Kasım 26, 2014, 04:35:53

Gönderen Konu: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?  (Okunma sayısı 7242 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Orhan Barut

  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.228
  • Ankara
Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« : Kasım 04, 2009, 15:21:47 »
You are not allowed to view images. Register or Login

Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?

Bir dizel motorun yakıt sistemine çeşitli nedenlerle hava girebilir. Eğer bu hava enjektörlere kadar taşınırsa motorun durmasına ve hatta hasarlanmasına yol açabilir. Sisteme hava girişi genellikle filtre temizleme veya eleman değiştirme gibi işlemlerle ya da yakıt hortumlarında bağlantı kaçaklarıyla girebilir.

Yakıt sistemi sırasıyla şu elemanlardan oluşur:
1.   Yakıt tankı
2.   Primer  filitre
3.   Yakıt pompası
4.   Sekonder  filtre
5.   Enjeksiyon pompası
6.   Enjektörler

Enjeksiyon pompasından sonraki hat yüksek basınç hattı (metal borulardan oluşur), önceki hat ise düşük basınç hattıdır(lastik hortumlardan oluşur).
Her motorda primer filtre bulunmayabilir. Eğer motorunuzda bu filitre yoksa, konulmasında fayda vardır. Bu filtre genellikle su ayırıcı filitre olarak da anılır. Bu filitrenin altında bulunan tapa zaman zaman açılarak filitre haznesinde biriken suyun boşaltılması gerekmektedir.

Enjeksiyon pompasına kadar olan düşük basınç hattı bazı teknelerde tank seviyesinin altında bazı teknelerde ise tank seviyesinin üstünde olabilir. Eğer düşük basınç hattı tankın yakıt seviyesinin altında ise sistemin hava alma işlemi daha kolay olacaktır.

Yakıt sisteminde yapılan her işten sonra,  hava alma işlemi yapılmalı ve bu işlem sırasıyla tank çıkışından silindirlere doğru olmalıdır.

Yakıt Tankı-Primer Filitre arası
Öncelikle primer filtrenin üzerinde hava alma civatası gevşetilir. Daha sonra yakıt tankı vanası açılır ve gevşetilen civatadan düzenli yakıt sızıntısı gelene kadar beklenir ve cıvata sıkılır.

Primer Filitre-Sekonder Filitre arası
Sekonder filitrenin kapağının üstünde bir hava alma civatası vardır(Yanmar motorlarda bu cıvata her zaman yıldız tornavida ile de açılabilecek altıköşe başlı bir civatadır). Öncelikle bu cıvata gevşetilir. Daha sonra primer filitre ile sekonder filitre arasındaki hatta ve  motor üzerinde bulunan yakıt pompası  kolu el ile aşağı yukarı hareket ettirilerek yakıtın primer filitreden sekonder filitreye gitmesi ve gevşetilen civatanın yuvasından dışarı sızması sağlanır. Düzenli akış sağlanınca cıvata sıkılır. Eğer pompa kolu tam kursa basılamıyorsa motor krankının elle biraz çevrilmesi gerekir.  Yukarıdaki şekilin birinci sırasındaki figürde bu işlem gösterilmektedir.

Sekonder Filitre-Enjeksiyon Pompası arası
Enjeksiyon pompası üzerinde de bir veya birden çok  hava alma civatası bulunmaktadır. Eğer birden çok cıvata varsa sırayla en alttakinden başlamak kaydıyla hava alma işlemi hepsi için yapılır. Yine cıvata gevşetilir ve primer filitre ile sekonder filitre arasındaki pompa kolu el ile aşağı yukarı hareket ettirilerek gevşetilen cıvata yuvasından tüm hava atıldıktan sonra,  düzgün yakıt akışı sağlanır ve cıvata sıkılır. Yukarıdaki şeklin ikinci sırasındaki figürde bu işlem gösterilmektedir.

Enjeksiyon Pompası-Enjektör arası
Bu araya hava girmesi pek olası değildir. Ancak tüm hattın diğer kısımlarının hava alma işlemi tamamlamasına rağmen sorun giderilmemişse bu hattın da havasının alınması gerekibilir. Bu durumda enjektörlere girişte bulunan yakıt giriş hattındaki tüm bağlantı civataları gevşetilir. Daha sonra motor marş motoru vasıtasıyla çevrilirek bu hatlardan havanın tahliyesi ve düzgün yakıt akışı sağlanınca civatalar sıkılır. Bu işlemi emniyetli bir şekilde yapmak için, dekompresyon kollarının kaldırılarak krankın elle çevrilmesi de mümkündür. Marş motoru çalıştırılırken veya el ile çevrilirken motorun su giriş vanasının kapatılmasında, ekzos sisteminin bloke olup motorun içine su girmemesi açısından fayda vardır.
Yukarıdaki şeklin üçüncü sırasındaki figürde bu işlem gösterilmektedir.






Çevrimdışı Cihan Devcan

  • S/Y Ceylin
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 1.107
  • Bursa
    • Devcan
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #1 : Kasım 04, 2009, 17:54:42 »
bu tüm motorlarda böylemidir.dikkatli bakmadım ama benim motorda hava almayı enjektör gevşetip mazot akıncaya kadar bekleyip tekrar sıkarak yapıyordum.Filitrede ise hava alma civatası olup olmadığından emin değilim.İlk işim incelemek olucak. Enjeksiyon pompasını tam hatırlayamadım.bu bypass şeklinde manuel yakıt pompaladığımız mı?
S/Y Ceylin Mudanya No: 4

Çevrimdışı Orhan Barut

  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.228
  • Ankara
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #2 : Kasım 04, 2009, 20:02:27 »
Tüm dizellerde sistem aynıdır. Yalnızca primer filitre motor ile birlikte satılmaz. Primer filitreyi ya tekne sahipleri ya da tekne imalatçıları takar.
Sekonder filitre üzerinde muhakkak hava alma civatası vardır.

Manuel olarak yakıt pompaladığımız pompa yakıt pompasıdır. Enjeksiyon pompası sistemda daha ilerdedir. Enjektöre giren metal boruları geriye doğru takip edin. Metal borunun çıktığı yer enjeksiyon pompasıdır. Pompanın üzerinde silindir sayısı kadar çıkış vardır. Enjeksiyon pompasına giriş borusu fleksibildır ve bu boru sekonder filitreden gelir.

"Motor Ustasının Yalama Ettiği Civata Nasıl Düzeltilir" konusundaki yazıda verdiğim resim bir Yanmar motorunun sekonder filitresinin kapağıdır. Yazıda bahsedilen yalama olan civata yuvası da hava alma civatasının yuvasıdır.

Aşağıdaki resimde motorun ön yüzündeki plaketin bulunduğu yer enjeksiyon pompasıdır. Plaketin üzerinde pompa çıkışındaki metal borular görünmektedir.

You are not allowed to view images. Register or Login

Aşağıdaki resimde en aşağıda motor odasının duvarına monte edilmiş görünen parça primer filitre onun üstünde görünen parça manuel olarak kullandığımız yakıt pompası onun da üstünde görünen sekonder filitredir.
You are not allowed to view images. Register or Login
« Son Düzenleme: Kasım 04, 2009, 20:32:52 Gönderen: Orhan Barut »

Çevrimdışı Kadir Kurtbayram

  • S/Y Ayna
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.420
  • İstanbul
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #3 : Kasım 04, 2009, 22:06:56 »
You are not allowed to view links. Register or Login
bu tüm motorlarda böylemidir.dikkatli bakmadım ama benim motorda hava almayı enjektör gevşetip mazot akıncaya kadar bekleyip tekrar sıkarak yapıyordum.Filitrede ise hava alma civatası olup olmadığından emin değilim.İlk işim incelemek olucak. Enjeksiyon pompasını tam hatırlayamadım.bu bypass şeklinde manuel yakıt pompaladığımız mı?

Cihan korsanım,mazot sisteminin havasının alınması motordan motora göre değişebilir...Senin motorunun markasını bilmiyorum ama Orhan korsanın anlattığı sistem aşağı yukarı bütün motorlar için geçerlidir.Fakat bazı motorlarda sistemde bir kaçak olduğunda pompa elemanları mazotu geri kaçırdığı için dediğin gibi enjektör rakorunu gevşetmek gerekebilir...Enjektör rakorlarının gevşetilerek hava alındığı durumlarda motoru elle çevirmeye gerek yoktur.

Enjeksiyon pompası (mazot pompası) gücünü motordan alıp enjektörlere mazot basan pompadır. Elle mazot bastığımız pompa ise besleme pompası dediğimiz ve genellikle hava alırken kullandığımız pompadır.
« Son Düzenleme: Kasım 04, 2009, 22:10:41 Gönderen: Kadir Kurtbayram »
S/Y AYNA  SETUR YALOVA MARİNA

Çevrimdışı Kadir Kurtbayram

  • S/Y Ayna
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.420
  • İstanbul
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #4 : Kasım 04, 2009, 22:29:37 »
Orhan korsanım,resimlerden anlaşıldığı kadarıyla sizin  motorun primer filtresi motorun arkasında (kıç tarafta ) bulunuyor. Hava almak ya da filtre değiştirmek gerektiği zaman kıç taraftaki yatak minderlerini  kaldırmak zorunda kalıyorsun sanırım...Sadece filtre değiştirirken bir seferlik sorun olmayabilir ama arada bir bu filtrenin suyunu almak gerektiğinde (ki ben sık sık bu suyu alırım) sanırım biraz zor oluyordur.

Benim primer filtrem sizin fotoğraflarınızda görünen deniz suyu filtresinin hemen altında...Bu yüzden merdiveni kaldırınca filtre kabında biriken bu suyu filtre kabının dibindeki musluktan kolayca alıyorum.Size de tavsiye ederim.Her boşaltmamda mutlaka bir miktar su ve tortu geliyor.

Bizim yanmarlarda (27 hp) sekonder filtrenin havasını almak için de size küçük bir tüyo! Hava almak için bazen el girmeyen yerlere tornavida sokmak zor oluyor...filtreyi değiştirdiğinizde filtre kabını tam sıkmayın,gevşek bırakın...besleme pompasıyla mazot bastığınızda filtre kabı zaten dolacaktır...kabın kenarlarından mazot sızmaya başlayınca kabı o zaman sıkın...

Bu arada bir kafa karışıklığı olmasın diye küçük bir bilgilendirme yapayım.

Primer filtre : Motor ile yakıt tankı arasına konulan ve piyasada ''su ayırıcı'' diye satılan basit bir filtre takımıdır... 15 tl ye bile var...

sekonder filtre : motorun kendi üzerindeki bildiğimiz mazot filtresidir...
S/Y AYNA  SETUR YALOVA MARİNA

Çevrimdışı Orhan Barut

  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.228
  • Ankara
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #5 : Kasım 04, 2009, 22:39:25 »
Elle mazot bastığımız pompa aslında "yakıt transfer pompası" adı ile anılır. Tanktan enjeksiyon pompasına yakıt transfer etmek için kullanılır. Gücünü motordan alır. Motor içindeki bir kam milinin pompa içindeki diyaframı hareket ettirmesi ile çalışır. El ile çalıştırabilmak için de ayrıca bir kolu bulunur.

Hava alma işlemi en alt seviyedeki elemandan başlanarak her bir eleman için yapılmalı. Primer veya sekonder filitre kapağı altına sıkışmış bir havayı doğrudan enjektörden alacağınızın garantisi yoktur.

Kadir Korsan doğrudur, her seferinde motorun arkasında minderleri kaldırıp filtre suyunu alıyorum. Öne almak ta mümkün fakat yakıtın yolunu uzatır.
Sekonder Filitre kabının kenarından yakıt sızmaya başladığında kapağın altındaki havanın alındığı anlamı çıkmaz. Mutlaka civata gevşetilip alınmalı çünkü civata elemanın en yüksek yerindedir ve hava her zaman elemanın en yüksek yerinde sıkışır.

Çevrimdışı Kadir Kurtbayram

  • S/Y Ayna
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.420
  • İstanbul
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #6 : Kasım 04, 2009, 23:19:34 »
You are not allowed to view links. Register or Login


Kadir Korsan doğrudur, her seferinde motorun arkasında minderleri kaldırıp filtre suyunu alıyorum. Öne almak ta mümkün fakat yakıtın yolunu uzatır.
Sekonder Filitre kabının kenarından yakıt sızmaya başladığında kapağın altındaki havanın alındığı anlamı çıkmaz. Mutlaka civata gevşetilip alınmalı çünkü civata elemanın en yüksek yerindedir ve hava her zaman elemanın en yüksek yerinde sıkışır.

Orhan korsanım,Yakıtın yolu uzadığında yakıt yorulurmu? You are not allowed to view images. Register or Login Bizim teknelerde mazot tankı zaten motorun üzerinde... Mazotu bıraksan kendi akıyor zaten...ayrıca besleme pompası kamdan aldığı güçle mazotu basıp duruyor zaten...Üstelik bahsettiğimiz mesafe sadece 80 cm kadar... Ben su ayırıcıdaki suyu almak hemen seyir öncesinde 30 sn.lik kolay bir iş olsun diye size önermiştim.

filtre kapaklarını iyice incelediğinizi sanmıyorum...hava alınacak civatanın girdiği parçanın içindeki somun kanalı  (filtre kapağı diyelim)gevşek bırakılan filtre kabının içindeki mazot seviyesinin altında kalıyor...Şimdiye kadar yüzlerce defa bu şekilde yakıt sistemi havası aldım...Demekki hep şansım yaver gitti.... You are not allowed to view images. Register or Login

You are not allowed to view links. Register or Login
Primer veya sekonder filitre kapağı altına sıkışmış bir havayı doğrudan enjektörden alacağınızın garantisi yoktur.


Primer (su ayırıcı) ya da sekonder (mazot filtresi) olmayan düşük ya da yüksek hp li motorlar var...Genellikle tek silindirli ya da havalı (hava soğutmalı)  motorlardır bunlar...Bunlara su ayırıcı bazen sonradan konuluyor...Direkt deniz suyu soğutmalı olanları da var (benim bir tane olmuştu)
S/Y AYNA  SETUR YALOVA MARİNA

Çevrimdışı Orhan Barut

  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.228
  • Ankara
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #7 : Kasım 05, 2009, 08:58:05 »
Kadir Korsan,
Yakıtın yolu uzarsa yakıt yorulmaz ama pompa yorulur You are not allowed to view images. Register or Login.  Ama siz haklısınız seviye aşağıda olduğu için öne almak su alma işlemi için kolaylık sağlar. Ben öne almıyorum çünkü prensip olarak bu gibi sistemlerde her hortumu en kısa boy olacak şekilde sistemi kurarım(meslek takıntısı You are not allowed to view images. Register or Login).

Benim motorun filitre kabını sökmüştüm şu anda evde masamda ve ben her gün ona bakıyorum You are not allowed to view images. Register or Login. Sizin söylediğiniz gibi değil. Civatayı açmazsanız her zaman kabın  üstünde hava kalır.

Sistemde  ne kadar hava kalırsa sorun çıkar bilmiyorum. Enjektörlerden birinin çalışmaması motorun çalışmayacağı anlamına gelmeyeceği için, az bir havanın sorun çıkartması biraz şansa kalıyor. Ancak motor çalışsa bile havanın enjeksiyon sisteminde yaratacağı tahribat kalıcı olur. Siz yine da sistem havasını kitaba uygun alın aksi halde motor çabuk elden çıkar.

Özellikle bizim motorda açık ağız anahtarla civatayı sökmek kapağı el ile kapamaktan daha kolay(ama minderleri kaldırıp araka taraftan müdahale gerekiyor You are not allowed to view images. Register or Login.

« Son Düzenleme: Kasım 05, 2009, 08:58:37 Gönderen: Orhan Barut »

Çevrimdışı Ahmet Semiz

  • VANDA Global Sailing Karacasöğüt
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 757
  • İstanbul
    • deniz tutkusu
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #8 : Kasım 05, 2009, 11:29:38 »
Öncelikle Orhan beye ve diğer katılanlara teşekkürler.
Burada verilen bilgiler çok faydalı oluyor.
İşi tam öğrenmek için birkaç defa denemek lazım ama durduk yerde de işin içine hava katmak akıl kârı değil.
Fakat Orhan beyin motorundaki görünüm ve bakım çok etkileyici.
Benim motor ise pas ve kalkmış boyalar yüzünden berbat görünüyor.
Böyle, motor vs. gibi nesneleri, gerekmediği zaman söküp takmak da yanlış geliyor bana. Zira akabinde akla gelmeyen arızalar oluşur diye düşünüyorum. Bu sebepten problem çıkana kadar verilen bilgileri akılda tutmaya çalışacağım.
Veya en iyisi yazıp saklamak.
Çok teşekkürler. 

Çevrimdışı Orhan Barut

  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 3.228
  • Ankara
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #9 : Kasım 05, 2009, 11:36:31 »
Ahmet Korsan,
Bu işlemler motorun normal bakım işlemleri. Problem çıkmasa da belli aralıklarla yapmak durumundasınız. Her filitre değişiminde hava alma işlemi, yenilerde her 500 saatte, eskilerde her 200 saatte bir subap ayarı yapılmalı.
« Son Düzenleme: Kasım 05, 2009, 11:37:05 Gönderen: Orhan Barut »

Çevrimdışı Ahmet Semiz

  • VANDA Global Sailing Karacasöğüt
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 757
  • İstanbul
    • deniz tutkusu
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #10 : Kasım 05, 2009, 16:11:03 »
O zaman süpap ayarı kesin gerekli.
Uygun bir zamanda yapmalıyım.
Ustaya havale etmek son çare.
Kapak contası için bakalım ne isteyecek yanmar?

Çevrimdışı Derya Yenigün

  • S/Y B.İ.G. Yenigun
  • Gezgin Korsan
  • *
  • İleti: 672
  • İzmir
Ynt: Motorun Yakıt Sisteminin Havası Nasıl Alınır?
« Yanıtla #11 : Eylül 11, 2012, 09:04:10 »
Orhan ve Kadir korsana teşekkürler  You are not allowed to view images. Register or Login
You are not allowed to view images. Register or Login
Teos Marina, A Pontonu - TUR 1925 0