0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Testler & Karşılaştırmalar
« : Aralık 05, 2015, 19:19:08 »

Sevgili Korsanlar

Bu bölünün içinde çeşitli tekne marka ve modelleri ile ilgili karşılaştırmalar, test seyirleri aradım. Bulamayınca hüzünlendim. Oysa bunu çok iyi yapabilecek kıdemli, deneyimli korsanlar var.

Elbette bu kendi klasmanında yapılmalı. Ama mutlaka yapılmalı.

26-27 feet teknelerle ilgili karşılaştırmaları merak ediyorum.

Özellikle de bu boyda hem ithal tekneler var, hem de yerli üretim tekneler..

Seyir, performans, donanım, fiyat, kullanılan malzeme, sağladığı rahatlık vs vs vs birçok konuda kıdemli korsanlarca söylenebilecek şeyler olduğunu düşünüyorum.

Bu boy "küçük tekne" sınıflamasının da üst sınırı oluyor. Tek başınıza abrayabileceğiniz, başedebileceğiniz (bütçe vs anlamında da) sınır. Keşke böyle konular tartışılsa.. Başvuranın yararlanabileceği objektif gözlemler, deneyimler, bilgiler olsa...

Bu boy teknelere bakarken bir şey fark ettim. İlki 10- HP'den 40 HP'ye kadar motorlar konmuş. 50-70 litreden 200 litreye kadar su depoları..
Salmaları aşağı yukarı aynı ağırlıkta ama deplasmanları (taşırdıkları su mu oluyor?)  arasında 1 tonu geçen farklar var.  Bu nasıl oluyor. Ha keza direk boyları bile epey farklılık gösterebiliyor. Doğal olarak da yelken alanları..

Tabii bu direk ve yelken alanı farkı ne kadar hıza yansıyor bilmiyorum. Test edilmesi gerekiyor.

Kıdemli korsanların bilgi ve deneyimlerini esirgemeyeceklerini düşünüyorum.

Saygılarımla...









*

    E. A. A.

Ynt: Testler & Karşılaştırmalar
« Yanıtla #1 : Aralık 06, 2015, 15:38:58 »
Bu topigin altina yazilacaklari sizin kadar bende bekliyorum. Esasen forumun muhtelif yerlerinde var ama benim gibi tembeller icin cok iyi olacak. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

SM-N915F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



*

    E. A. A.

Ynt: Testler & Karşılaştırmalar
« Yanıtla #2 : Aralık 06, 2015, 15:42:42 »
Bu arada deneyim ve bilgi acisindan pek ' eligible' olmasamda sunu biliyorum , bizim kanun ve yonetmeliklerden farkli olarak Arsimet amcanin kanunu degismedi. Agirlik ve tasirdigi su miktari esittir. Sanirim fark tekneler arasindaki boy en olculerinde goz ardi edilen kusurat degerlerden kaynaklaniyor.

SM-N915F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi



*

    A. Ç.

Ynt: Testler & Karşılaştırmalar
« Yanıtla #3 : Aralık 06, 2015, 17:22:45 »
Bu tür bir  karşılaştırma için iki değişik teknenin aynı  kişi tarafından kullanılması (bana göre oldukça uzun süre) gerekli, böylece kıyaslama yapılabilir. Hatta iki tekne aynı zamanda kullanılmalı ki kıyaslama daha güvenilir olsun. Örneğin bir tekne ile denize çıkacaksınız, 15 knot rüzgarda orsa gideceksiniz, kıyaslama için kullandığınızı bırakıp öteki tekneyi alıp çıkacaksınız. Üreticilerin  bu  konuda kendilerini  rahat  hissedeceklerini sanmıyorum.  Bir  çok tekne testine bakarsanız genellikle iyi  yönlerinin yazılıp, kötü yönlerinden neredyse hiç  bahsedilmediğini  görürsünüz.

Motor konusunda ise her boy tekne için  teknenin boyuna (gövde hızına)  göre belirli  bir motor gücü vardır.  Bu  güç şaft  çıkış gücüdür.  Aküerin  şarj edilmesi, soğutma veya sintine pompası gibi ihtiyaçlar için ek beygir gücüne ihtiyaç duyulabilir ve bu güç  genellikle motor gücünün  %10 fazlası kadardır. Baştan gelen rüzgarlarda ve dalgalarda tekne hızı düşer, bunu  yenebilmek için  genelde biraz daha güç  eklenebilir. Motor  gücünü  suya verdiğine göre daha güçlü motorla akıntıya karşı daha başarılı olunması söz konusu değildir. Manevralarda da   motor gücü yardımcı olur, tekne daha çabuk ivme kazanır, böylece ileri  ve tornistan yaptığınızda daha çabuk hız kazanırsınız.  Yine de teknenin  hesaplanmış beygir gücünün çok üstünde  bir beygir gücü tekneye  hız katmayacağı gibi aynı  hızda gidebilmek için  aşırı  yakıt  tüketirsiniz.


*

    R. E.

Ynt: Testler & Karşılaştırmalar
« Yanıtla #4 : Aralık 06, 2015, 20:29:23 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu topigin altina yazilacaklari sizin kadar bende bekliyorum. Esasen forumun muhtelif yerlerinde var ama benim gibi tembeller icin cok iyi olacak. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

SM-N915F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Haklısınız Emin Alp Korsan, bazı modeller için epey çalışma yapılırsa işe yarar bilgi toplanabiliyor. Ama markalar ve markaların modelleri belli standartlara sahiplik iddiasındalar.

Çelenoğlu Korsan güçlüklerine değinmiş böyle bir testin. Elbette aynı suda birden çok kez yıkanılmadığına göre aynı suda yelken de yapılmaz. Her an biriciktir ve sadece o anı yaşayana özeldir. Ama elbette belli standartlar da vardır.

26-27 feet (8-9 metre arası) teknelere bakıldığında gerek ithal gerekse yerli üretim tekneler var. Yerli üretimler de yelken piyasasında "marka" değeri edinmişler. Mesela bu anlamda aloa 27, egeyat 26, Catalina, Beneteau, Jeanneau, Tess yatch ya da başka bilindik Avrupa üretimi teknelerin artıları eksileri nelerdir? Sözgelişi biri hafif havada çok keyifli seyir yapmada iyiyken, zor denizleri geçmek için diğer marka daha ayrıcalıklı yere sahiptir.

Ya da kabuk diazynı vs çok iyidir ama teknedeki tüm malzeme kısa sürede dökülmektedir. Malzeme dayanıklılığı da yelken seyri kadar önemli kriterdir diye düşünüyorum. Yanılıyor muyum?

Şimdi Sahibinden'de 8-9 metre boy aralığında arama yaptım. 14 marka tekne, 11 özel yapım çıktı.. (Tabii bu her gün değişecek bir rakam)  Özel yapımların performansı elbette tek tek denenerek anlaşılabilir. Bunlar istisna tutulursa marka tekneler arasında seyir özelliği kadar "sahip olma tutkusu" (mu diyeyim?) da önemli bir tercih nedeni olabilmektedir.

Bunları bir kişinin sadece kendi deneyimi ile sınaması denemesi oldukça güçtür. Bu tür testler-karşılaştırmalar yapan bağımsız bir otorite de sanırım yok. Nihayetinde firmalar kendileri pazarlamaya katkı düzeyinde bunu sağlamaktadırlar. Dergilerde gördüğümüz de büyük ölçüde odur.

Yıllar önce anlatılmıştı. Off Road araç edinme trendinin yükseldiği zamanların başlarında bir otomobil firması da bu işe girmiştir. Ürettikleri ürünleri basına tanıtacaklardır. Ancak daha gösterinin başında bu off road araç devrilir. Firma tanıtımın iptal edildiğini belirtir ve basın mensuplarından tüm çektikleri filmleri geri vermelerini ister. tartışma çıkar. Ancak otomobil firması tüm basın kuruluşları için de iyi reklamverendir. Sonuçta tanıtım ertelenir. İşin üstü örtülür. Daha ileri bir zamanda yeniden sorunsuz araçların tanıtımı gerçekleştirilir. Bugün o off road araçlar (dağlarda-arazide var mı bilmiyorum) şehilerde bol miktarda kullanılmaktadır. Edinmek de prestij sağlamaktadır.

Benzer şeylerin tekne dünyasında olmadığını düşünmek güç olduğundan Çelenoğlu Korsan "Üreticilerin  bu  konuda kendilerini  rahat  hissedeceklerini sanmıyorum.  Bir  çok tekne testine bakarsanız genellikle iyi  yönlerinin yazılıp, kötü yönlerinden neredyse hiç  bahsedilmediğini  görürsünüz." demek gereğini duymuştur.

Ama forum üyesi korsanlar çıkar ilişkisinden bağımsız değerlendirme yapabilecek konumdalar. O bakımdan karşılaştırmalar özel önem taşımaktadır. Kıdemli korsanların deneyim ve bilgilerini paylaşmaları hem forumun kamusal kimliğine hem de bilgi ve deneyimi eksik amatör denizcilerin açık bilgiye ulaşmalarına katkı sağlayacaktır.

Bu elbette tekne alımında sörvey ve usta uzmanlığını ortadan kaldırmaz.. Aksine bunun önemini daha iyi değerlendirmemizi sağlar..


 









« Son Düzenleme: Aralık 06, 2015, 20:32:53 Gönderen: Recep Ertürk »

*

    M. Ç.

Ynt: Testler & Karşılaştırmalar
« Yanıtla #5 : Aralık 07, 2015, 08:57:20 »
Neredeyse 6 yıldır Catalina 25 sahibiyim. Amerikalı boy belirtirken mütevazi davranıyor, aslında tam boyu 26,11

Egeyat 26, Barbarossa M25 ve folkboat ile seyirler yaptım. Hepsinin de yelken performansı bu ufaklıklardan beklenmeyecek kadar iyi. Stabilite için sıralama folkboat, Egeyat, Catalina, M25 şeklinde.

Yaşam alanı ve havuzluk konforu açısından ise C25, Egeyat, M25, folkboat. Otopilot ve doğru donatımla hepsi tek başına abranabilir.

Elimdeki yeterliliği tartışılır veriyle yelken performansı sıralamasını C25, M25, Egeyat ve folkboat olarak yaparım. Buna karşılık C25 RDE Class C (diğerlerinden emin değilim), yani 6 kuvvet üzeri havada sakattasınız.

C25 ırgatı yok, üzüyor. Sonradan montaja uygun da değil pek. İçten takma sail drive modelleri de var ama, o zaman havuzluk altı yatak tırt oluyor.
*

    R. E.

Ynt: Testler & Karşılaştırmalar
« Yanıtla #6 : Aralık 07, 2015, 22:49:58 »

Çok teşekkürler Mehmet Çömlekçi Korsan,

Deneyiminizi içtenlikle paylaşmanız meraklıları ve benim gibi cahilleri için de önemli bilgi açığını giderecek özellikler taşıyor.

Çok çok teşekkür ederim.

Dilerim diğer 8-9 metre yelkenli (aloa 27, Tess, Viko, Polimarin vd) kullanmış korsanlar da karşılaştırmalara izin verecek deneyimlerini, bilgilerini paylaşırlar..