0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. B. A.

Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« : Eylül 17, 2025, 09:41:10 »
Değerli korsanlar,

Bu sezon sonunda giriştiğim akü yenileme işini sizlerle paylaşmak ve görüşlerinizi almak isterim.

2022 yılında yenilediğim akülerim (bkz. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap) son iki sezondur azar azar problem yaratmaya başlamıştı.

Neticede Duracell de olsa toplam 3x115, 345 Ah kapasiteli sulu aküler bunlar.

Bu sezonun sonuna doğru sabaha 12 voltun altında çıkmaya başladılar.

Akülerden birinde sorun olduğunu tahmin ediyordum, su eksiltiyordu...

Kalan kapasite yeterli olmayacağı için birini devreden çıkarmaktansa tümünü değiştirmeye karar verdim (söktükten sonra yaptığım testlerde eski akülerden ikisi sağlam çıktı ama problemli olan 8-9 volt civarında ve şarj tutmuyor)

Redresörüm ve MPPT cihazım LiFePO4 akülerle uyumlu olduğu için AGM vb. alternatifleri eledim.

Bir arkadaşımla yaptığımız araştırmalar neticesinde Werer Energy firmasının 12300 model (12V, 300Ah) LiFePO4 aküsünü; kendi içerisinde BMS'i olması, CATL veya muadil kalitede A sınıfı hücre kullanması, alüminyum kasası ve ayrıca fiyatı nedeniyle tercih ettik, ısmarladık...

Sezon sonu mevcut akü grubumu söktüm (bkz. aşağıdaki foto)

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Werer 12300 aküyü eski akülerin yerine, sadece paralel kabloları devre dışı bırakarak aynı şekilde bağladım (aşağıdaki foto)

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Teknede buzdolabı aktif. Inverter de çalışır durumdaydı. Birkaç gündür takip ediyorum. Geçenlerde sabahın erken saatlerinde Victron'un uygulamasından baktığımda durum şöyleydi:

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu aküde kullanılan JK BMS'in uygulamasında sabah erken saatteki durum da aşağıda:

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Şu an kafamı kurcalayan en önemli konu alternatör şarjı. Halen victron'un standart bir izolatörü mevcut teknede.

DC-DC şarj için, LiFePO4 akülerin şarj rejimini destekleyecek Victron Orion Smart 12-30 isolated bir DC-DC şarj cihazı aldım, henüz bağlamadım (o konuda profesyonel destek almam gerekecek gibi  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )

Ancak; bu konuları araştırırken bazı kullanıcıların LiFePO4 aküleri doğrudan alternatör-izolatör üzerinden şarj etmeye devam ettiklerini ve sorun yaşamadıklarını okudum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Henüz seyir yapmadım, motoru çalıştırmadım, zaten çalıştıracak olsam bu konu netleşene dek izolatörün servis aküsü çıkışını devre dışı bırakmayı düşünüyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. Y. K.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #1 : Eylül 17, 2025, 10:53:47 »
Hayırlı olsun Mahir korsan.

Marka paylaştığınız için de teşekkürler. Bazı korsanlarımız markayı gizli tutmanın reklam vermemek açısından doğru olduğunu savunuyor ama bence tecrübe paylaşımı açısından paylaşılması faydalı. Gördüğüm kadarıyla Werer enerji yerli bir firma. Fabrikası Ankara'da. Muhtemelen hücreler Çin'den geliyordur ama yine de montaj, marka yerli olması bence tercih sebebi.

Bu arada ürünleri incelerken aklıma birşey takıldı. 24V bataryalarında bazı kapasiteler (100Ah, 200Ah) 6000 çevrime sahipsen, 300Ah kapasiteli batarya 10000 çevrime sahip. Bunun sebebi ne olabilir?

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. Y.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #2 : Eylül 17, 2025, 10:59:52 »
lityum akülerde bu yaz çok yangın olayı yaşandı deniyor sosyal medyada, doğruluğu var mı ?

*

    Ö. Ö.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #3 : Eylül 17, 2025, 11:16:32 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
.. Bazı korsanlarımız markayı gizli tutmanın reklam vermemek açısından doğru olduğunu savunuyor ama bence tecrübe paylaşımı açısından paylaşılması faydalı.
Moderasyon olarak gerçek bir tecrübe paylaşımı içindeki marka veya firma isimlerine hiçbir zaman müdahale etmiyoruz zaten.

Uygun olmayan bilgi ve tecrübe paylaşımı olmadan sadece reklam amaçlı olan şeyler ve hukuki sorun yaratabilecek sertlikte marka şikayetleri sadece.

Herkes rahat olabilir yani..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #4 : Eylül 17, 2025, 11:43:01 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ancak; bu konuları araştırırken bazı kullanıcıların LiFePO4 aküleri doğrudan alternatör-izolatör üzerinden şarj etmeye devam ettiklerini ve sorun yaşamadıklarını okudum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bence onlar "henüz" sorun yaşamamış kişiler! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Muhtemelen gerçek şu, tüketimleri düşük olduğu için lityumun çok dolmaya ihtiyacı yok, kısa bir sürede doluyor ve alternatörü pişirip kavuracak zamanı bulanıyor gibi.

Yoksa hiçbir limit olmadan 1C değerde şarj olmaya çalışan lityumun zorlamayacağı alternatör orta sınıf teknelerde pek olmaz.

*

    M. B. A.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #5 : Eylül 17, 2025, 14:40:22 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ancak; bu konuları araştırırken bazı kullanıcıların LiFePO4 aküleri doğrudan alternatör-izolatör üzerinden şarj etmeye devam ettiklerini ve sorun yaşamadıklarını okudum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bence onlar "henüz" sorun yaşamamış kişiler! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Muhtemelen gerçek şu, tüketimleri düşük olduğu için lityumun çok dolmaya ihtiyacı yok, kısa bir sürede doluyor ve alternatörü pişirip kavuracak zamanı bulanıyor gibi.

Yoksa hiçbir limit olmadan 1C değerde şarj olmaya çalışan lityumun zorlamayacağı alternatör orta sınıf teknelerde pek olmaz.

 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. B. A.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #6 : Eylül 17, 2025, 14:43:31 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
lityum akülerde bu yaz çok yangın olayı yaşandı deniyor sosyal medyada, doğruluğu var mı ?

Bilemiyorum? Olası sebeplerine bakmak lazım. Gezgin Korsan üyeleri arasında böyle bir sorun yaşayanlar olsaydı muhtemelen paylaşırlardı, ben denk gelmedim, belki gözümden kaçmıştır tabi...


*

    M. B. A.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #7 : Eylül 17, 2025, 14:47:25 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hayırlı olsun Mahir korsan.

Marka paylaştığınız için de teşekkürler.
...
Bu arada ürünleri incelerken aklıma birşey takıldı. 24V bataryalarında bazı kapasiteler (100Ah, 200Ah) 6000 çevrime sahipsen, 300Ah kapasiteli batarya 10000 çevrime sahip. Bunun sebebi ne olabilir?
...

Teşekkürler...

Marka paylaşmanın önemli olduğunu düşünüyorum. Olumlu, olumsuz deneyimleri paylaşacağım...

Çevrim farkının nedenini ise bilemiyorum...
*

    Ö. Ö.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #8 : Eylül 17, 2025, 18:14:15 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
lityum akülerde bu yaz çok yangın olayı yaşandı deniyor sosyal medyada, doğruluğu var mı ?

Bilemiyorum? Olası sebeplerine bakmak lazım. Gezgin Korsan üyeleri arasında böyle bir sorun yaşayanlar olsaydı muhtemelen paylaşırlardı, ben denk gelmedim, belki gözümden kaçmıştır tabi...
Bu yangınlar için o kadar çok olası sebep var ki, lityum kullanımının artmasının bunda kayda değer bir fark yarattığını sanmıyorum.
Ama her zaman popüler konular öne çıkar, günah keçisi ilan edilir, çok konuşulur, olumsuz kamuoyu oluşur..
Lityum da böyle bişey bence..

İşim gereği pek çok farklı tekneye girip çıkıyorum, teknelere survey yapanlar ve Murat Erciyes korsan gibi profesyonellerin de her zaman söylediği gibi, bir tekneye girince o kadar çok kusur görüyorsunuz ki, bu tekne nasıl batmıyor/yanmıyor diye şaşırıyor insan.

Bu açıdan lityum bu 100 birimlik kötü karneye birkaç eksi puan daha ekliyor sadece..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #9 : Eylül 18, 2025, 00:11:07 »
Benim naçizane görüşüm LiFePo4 akülere eninde sonunda çoğu tekne geçecek. Avantajları çok açık. Hele benim açımdan Mahir Aşut’un paylaştığı şekilde deşarj sırasında neredeyse sabit voltaj konusu efsane.

Ama… her konuda olduğu gibi kuralına uygun yapılmalı. (1) akü, hücresi, paketlemesi, BMS’i standartlara uygun tasarlanmış ve üretilmiş olmalı, satıcısı sertifikaları gösterebilmeli (2) akü kutup başında MUTLAKA akım çalışma aralığı (Ampere Interrupt Capacity) her 100Ah kapasite için 5000A olacak şekilde sigorta kullanılmış olmalı, ki bunun için Class-T sigorta önerilir (3) akü-pano arası kablo kesit hesapları çok doğru yapılmalı (4) nasılsa BMS var demeyip aküyü termal sınıraşımına (ing. thermal runaway) getirmeyecek önlemler alınmış olmalı, çünkü ona girerse dönüşü yok (5) bu aküler nasılsa 1C hızda şarj ediliyor, demeyip akü kapasitesinin %25’i seviyesinde şarj akımları ile yetinilmeli (6) Özgür Hocanın dediği gibi alternatör çok özel bir model değilse onu kavuracak hareketlerden kaçınılmalı, marş aküsünden alternatörün fiili şarj akımından daha yüksek anma değeri olmayan bir DC-DC şarj cihazı ile gelinmeli.

Buraya kadar tamam ise mesele ilk yatırım parasını biriktirmeye kalıyor  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    S. E.

Ynt: Akülerimi LiFePO4 ile değiştirme sürecim
« Yanıtla #10 : Eylül 23, 2025, 22:21:10 »
...
[Bu mesaj yazarının talebi üzerine moderasyon tarafından silinmiştir. - 27.09.2025-14:23]
« Son Düzenleme: Eylül 27, 2025, 14:23:08 Gönderen: Özgür Ökten »