0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    S. Y.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #15 : Aralık 13, 2025, 01:37:56 »
Merhabalar Nejat Bey,
Öncelikle size ve tüm ekibe, olumlu eleştirileri için teşekkür ediyorum. Bu yorumları çok değerli görüyoruz. Yaklaşık 6 aydır tüm kullanıcı yorumlarını, eleştirilerini topladık. Kabaca birkaç başlık atında birleştirdik ve tasarım revizyonuna aldık. Bu ilk 6,5 m lik prototipimizin son hali aşağıdaki gibi olacak:

Aslında, daha büyük versiyonlarda, tüplerin izdüşümü teknenin dışına taşmıyor.Bu ilk - küçük versiyonda taşmasının nedeni: 1. Prototip olduğu için tedbiren. 2. Küçük teknelerin üzerindeki güverte yük değişim oranı (örneğin 10 kişi birden iskeleden sancağa yürümesi gibi), büyük teknelerdeki orandan daha büyük oluyor. daha hor kullanılıyor. o sebeple kendi statik stabilitesi daha yüksek olmalıydı... Örneğin aşağıdaki daha büyük modellerimizde tüpler çoğunlukla gövde altında kalıyor:
 

Son olarak sorunuza gelecek olursak. Evet bizim formumuzda, biraz farklı bir dinamik stabilite durumu var. Şöyle ki; deniz yüzeyindeki yüzen cisimlerin gövdelerinin büyük bölümü, deniz yüzeyindeki dalgaların yüklerinin büyük bölümüne maruz kalırlar. Halbuki dalgaların enerjisinin büyük bölümü, tam olarak deniz seviyesindedir ve tekneler bu bölümü göğüsler. Bu esnada sephiyeleri bir azalıp bir artar. Azaldığında çukura girmiştir ve hızla aşağı harekete başlar, dalgayı göğüslediğinde ise sephiyesi artar ve hızla yukarı harekete başlar. yani deplasmanın hem olumlu hem olumsuz etkisi çok yüksektir. Bu da yunuslama hareketi yaptırır. Bu yeni formda ise, deniz yüzeyindeki hacim sınırlandırılmıştır. Şekilden bağımsız olarak düşünün. Deniz yüzeyindeki alan-hacim sınırlı, küçük. Dolayısıyla olumsuz etkisi de küçük. Olumlu etkisine de ihtiyaç kalmayacak kadar küçük. bir dalga çukuruna girdiğinde, henüz aşağı harekete geçecek kadar yük oluşmadan tekrar yukarı yönde yüke maruz kalıyor...
 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

 Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Biz 1,5 metre dalgalara girdik. En son ATAKÖY Yat fuarına izmitten ataköye 40 mil, 1 m - 1,5 m dalgalar eşliğinde ilerledik ve rotamızı bile değiştirmek zorunda kalmadık. 1m dalgaları bordadan yiyerek çayımızı içerek geldik. Çok şükür, çaydanlığımız bile iki kat üst üste duruyordu, normal ocakta Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Size, Fuar dönüşü çektiğimiz kısa bir videoyu da paylaşıyorum. Fuar dönüşü çok dalga kalmamıştı ama yine yanımızdan geçen teknelerin dalgaları biraz fikir verebilir... Önümüz kış, İnşallah daha büyük dalgalarda, yanımızda muadil tekneler ile karşılaştırmalı videoları da çekeriz...

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Eleştirilerinizi ve yönlendirmelerinizi bekleriz. Tekrar teşekkürler.
Selim YILMAZ
*

    Ö. Ö.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #16 : Aralık 13, 2025, 12:09:44 »
Selim korsanın foruma katılması ve ilk ağızdan bu tasarım hakkında bilgiler vermesi harika oldu!
Hoşgeldiniz!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hemen bir soru sorayım;
Bu tasarımın hem yelkenli hem motorlu teknelerde görmeye aşina olduğumuz katamaran gövdeye göre farkları, avantajlarının ne olduğunu kısaca anlatırsanız çok sevinirim.

Animasyonlara bakınca taşıyıcı tüplerin dışarı taşmasının daha teknolojik ve daha çekici göründüğünü ama diğer yandan kullanıcı için "çapariz olma" ihtimali (düşüncesi, önyargısı) nedeni ile tercih edilme oranını düşürecek diye düşünüyorum. Bu açıdan büyük modellerdeki dışarı taşmayan tasarım pazarlama açısından daha çekici olacaktır sanırım.

Umarım size ve çalışmalarınıza inanıp daha büyük modelleri sipariş edenler olur ve en kısa zamanda gerçek görüntüleri izleriz.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    N. Ö.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #17 : Aralık 13, 2025, 20:58:33 »
 
  Selim Bey, cevaplarınız ve açıklamalarınız için teşekkür ederim.

 Gerçekten çok ilginç bir proje. Umarım gelecekte bu emeklerin karşılığını fazlasıyla alırsınız.

 Bütün emek verenlere kolaylıklar diliyorum.       Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    S. Y.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #18 : Aralık 14, 2025, 04:43:33 »
Özgür Bey,
Sorunuz için teşekkür ederim.
Katamaran ile üst yapıda şeklen benzerliği var. İkisi de boyuna kıyasla geniş. Onun dışında aslında tek gövdeliler ile hangi farkları-teknik ustünlükleri yakaladıysak, katamaranlarda da geçerli. Biz bütün stabilite ve hız-direnç analizlerimizi ve model deneylerimizi, katamaran gövdeyle de karşılaştırarak yaptık ve benzer farkların olduğunu gördük. Gerçek gemilere geçtiğimizde, ivme ölçer ve açı ölçerler ile ölçtüğümüzde de aynı sonuçları aldık. Özetleyecek olursak:
1. Muadil bir katamarandan, 20 kat daha stabil, daha az ivmeli, daha az yunuslama yapıyor.  Daha düşük açılarda tepki hareketlerine sahip. Hareketleri daha yumuşak ve sınırlı. Mide bulandırmıyor. Aslında katamaranlar da, açısal olarak daha düşük hareket yaparlar ama daha sert ivmelere sahiptirler. Yani mesela çok yalpa yapmazlar ama sert tepki verirler. Yani karinaları tamamen yüzeyde kaldigi için, dalga şekline ayak uydururlar. Bu da bazen tam tersi mide bulandırır. Örneğin, tek gövdeli yelkenlisi olan bir kaptan abimiz, ilk kez, 24 m bir  power katamaran ile seyir yaptiginda, hayatinda ilk kez deniz tutmuş. Bize anlatırken neredeyse utanıyordu desem yeridir. Sebebi, küçük açılarda ama sert(yüksek ivmeli, tokat gibi) tepki vermesi...
2. Direnç farkı %30 -40 daha avantajli. Özellikle orta hızlarda ( froud sayısı 0,3-0,9 arası olan yarı deplasman hızlarda) katamaran formlara göre %40 yakıt tasarrufu sağlayabiliyor. Çünkü bu orta hızlarda ve daha yüksek kayıcı hızlarda, toplam direncin büyük bölümü dalga direncidir. Bizim formda ise dalga direnci çok düşük.
3. Bakım maliyetlerini ciddi manada düşürüyor. Sebebi iki çeşit. A. Tüplerde, herhangi bir makine, techizat yok. Su aldiginda bozulacak bir sistem yok. Tamamen boş ve çok bölmeli. İçlerinde de polisitren var. Yani tüpler su alsa bile çok küçük bir deplasman kaybına giriyor. Petekli bir yapıya sahip gibi düşünebilirsiniz. Bütün teknik - mekanik - elektronik sistemler su üstünde. Su alma derdi yok. Alırsa da bozulacak birşey yok, batma derdi yok. Daha doğrusu bu prototipte değil ama seri imalata geçtiğimiz versiyonda bu şekilde olucak. Malzeme HD polietilen. 20 mm kalınlığında. 25 m teknelerin, iş botlarının karinası bile.15mm polietilen ve balyoz ile vurduklari videolar ile tanıtım yapıyorlar. Gönül rahatlığıyla kumsala sürterek yanaşılabilir, sığ koylara girilebilir. Evet derinlik 125 cm, biraz draftı var. Ama o derinlik, hassas davranmanız gereken bir derinlik değil... B. Korozyon olmadığı için temizlik  kolay ve hatta zehirliye ihtiyaç kalmıyor. Karaya çekmenize gerek yok. Fırça ile veya çok sık temizlemiyorsaniz, spatula ile, suyun içindeyken temizleyebilirsiniz... Biz hereke limanindayız. Buraya polietilen iş tekneleri de geliyor bazen. 15 yıl boyunca hiç zehirli atılmadan, tamir edilmeden çalışan iş tekneleri vardı polietilen... bizim de tüplerimiz, çift cidarlı yük gemileri gibi bölmeli-petekli ve içleri polisitren dolu. Yani su almıyor gibi düşünebilirsiniz. Katamaranların karaya alması biraz daha zordur...
4. Baştan zincir atildiginda veya tonoza baglandiginda, çok daha stabil olduğu için, kışlama konusunda da 2-2,5 metre dalgalarda koyda bırakılabilir. Zincirdeki hali çok daha stabil oluyor. Yeni gelen tonoz alanları oluşturma çalışmaları var. Göcekte başlanmış sanırım. 1500 tonoz attık demişti bakan yardimcimiz. Bu form, kışlama alışkanlıklarını da değiştirebilir. hiç karaya alinmadan süren bir deniz hayatı. 4 mevsim deniz : Four Seasons Marine...
Özgür Bey, yeni bir form. Söylediğiniz gibi değerlendirilecek çok yön var. Daha bu başlangıç. Biz, bu aralar sık sık Ankara yollarını eskitiyoruz. Çünkü mevzu sadece yat değil. İnşallah çok stratejik sonuçlara gebe bir formu yakaladigimiza inaniyoruz.
İlginiz için tekrar teşekkürler. Yazimizi da okumuşsunuz. Ayrıca teşekkür ederiz 🤚👍
Yeni konular üzerinde konuşmak dileğiyle 🤲
*

    Ö. Ö.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #19 : Aralık 14, 2025, 23:36:42 »
Ne güzel uzun uzun teknik açıklama yaptınız, çok teşekkürler.

Ben zaten oldum olası katamaranların denizdeki davranışlarını sevmem, denizle uyumsuz olduklarını düşünürüm. Benim için tek avantajı sert havada daha konforlu yelken yapabilmesi.

Umarım bir gün sizin tasarımları da deneyimleme şansına kavuşurum.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu azim ve kararlılıkla elbet emeklerinizin karşılığını alacaksınız. Tekrar tebrikler ve kolaylıklar diliyorum.

*

    S. Y.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #20 : Aralık 15, 2025, 01:18:46 »
Her zaman bekleriz. Sizi ve tüm kaptanlarımızı bekleriz. -4 ay kadar Hereke limanda olacak tekne. Büyük ihtimal, bu bahsettiğimiz revizyonları bu kış yapıcaz ve Tüm Türkiye limanlarını gezdirmeye başlayacağız. Her limanda kaptanlar bizzat test etsin, kullansın, farkı hissetsin diye. Biz fuardayken, müşterileri tura çıkardığımızda, masanın üzerine dolu bardak çayımızı koyup, dümene müşteriyi geçiriyorduk ve, "istediğiniz dalgaya girebilirsiniz. Bardak dökülürse tekne sizin." diyorduk. Bu kadar büyük bir farkı, kullanmadan, yaşamadan hissedemiyorsunuz. o sebeple kaptanların bizzat deneyimlemelerini istiyoruz. Sizin limana da geliriz elbette. Ama o zamana kadar yolunuz düşerse İzmit'e de bekleriz. Kış ve hava şartlarından bağımsız seyir yapabiliyoruz biliyorsunuz. Bekleriz.
0554 657 0598
*

    E. S.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #21 : Aralık 16, 2025, 10:34:17 »
Selim bey peki hic bir marina ile görüştünüz mü, tasarımını yaptığınız teknenin bağlanma konusunda bir dezavantajı olacak mi?  Tüpler gövdeden daha uzun oldugu icin marina govde boyundan mi yoksa tüp boyuna gore mi fiyatlama yapacak? Ayrilma yanaşma manevraları konusunda tüpler manevra kabiliyetini azaltmiyor mu? Baş pervane ekleme şansı yok gibi görünüyor. Bow veya stern thruster konusunda çalışmanız oldu mu?


*

    S. Y.

Ynt: FSM Yacht 6.50 - Farklı ve stabil bir tekne
« Yanıtla #22 : Aralık 27, 2025, 23:16:03 »

Efe Bey, Yukarıda kısmen benzer sorular sorulmuştu. kısaca cevaplıyayım:
1. Evet, marinalarda dıştan dışa kapladığı alan hesaplanır. yani bu ilk prototip iki kat ücret ödüyor.
2. Fakat bu ilk versiyonun son halinde yan tüpler gövdeye yaklaştırıldı. son hali bu şekilde:

Daha büyük versiyonlarda neredeyse tamamen gövde altında kalıyor:

3. Yanaşma: çift motorlu ve motorlar birbirinden çook uzak olduğu için aslında manevrası kolay. Bowtruster ihtiyacı yok. zaten yan tüpler son versiyonda gövde altında. dolayısıyla normal teknelerden çok daha kolay. Ayrıca, yan tüplerin üzeri düz ve yandan da kapı eklendiği için dinlence formatında oldu. yanaşmada daha da kolaylık sağlamış olduk. size basit bir yanaşma videosu paylaşayım:

Sorularınız için teşekkür ederiz Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap