0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. F.

Paralel akü bağlama hakkında
« : Temmuz 04, 2025, 11:21:07 »
Herkese selamlar.
Mevcutta teknemde 2 adet 110 luk akü var ve bunlar both şalterle ayrılmış durumda ve birini motor birini servis şeklinde kullanıyorum bu işlemi manuel olarak kendim yapıyorum. Şimdi bir 110 luk akü daha aldım ve bunu motor yapıp diğer 2 aküyü paralel bağlayıp servis aküsü olarak şalterin 2 konumunda  kullanmak istiyorum .
Mevcut sistemi bozmadan 2.ci akü kablolamasına kutuplarından bağlasam sıkkntı olur mu siz kaptanlarıma danışmak istedim. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. Ö.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #1 : Temmuz 04, 2025, 13:09:34 »
Teoride aynı grupta bulunan, birbirine paralel bağlanmış akülerin bağlantı ara kabloları olabildiğince kısa ve giriş çıkış noktaları dengeli olması gerekir.
Aksi halde kablo ve bağlantılardaki gerilim düşümleri aküler arasında voltaj farklılıkları ve uzun vadede bazı akülerin erken ölümüne sebep olacaktır.

Bu resimde değişik dengeli paralelleme örnekleri görünüyor;
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ben pratik olarak ara kabloların hepsinin tam aynı boyda olmasına dikkat etmenizi öneririm..
Uzun veya kısa kablolar üzerindeki gerilim düşümleri eşit olursa en azından aküler dengeli şarj-deşarj olurlar.

Diğer bir konu ise birbirinde farklı yaş-kapasite-kondüsyon'daki akülerin paralel bağlanmaması kuralı.
Biribirine pararlelleyeceğiniz akülerin birbirlerine denk olması gerekir.


*

    E. F.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #2 : Temmuz 04, 2025, 18:40:07 »
Cevabınız için teşekkürler aküler aynı yaşta ve marka

*

    A. D.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #3 : Temmuz 05, 2025, 11:42:29 »
Merhaba Özgür Kaptanın belirttiği gibi eski akü ile yeni akü paralelleme konusu çok önemli. Her akü zamanlar kapasite kaybı yaşar AGM ya da GEL değilse kapalı sulu tip akülerde bu kayıp daha fazladır. iki aynı tipte farklı yaşta aküyü parallediğiniz zaman eski aküler yeni akü gibi davranamayacağı için yeni aküler eski akü gibi davranır. Yani üzüm üzüme baka baka kararır bunun en basit anlatımı.  Bunun nedeni de şarj ederken eski akü daha çabuk dolacağı için iç direnci artacak ve redresör voltajı düşürecektir. Farklı tipte ya da kapasitede akü kesinlikle paralellenmemelidir. Akü tipine göre şarj voltajları değişir.
*

    M. E.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #4 : Temmuz 05, 2025, 18:18:50 »
Eski iki aküyü servis aküsü olarak paralel bağlıyorsunuz, yeni aküyü de marş aküsü yapıyorsunuz, anladığım. Gerçi eski iki akü aynı performansta olmayabilir, biri marş, diğeri servis imiş, ama hadi eşdeğer durumdalar diyelim.

Sorunuz, mevcut düzeni (both şalter düzenini) bozmadan iki eski aküyü kutuplarında paralellemek idi sanırım. Zaten başka şekilde olamaz. Komple yanlış anlamıyorsam? Yukarıda yazılanlar önemli, atlamamak lazım.

Ama asıl mesele bundan sonra başlıyor. Teknenizdeki both şalter iyi marka ama üzerinde de ikaz etmiş, motor çalışırken both şalterin konumunu kapalıya getirmeyin diye. Anladığım AFD - Alternator Field Disconnect özelliği yok, ama 1-both-2 sürecinde alternatör akımında kesinti olmuyor.

Şimdi operasyona bakalım. Sistem 2 üzerinden servis yüklerini besliyordu. Şalter 1’de, motor çalıştı. Alternatör basıyor. Both’a getirdik, bu durumda marş ve servis aküleri paralellendi. Sistem 3x110Ah tek akü bankı oldu. Sonra 2’ye alana kadar tek akü bankı gibi davranıyor. Ama 3 akünün paralelleme kabloları eşit olmuyor. Hatta kesitleri bile aynı olmayabilir. Sistemin güvenilir çalışması tamamen size kalmış. Bu both şalterden başı yanan çok oldu diye lafı uzattım bu kadar.

Gezgin Korsan Sosyal Medya Hesaplarını Takip Ediniz

               


*

    E. F.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #5 : Temmuz 06, 2025, 11:47:04 »
Evet sistem tam olarak dediğiniz gibi oldu. Eski iki aküyü servis aküsü yaptım şalter 2 konumunda paralel bağladım yani 2*110 bir adet yeni 110 luk akü aldım onu da marş aküsü yaptım o da şalterin bir konumunda. Tüm kablolar 50mm. Burda daha öncede konuşulan bir soru soracağım şimdi motoru 1 de çalıştırdım stop edince 2 ye alıyorum buzdolabı vs tüketimler için tekrar çalıştırken yine 1 e alıyorum. Ama seyir halinde şalter nerede durmalı both olup üç aküyü de mi şarj etmeli (edermi?) ya da 1 de gidip sadece marş aküsünü mü şarj etmeli?
*

    Ö. Ö.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #6 : Temmuz 06, 2025, 14:10:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Evet sistem tam olarak dediğiniz gibi oldu. Eski iki aküyü servis aküsü yaptım şalter 2 konumunda paralel bağladım yani 2*110 bir adet yeni 110 luk akü aldım onu da marş aküsü yaptım o da şalterin bir konumunda. Tüm kablolar 50mm. Burda daha öncede konuşulan bir soru soracağım şimdi motoru 1 de çalıştırdım stop edince 2 ye alıyorum buzdolabı vs tüketimler için tekrar çalıştırken yine 1 e alıyorum. Ama seyir halinde şalter nerede durmalı both olup üç aküyü de mi şarj etmeli (edermi?) ya da 1 de gidip sadece marş aküsünü mü şarj etmeli?
Tarif ettiğiniz kullanımda "teoride" sorun yok, motor çalışırken şalteriniz both konumunda olabilir, alternatörden gelen şarj voltajı her iki akü grubuna da paylaşılacaktır, aküler şarj olacak veya aküler dolu ise var olan iç tüketim alternatörden çekilecektir, ama burada "pratik" bir sorun var, yukarıda benim de bahsettiğim Murat korsan'ın son mesajında uyardığı gibi, şarj işlemi sırasında akü gruplarını birbirine bağlayan kabloların kesitleri farklı, boyları farklı ise bunlar üzerinde farklı gerilim düşümleri (kayıplar) olacak, bu nedenle aküler dengeli şekilde şarj olmayacaktır. Kısa süreli durumlarda önemli olmayan bu minik farklar uzun vadede akülerin bazılarının iyi bazılarının kötü şarj olmasına neden olup ömürlerini kısaltacaktır.

Bunu en kolay çözmenin yolu şarj için kaynaktan çıkıp aküye varan her kablonun (hem ana kablo hem ara kablolar) tam olarak aynı boyda, aynı çapta ve aynı özellikte olmasını sağlamak.

Murat hocamın dikkat çektiği diğer bir konu ise kısaca AFD denilen Alternator Field Disconnect sorunu.
Bir alternatör yüklü bir durumda (enerji üretip aküleri şarj ederken) aniden akü bağlantısı kesilirse alternatör diyotları üzerinde oluşan ani yüksek voltajlar arızaya sebep oluyor.
(Bunu en çok Lityum akü sistemlerinin BMS devrelerinin sıcaklık veya şarj tamamlanması gibi sebeplerle aniden aküyü alternatörden ayırması nedeniyle yaşıyoruz)

Klasik Both şalterler de yapıları gereği alternatör ile akü arasındaki bağlantısı çat! diye kesip bu soruna neden olabildiği için bu soruna neden olmayan AFD özellikli şalterler satılıyor artık.
Aşağıdaki görseller fikir verecektir;

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapResimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    A. D.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #7 : Ağustos 29, 2025, 15:36:09 »
Şu bothşalter denen mekanizmayı hayatınızdan çıkartın. Neden? İnsan hatasına neden olan bir mekanizma. Sorunlar tamamen insan kaynaklı hatalar genelde ve Both şalter buna çanak tutan bir ekipman. Servis aküsü ile makine start arasına bir röle koyun bitti gitti. Hata yapma şansınızı ortadan kaldırırsınız. Makine çalıştığı zaman makine start üzerinden servis aküleri şarj olur motor kapandığı anda devreden çıkar iki akü grubu birbirini görmez. Yok ben hata yapmam desenizde  motoru kapattığınız zaman both şalter üzerinden paralellemeyi kesmeyi unutacaksınız bugün değil yarın değil ama bir gün unutacaksınız o kesin. Tecrübe ile sabit.
*

    M. E.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #8 : Ağustos 29, 2025, 20:08:02 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şu bothşalter denen mekanizmayı hayatınızdan çıkartın. Neden? İnsan hatasına neden olan bir mekanizma. Sorunlar tamamen insan kaynaklı hatalar genelde ve Both şalter buna çanak tutan bir ekipman. Servis aküsü ile makine start arasına bir röle koyun bitti gitti. Hata yapma şansınızı ortadan kaldırırsınız. Makine çalıştığı zaman makine start üzerinden servis aküleri şarj olur motor kapandığı anda devreden çıkar iki akü grubu birbirini görmez. Yok ben hata yapmam desenizde  motoru kapattığınız zaman both şalter üzerinden paralellemeyi kesmeyi unutacaksınız bugün değil yarın değil ama bir gün unutacaksınız o kesin. Tecrübe ile sabit.

Tekne elektriği ile ilgili sözün gelişi bir kutsal kitap olaydı Alper’in bu yazdıkları bir ayet olurdu. Gerçi artık farklı kapasite ve kimyada akü bankları çoğaldığı için bu “akü birleştirici” (ACR, VCR, battery combiner) aletleri de sevmiyorum da… önce şu Both şalterden kurtulalım da…   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Selametle
*

    O. T.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #9 : Eylül 03, 2025, 02:51:20 »
Seri baglanmış iki aküyü 24 v şarj aletim olmadığından akğleri sökmeden 12 v şarj cihazı ile şarj edebilir niyim
*

    M. E.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #10 : Eylül 03, 2025, 07:47:29 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Seri baglanmış iki aküyü 24 v şarj aletim olmadığından akğleri sökmeden 12 v şarj cihazı ile şarj edebilir niyim
Soruyu biraz değiştirelim: İçinde 20 psi basınçlı hava kalmış lastiği benzincide 10 psi’a ayarladığınız kompresör ile şişirebilir misiniz?
*

    N. Ö.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #11 : Eylül 03, 2025, 10:34:39 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Seri baglanmış iki aküyü 24 v şarj aletim olmadığından akğleri sökmeden 12 v şarj cihazı ile şarj edebilir niyim



Ben bu soruyu “ seri bağlı herbir aküyü ayrı ayrı sadece kendi kutup başlarına 12V’luk şarj cihazı bağlayarak şarj edebilir miyim? “ gibi anladım.

Yani akülerden hiç akım çekilmiyorken herbirini kendi kutup başlarından şarj edebilir miyiz, olabilir mi?

*

    Ç. B.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #12 : Eylül 03, 2025, 11:08:42 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Seri baglanmış iki aküyü 24 v şarj aletim olmadığından akğleri sökmeden 12 v şarj cihazı ile şarj edebilir niyim

Sorunuzu ChatGPT'ye sordum, cevabı;
Evet, edebilirsin ama dikkatli olman gerekir ⚡️

🔋 İki akü seri bağlıysa (12V + 12V = 24V sistem):

12V’luk şarj cihazı aynı anda ikisini birden şarj edemez.

Ancak aküleri sistemi bozup sökmeden, tek tek kutuplarına ulaşarak sırayla şarj edebilirsin:


👉 Uygulama şekli:

1. Önce şarj cihazını ilk akünün artı (+) ve eksi (–) kutbuna bağla → tamamen dolana kadar şarj et.


2. Sonra cihazı diğer akünün kutuplarına bağla → aynı şekilde şarj et.


3. Böylece her iki akü de dengeli şekilde dolmuş olur.



⚠️ Dikkat:

Şarj sırasında akülerin seri bağlantısı kalabilir, ama şarj cihazını bağladığın zaman sadece seçtiğin akünün uçlarına temas etmelisin.

Birini şarj edip diğerini boş bırakırsan, zamanla aküler arasında denge bozulur ve performans düşer.

Daha pratik olsun istiyorsan “çift çıkışlı 12V şarj cihazı” veya doğrudan bir 24V akü şarj cihazı daha güvenli olur.
*

    O. T.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #13 : Eylül 03, 2025, 19:59:57 »
Teşekkürler hocam ilgilenen arkadaşlar teşekkürler
*

    S. E.

Ynt: Paralel akü bağlama hakkında
« Yanıtla #14 : Eylül 03, 2025, 20:15:44 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Seri baglanmış iki aküyü 24 v şarj aletim olmadığından akğleri sökmeden 12 v şarj cihazı ile şarj edebilir niyim

Yapılabilir ama ne olacağını bilmek lazım.  Birini ötekinden fazla doldurursan sonra aralarındaki farktan dolayı 24V şarja geri döndüğünde sıkıntı yaşarsınız. Onun için ikisinide aynı şarj cihazı ile 24V sistemde tüketim yokken 12V şarj cihazı ile ayrı ayrı tam dolu pozisyona getirmek en güvenli yol olur.

24V şarj cihazı akülerinizi tek akü olarak görür. Şarj cihazının ulaşmaya çalıştığı değer 28.8 Volt tur. (ak tipine göre ). Bu durumda diyelimki bir akü 14.4 Volta geldiğinde diğer aküde 0.5V eksiklik var. Toplamları 28.8 Volt olması için şarj cihazı şarj etmeye devam edecek ama bir dolmuş olan 14.9 Volta çıkacak buda ısınma ile birlikte kaynama, eskime gibi durumları ortaya çıkarır. Daha büyük farklarda akü tipine bağlı patlama ve yangın ihtimal dahilinde.