 2 çıkışlı olanı kullanıp aküler arası akıllı şarj rölesi kullanmak da sağlıklı bir çözüm sağlar.

Teoride motor marş aküsüne redresörü veya güneş paneli regülatörünü bağlamak gerekmez, marş aküsü zaten çok kısa süreli ve tek bir amaç için kullanılır, motor çalıştığında kısa sürede dolar, dolayısı ile pek kullanılmadığı için ömrü de daha uzun olur.
ama pratikte bazen uzun süre çalışmayan (yatan) teknelerde marş aküsüne de şarj desteği gerekebilir.

aynı şekilde baş pervane veya ırgat aküsü de günlük kullanımda görevi yoktur, genelde sadece motor çalışırken kısa süreli olarak kullanılırlar, direk motordan (alternatör > izolatör) gelen enerji ile şarj olmaları yeterlidir.
buradaki tek sorun ırgat  çalıştırılıp demir atıp motoru hemen kapatıp sonra motoru çalıştırıp hemen ırgatı çalıştırıp demir almaya başlandığı zamanlarda ırgat aküsüne aşırı yüklenme olur, zaten tam dolmadan zorlanmış olur.  (Hayır o sırada motordan gelen şarj akımı tüm tüketimi karşılamaz, biraz destek olur sadece..)
bunu önüne geçmek için ırgat aküsünü güneş sisteminde şarj olacak (veya servis akülerinden beslenecek) bir sistem kurulması faydalı olabilir.
*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #39 : Şubat 19, 2023, 12:34:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bunu biliyorum ancak ihtiyacı karşılayacak tekne/karavan sınıfı bir 12V dolap + derin dondurucu yatırımı invertör + 220 V dolap yatırımından çok daha fazla tutuyor. Üstüne bir de 12 V dolapların servis yokluğu gibi konular geliyor. Bir de invertör alındıktan sonra bulaşık makinesi vb. hayatı ve turları kolaylaştırıcı aletlerin önü açılmış oluyor. Efes'ci çocuklar da tekneye fıçı tesisatı takalım diye peşimizdeler, böyle giderse jeneratör şarj olacak.
ama bunu sadece ilk satınalma maliyeti olarak düşünme, uzun yıllar kullanım sonucu toplam sahip olma maliyeti olarak plan yapmalı.

invertör her durumda akülerine daha çok yük bindirecek, aküler daha çok şarj deşarj döngüsüne girecek, oradan bir ömür kaybı var, ayrıca tek tük deşarj derinliği (DoD) sınırını aştığında onlar da ömür kaybı olarak akü maliyetini arttıracaktır.

Şimdi bunu hassas olarak hesaplamak zor tabi, ama teoride ne kadar enerji çeşitleri arasında çevrim-değişim yapmaz isen o kadar verimli olacaktır herşey.

kablo, bağlantı güvenlik kriterlerini saymaz isek en pahalı ve ömürlü cihazlar olan akü için en kritik dikkat etmen gereken deşarj derinliği limitini geçmeyecek bir sistem kurmak.

(Havuzlukta bir bira musluğu da çılgınmış!)
*

    g.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #40 : Şubat 20, 2023, 19:07:21 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknede 1 marş + 1 bow thruster + 3 aküden oluşan servis akü grubu olacak.
Bu durumda redresörüde 3 çıkışlı mı almam gerekiyor, Özgür kaptanım.
Eğer redresörüde direkt akülere gireceksem.
Veya redresörü 2 çıkış alıp 1. çıkışı servis akülerine diğer çıkışı start ve bow thruster aküsünemi bağlamalıyım.
Servis ve diğerlerini 1'er grup gibi düşünüp bu şekilde mi yapmalıyım ?
En doğrusu, mümkünse 3 çıkışlı redresör kullanmak, ama maliyeti yüksek olabilir tabi.
bunun yerine 1 veya 2 çıkışlı olanı kullanıp aküler arası akıllı şarj rölesi kullanmak da sağlıklı bir çözüm sağlar.

Teoride motor marş aküsüne redresörü veya güneş paneli regülatörünü bağlamak gerekmez, marş aküsü zaten çok kısa süreli ve tek bir amaç için kullanılır, motor çalıştığında kısa sürede dolar, dolayısı ile pek kullanılmadığı için ömrü de daha uzun olur.
ama pratikte bazen uzun süre çalışmayan (yatan) teknelerde marş aküsüne de şarj desteği gerekebilir.

aynı şekilde baş pervane veya ırgat aküsü de günlük kullanımda görevi yoktur, genelde sadece motor çalışırken kısa süreli olarak kullanılırlar, direk motordan (alternatör > izolatör) gelen enerji ile şarj olmaları yeterlidir.
buradaki tek sorun ırgat  çalıştırılıp demir atıp motoru hemen kapatıp sonra motoru çalıştırıp hemen ırgatı çalıştırıp demir almaya başlandığı zamanlarda ırgat aküsüne aşırı yüklenme olur, zaten tam dolmadan zorlanmış olur.  (Hayır o sırada motordan gelen şarj akımı tüm tüketimi karşılamaz, biraz destek olur sadece..)
bunu önüne geçmek için ırgat aküsünü güneş sisteminde şarj olacak (veya servis akülerinden beslenecek) bir sistem kurulması faydalı olabilir.

O zaman akü izalatörü almak gereksiz mi kaptanım.
Boşuna masraf mı yapıyoruz.

Redresörü direkt 3 akü ye
Solar enerjiyi direkt 3 aküye
Birtek motor şarjı için akü izalatörü almaya gerek var mı o zaman ?
*

    M. B. A.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #41 : Şubat 20, 2023, 19:18:49 »
Değerli korsanlar, konuyu açalı epey olmuş, sanırım sonucu yazmamıştım...

İzolatör yerine babamın karavanına Havensis DC-DC Charger taktım. Son derece başarılı. Akü tipine uygun bir şarj rejimi sunuyor, Jel vb. akülerin doğrudan alternatörden şarj olmasını önlüyor.

Teknelerde de izolatör yerine kullanılabilir düşüncesindeyim ama terminal bağlantıları sorun. Havensis ile görüşmüştüm, terminal bağlantıları için bir ara aparat yapılabilir gibi birşey söylemişlerdi.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #42 : Şubat 20, 2023, 19:28:00 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Redresörü direkt 3 akü ye
Solar enerjiyi direkt 3 aküye
Birtek motor şarjı için akü izalatörü almaya gerek var mı o zaman ?
Eğer söylediğiniz gibi bir sistem kurarsanız, alternatörden sadece motor aküsünü besleyecekseniz, evet, izolatör gereksiz.
ama denizde herşeyin yedekli olması gerektiği gerçeği ile bakarsak izolatör kullanıp diğer aküleri de beslemeniz doğru olur.

ne yazık ki burada da alternatörün vahşi bir şarj aleti olduğu, uzun vadede servis aküsü gibi büyük grupların ömrünü azalttığı gerçeğine karşı önlem olarak DC-DC şarj cihazı veya Sterling gibi ekstra (ve pahalı) kontrol cihazları gerektiği gerçeği önümüzde duruyor.

Bu arada, solardan 3 aküye direk enerji ulaştırma imkanı (3 bağımsız çıkışlı solar regülatör) bildiğim kadarı ile yok.
Bunun yerine akü gruplarınız arasında akıllı şarj rölesi (gerilim duyarlı röle) kullanabilirsiniz.
*

    g.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #43 : Şubat 20, 2023, 20:23:35 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Redresörü direkt 3 akü ye
Solar enerjiyi direkt 3 aküye
Birtek motor şarjı için akü izalatörü almaya gerek var mı o zaman ?

Eğer söylediğiniz gibi bir sistem kurarsanız, alternatörden sadece motor aküsünü besleyecekseniz, evet, izolatör gereksiz.
ama denizde herşeyin yedekli olması gerektiği gerçeği ile bakarsak izolatör kullanıp diğer aküleri de beslemeniz doğru olur.

ne yazık ki burada da alternatörün vahşi bir şarj aleti olduğu, uzun vadede servis aküsü gibi büyük grupların ömrünü azalttığı gerçeğine karşı önlem olarak DC-DC şarj cihazı veya Sterling gibi ekstra (ve pahalı) kontrol cihazları gerektiği gerçeği önümüzde duruyor.

Bu arada, solardan 3 aküye direk enerji ulaştırma imkanı (3 bağımsız çıkışlı solar regülatör) bildiğim kadarı ile yok.
Bunun yerine akü gruplarınız arasında akıllı şarj rölesi (gerilim duyarlı röle) kullanabilirsiniz.

Akıllı şarj rölesi ile akü izalatörü aynı şey değil mi ?

teknede 3 akü grubu var

1- marş aküsü agm 180 ah
2- ırgat aküsü agm 180 ah
3- servis aküleri jel 630 ah

3 enerji üretici olacak

1- motor alternatörü
2- sahil ceryanı (Redresör)
3- Solar enerji

Soru : bu aküler nasıl beslenecek ?

cevap :

1- Motor alternatörüne 3 çıkışlı akü izalatörü bağlanacak 3 akü grubuna çıkış verilecek.
2- sahil ceryanı ( redresör ) direkt akülere bağlantı yapılacak
3- Solar sistem direkt bu 3 aküye  dağıtım yapacak.

Alternatör, solar ve redresör, yani her enerji üretici bu 2 + 1 akü grubunu besleyecek.

Bu 3 akü sistemini beslemek için akü izalatörüne gerek var mı bunu öğrenmeye çalışıyorum.

çünkü sadece akü izalatörünü motor alternatörü için kullanacağız, diğer üreticiler direkt akülere bağlanacak.
O zaman alternatör çıkışınıda direkt akülere bağlayalım, dolu olan dolmaya devam eder, boş olan da dolmaya çalışır.









*

    Ö. Ö.

Ynt: Akü İzolatörü Seçimi
« Yanıtla #44 : Şubat 20, 2023, 23:18:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Akıllı şarj rölesi ile akü izalatörü aynı şey değil mi ?
Değil.

İzolatör tek bir kaynaktan (alternatör) çıkan enerjiyi akülere paylaştırıp, kaynak devrede değilken (motor çalışmazken) birbirlerini deşarj etmesini engelleyen sistem. (Both şalterin otomatiği gibi düşünülebilir..)

Akıllı şarj rölesi ise iki akünün arasında gerektiğinde (o akü üzerinde şarj voltajı geliyor ve bir seviyeye kadar şarj olduysa) otomatik olarak bağlantıyı yapıp birbirlerini beslemesini sağlayan veya gerektiğinde bağlantıyı kesen bir sistem.

Sizin durum için kabaca bir şema çizdim, çok çirkin ama sanırım anlaşılır..

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap