0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    R. E.

Yelkenli teknede dümen sistemleri
« : Ocak 31, 2017, 16:08:31 »

Forumda "Dümen sistemleri" diye arama yaptım. İçinde dümen veya sistem geçen birçok yazı alt alta dizildi. Ama böyle bir başlık açılmamış.

Yelken teknesinin en önemli seyir ekipmanlarından biri de dümen sitemi. Bu zamana kadar üstünde sistematik odaklanılmamış olmasına şaşırdım. Çeşitli yazılar içinde konunun bir şekilde geçtiğini yazıları okurken gördüm.

Forum üyeleri arasında yeke dümen'e özel bir sevgi var. Daha çok da denizi, seyri hissetmenin yeke dümenle daha yüksek olduğu kanaatine varabiliyorsunuz bu yazıları okuyunca. Ben de öyle hissediyorum ama daha simit dümen ile seyir yapmadığımdan duygumdan emin değilim.

Böyle bir ayrım var. Yeke dümen, simit dümen şeklinde. Motoryatlar için duydum ama henüz yelkenliler için duymadım joystik'i. Dümen sisteminin bu iki ana ayrım içinde imal özelliğine göre daha alt sınıflara ayrılabileceğini sanıyorum. Kaptanlar yazarlarsa öğrenmiş olacağız. Sanırım dolap dümen simit dümen ile eş anlamda kullanılıyor. Biri görünen kısmı, diğeri mekanizmanın kurulu olduğu "dolap".. Bu sanırım dümenin işleyiş mantığı ile bir sınıflama..

Aklıma gelmişken de sorayım. Dolap dümen sistemi manuel, hidrolik veya elektrik gücü ile çalışır olarak yapılabiliyor sanırım. Doğru mu?

Bir de rüzgar dümeni var. Ama bu asli sistemden ayrı bir şey. Epey kafa yorulmuş, tanıtılmış, anlatılmış. Sanırım çok uzun seyirlerde ve rüzgarın sık değişmediği alanlardaki seyirler için uygun. Rüzgar dümeni başlığı açılmış birkaç kez forumda. Sonunda da birleştirilip tek konuda toplanmış..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yine yeke dümen-dolap dümenin hangisi kullanışlı gibi tartışmalar da yapılmış. Güzel mizah yanında önemli bilgiler de verilmiş..

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Yine özel olarak tanıtılmamış ama (ya da ben bulamadım), kech arma bir teknede mizana yelkeni usta bir yelkenci tarafından dümen gibi de kullanılabilir. (Bunu duydum-okudum böyle diye ama ne denedim, ne de bu şekilde bir seyir yaşadım gördüm). Bilgili bir korsan anlatırsa öğrenmiş olacağım.

Forumdaki yazıları okurken bir de dümen sistemi olarak değil de palanın bağlantı şekli olarak değiniliyordu. Omurgaya bağlı ve (kavramı unuttum) "üstten tutturulmuş" diyeyim..

Sanırım otopilot seçimleri ile alakalı olarak gündeme geliyor dümen konusu. Yanlış mı anladım emin değilim. Ama otopilot dolap dümende daha verimli, yeke dümende daha sorunlu sanki..

Son yıllarda artan çift dümen simitli tekneler ne kadar kullanışlı bilmiyorum. Ama bana komik geliyor. O nedenle yat fuarında eşime gösterip "tam bize göre, ben sağa döndürürken, sen sola döndürürsün, sen sağa döndürürken ben sola döndürürüm. Mutlu-mesut seyir yaparız" demiştim...

Bir de konuyu açmışken sorayım.. Tümay Gören Kaptan Ozi'nin satış ilanı açıklamasında "yeke  olup hidrolik tahriklidir" diyor ama fotoğrafta da parlayan kromdan dümen simidi görülüyor. Bu ya benim bilmediğim bir sistem ya da (herhalde) eski fotoğraf, dümen simidi sökülmüş, yeke takılmış, dümen dolabı ise duruyor.

Sevgili korsanlar kütüphanemizde (= forumda) muhtemelen bu konuyu anlayacak bolca yazı var. Ama dağınık halde. Hepsine ulaşmak ciddi zaman ve enerji istiyor.

Konu ile ilgili bilgiler, derli toplu ifade edilip özellikle biz acemi amatörlerin kolaylıkla yararlanabileceği bir şekilde, bir arada bulunmayı hak ediyor diye düşünüyorum. Bilgi sistematik hale getirildikçe öğrenmesi de kolaylaşıyor..

Kıdemli denizcilerin konu hakkında yeni bilgilerini de bizlerle paylaşması da mümkün olur..




*

    R. E.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #1 : Aralık 16, 2022, 11:35:31 »


5 yıl olmuş neredeyse, geçen zamanda epey  bilgi edindim dümen sistemleri, özellikle de dolap dümen konusunda.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Üstteki satırları yazdıktan bir yıl sonra dolap dümen tekne aldım. Her sezon dümen telini değiştirmezsem sezon ortası dümen teli kopması yaşayınca daha iyi öğrendim sanki.   Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kendim onarabiliyorum. Bir de oldukça fiyakalı "emergency yeke" yaptırdım. Geçen sürede gözlemlediğim giderek skeg pala bağlantısının ortadan kalktığı. Aynı şey "semi skeg" bağlantı için de geçerli.

Çift pala değil ama çift simit dümen bana moda gibi geliyordu. Gelip geçici sayıyordum. Sanırım bunda yanılmışım.  Artıyor sanki tekne boyu büyümesine bağlı olarak.

Yenileri fuarda göreceğim...



*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #2 : Aralık 16, 2022, 12:00:53 »
Her sene dümen teli kopması bana aşırı geldi. Teknenizin dümen sisteminin orijinal olduğunu ve doğru yapıldığını varsayarak, kullandığınız telin kalitesinin iyi olmadığını varsayıyorum. Tel kaliteli ise sistemde sorun var demektir. Yönlendirme makaralarının çapları yönlendirme açısına göre az olabilir, tel geçtiği yerlerden birinde sürtünmemesi gereken bir yere sürtünüyordur gibi. 


*

    A. Ç.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #3 : Aralık 16, 2022, 12:11:10 »
Aynı çapta dyneema halat kullanmayı düşünebilirsiniz. Bükülmesi çok daha iyi olmasının yanı sıra taşıyıcı olarak çelikten daha iyidir. Sürtünme olmadığını varsayıyorum.


*

    A. K.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #4 : Aralık 16, 2022, 12:18:08 »
Tellerin  donuslerinde makaralar  kilitlenmis olabilir mi.  Hem sürtunmeden hemde sürtunme gerginlik yarattigindan kopabilir.  Makaralarin İclerinde paslanmaz rulman olmasi lazim . Rulmanlar kirden turukluk yapar.

*

    A. K.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #5 : Aralık 16, 2022, 12:30:25 »
Joystick kumanda aslinda gelecegin kumandasi.
 Ben pruvada guneslenirken   , demir atma ve alma manevrasi veya yanaşma nanevrasi sirasinda  tekneyi  yeke başinda olmadan komuta etmek icin bir sistemi bitirmek uzereyim.

Sistem otopilot sistemine bağlanarak wireless ile sancak iskele yapacak . Esas sıkınti Ileri ve tornistan ayarinda. 12 volt dc motor, pozisyon sensorleri  ve baglanti elektronifi gerekiyor.
Oyle bir mekanizma olmasi lazim ki  gaz kolunu otomatikten acil olarqk cikarip manuele alabilmem lazim. Sindi onu dizayn ediyorum
 
*

    A. K.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #6 : Aralık 16, 2022, 12:35:02 »
Tabi esas kararda zorlandigim konu  gaz kolu hareketi tek ayar mi yoksa degisken mi olacak.
Gonul degisken diyor ama  bu seferde analog kontrola giriyoruz . Zaten zamansizliktan  bir haftalik is 2 ay suruyor , o yuzden yapacagiz diye 2 sene gecmesin  😄
*

    R. E.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #7 : Aralık 16, 2022, 13:30:28 »


Ben de dişliden düşey gelen halatı yatay hale getiren makarada sorun olduğunu düşünüyorum. Ya da Çelenoğlu üstadın dediği gibi yönlendirme makaralarından. Küçük ve metal makara konmuş zamanında. Yumuşak krom tel daha çabuk atmaya başlıyor. O yüzden galveniz tele geçtim. O da 2,5 sezon gidiyor, gitmiyor. Tel kalitesini bilmiyorum tabii. Dyneema halat aldım. Makarayı kurcalayıp dyneema halat ile deneyeceğim. Tabii tüm (3+3) makaraları da elden geçirmeliyim.. Rulmanları temizlemeliyim.

Tek başına, kümes gibi yerde, yaz sıcağında can sıkıcı iş olduğundan teli acele değiştirmek dışında bir iş yapmadım bu zamana kadar.  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Dyneema halat ile çözeceğimi sanıyorum.

Durum şimdilik memleket gibi "Du bakali nolcek?"  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Rulmanın kirine WD40 dışında temizleyici öneriniz var mı?
Atilla kaptanım bu icadı ciddi merak ediyorum. Ayrı başlık açıp tanıtın, burada kaybolmasın..

*

    A. K.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #8 : Aralık 16, 2022, 13:36:43 »
Bizim tekneyi görsen tam kumes. Söyle azametli bir şey olsa tamam böyle bir ihtiyaç vardir dersin de.   Ne yapalim bu isleri seviyoruz , merakliyiz , oynamayi seviyoruz ve rahat batıyor.
Ne demişler erkekler büyüyünce oyuncaklari pahalilanir 😊😊😊
« Son Düzenleme: Aralık 16, 2022, 13:37:58 Gönderen: Atilla Kaplan »
*

    E. D.

Ynt: Yelkenli teknede dümen sistemleri
« Yanıtla #9 : Aralık 16, 2022, 19:03:05 »
   Merhaba Recep hocam, makaralı sistem yerine vites teli gibi kınlı sistem kullanırsan aşınma ve kopma sorunu büyük ölçüde çözülür.