0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    A. A.

Sarma yelken dikey balenler
« : Nisan 09, 2024, 20:02:49 »
Teknemin quantum sarma ana yelkeni dikey balenli, 5 hat.

Balenlerin bazıları düştü, ben de hepsini çıkarttım şu an.

Bu şekilde yelken açmamda bi sakınca olur mu?


*

    A. Ç.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #1 : Nisan 09, 2024, 20:26:53 »
Yelken normal koşullarda güngörmez yakası içbükey olacak şekilde durur. Sarma ana yelkenlerde durum budur. Yelken alanını arttırmak için balenler kullanılarak yelkenin güngörmez yakası dışbükey olabilecek şekilde büyütülür. Balenleri çıkardığınızda ise güngörmez yakasının dışbükey olan kısmı desteksiz kalır ve çalışmaz, ayrıca pırpırlayacağı için büyük olasılıkla hemen olmasa bile rüzgar nedeni ile zarar görür.. 


*

    A. A.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #2 : Nisan 09, 2024, 20:45:44 »
Ahmet abi teşekkürler.

Bende kullandığımda dış yaka pırpırlıyor, luff
Onun harici bi şey görmedim. Ama sarma ana yelkenlerin %90 ı balensiz zaten?

Zarar görmez diye düşündüm


*

    A. Ç.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #3 : Nisan 09, 2024, 21:13:26 »
Sarma yelkenler genelde balensiz ama güngörmez yakaları, içbükeydir.


*

    C. E.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #4 : Mayıs 14, 2024, 15:49:27 »
Balenli sarma anayelkeni, balensiz kullanırken biraz tedirgin olurdum. Endişem, güngörmez yakasının pırpırlaması ve eskimesi değil. Yelkeni sararken pırpırlaması ve katlanarak direk içine sıkışma ihtimali var.

Dikey balenler başta beni epey ürkütmüştü. Sarma ana yelkenin sıkışmasına karşı zaten bir korkum vardı, bir de bu balenler direğe yamuk girerse, nasıl çözülecekti?

Amma; kullandıkça farkettim ki, balenler sararken ana yelkenin katlanmasını ve direk içindeki sıkışmaları ciddi şekilde engelliyor. Balenler çıkarıldığında, hele bir de güngörmez yakası büyültülmüş bir yelkense, pırpırlama çok artar ve sararken sıkışma yaşanabilir.

*

    Y. K.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #5 : Mayıs 14, 2024, 20:09:08 »
Aynı durumda olan,çıtaları olmayan sarma ana yelkenimi Mehmet Ali Yelkenbiçer ile görüşünce bu durumda kullanmanın yelkenin zamanla formunun bozulacağı ve sıkışmalar yaratacağını öğrenip (kısmen deneyimlemeye başlamıştım daha artmaması için) yelkenin güngörmez yakasına bir tadilat ile (tüm yaka biraz kesiliyor) ortadan kaldırdık.
*

    R. E.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #6 : Mayıs 14, 2024, 22:35:46 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Teknemin quantum sarma ana yelkeni dikey balenli, 5 hat.

Balenlerin bazıları düştü, ben de hepsini çıkarttım şu an.

Bu şekilde yelken açmamda bi sakınca olur mu?
Şu, bumbaya sarılan ana yelken geliştirilmedi ya..
En çok ona yanıyorum. Direğe sarılan  ana yelken, hazır patates cips gibi..

*

    A. Ç.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #7 : Mayıs 15, 2024, 07:03:03 »
Bumbaya sarılan ana yelkende sorun, orsa yakasındaki arabaların veya halatın direğe uzak olması, ana direk rayına yönlendirmek zor oluyor, bu nedenle, genellikle uygulanan yöntem direkteki raya ek bir parça takarak bu parçaya basılması, böylece bumba ile  direk arasındaki mesafe farkı sıfırlanabiliyor. Sarma mekanizması dışında ek bir ray maliyeti biniyor ve yelken de kıça doğru kayıyor. Yani yelkenin de özel tasarlanması gerekebiliyor.
*

    E. K.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #8 : Ağustos 10, 2024, 11:39:41 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şu, bumbaya sarılan ana yelken geliştirilmedi ya..
En çok ona yanıyorum. Direğe sarılan  ana yelken, hazır patates cips gibi..

Geliştirildi. Bakınız:


*

    K. G.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #9 : Ağustos 13, 2024, 14:16:34 »
Bence ne yapıp edip o balenler kullanılmalı.Çünkü yelkenin formu ona göre yapılıyor. Dikine balen sadece Selden direk için tavsiye ediliyor. Hanse bu markayı kullandığı için sıkıntı olmaz
*

    A. Ç.

Ynt: Sarma yelken dikey balenler
« Yanıtla #10 : Ağustos 13, 2024, 16:17:42 »
Rüzgar hızı 10 m yukarıda ölçülür ve aşağıda bu hız azalır. Bu nedenle üretilen güç de hızın karesi ile arttığından yukarıda kazanılacak alanın, güce dolayısı ile hıza katkısı küçümsenemez. Sarma yelkenler balensiz olduklarında iç bükey kesilir yani üçgen alanı olarak hesabedilemez, daha azdır. Balenler ise yelkeni dış bükey yapar ve alan üçgen alanından da büyük olur. Yeni yarış teknelerinde balen işi yelkeni, randa yelken gibi gösterecek kadar abartıldı. Böyle bakınca performansı arttırmak için balen şart görünüyor. Bir zamanlar şişme yatay balen kullanıldı, şimdi ise yaygyn olmasa da dikey balen kullanılıyor. Performans beklentiniz yoksa gezi teknelerinde iç bükey kesimli yelkenler en çok kullanılanlardır. Dikey balenler sararken sorun çıkarabiliyor, direğe tam paralel olmayabiliyor veya fazla klaınlık yapıyor.