0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    M. A.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #30 : Kasım 25, 2023, 21:46:07 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Hazır bu kadar elektrikli motor "güzellemesi" (kötü anlamda kullanmıyorum.. hak ediyorlar.. ama her güzelin de bir kusuru vardır çekincesi ile birlikte..) yapılmışken tekne ortamında bataryaların şarjı konusunu da konuşalım mı?

Bişeyler yazarsanız bu konudan itibaren kesip ayrı bir konu başlığına taşıyabilirim.

Batarya kapasiteleri ne kadar?
Bu motorlarda kullanılan batarya opsiyonları nedir?
Nasıl şarj oluyor?
Teknede şarj kolay mı zor mu?
Ek yatırım gerekiyor mu?
Bir bataryanın dolumu için kaç TL harcıyoruz?
Benzine göre ekonomik mi pahalı mı?

vb diğer aklınıza gelenler.. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhaba, ben teknemi alargada tutuyorum ve hafta sonları bir gece yatılı,  yılda 2-3 defa hafta yada on günlük turlar yapıyorum. Karadan tekneye gidip gelmek için ve kısa turlarda elektrikli motorumu kullanıyorum sadece uzun turlarda benzinli hondamı götürüyorum. Üretici firma 105 amper önermesine rağmen hafif olsun diye 65 amperlik akü kullanıyorum taktım günü birlik kullanıp geliyorum ve evde 2 amperlik basit bir akü dolduğunda kendini kapatan adaptör ile bir günde falan şarj ediyorum. Kısa dönem hayalim 100 amper Lifepo4  akü takıp ona uygun şarj cihacı alıp aynı sistem kullanmak. Elektriklinin avantajı hafifliği, çevir gitsin kolaylığı ve geri yönlü çalışması çünkü honda 2.3 ler sadece ileri. Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Kasım 25, 2023, 21:49:49 Gönderen: Mustafa Aşık »


*

    Ö. Ö.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #31 : Kasım 25, 2023, 23:54:49 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
...ve geri yönlü çalışması çünkü honda 2.3 ler sadece ileri.
Geri vitesi olmayan bu motorlar kolundan (yeke) tutup 180 derece ters çevrildiğinde gayet pratik şekilde tornistan kullanılabiliyor.

Elektrikler kadar olmasa da normal viteslilerden çok daha kolay ve güvenli.

Normal viteslilerde ya yekeyi tuttuğun elini bırakacaksın ya da diğer elin ile vitesi değiştireceksin. Hem zor hem güvensiz.

İleri vites de olmadan gaz verince pervanenin dönmesi ve rölantide pervanenin durması da bence oldukça güvenli ve kullanımı çok kolay.

Vitesli modellerde önce gaz verip sonra donk! diye vitese geçiren o kadar çok gördüm ki!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    E. S.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #32 : Kasım 26, 2023, 16:52:26 »
İleri geri boş yapamadığın bir motor hiç bir şekilde pratik ve güvenli olmaz. Sadece ucuz ve hafif olsun diye feragat edilen bir özellik. Rölanti ayarı iyi yapılmamış ise ve/veya motor soğukken biraz yüksek devirli çalıştırmak icap ettiğinde pervanenin dönmesini engelleyemezsiniz. Yakıt bayat veya kalitesiz olduğunda, hava soğuk olduğunda motoru devirli calistirmazsaniz stop eder. Devirli çalıştığınızda pervane döner. Bu da güvenlik sıkıntısı yaratabilir.


*

    Ö. Ö.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #33 : Kasım 26, 2023, 23:08:24 »
Efe, söylediğin sorunların hiçbiri olmuyor. Yüksek rölantide veya jikle açıkken filan pervane dönmüyor. Bariz gaz açmak gerekiyor pervane dönsün diye.

Uzun yıllar kullandım, bozdular, söktüm tamir ettim. Her seferinde basitliğine hayran kaldım.

Tek olumsuz tarafı, suda değilken, dışarıda test kontrol vb yaparken gaz verirsen pervane dönüyor. Şöyle vınn vınnn deneme yaparken dikkatli olmak gerek yani.

Ki müşteri öyle bir denemede kıç vardavela tellerine sarıp pervane göbeğini yemişti.

Ha bi de hava soğutmalı olduğu için suyun dışında rahatça çalıştırılıp test edilebiliyor tabi. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Oha! Ne övdüm hondayı ha! Gidip bi bayilik filan alayım hemen! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    O. G.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #34 : Kasım 26, 2023, 23:16:33 »
Teknemi ilk aldığımda birlikte gelen benzinli 2.5hp 4S Yamaha'nın her şeyiyle bir sezon boyunca debelendikten sonraki kışı motoru yine bir benzinli ile yenileme araştırmalarımla geçirmiştim. İngiliz forumların birisinde ihtiyar bir denizci elektrikli dıştan takması için "Bugüne kadar tekneye aldığım ve eşimin dırdırlanmadığı hatta takdir ettiği ilk şey!!" diye yazmıştı.. Evreka!! Deniz tecrübe işi.. Ben de hep "old salt" nasihati dinlerim..

Araştırmalarım sonucu kısa şaft Epropulsion Sprit plus aldım.. 3 yıldır ağız tadıyla kullanıyorum.. Bence halen alınabilecek 3 hp muadili benzinli muadili en iyi elektrikli dıştan takma motor.

İk söyleyeceğim, bu elektrikli motorların fiyatları benzinli kuzenlerinin iki katı kadar. Bundan dolayı gözlemlediğim kadarıyla elektrikli motorlar pahalı (ve gereksiz) bir oyuncak olarak algılanıyor ve sadece  marinacı "H/H" montlu abilere yönelik olarak pazarlanıyor.. Oysa ki elektrikli motorlar denizde keyifli (!) vakit geçirmeyi seven her denizci için verilen parayı kuruşuna kadar hakediyor..  Çünkü bakım derdi yok.. Çünkü benzin derdi yok.. Çünkü akarı kokarı yok.. Çünkü hafif.. Çünkü kullanması mutfak mikseri kadar kolay.. Çünkü kokusuz.. Çünkü sessiz..

Benim en çok sevdiğim şey sabahları bizimkiler uyurken kahvemi alıp botla kıyı kıyı dolaşmak, yan koylara bakınmak.. Tekneyle giremediğim yerlere burnumu sokmak.. Bir dahaki gelişte nereye demirleyeyim diye daha iyi demir yeri aranmak..Ama sabahın sükunetini bozmadan.. Usul usul..
Bunu elbette kulağınızın dibinde bağıran bir canavarla da (hele hele hava soğutmalı bir 2 hp honda ile) yapabilirsiniz ama yapmak istemiyorsunuz.. Benzinli motorumu stop ettiğimde "oh" diyordum.. Şimdi ise yekeyi çevirip yol verdiğimde hayat keyiflenmeye başlıyor..
İkinci el baktığım eski tip elektrikli motorlarda, motor ile pervane arasında şaft ve dişli takımı olduğundan vınlama yapıyordu.. Yeni modellerde ise direct-drive var yani motor suyun içinde ve pervanenin hemen arkasında.. Seyir halinde tek duyduğunuz botun suda çıkardığı şıpırtı sesi..

Bir diğer husus elektrikli motorların kullanım kolaylığı, tahmin edilebilirliği dolayısıyla güvenlik..
Bu motoru alırken oğlum 8 yaşındaydı.. benzinli bir motoru ne çalıştırması ne de güvenle kullanması mümkün değildi.. Elektrikli motorda güç sınırlaması yapabiliyorsunuz.. İlk başlarda düşük güçte veriyordum kullansın diye.. Artık büyüdü, ona da gerek yok.. Optimistteki yeke deneyiminden dolayı, manevrası benden iyi.. Teknede otur otur şişen ve homudanmaya başlayan bilimum dişi bünyeyi gün içinde kıyıya götürüp getiriyor.. Miço işe yarıyor :

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Aşağıdaki videodaki Alman abi benim aldığım modelin incelemesini bir Alman olmanın "hakkını vererek" yapmıştı.. İnternette bulabileceğiniz üreticinin yaptığı videolar dahil, bu model üzerine açık ara en kaliteli ve detaylı kullanıcı incelemesi diyebilirim..


Bu video da Fair Isle'ın Venedik'te bahsettiğim modelin ilk deneme seyri ve yorumları..
Teknede yaşayan bir çift olrak, şarj işini de üreticinin ekstra olarak sattığı adaptör ile aküden besleyerek, güneş panelleri ile hallediyorlar..
&t=2s

Ben şarjı halen 220V AC adaptörü ile pontonda yapıyorum.. Önümüzdeki zamanda sair işler fırsat verdiğinde Victron'un voltajı ayarlanabilir DC-DC boost 24/48V Orion ile bataryanın şarjını teknede doğrudan aküler üzerinden yapmayı planlıyorum.. 
Bu arada benim teknede temel şarj kaynağı güneş panelleri.. Dolayısıyla teknede tüketim ve taleplerimiz mahdut ve mazbut.. Kahve suyu ketılda değil, ocakta kaynıyor.. Yemek mikrodalgada değil, ocakta pişiyor.. Şaçlar fönle değil, meltemle kuruyor, vs. vs..

Plus modelinde batarya paket (pouch) tipi LiFePO4 hücrelerden oluşuyor.. Bataryann ömrü dolduğunda, içindeki hücreler Türkiye'de bu işi yapan elektronikçilerde rahatça değiştirilebilir..
Bu modelde batarya 48V DC/1300W.  48V olması özellikle önemli çünkü, akü standardı 12V olduğu için, 4 aküyü seri bağlayarak oluşturulacak farklı bir güç kaynağıyla motoru dışarıdan beslemek mümkün..

3.70m şişme botta, 2 yetişkin tapa gaz (1000W) ile batarya 50 dk. dayanıyor.. Ama bizim standart kullanımımız hep koy içi ve 500W altında.. Bu da ortalama 3.5- 4 saatlik kullanım, 4-5 mil/saat hız ve 15 mil yol demek.. Fazlasıyla yetiyor..

Motor bölümü (10Kg) ve batarya (9 Kg) olarak iki parçadan oluşuyor.. Taşıması, tekneden bota, bottan tekneye aktarması ölüm değil ama aklımda güvenli ve basit bir palanga sistemi var.. Batarya batmıyor, yüzüyor.. Kazayla elimden kaysa, dipten çıkarmak zorunda olmadığımı bilmek iyi..

3 yıldır sezon sonunda tuzunu yıkayıp silmek, sağını solunu WD40'lamak ve keyfekeder greslemek dışında hiçbir bakım yapmadım.. Devamlı suda olmadığı için tutya değişimi, kekomoz temizliği vs. gerek olmadı.. Motor halihazırda Türkiye'de satılmakta olduğu için Türkiye'de devamlı alışveriş yaptığım bir mağaza üzerinden ve onların güvenli aracılığıyla aldım, ama alırken sanki yurtdışından alıp getirmiş ve herhangi bir sorunda kendi başımın çaresine yine yurtdışında bakacağımı düşünerek aldım.. 3 yıldır bu görüşüm değişmedi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap     

Özetle, teknemde beni/teknemi "cool" gösterecek süpper püpper, elektronik gizmolar yok.. Ne gökkuşağı bir chartplotter.. Ne rüzgara göre rota tutabilen son teknoloji bir elektro-dümenci.. Ne de rüzgarın direk tepesinde kaç bf estiğini bilebileceğim bir anemometre ekranı..
Elektrikli dıştan takma lüks mü? Benim için değil..
« Son Düzenleme: Kasım 26, 2023, 23:32:27 Gönderen: Onur Gölge »

*

    Ö. Ö.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #35 : Kasım 26, 2023, 23:34:29 »
Off Onur!
Çok güzel anlattın valla, sana da bir Epropulsion bayiliği yakışır! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sabah sessizliğini bozmadan gezme fikri ile bana bi tane sattın bile!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    O. G.

Ynt: Hangi Dinghy Motoru Alınmalı ?
« Yanıtla #36 : Kasım 27, 2023, 00:13:13 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Off Onur!
Çok güzel anlattın valla, sana da bir Epropulsion bayiliği yakışır! Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Sabah sessizliğini bozmadan gezme fikri ile bana bi tane sattın bile!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Emekli oldum..
Artık para kazanmak değil, kazandığımı harcama dönemi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap