0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ü. G.

Bu tür ürünlerin çoğu sadece dc-dc olarak işlev görüyor. Bir kısmı ise hem dc-dc hem de mppt görevini beraber görebiliyor. Sizin gönderdiğiniz şema aşağıdaki ürüne ait.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu üründe ikisi bir arada. Ekstra dc dc gerekmez. Ama üstte Özgür korsanın mesajındaki resimdeki ürün ise sadece dc dc. Ayrıca Mppt de gerekir o cihaz için.


*

    Ö. Ö.

Alternatörler S-sense (hissedici) terminalinden aldıkları bir referans değerine göre enerji üretirler. Yani bağlı oldukları akünün dolup dolmadığını kontrol ederler.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Ne yazık ki bu otomotiv için tasarlanmış alternatörler tek bir aküyü şarj edecek diye düşünülmüş. Bizdeki gibi birkaç farklı özellikte akü gruplarında sorun oluyor.

Bu referansı eğer marş aküsünden alırsanız zaten tek işi marş basmak olan ve zaten %95 dolu olan bu akü çok kısa sürede dolacağı için alternatör şarj voltajını kesecek ve diğer servis aküleriniz dolamayacaktır.

Eğer referansı servis akülerinden alırsanız bu sefer de dolması çok daha uzun sürecek bu grubun şarj süresi boyunca zaten dolu olan marş aküsü yüksek şarj voltajına maruz kalacak ve kaynama (overcharge) riski oluşacak.

Bunun çaresi alternatörden çıkan enerjiyi bir kontrol cihazına (dc-dc şarj) alıp buradan dağıtmak.

Diğer bir idare edecek çözüm lityum akülerin en hızlı şekilde şarj olacakları yapıyı (yüksek güçlü alternatör+ yüksek güçlü dc-dc şarj) kurup şarj işini hızlıca bitirip motor aküsünün uzun süre yüksek voltaja maruz kalmasını azaltmaya çalışmak.

Ya da dert etmeyip, nasılsa motor aküsü küçük ve ucuz, arada kaynayıversin, her yıl yenileriz olur biter de denilebilir tabi.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    M. A. Z.

Uff kafam çok karıştı. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Uff kafam çok karıştı. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hocam, mümkün olduğunca bilgi ve tecrübelerimi aktarmaya çalışıyorum ama size "şu markayı alıp takın, bunu buraya bağlayın" gibi hap bilgi vermem doğru olmaz, çünkü bu sorumluluk/garanti gerektirir ama sizin elektrik sisteminizin sorumluluğunu uzaktan başka birinin alması doğru ve mümkün olmaz. Kendi kararınızı kendinizin alması gerekir.

Eğer bu teorik bilgiler ile siz bu kararları almakta zorlanıyorsanız belki de yakınızda olup, size fiziksel olarak hizmet verip, kurduğu sistemin sorumluluğunu üstlenecek bir tekne elektrikçisinden yardım almanız daha doğru olabilir.


Lityum akü sistemleri yüz yıldır alışık olduğumuz klasik kurşun-asit akülerden biraz daha farklı.
Daha hızlı, daha güçlü, daha dayanıklı olduğu için bunların şarj sistemleri için de daha becerikli aletlere ihtiyaç var.
Sadece aküyü almak işimizi çözmüyor ne yazık ki.
Bu açıdan Volkan korsanın detaylıca yazdığı "Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap" konusunu tekrar tekrar tavsiye ederim.


*

    Ö. Ö.

Aslında aklıma şimdi şu geldi;
Mehmet korsan, aslında sizin artık ayrı bir motor aküsüne ihtiyacınız yok ki!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kurşun asit marş akünüzü çöpe atsanız, yeni aldığınız lityum akünüz sizin her işinizi tek başına görecektir.
Böylece onu nasıl bunu nasıl şarj edeceğim diye düşünmenize gerek kalmaz.
Tek yapmanız gereken alternatör ile lityum arasına bir dc-dc şarj cihazı takmak.

Elbette bu senaryo lityum akülerinizi %100 bitirmeyeceğiniz durumlar için geçerli.
Muhtemelen %95 bitmiş dahi olsa lityum aküler motorunuzu kolaylıkla çalıştıracaktır.

Geleneksel kurulumda ayrı bir motor aküsüne ihtiyaç duymamız servis akülerini bitirme ihtimalimiz ve her durumda motoru çalıştırmak için yedek bir gücümüz olması gerektiğini düşündüğümüz için.

Ama lityum bataryalar hem sorunsuzca %90 DoD (deşarj derinliği) değerine kadar kullanılabilmesi ve kapasitelerinin en diplerinde bile sorunsuzca yüksek akım (CCA - Cold Crand Amp - Marş Akımı) verebilme yeteneği ile bu korkularımızı gereksiz hale getirebilir.

Bir fikir işte..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    M. A. Z.

Özgür korsanım, değerli bilgilerinizi uzun zamandır bu ve diğer platformlarda paylaşmakta olduğunuzu görüyorum ve takdir ediyorum ve kendi adıma minnettarım. Biraz önce Victron 12/12V 30A İzoleli DC-DC Şarj Cihazı Charger Bluetooth Özellikli, ORI121236120 ürünün siparişini verdim. Şuan tek 200ah lityum aküm var. Diğerini de en kısa sürede alacağım. 400 ah bana fazlasıyla yetrli olacaktır. Güneş panellerimi de ebatlarının uygunluğuna göre wattını arttıracağım. Tekrar teşekkür ederim. Montaj sonrası bilgilendirme de yaparım. 
*

    O. G.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Aslında aklıma şimdi şu geldi;
Mehmet korsan, aslında sizin artık ayrı bir motor aküsüne ihtiyacınız yok ki!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kurşun asit marş akünüzü çöpe atsanız, yeni aldığınız lityum akünüz sizin her işinizi tek başına görecektir.
Böylece onu nasıl bunu nasıl şarj edeceğim diye düşünmenize gerek kalmaz.
Tek yapmanız gereken alternatör ile lityum arasına bir dc-dc şarj cihazı takmak.

Elbette bu senaryo lityum akülerinizi %100 bitirmeyeceğiniz durumlar için geçerli.
Muhtemelen %95 bitmiş dahi olsa lityum aküler motorunuzu kolaylıkla çalıştıracaktır.

Geleneksel kurulumda ayrı bir motor aküsüne ihtiyaç duymamız servis akülerini bitirme ihtimalimiz ve her durumda motoru çalıştırmak için yedek bir gücümüz olması gerektiğini düşündüğümüz için.

Ama lityum bataryalar hem sorunsuzca %90 DoD (deşarj derinliği) değerine kadar kullanılabilmesi ve kapasitelerinin en diplerinde bile sorunsuzca yüksek akım (CCA - Cold Crand Amp - Marş Akımı) verebilme yeteneği ile bu korkularımızı gereksiz hale getirebilir.

Bir fikir işte..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Özgür Korsan,

Alternatör > DC/DC > Lityum kurulumunda, BMS herhangi bir sebeple şarj devresini kestiğinde, alternatördeki yük nedeniyle alternatörün diyotları yanmayacak mı? Bu ihtimali önlemek için alternatörü direk kurşunasit akülere bağlayıp, buradan DC-DC ile Lityumu şarj etmiyor muyuz?
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Alternatör > DC/DC > Lityum kurulumunda, BMS herhangi bir sebeple şarj devresini kestiğinde, alternatördeki yük nedeniyle alternatörün diyotları yanmayacak mı? Bu ihtimali önlemek için alternatörü direk kurşunasit akülere bağlayıp, buradan DC-DC ile Lityumu şarj etmiyor muyuz?

Evet ama bu amaçla kullanılan koruyucu devreler var, bu iş için bir aküyü feda etmek gerekmiyor artık.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. G.

Tamam, şimdi oldu.

Tekrarlamakta fayda var. Bu tip doğrudan alternatör-LTF akü bağlantısında alternatör çıkışına uygun kapasitede bir "sönümleyici" (Balmar/ Sterling vs.) kullanmak gerek.
*

    O. G.

Özgür Korsan,

Rahat durmadım, sana çözeceğin taptaze bir problem daha buldum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hem DC-DC, hem VHF konusu var..

Victron, halen kullanımda olan Orion-TR (Smart) serisine ilave Orion XS diye yepisyeni bir DC-DC daha çıkarmış.
Şu anda 12-12 50A (izolasyonsuz) olarak tek model. Sanıyorum önümüzdeki dönemde diğer voltaj/amper alternatiflerini de gelecek.. Giriş ve çıkışta 0,1 A hassasiyetinde ayar yapılabiliyor.. Boyut ve ağırlık olarak önceki serinin neredeyse üçte biri kadar ve verimliğiliği de %90 'dan yeni üründe % 97'ye çıkarmışlar. Dolayısıyla kutu çok daha az ısınıyor. Üstelik bluetooth ve VEdirect de var.. (Ha bir de en nihayetinde akıl edip!! girişlere kablo sabitleyici bir kapak koymuşlar.. hem bağlantı yuvalarını örtüyor, hem de kabloları sıkıştırırıp sabitliyor.. ben kabloları sıkıştırıyor diyorum ama kendileri "cable relief yani kablo rahatlatıcı diyorlar..) Buraya kadar süper..

Ama özelliklerine tav olup  Orion-Tr'lerini çıkartıp Orion XS'i kullanmaya başlayanlar, VHF telsizlerinde ciddi parazit yaşamaya başlamışlar.. Üstelik el cihazlarında bile.. Kimisinin 72. kanalı temiz, 16.kanalı sorunlu..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sanıyorum ürün henüz iç piyasaya girmedi.. Ama pek yakında biz de bu yakınmaların devası için Gezgin Korsan'dan kapını çalmaya başlayacağız gibi..

Demedi deme.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

« Son Düzenleme: Ekim 07, 2024, 02:06:20 Gönderen: Onur Gölge »
*

    M. A. Z.


Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
[/quote]
Bu ne şimdi birde bunu mu almak gerekiyor? Bir akü değiştirelim dedik başımıza gelmeyen kalmadı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    A. K.

Her zaman söylerim . Heves ederek yaptığımız her teknoloji bizi teknik olarak onlara bağımlı , yepyeni problemler  ve bilinmeyen bir çok denklem getiriyor.

biz denize keyif almak için mi çıkıyoruz yoksa problem çözme, sinirlenmek için mi çıkıyoruz.  Artık tamir yapma diyemiyorum  çünkü artık tamirde de üretici veya onun vekiline  bağımlıyız.

Olay tamamen arabalarda olduğu gibi gelişiyor. Eskiden renault ve tofaşların parçalarını neredeyse bakkaldan alır  ve herhangi bir köyde de tamir ettirebilirdik. Sonra baktılar ilave yapılmazsa fiyatlar artmıyor , teknolojik denilen ama aslında temelde hiç bir değişikliği olmayan arabalar çıktı ve sadece kazıkçı yetkili servislere gitmek zorunda kaldık.
Bu arada araba teknolojisi ufak tefek göstermelik ilavelerin dışında temel olarak 100 senedir aynı , ama para alabilmek için biraz kuşların konması lazım .

Teknede ne gelişme var? Etrafında kara görüyorsan hiç bir alete ihtiyacın yok .Sanki hepimiz geceleri seyir yapıp okyanus geçiyoruz , aşırı ve çoğu gerekmeyecek aletlerler alıyoruz. Akü daha emeklemede . 2 binlik aküye bilmem neden imal edildi diye 10 bin veriyorsun . Hadi verdin de kurtulamıyorsun ki bunu al , şu da gerekiyor gibi baktığınızda bir tekne parası tutuyor.
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu ne şimdi birde bunu mu almak gerekiyor? Bir akü değiştirelim dedik başımıza gelmeyen kalmadı Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu alet en son fantastik olarak önerdiğim "motor aküsünü çöpe atalım" durumu için gerekli bir alet.
*

    Ö. Ö.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Sanıyorum ürün henüz iç piyasaya girmedi.. Ama pek yakında biz de bu yakınmaların devası için Gezgin Korsan'dan kapını çalmaya başlayacağız gibi..

Demedi deme.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Bu büyük firmaların böyle hata yapıyor olması çok garip. Halbuki o aletin tüm interferans durumlarına bakıp ona göre çözmeleri gerekirdi, gözden kaçırmışlar demek.

Aklıma gelen çözümler;
Eğer VHF ile girişime sebep bağlı olduğu kablolar üzerinde oluşan harmonikler ise giriş çıkış kablolarına ferrit nüve filtre takmak veya bu kabloları değişik çaplarda loop yaparak (muhtemelen deniz vhf bandı frekansının 1/4 dalga boyu gibi) kendi kendini sönümlendirmesini denerdim.

Yok eğer problem cihazın içinden kaynaklanıyor, kablolar bir anten etkisi yapmıyorsa cihazı topraklanmış bir metal kutu (faraday kafesi) içine koymak bir çözüm olabilir.

Adamların arge laboratuvarında çözeceği işe bizim buradan çare aramamız abes ya, ne diyelim..  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Güncelleme;
Üşenmedim baktım, aletin emisyon ile ilgili her türlü sertifikası filan var.
Teknede kullanılacak bir aletin VHF ile interferansı gözden kaçırılacak birşey değil.
Acep bir kullanıcı hatası durumu mu var? Bu sorunu yaşayanlar kılavuza uygun kurulum yapmışlar mı şüphelendim biraz.
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ekim 07, 2024, 13:26:38 Gönderen: Özgür Ökten »
*

    M. A. Z.

Büyük sözü dinleyip, exide 90 ah akümü emekli edeceğim.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap