0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    Ç. A.

Yelkenli boyu
« : Şubat 02, 2023, 10:17:27 »
Sevgili kaptanlarım
Şu anda antares 8 200 HP teknem var ama artık yelkenli hayalimi gerçekleştirme zamanım geldi diye düşünüyorum. Eşimin sağlık durumu uygun değil bu yüzden yardım almadan tek başıma yüzdürmek zorundayım. Tek başıma kullanabileceğim ama mümkün olan en büyük yelkenli optimizasyonunu yakalamak istiyorum..yardımlarınızı rica ediyorum..saygılar


*

    E. Ç.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #1 : Şubat 02, 2023, 11:53:33 »
Eşiniz tekneye gelecek ama seyir sırasımda size yardımcı olamayacak şeklinde anladım sorunuzu.

Bu durumda teknenin boyundan daha çok dizaynı belirleyici olacaktır sizin için.

Pontondan ya da iskeleden havuzluğa geçiş düz bir zeminden olmalı. Pasarella çok alçakta kalmamalı.

Havuzluktan salona inen merdiven açısı çok dik olmamalı. Merdiven en fazla birkaç basamak olmalı.

Tramola vs manevralar sırasında diğer kontradaki tarafa geçilmek istenirse dümen konsolu ve masa etrafında yerlerince tutamak bulunmalı.

Eğer sorunuzu yanlış anladıysam. Eşiniz maalesef artık tekneye gelmeyecek, seyir sırasında da tek başınıza olacaksanız farklı kriterler devreye girecektir.

Tekne nin boyundan çok yaşı önem taşıyacaktır.

Tekneler gençleştikte yelken ve seyir  teknolojilerinde ki gelişmelerden kaynaklı olarak tek başına kullanıma daha uygun hale gelmektedir.

Bu teknolojilerin en başında elektrik/hidrolik tahrikli motorlara sahip yelken vinçleri ve cenoa sarma sistemleri gelir.

Daha sonra ana yelken sarma sistemleri ve kendinden tramola lı sistemler gelir.

Ayrılma ve yanaşma manevlarında size yardımcı olacak baş/kıç pervane sistemleri ve 360 docking tipi sistemler ise tek başına seyir yapan kaptanlar için elzem olabilir.

10 metre teknede saydığım donanımların hiç biri yok ise tek başına seyir zor olacağı gibi, 14 metre teknede yukarıdaki donanımların hepsi var ise seyir çocuk oyuncağı olabilir.

Kısacası geçmişte tekne boyu abrama açısından önemliydi, şimdi ise teknelerin üzerinde barındığı donanımlar önemli oldu.

Bol bol tekne inceleyin ve donanımlar hakkında bilgi edinin. Bir fikriniz oluşacaktır bu konuda.

Selamlar...


*

    E. Ç.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #2 : Şubat 02, 2023, 12:45:51 »
Birkaç şey daha yazayım...

Kriterlerinizi belirlemek açısından aşağıdakilere benzer sorular sormanız faydalı olur.

Sadece düşük rüzgarlarda mı seyir yapacağım yoksa güçlü rüzgarlarda teknemin sınırlarını zorlayacakmıyım? 

Bol bol gece seyri yapacak mıyım?

Seyire çıkınca palamar desteği alamayacağım limanlara ve iskelelere bağlanacak mıyım?

Uzun turlar yapacak mıyım?

Seyirlerim sırasında misafirlerim olacak mı? Bu misafirler gece yatıya kalacak mı?

Sorulara cevap verdikçe yeni sorularınız ve bol bol cevaplarınız olacak.

Bu cevaplarınız teknenizin ; dizaynını,yelken ve arma sistemlerini, seyir güvenliği ekipmanları ve navigasyon elektroniklerini, baş ve kıç pervane ihtiyacını, yakıt su tanklarının kapasitesini, soguk ve normal depolama alanlarını, kamara wc sayıları ve dizaynını ve en önemlisi ihtiyaçlarınız tümünü karşılayan teknenin boyunu ortaya çıkaracaktır.


*

    E. Ç.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #3 : Şubat 02, 2023, 13:02:59 »
İhtyaçlarınızı belirlediniz şimdi sıra bütçede.

Bütçe sorunu yok ise tüm kriterlerinizi karşılayan sıfır bir tekne satın almak için fuarları gezebilir ya da distribütör firmalara ulaşıp teklif toplayabilirsiniz.

Bütçe sınırlı ise, kullanışmış tekne satın almak için ilan sitelerinde vakit geçirmeye başlayabilirsiniz.

Sınırlı bütçe yüzünden bazı kriterlerden vazgeçmeniz olasıdır.

Ve son olarak.

Bağlama limanı işini çözmeden herhangi bir tekneye kapora vermemelisiniz. Zira şu günlerde marina sözleşmesi yapmak moralinizi en başından bozabilir.

Tekrar selamlar...
« Son Düzenleme: Şubat 02, 2023, 13:04:29 Gönderen: Erdem Çakır »


*

    A. K.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #4 : Şubat 02, 2023, 13:41:20 »
Eger tek basınıza yelken kullanacaksanız, hele bir de yelken tecrubeniz yoksa ve gunu birlik veya 1-2 gunluğune  cıkacaksanız 9 mt den buyuk tekne almayın.

*

    U. C. O.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #5 : Mart 12, 2023, 02:36:56 »
Yeni teknelerde kasaraya hiç vinç koymuyorlar. O vinçler hemen dümen hizzasinda iskele ve sancakta oluyor. Ben fuarda gördüm ve tek başına kullanım için bence bu tasarımda olan bir tekne olması şart. Üstelik kasara da boş kalıyor.

Şu vidyonun 10. Dakikasından itibaren gösteriyor.

*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #6 : Mart 12, 2023, 07:34:00 »
Bana göre eski tasarımlar daha iyiydi. Bir çift genova iskota vinci ve kullanılacaksa bir çift balon vinci havuzlukta ulaşılacak yerde olur. diğer vinçler ise direk üstünde veya dibindedir. Her vinç sadece planlanmış olduğu halatı kontrol eder yani piyano vs yoktur. Ana yelken mandarını ve genova mandarını kendi vinçleri ile basar ve vince sarılı iken çımasını koç boynuzuna bağlardınız, şimdiki gibi kendirden kıstırmalı vinçler yoktu. Böylece havuzlukta sadece uğraşabileceğiniz kadar halat olurdu. Ana yelken iskotası da  gerektiği kadar makaralı olur ve elle kontrol edilirdi. İskotalar adı üstünde iskota köşesine bağlı olurdu, bumbanın ortasına bağlayıp kuvvet kolunu iyice kısalmazdı ve vince gerek kalmazdı.

Her yönlendirme makarası uygulanması gereken kuvveti arttırıyor. Bordalara gelene kadar olan yönlendirme makarası sayısı da artıyor. Gezi teknelerinin havuzluğu çalışmak için değil, rahat etmek için olmalı, gereğinden fazla halatla doldurulmamalı, vinçlerin yerine bir tepsi veya bardaklık monte edilmesini tercih ederim.
*

    R. E.

Ynt: Yelkenli boyu
« Yanıtla #7 : Mart 12, 2023, 10:16:05 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bana göre eski tasarımlar daha iyiydi. Bir çift genova iskota vinci ve kullanılacaksa bir çift balon vinci havuzlukta ulaşılacak yerde olur. diğer vinçler ise direk üstünde veya dibindedir. Her vinç sadece planlanmış olduğu halatı kontrol eder yani piyano vs yoktur. Ana yelken mandarını ve genova mandarını kendi vinçleri ile basar ve vince sarılı iken çımasını koç boynuzuna bağlardınız, şimdiki gibi kendirden kıstırmalı vinçler yoktu. Böylece havuzlukta sadece uğraşabileceğiniz kadar halat olurdu. Ana yelken iskotası da  gerektiği kadar makaralı olur ve elle kontrol edilirdi. İskotalar adı üstünde iskota köşesine bağlı olurdu, bumbanın ortasına bağlayıp kuvvet kolunu iyice kısalmazdı ve vince gerek kalmazdı.

Her yönlendirme makarası uygulanması gereken kuvveti arttırıyor. Bordalara gelene kadar olan yönlendirme makarası sayısı da artıyor. Gezi teknelerinin havuzluğu çalışmak için değil, rahat etmek için olmalı, gereğinden fazla halatla doldurulmamalı, vinçlerin yerine bir tepsi veya bardaklık monte edilmesini tercih ederim.


Ana yelken ıskota ve camadan halatlarını direk dibinden havuzluğa alsam mı diye düşünüyordum. Bu iyi geldi. Doğru söylüyorsunuz. Havuzluk saçma sapan hal alır tüm halatlar havuzluğa gelince. Ana yelkeni basıyorsunuz, ancak gerektiğinde camadan için direk dibine gidiyorsunuz. Bir de yelkeni indirmek için. Havuzlukta da sadece cenova ıskota halatları ve furling halatı kalıyor. Temiz bir havuzluk.

Bu şekil bir düzende 30-33 ft boy tek kişinin baş edebileceği tekne olarak kabul ediliyor. Daha küçüğü iyi daha büyüğü abramakta zorluk çekilen bir tekne oluyor.

Tekne yelken/arma donanımı da "basic" yani basit, sade, temel niteliğini korumuş oluyor..

Bu bakımdan Çağatay Aksoy korsanın aradığı boy da ortaya çıkıyor. Eşinin eline ayağına halatların dolaşmadığı rahat bir havuzluk ve kolay abranabilen bir tekne, zamanla belki eşi demir toplarken veya ana yelken açarken, camadan vururken dümen tutarak destek olabilir.

30-33 ft tekneler iç kullanım açısından eskiler 1+1 daha yeniler 2+1 şeklinde iç kullanım alanına sahip. İki kişilik minimal bir deniz hayatı için ideal. Ama biz misafir de ağırlayacağız bolca diyorsanız o zaman bu biraz sıkıntılı..


« Son Düzenleme: Mart 12, 2023, 10:17:30 Gönderen: Recep Ertürk »