0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    H. A.

VANALAR
« : Ekim 07, 2010, 14:54:38 »
Teknemde 13 tane su seviyesinin altına açılan vana var. Here karaya çıkışta sıvı gres ile yağlayıp aç-kapa yaparak bakımlarını yapıyorum. Hiç birinde de bir arıza tespit etmiş değilim. Ancak tekne sahibi bir arkadaşım vanaların 2-3 yılda bir mutlaka değişmesi gerektiğini,  krom vana kullanılırsa bu sürenin uzayabileceğini söylüyor. Teknem üç sezondur bende olduğu için öncesinide bilmiyorum.  Marlin servis "yetkilileri arızalanmadan değiştirmenin mantıklı olmadığı görüşündeler. Bu konuda değerli korsan arkadaşlarım ne düşünürler?
Bu konuyu özellikle "Teknik Bilgi ve Fikir Alışverişi " sayfasında aradım bulamadım. Eğer konu önceden tartışıldı ise adres göstermeniz bile yeterlidir.
Katkı sağlayan veya sağlayacak herkese teşekkürler.


*

    O. B.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #1 : Ekim 07, 2010, 15:19:36 »
Benim vanalar 12 senelik. Değiştirmeyi düşünmüyorum Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Ayrıca yağladığım falan da yok. Sadece ara sıra açıp kapıyorum.
« Son Düzenleme: Ekim 07, 2010, 15:28:05 Gönderen: Orhan Barut »


*

    m.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #2 : Ekim 07, 2010, 22:36:17 »
Deniz dibine ve üstüne açılan vanaları Mehmet Erem Ustamdan öğrendiğim üzre seyirlerde ve özellikle yelken seyrinde kapatıyorum.
Tekne yatınca, deniz kesimi seviyesi değişince açık vanalardan su seviyesine yakın olan yerlerden az da olsa deniz suyu giriyor.
Ayrıca seyirde, dalga boyu yükselince de deniz suyu açık vanalardan içeri girme ihtimali var.
Her ne kadar vanalardan çıkış var, giriş yok dense de tedbirli olmak lazım.
Bu vesile ile vanalar da çalıştığından paslanma dışında bir sorun olacağını ben de sanmıyorum.

Şunu belirtmek isterim ki;

Bu fabrikasyon tekneler hakikaten çok kaliteli, dayanıklı malzemeden üretilmişler. Kolay kolay arıza yapacak durumları yok. Belki yeni üretilen fabrikasyon teknelerde bazı şüpheler yaratacak bir kaç durum duydum ve şahit oldum. Ama yine de çok teknik bir sorun olmazsa vanaların arıza çıkaracağını tahmin etmiyorum.

En azından şimdiye kadar ki öğrendiklerim bunu doğruladı.
 


*

    Ö. Y.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #3 : Ekim 07, 2010, 22:58:04 »
Vanalar rahat açılıp kapandığı sürece değiştirilmesi gerekmez, benim teknem de 13 yaşında ve bugüne kadar sadece pis su tankı çıkış vanasını değiştirmek zorunda kaldım, çünkü kışlama sırasında fena sıkışmıştı, zorlayınca da kol bağlantı yerinden kırıldı, mecburen yeniledik.

Orhan korsanın da belirttiği gibi, tekne karada bile olsa, arada bir açıp-kapayarak sürekli çalışır halde tutulmaları yeterli.





*

    K. E.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #4 : Ekim 07, 2010, 23:01:30 »
Bu vanalardan pissu deposu çıkışında olanı çok hızlı olarak rekorundan çurüyor.Vana seyir sırasında kapalı ise sorun yok.Açıksa depodan vanaya giran rekor incelip koparsa cup diye batarsınız...Çare:karada kontrol veya emin olmak için vanayı değilde bu rekoru 5 yılda bir değiştirmek.Rekor kaynamış ve sökülemiyorsa vanayla birlikte değiştirmekten başka çare yok.Ayrıca ben bütün vanaları ayda bir açıp kapayarak işler halde kalmalarını sağlamaya çalışırım (motor vanasına dikkat). Bunuda tavsiye ederim.

*

    O. B.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #5 : Ekim 08, 2010, 08:55:10 »
Vanalar bir kaç çeşittir. Bir kısmının iç takımı paslanmazdır bir kısmının ise tümü yani hem içi hem de dışı paslanmazdır. Bizim piyasada paslanmaz diye satılan vanaların (biz genellikle küresel vana kullanırız) iç takımları yani küresi paslanmaz olup vana gövdesi kaplamadır. Bu nedenle gövdede zamanla korozyon oluşabilir. Eğer paranız varsa ve bulursanız tümü paslanmaz olan vana takarsanız uzun yıllar kullanırsınız.
*

    T. G.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #6 : Ekim 08, 2010, 11:14:02 »
Tekne bütün sene suda duruyorsa 5 yılda bir  değiştirmekte fayda var . Kışlamak için karaya çıkıyorsanız . Gerek yok
Arasıra çekiçle biraz yoklayın kırılacaksa gözünüzün önünde kırılsın ( Tabiki karada)
*

    H. L.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #7 : Ekim 08, 2010, 12:19:33 »
Teknede en korktuğum şeylerden biri vana kırılmasıdır. Yelkenli bir tekneyi fırtına batıramayabilir ama çürük bir vana  batırır. Bu yaz sohbet ettiğim Özkan Gülkaynak tüm vanaları elektrolize karşı korumak için bakır bir kablo ile bağlayıp dıştaki bakır bir plakaya bağlantı yapmayı düşündüğünü söylemişti. Sık kontrol edildiğinde belki buna gerek kalmayabilir ama vanaların çok önemli olduğu kesin.
*

    M. C.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #8 : Haziran 26, 2012, 09:43:48 »
Vana konusu Hakkı kaptan tarafından açılmış ancak biraz havada kalmış. Forumu arattırdım, bir çok yerde vana konusu geçiyor ancak derli toplu bir paylaşım yok. Teknem 3 yaşına geldi, 1-2 hafta içinde karaya çıkartmayı düşünüyorum ve vanaları değiştirmeye karar verdim. Özellikle pis su tankı vanası 2" ve geçen sefer açmak için çekiç kullanmak zorunda kaldım. Çoğu seri üretim tekneye takılan vanalar piyasada satılan standart pirinç (brass) üzeri krom kaplama olan aslında deniz suyu için uygun olmayan vanalar ve max. ömürleri 3-5 sene. Vana kırılması, korozyonu sonucu batan bir sürü tekne var ve bu konu hafife alınacak bir konu değil.

Piyasada genelde 3 tip vanadan bahsediliyor ;
- Sarı malzeme üzeri krom kaplama vana. Bu vanaların piyasada satılan değişik tip markaların neredeyse 90%'ı CW617N (pirinç alaşım). Bunlar endüstriyel tip, doğal gaz, tatlı su için uygun, korozyona dayanıksız vanalar. Fiyatları çok uygun ancak deniz suyu gibi korozif bir ortamda olan teknelerimize bunu takarak büyük risk alıyoruz.
Aslında kullanılması gereken vana malzemesi CW602N, piyasada DZR vana diye de biliniyor. Üzerinde CR ibaresi olması gerekiyor (CR = Corrosion-Resistant = korozyona dayanıklı). Ben hala araştırıyorum bulmak için. West marin'de Groco marka Amerikan malı korozyona dayanıklı vanalar var ancak bunların diş yapıları bizim mevcut borda girişlerine (thru-hull) uygun değil. Komple borda girişi ile değiştirmek gerekiyor. Bu da ekstra iş ve masraf demek. Bir de maksimum 1-1/2" çapa kadar var. Benim pis su çıkış vanaları 2".

- Komple krom vanalar. Komple krom kulağa hoş gelse de mevcut sarı malzemeden yapılmış borda çıkışlarına komple krom vana bağlamak daha da büyük bir sorun yaratıyor. Farklı malzemelerden oldukları için aralarında hemen bir elektrolitik akım oluşmaya başlıyor ve kısa sürede borda çıkışı eriyip gidiyor.

- Plastik vanalar. Aslında korozyon gibi bir problem kalmıyor ancak plastik kırılabileceği için borda çıkışlarında plastik malzemeden vana koymak hiç önerilmiyor. Bir çok ülkenin standartlarına göre de yasak. Ancak Forespar marka Marelon denen takviyeli plastikten yapılmış vanalar var. Türkiye'de bir firma getiriyormuş ancak telefon açıp sorduğumda fazla talep olmadığı için artık getirmediklerini söylediler Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Bu tip vanalar, tak ve unut gibi birşey. Özellikle uzun seyahatlere çıkan, dünyayı dolaşan tipler kullanıyormuş.

Sanırım geçenlerde Naviga yada Yacht dergilerinde bu konu işlendi. Aşağıdaki linkte de "yachting monthly" dergisinde bu konu ile ilgili yazılmış bir rapor var
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Vanalarını değiştiren korsan arkadaşlar ne tip bir vana aldıklarını, nereden aldıklarını vs tecrübelerini paylaşırlarsa sevinirim.
*

    M. E.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #9 : Haziran 26, 2012, 10:20:31 »
3 senelik teknede tüm vanaları bence değiştirmeyin derim...
Eğer vanalarınızı sorun yaratacağını düşünerek değştiriyorsanız bence asıl fittingleri (flanşları) değiştirmekten kaçınmayın.
Yani tekneyi karaya almadan da vana değiştirmek mümkün tabi ama sanıyorum tekneyi karaya alacaksınız.

Genellikle bu işlerde sorun vananın çalışmamasından kaynaklanıyor. Uzun süre açılıp kapatılmayan vanalar ne olursa olsun bir süre sonra sıkışabiliyorlar. Tuzlu suda ekstra olarak tabi kekamoz olayı da mevcut. Ancak kullanılan malzeme henüz buna bir çare değil. (Marelon olanlarda kekamozun daha az olduğu söyleniyor ancak ispatlanmış değil)

Marelon vanaların yeri gelmişken Türkiye'de anadistrübütörü True Design diye Tuzla'da bir firma. İsterseniz özelden numaralarını gönderebilirim.

Vanalar ve ama flanşlar için asıl tehlike yanyana teknelerin bağlı olduğu ve herkesin elektrik kullandığı sıkışık düzenler. Kaçaklara bağlı olarak elektroliz artıyor ve farkedilmeden fitting eriyebiliyor.

Vanalar ile ilgili kendi yaptığımız son değişiklikleri Lotus Seyir Defteri'nde anlattık.
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Kolay gelsin
« Son Düzenleme: Haziran 26, 2012, 10:35:10 Gönderen: Mehmet Erem »
*

    K. K.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #10 : Haziran 26, 2012, 10:31:08 »
Talya'daki pis su vanası da biraz zor açılıp kapanıyordu.4 yıldan fazla zamandır kullanıldığından ben de endişe ediyor idim.
Ancak Yalova'da karaya aldığımızda gördüm ki hiç bir problem yok.Hatta Erol Şar korsanımın önerdiği çekiçle kontrol testinden de geçti vanalar.Daha sonra bu ay başında kiraladığım Minam teknesinde ki bu tekne 2012 Mart ayında denize inmiş sıfır bir teknedir, pis su vanasının benim teknedekinden de zor açılıp kapandığını gördüm.Hatta son kertede ayağımla basarak kapatabiliyordum.
Bunu şunun için söylemek istedim Merem'in de dediği gibi pis su vanalarında sanırım kekamoz v.b. etkenler bu sertliği getirebiliyor.Zira diğer vanalarda böyle bir zorlama görmedim.Ama tabii ki benim pimpirikli ruhum her daim vanaların kontrol edilmesinden memnunluk duyar.
*

    N. B.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #11 : Haziran 26, 2012, 10:32:28 »
Ben Nisan sonu yalova'da karaya çıktığımda zaten problemli olduğunu bildiğim bir vanayı değiştirdim. Diğer vanalar kontrol edildi, çekiçlendi ve 'iyidir' dedik Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap. Bronz kullandım (Westmarin) ve flanşıyla beraber değişti. Tabii flanşın sökülmesi, yenisinin doğru olarak takılması oldukça hassas işler.  Bence 3 yaşında teknede komple değişim yapmak çok gerekli değil, ancak problemli olanları komple (flanşıyla) değiştirmek lazım. Westmarin' de uygun ölçü yok diyorsunuz. Siparişle getirirler mi diye sormak lazım sanırım (sormadınızsa)

Kolay gelsin.
*

    T. Ö.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #12 : Haziran 26, 2012, 10:47:20 »
T A L Y A'  daki vana düzeni de aşağıdaki gibi. Görüldüğü üzere pis su çıkış vanaları plastikten mamül. Aynen diğer korsanların belirttiği gibi eğer uzun süre açılıp kapatılmaz ise, açma kapama işlemi oldukça zorlaşıyor. Tekneyi satın aldığım Avusturya'lı charter firması, pis su çıkışlarını özellikle plastik yaptıklarını belirtti. Şu ana kadar herhangi bir sıkıntımız yok. Diğer tüm vanalar çok kolay açılıp kapanıyor.

TANER

Ön kamara tuvalet vanaları:
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap



Arka tuvalet vanaları:
Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    Y. O.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #13 : Haziran 26, 2012, 10:59:05 »
Pis su vanası sıkışması durumlarında aşağıdaki yöntem öneriliyor ;

1. Pis su çıkışını tapa ve veya uygun bir bant ile kapatın.
2. Pis su tahliye noktasından 1 litre porçöz ve 1 litre sıcak su boşaltın.
3. 15 dk. bekleyin.
4. Vanadaki kireçlenmeden vs. oluşan sıkışma çözülecektir.
*

    M. C.

Ynt: VANALAR
« Yanıtla #14 : Haziran 26, 2012, 11:34:34 »
Mehmet Erem korsanım. Bahsettiğiniz firmayı (Neva marin) biraz arayınca buldum. Ellerinde istediğim vanalar varmış. Ben de Tuzlada olduğum için birazdan gidip bir bakacağım.

Benim 2" lik pis su çıkış vanasını çekiç ile açabildim ancak halen tam açılabilmiş değil. Fazla zorlamak da iyi fikir değil tabii. Karaya çıkmışken fazla uzatmadan değiştireyim diyorum. Thru-hull borda çıkışında bir problem görünmüyor, tabii vanayı sökünce belli olacak. Gerekirse komple değiştiririm.