0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. T.

Merhaba,

Adım Mustafa, 30 yaşındayım, taze taze amatör denizcilik belgesini henüz aldım, denizciliği de yeni öğreniyorum. Bu forumdaki ilk mesajım.

Tekne spefikasyonlarını okurken CE belgesi denen bir terime rastladım ve ne olduğunu öğrendim.

Özetle CE belgesine göre teknelerin aşağıdaki gibi kategorize edildiğini öğrendim.

A okyanus
B açık deniz
C kıyı
D korunaklı sular

Bunun yanında bir sayı olursa, örneğin A6 veya B8 gibi, bunun da kategoriyi destekleyen maksimum kişi sayısı olduğunu öğrendim.

Örneğin bir teknede CE belgesi olarak A6/B8 yazıyorsa, "bu teknede maksimum 6 kişi varsa A, maksimum 8 kişi varsa B sınıfı sayılır" demektir.

Birinci sorum, buraya kadar doğru mu, doğru anlamış mıyım?

İkinci sorum ise neden yerli üreticiler B sınıfı küçük tekne üretemiyorlar?

Yabancı üreticilerden örnek vermek gerekirse,
Sargo 25, 7.85 metre, B sınıfı
Antares 9, 9.12 metre, B sınıfı
Nord Star 26+, 8.60 metre, B sınıfı

Örnekler çoğaltılabilir.

Yerlilerde ise şimdiye kadar B sınıfı olan 10 metre altı tekne görmedim. Siz gördünüz mü, marka model paylaşabilir misiniz?

Bu konudaki fikriniz nedir, ekonomik sebepler dışında başka bir sebebi var mı?

Pazar yeterince büyük olmadığı için üreticiler tarafından tercih mi edilmiyor yoksa gerçekten mühendislik anlamında yapamıyor muyuz?

Yanıtlarınız için şimdiden teşekkür ederim.


*

    M. T.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #1 : Nisan 30, 2024, 15:44:04 »
Başka bir ilginç yabancı örnek. İlk kez motor tipinin sınıfı değiştirdiğini gördüm.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Targa 25.1, 7.68 metre
İçten takma motor olursa B sınıfı.
Dıştan takma motor olursa C sınıfı.

Nedeni açık diye düşünüyorum, içten takma motor ağırlık merkezini daha denize yakın ve daha teknenin merkezine taşıyor. Bu da teknenin dalga performansını olumlu etkiliyor.


*

    M. T.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #2 : Mayıs 03, 2024, 22:50:23 »
1 Mayıs'ta Gaziemir Fuar alanında MAST İzmir Boat Show'a gittim.

İsim vermeyeceğim, yerli üreticilerden birine CE belgesini sordum. "Bilmiyorum" dedi. Ne olduğunu açıkladım, "bizimki A'dır o zaman" diyor. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Sessizce ayrıldım, bu deneyim üzerine başka hiç bir üreticiye soru sormadım.

Hala yerli üreticilerin neden CE B alamadığını merak ediyorum. Mühendislik anlamında bir eksiğimiz mi var yoksa CE B belgesi almanın döküman maliyeti mi yüksek, bir cevap bulamadım.

Yerli bir sürü belgesiz ve C belgeli küçüklü büyüklü tekne var. Hepsi de tanıtırken "denizciliği çok iyi" diyor, neye göre, ortada belge yok.

Bir sürü yerli A belgeli süper lüks büyük tekneler var.

B belgeli tek bir tekne yok. Sadece Sirena 48 var, o da bu başlığın konusu değil, çok büyük. 10 metre altı teknelerde arıyoruz.

CE B belgeli yerli tekne arayışım sürüyor.


*

    Ö. Ö.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #3 : Mayıs 03, 2024, 23:37:53 »
Bence temel sorun amatör denizcilik pazarınon çok dar olması nedeniyle ciddi/kurumsal firmaların bu işe girmemesi.

Yoksa özel proje dev yelkenli ve motoryat üretiminde teknik açıdan oldukça iyiyiz.

Ama ülkecek denize kanalizasyon ve kafes balıkçılığı bedava hammaddesi olarak bakmaktan öteye deniz kültürümüz olmadığı için de kendimiz için kaliteli birşey üretmekten çok uzağız.

İstanbuldaki toplu taşıma gemileri hariç her tarafını kapsayan denizlerinde hiçbir yolcu gemisi işletmeyen ülke neden tekne üretsin ki?


*

    M. T.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #4 : Mayıs 03, 2024, 23:46:56 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bence temel sorun amatör denizcilik pazarınon çok dar olması nedeniyle ciddi/kurumsal firmaların bu işe girmemesi.

Yoksa özel proje dev yelkenli ve motoryat üretiminde teknik açıdan oldukça iyiyiz.

Ama ülkecek denize kanalizasyon ve kafes balıkçılığı bedava hammaddesi olarak bakmaktan öteye deniz kültürümüz olmadığı için de kendimiz için kaliteli birşey üretmekten çok uzağız.

İstanbuldaki toplu taşıma gemileri hariç her tarafını kapsayan denizlerinde hiçbir yolcu gemisi işletmeyen ülke neden tekne üretsin ki?

Ben belge maliyeti ile ilgili olduğunu tahmin ediyorum. Örneğin C belgesi almak 500 dolar, B belgesi almak 5000 dolarsa, bu maliyet gereksiz görülüyor olabilir. Belki de B belgesi alabilecek bir çok tekne modeli bu sebepten dolayı almıyordur.

Türkiye'de bu belgeyi veren 2 yetkiliye e-posta gönderdim, cevap gelince burada paylaşacağım.

*

    H. K.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #5 : Mayıs 04, 2024, 17:28:17 »
Selamlar,
Neva Yat Sanayi tarafından Tuzlada üretilen, Tanju Kalaycıoğlu tarafından dizayn edilen Taka 800 yelkenli teknesi (8 boy en, 2.8 m en) IMCU (International Marine Certification Institude) tarafından 2006 yılında "boat design catagory" B olarak tescillenmiştir, belgesi mevcuttur, bende hala bu teknenin ilk sahibiyim bilginize
*

    E. A.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #6 : Mayıs 05, 2024, 08:26:39 »
TES 720 de B belgesi almış küçük boy teknelerden.
*

    M. T.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #7 : Mayıs 06, 2024, 10:53:59 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selamlar,
Neva Yat Sanayi tarafından Tuzlada üretilen, Tanju Kalaycıoğlu tarafından dizayn edilen Taka 800 yelkenli teknesi (8 boy en, 2.8 m en) IMCU (International Marine Certification Institude) tarafından 2006 yılında "boat design catagory" B olarak tescillenmiştir, belgesi mevcuttur, bende hala bu teknenin ilk sahibiyim bilginize
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
TES 720 de B belgesi almış küçük boy teknelerden.
Bunlar çok güzel örnekler. Belki de motoryat yerine yelkenli almak gerekir. Kendime o kadar güvenemiyorum.

---

Bu arada yetkililere sorduğum sorudan cevap aldım. Henüz izin almadığım için ayrıntılı cevabı paylaşamıyorum, ancak özetle şu şekilde:

Tam da yukarıda tahmin ettiğim gibi, 12 metreye kadar Kategori C teknelerde denetim yok. Üretici uygunluğunu kendisi belirliyor, kendisi yazıyor. Bu şekilde herhangi bir denetim maliyeti çıkmıyor. Daha açık yazmak gerekirse, yerli üretim kategori C tekneler potansiyel birer yüzen tabut.

Denetim 12 metreden itibaren veya Kategori B belgesi için başvurulması halinde başlıyor.

Çok zengin olsam, yerli üretim, kaliteli, 7-12 metre arası, ulaşılabilir bir Kategori B motoryat ürün ailesi üretmek isterdim. Ulaşılabilir olacağından, belki lüksü olmazdı, aynı fiyata daha uzun boylu seçenekleri olurdu ama en azından denizcilik anlamında insanların kafasının rahat olacağı bir seçenek olurdu.
*

    E. S.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #8 : Mayıs 06, 2024, 10:55:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
TES 720 de B belgesi almış küçük boy teknelerden.


TES Polonyalı bir üretici. Yerli değil.
*

    E. S.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #9 : Mayıs 06, 2024, 11:09:06 »
Alıntı
Bunlar çok güzel örnekler. Belki de motoryat yerine yelkenli almak gerekir. Kendime o kadar güvenemiyorum.

Hiç bir motoryatın yelkenli bir tekne kadar güvenli olacağını düşünmüyorum. Yelkenliler daha denizcidir, daha stabildir, aynı boyda bir motoryattan daha geniş kullanım alanına sahiptir ve sert havalarda tedirgin etmezler. Kendinize güvenemeyecek bir şey yok. Her yelkenli aynı zamanda bir motor yattır. Yelken donanımını hafif ve kolayına havalarda kendi başınıza deneme yanılma yolu ile kullanmayı öğrenene kadar siz motoryat mantığı ile kullanmaya başlarsınız.
*

    Y. A.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #10 : Mayıs 06, 2024, 11:59:15 »
Benim merak ettiğim, "ilkel yapılı ahşap tekne" sınıfından SOLAS gerekliliklerini yerine getirerek çıkmak mümkün müdür? Çok uydur kaydır oluşturulmuş, sonuçları düşünülmemiş bir sınıf. 20 milden fazla açılamaz filan gibi neye dayandığı belli olmayan kurallar içeriyor. Yurtdışına çıkması zaten mümkün değil.
*

    A. Ç.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #11 : Mayıs 06, 2024, 12:52:43 »
Kalite ile kullanıcı güvenliği genellikle beraber düşünülür. Örneğin, mobilyaların, özellikle kapıların çerçevelerine dönülen yuvarlatılmış çıtalar, görüntüyü kesilmiş kontraplak olmaktan çıkarmanın yanı sıra, teknede dolaşanların çarpması halinde yaralanma riskini de azaltır.
*

    A. K.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #12 : Mayıs 06, 2024, 16:20:40 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Kalite ile kullanıcı güvenliği genellikle beraber düşünülür. Örneğin, mobilyaların, özellikle kapıların çerçevelerine dönülen yuvarlatılmış çıtalar, görüntüyü kesilmiş kontraplak olmaktan çıkarmanın yanı sıra, teknede dolaşanların çarpması halinde yaralanma riskini de azaltır.

Son yapılan teknelerde  kapılar ,kapaklar köşeli . Onlar o zaman CE belge alamayacak ama almış. Demek ki abilerin işine gelen şartlar okeydir. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Hep söylerim standartlar abilere uygun olarak düzenlenirler.

Gerçi bizimkilerde de akıl yok ki . Ithal teknelerde Depoların , pis su depolarının olmadığı zamanda bir üretici gidip TSE den pis su standardı almış olsa hiç bir yabancı tekne gelemezdi .

Biraz incelense tekne güvenliği ve çevrecilik namına bir ürün/işlem yapıp yine ithalat bloke edilip adamların daha kaliteli ürün vermesi , bizi çantada keklik olarak görmemesi sağlanır.
« Son Düzenleme: Mayıs 06, 2024, 16:24:45 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    Ö. Ö.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #13 : Mayıs 06, 2024, 18:28:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Benim merak ettiğim, "ilkel yapılı ahşap tekne" sınıfından SOLAS gerekliliklerini yerine getirerek çıkmak mümkün müdür? Çok uydur kaydır oluşturulmuş, sonuçları düşünülmemiş bir sınıf. 20 milden fazla açılamaz filan gibi neye dayandığı belli olmayan kurallar içeriyor. Yurtdışına çıkması zaten mümkün değil.
İlkel yapılı ahşap tekne sınıfı 2019 yılında bizim guletler Yunanistan'da denetimlere tabi olup tutuklamaya başlayınca önce 1 yıl guletlere yurtdışı yasağı geldi, sonra bu sınıfı uydurup denetim dışına çıkarttılar.

Yakın sefer (tüm Akdeniz) izni var bu sınıfın. Denetim standartları yat sınıfının hayli altında.
*

    S. T.

Ynt: 10 Metre Altı Yerli Tekneler Neden CE B belgesi alamıyor?
« Yanıtla #14 : Mayıs 07, 2024, 14:47:14 »
6-8 metre arası türkiyede üretilen kaç tekne deniz mimarı tarafından çizilmiştir?! Büyük kısmı kopyalanarak elde edilmiş kalıplardır..Bu tekneleri yapan tersane yafa ustaların teknolojik yada deniz bilgisi ne kadardır? Bir denetim yapılsa üretim yerleri ve kendileri sınıf geçermi? Yada bu tersane ve ustalar yılda kaç tekne üretip satıyor?! Bu şartlarda niye B sınıfı katekorisine sokup "risk" alsın kendileri ve tekneleri? Talep olursa,arz olur..yoksa böyle gider bu işler..