0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. G.

Her ne kadar klasik tutkunu olsam da yaşadığımız çağın bizlere sağladığı kolaylık ve olanakları göz ardı edemeyiz. Daha önce de çağdaş tekne inşası ve kullanılan malzemeler konusunda fikir ve bilgi sahibi olanlar düşüncelerini paylaşmışlardı.

2 gün önce de sevgili Ömer (Kırcal) telefonda kendi teknesinin de tasarımcısı R.Borros’un yeni bir projesinden bahsedip linkini de gönderdi.
Zaman zaman bana sorulduğu gibi kendisine de basit ve kolay yapılabilir, güvenli tekne sorulduğundan, fikir istendiğinden bahsetti.
Açıkcası yukarıda da belirttiğim gibi her ne kadar klasikçi isem de R.Borros’un planlarını, konseptini ve özellikle de Ömer’in “Evrensel”ini gördükten sonra fikrim değişti.

Amaç ucuz, kolay yapılabilir, güvenli, ferah, gerektiğinde misafir ağırlayabilecek ve sahibini uzak mesafelere taşıyacak bir tekne sahibi olmak ve hızla denize kavuşabilmek ise işte aşağıda Roberto Borros’un kendi anlatımı ile POP25
« Son Düzenleme: Mayıs 11, 2011, 17:08:15 Gönderen: Cem Gür »


*

    C. P.

Cem korsan merhaba
linki eklemeyi unuttunuz herhalde.


*

    C. G.

B & G Yat Tasarım neredeyse 25 yıllık kariyeri boyunca geniş bir ürün yelpazesi içinde özellikle de gezi yelkenlileri  tasarımlarına adamıştır.
2008 yılı ikinci yarısında bazı ithalatçı ülkelerin ekonomileri çükünce, ucuz, kolay inşa edilir, sahil seyrine uygun ve asıl önemlisi deneyimsiz amatör yapımcılara yönelik planlar ile tanıştırılmaları için uygun zaman olduğuna karar verdik.
Orta sınıf gezi yelkencisi ikinci el piyasada bile  hala onların erişemeyeceği fiyatlar ile boğuşurken, yepyeni bir marka  yat satın almayı, en azından geçici olarak, göze alamazdı. Mümkün olan en iyi çözüm kendi tekneni kendin yap  yaklaşımı olmalıdır. Bizim yeni projemiz, Pop 25, için seçtiğimiz  isim pek alışıldık değildi. Güçlü bir çağrışım vardı: o hayalleri pes etmeyenlerin kalplerini fethetmek için tasarlanmıştı.

ZORLUKLAR: Düşük bütçeli bir yelken teknesine ulaşmak kolay bir hedef değildir. Piyasada tam boyu sekiz metre altında polyesterden imal edilen yığınla küçük tekne vardır. Hiçbir fabrika bu boyda bir tekneyi gezi teknesi olarak kabul etmez. Genel olarak yelkenciler de bu boy bir tekneyi “hafta sonu teknesi” olarak nitelerler.
Ancak  ofisimiz sadece pazar talepleri doğrultusunda hazır  planları sağlama niyeti ile çalışmaz. Biz, geleneksel pazarda bulunamayan alternatif tasarımları üretmeyi daha çok seviyoruz.. Küçük boyutlu, ekonomik, açık deniz yelkenli tasarımı ise ,neredeyse bizim ve  denizciler için çekici  bir saplantı oldu.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kırk elli yıl öncesinde özellikle İngiliz, Fransız ve Skandinav fabrikalarının bu amaçla ürettikleri bazı çok eski 25 foot cıvarı modeler dışında, ikinci el, açık deniz teknesi bulmak oldukça zordur. O günlerde, belki yeterli bilgi eksikliğinden, aşırı katmanlı tek cidar, ağır polyester tekneler belki yüzlerce yıllıktı. Diğer taraftan şimdilerde baş ve kıç uzantılarda yüzdürücülük eksiklikleri, yetersiz stabiliteleri ile tasarımları “uygun” Kabul edilmiyor.
Azınlıkta olduğumuzu bilsek de, pek çok orta sınıf gezi yelkencisi için fiyat etiketinin ceplerindeki parayla örtüşeceği tasarımlar peşindeyiz.
Son otuz yılın refahı ile, gezi tekneleri boyları durmadan büyüyüp, tek başına kullanmak için çok büyük, satın alınmalarında büyük yatırım ve bakım onarımları konusunu hiç açılmayacak kadar yüksek hale geldiler.

2008 ekonomik çöküşünden etkilenip acı çeken sokaktaki vatandaş için daha büyük gezi teknesi sahibi olmak hayattaki önceliklerinin dışına çıktı. Buna karşın kalplerinin derinliklerinde altından kalkabileceği yelken teknesi ve denizde yaşam tarzı asla yavaşlamadı. İnsanlar ekonomik durumdan dolayı daha fazla hayal kırıklığına uğrasa da özgürleşme  çabaları günden güne arttı.

ALTERNATİF: Amatörlerin yapımına yönelik açık deniz tekneleri konusunda uzmanlaşmış olmamız yine açık deniz için küçük tekne isteyen denizcileri içinde altın bir umut, tünelin ucunda bir ışık, halihazırdaki çözümsüzlüğe care olduk. Ne kadar az olduğu önemli değil, aylık ve sürekli bir yatırım yapabiliniyorsa, amatör yapım konusunda rüyalar gerçek olabilir. Amatör tekne yapımı diğer hobilerin yanında yapımcı için unutulmaz bir deneyimdir.
Amatör yapımın oldukça zor olduğunu biliyoruz. Ancak, ulaşılabilir, içinde yaşanacak kadar geniş, sahil seyirleri yapılabilecek kadar iyi bir gezi teknesi yapmış olmak hayatta elde edilmiş olan önemli bir gelişmedir.

Geçmiş bütün bilgi birikimimizi, deneyimlerimizi sağlam, az bakım gerektiren, uzun ömürlü olması için ortaya koyduk. Bu amaca ulaşmak için inşaatın her adımı için basit çözümler ile  yaratıcı olduk. Planların tamamlandığı bu aşamada başardığımızdan eminiz.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

İNŞA PROSESİ: POP25 için playwood/Epoxy tekniğini yapım basitliği ve bu sistemle yapılan teknelerin yüksek kaliteli olmasından dolayı seçtik. Dünyada amatör yapımcılar tarafından en fazla uygulanan plywood/epoksi tekniğinin seçilmesi boşuna değildir.
Plywood/Epoksi kabuk güçlü ve hafif, son derece dayanıklı, asgari bakım gerektiren ve Elyaf ve epoksi  sayesinde Polyester gövde sızdırmazlığını sağlayan ve iç tarafta da ahşabın sıcaklığını koruyan bir yapım tarzıdır.

Ama biz, Plywood/Epoksi yapıma başka bir tarzda yaklaşmayı uygun gördük. Daha işe başlarken kafasında hâlâ şüpheler ve belirsizlikler olan deneyimsiz amatör yapımcıya azami derecede yapımcı destekli ve daha ilk adımlardan itibaren yapımcının güvenini kazanacak ve ileriye güvenle bakabileceği hale getirdik.  Genel olarak amatör yapım planlarına başlayanlar ilk adımların karmaşık ve yavaş ilerlediğinden yakınırlar. Eğer başlangıçta sonuçlar hızla alınırsa hiç bir etkenin yapımı yavaşlatmayacağını düşünüyoruz

Yaklaşımımız oldukça açık ve anlaşılırıdı: En kolay yapılacak şey dikdörtgen bir çerçeve yapmaktır. Ana enine kesitleri yani postaları, köşeleri üçgen pahlar ile 2 çeneli ve büyük verimli yapıyı böylece oluşturduk.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bu kesit sadece basit bir yelken teknesi tasarımı değil. Geniş düztabanı altından rahatça geçen
Su akımına olanak veren karina atları sanatıdır. Çifte salma ve 12 derecelik eğimli ikiz dümen sayesinde orsa seyrinde bayılan teknede rüzgâr altı salma dikey pozisyonunu bulur ve azami yatay direnci saülar. Buna karşın rüzgâr üstü salma da dengeyi korur.

Diğer taraftan, birleştirme basitçe çivi ve çekiç kullanarak ve borda kaplaması basit dairesel testere veya CNC de hatasız kesilmiş parçalardan oluşursa yapımcı kendini içinden çıkılmaz projelerde boğulmuş hissetmez..

Kimse hızla ve basitçe ortaya çıkarttığı kabuğu görünce işi yarıda bırakıp vaz geçmez.
Yapım metodunda bir başka yenilikçilik de çift cidarlı top-side’dır. Bu, üstün bir ısı yalıtımı sağlamanın yanı sıra ve ek fayda olarak, tekne rezerv yüzdürücülük kuvveti ile 2400 litre hacim oluşturdu.
Bu boyutta bir teknede bu kadar güvenlik faktörüne ulaşmak çok nadir görülür.  topsides yüzdürücülük  hücreleri ve diğer kapalı su geçirmez bölmeleri ile Pop 25 hemen hemen batmazlık kazandı. Güverte ve bina da çift cidar olduğundan Pop25 yüzdürücülük kapasiteleri ve ısı yalıtımı konusunda çok özel oldu.
Bir diğer önemli faktör, yapımın, pazarda kolayca bulunabilecek basit çivi ve çekiç ile kolayca ortaya çıkarılabilmesi ve epoksi yapıştırıcı ile güçlendirilmesidir. Epoksi uygulamasından sonra çiviler geri alınır. Maliyet düşüklüğü ve yapım süresinin kısaltılmasının ne kadar önemli bir tasarruf sağladığını bir düşünün!

KONSEPT: Her şeyden önce Pop25 bir açık deniz teknesidir. O nedenle proje geliştirilirken konfor ve güvenlik en ön planda göz önüne alınmıştır. Yanı sıra amatçr yapıma yönelik olduğu için tekne yapımına özgü bağlantı tasarımları açıkça belirtilmiştir. Aynı zamanda yapım sürecinin hızlı ve ucuz olması garanti edilmiştir.
Tekne, kendi boyunda 6 kişinin barınabileceği yatakları, evye, alkollü ocağı ve çekmeceler ile donatılmış mutfağı, ön tarafındaki perdede göstergelerin olduğu panel bulunan harita masası, üst tarafında heç kapağı ve tekne içi havalandırma sağlayan sistemleri ile tuvaleti ile extra hacimlidir. Gerektiğinde, eğilip bükülmeden üst baş değiştirmeye müsaade eden stratejik tavan yüksekliği 1.80metre giriş kaportası altında sağlanmıştır.

Pop25 çok fazla bütçesi olmayan deniz macera severleri için düşünüldü. Biliyoruz ki hava koşulları kötüye gittiğinde onlar için en önemli konu teknesine güvenmektir.
Pop25’I tasarlarken küçük gezi teknelerinde en fazla karşılaşılan yetersiz havalandırma ve ısı yalıtımı problemlerini yok etmek temel amacımız oldu. O nedenle bu proje arası süngerle doldurulmuş çift cıdarı ile yeterli havalandırmayı sağlayan seçkin bir projedir. Su tesisatı ile elektrik tesisatı da parçalara ulaşımı ve servise alınması bakımından oldukça kullanışlıdır. Her biri 60 litre olan entegre pis su tankları teknede ihtiyaç olan tüm atık su kapasitesini karşılar.
Yelken teknesi bakış açısından Pop25 olabildiğince az mürettebat ile kullanmayı amaçlar. Sadece sürekli olarak yerinde sabit duran 3 yelkeni vardır. Genoa güverteye bağlıdır ve  flok gerektiğinde fırtına flokuna tahvil edilebilir. Teknede yelken kullanımı hayret verecek kadar basittir. Bağlantısı dümencinin oturağına yakın olan ana yelken ıskotası skipper tarafından kontrol edilir. Full batten’li ana yelkende normalinden daha fazla aralıklı ve gerektiğinde fırtına yelkenine dönüştürmek amacı ve tekne içinde fazla yeleken taşımamak için 2 camadan vardır.

Pop25 çift salma ve ikiz dümeni ile günde 2 kere gelgitlerin olduğu coğrafyada en iyi “park eden” teknedir. Salmalar özel bir yöntemle tekneyi beşik olmadan ayakta tutabilecek açı ile boruya lamanın kaynatılması sayesinde elde edilir.
2.10 metre kokpit boyu ile 6 kişinin rahatça oturmasına elverişlidir.

Bu rağmen projenin parlayan yıldızı tahrik gücüdür. Tekne 4.5Kw 14 kilo ve 182mm çaplı, 102mm yüksekliğinde ve tekne yelken seyri yaparken jeneratör olarak da çalışan İsveç OZsingle motor ile donatılıyor. Bunun yanında çalışırken hemen hemen sesi duyulmuyor ve göz ardı edilebilir bakım gideri var.

600Ah 12V akü grubu ile öngörülen performansı ekonomik moddave 24V’DA 4 mil, 48V’da ve 40 dakikada maximum 5,5 mil sürat yapacak. 6 Knots hızla yelken performansında ise ortalama 60Ah güç sağlıyor.
Yol alırken üretilen elektrik yanı sıra solar panel ve rüzgâr jeneratörü de yardımcı güç üreticileridir.
Fosil yakıtlar yerine güneş enerjisini kullanarak elektrik motoru ile tahrik sağlamak çevrecilerin birincil seçeneği olmalıdır. Pop25 asri zamana uyumlu ve insanoğlunun doğa ana ile uyum içinde yaşamayı öğrenme çağı tasarımıdır.
Rüzgâr olsa da olmasa da Pop25 her hangi bir yöne belirlenemez bir süre için ilerleme yeteneğine sahiptir.

Bu da bizim hayal edebileceğimiz “mutlak özgürlüğe” yakın bir burumdur!


Tercüme kaynağı: Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Mayıs 11, 2011, 17:38:43 Gönderen: Cem Gür »


*

    Ö. O.

Forumun bana göre eksikliği duyulan lezzetlerinden birini yeniden görmek güzel.
Güzel tekneye benziyor Cem Abi.


*

    N. Y.


Cem korsanım bizleri böyle bir güzellikle tanıştırdığın için teşekkürler...Seni tekrar yazarken görmek daha da güzel.... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

*

    S. Ç.

Cem abi döndüğüne sevindim ....
*

    M. K.

Cem abi,
Merhaba özlettin kendini Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Şimdi iki sorum var.Bu tür çift kanatlı salmalara ingilizcede 'bilge keel' deniyor.
Bu salma tipinin standart bildiğimiz yüzgeç tipi salmalara nazaran daha verimsiz olduğu söyleniyor.
Bunun sebebi nedir?
Aynı zamada bu boyutta bir tekneye 600 amper akü yığmak na kadar mantıklıdır.
Bunun yerine ufak bir dizel daha doğru seçim olmaz mı?

Sevgiler Saygılar

*

    C. D.

Merhaba Korsan dostlar,
Cem abi rica edince bir parça elk. motorları ve donanımlarını araştırdım.
resimleri incelediğinizde elk. motor ve akülerin toplam ağırlığının hiçte gözünüzde büyütmeye gerek kalmadığını göreceksiniz.
hatırlarsınız yaklaşık 5-6 ay önce konu tartışma ekseninden çıktığında yazmaktan vazgeçmiştim.
Görüldüğü gibi dünyanın önde gelen tasarımcıları tahrik motoru olarak fosil yakıtlardan elk. motorlara dönmeye başladılar.
Sabit Mıknatıslarda  yakalanan önemli gelişmeler sanırım yat tasarımcılarının dikkatini bu yöne çekti.

Hem motor hemde yelken marifetiyle giderken aynı motorun,
generatör olarak çalışarak beslendiği sistemi geri besleme sağlaması,
ve daha birçok avantaj nedeniyle bu seçimlerinde haklılar.

Resimler teknik verileri içeriyor incelemenizi öneririm.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


akü ağırlığı görüldüğü gibi yüksek değil salmada safra yerine herzaman söylediğim gibi asker taşıyacağız.

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Motor ağırlıklarına dikkat edin lütfen,

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


Görüldüğü gibi şaft layn ayarları herkesin yapabileceği ölçüde kolay,

Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
 
*

    Ö. K.

Selam Mete'cim.
Çift salmalı teknelere verimsiz neden dendiğini anlayamadım.
Yine açık deniz teknelerinin en başarılı örneklerinden bulduğum RM ( Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )tasarımları bu tip salmayı tercih ediyor. Verimsiz denmesi ekonomik nedenlerden dolayı olma ihtimali yüksek.
Akü meselesi ile yukarıdaki yazıda anlatıldığı gibi fosil yakıt kullanımını ortadan kaldırmak. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Can abi süpersin Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. O.

Sistemin maliyeti hakkında en azından fikir verebilecek bilgi var mı Can Abi?
*

    Ö. O.

Çift salmalı teknelerle ilgili yabancı bir forumda okuduğum kişisel bir yorum:

"Bordadan gelen tehlikeli boyutta bir dalgada tek salmalı tekne dalga tepesine çıkarken yan yattığında salma yana kaymaya daha az direnç gösterir.Tekne alabora olacağına yana kayar.
Çift salmalı teknede salmalar yanlara doğru belirli bir açıyla açıldığından dalganın yatırdığı tekne yana kaymak isterken düşey konumdaki salma moment kolu oluşturup teknenin alabora olmasını kolaylaştırır."

Ne kadar doğrudur? (Ben ne kadar anlatabildim? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap )
*

    H. E.

İlk bakışta beni rahatsız eden ilk şey: o kokpiti ikiye bölen anayelken arabası da ne kötü bir yerde!  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Kıça falan kaydırılamaz mıydı? Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. K.

Özden Korsanım, tasarım bir mühendislik işi, bilirsin. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Tasarımcı da, açıkdeniz için tasarlanmış diyorsa ve çit salma da koymuşsa bir bildiği vardır demek lazım.
Hele hele bu tasrımcı, bir çok çeşitte/boyutta teknelerle ün sağlamışsa... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ünlü denizcilerin de tercihi olmuş bir tasrımcı Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Hakan' cım redaktörüm, adam yazmış ya kolay yelken kullanımı için Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bumbanın kısa olması ıskotayı kıça almaya engel, biraz değişiklikle kaporta üzerine alınabilinir gibi. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

 
*

    S. S.

Güzel Kayıkmış. Şu barınma işi olmasa hiç durmam yaparım bir tane  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Ö. O.

Ömer söylediğim gibi;yukarıda yazdıklarım ecnebinin birinin kişisel düşünceleri idi. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ana yelken arabasının yeri beni de rahatsız etti.

Maliyeti ne olur acaba bu teknenin?