0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    C. G.

Bu Kaza Nasil Oldu?
« : Ağustos 18, 2016, 11:24:21 »
Oncelikle sehit olanlara allahtan rahmet diliyorum, bu catisma nasil olur? Haberde SG botunun gemiye iskele bas omuzluktan carptigi ifade ediliyor.


Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    G. P.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #1 : Ağustos 18, 2016, 11:40:30 »
 Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Allah rahmet eylesin şehitlerimizi Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap 

ama nasıl olabilir ki  böyle bir çatışma ??  Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    H. E.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #2 : Ağustos 18, 2016, 12:03:52 »
Kim bilir? Belki de önünden geçebileceğini hesapladı, hesap tutmadı.


*

    A. E.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #3 : Ağustos 18, 2016, 19:05:24 »
WhatsApp 16 gurubunda tartışanlar tartışmak ve suçlamak için değil ama anlatmak için buyursunlar bu topic'e Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    C. G.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #4 : Ağustos 18, 2016, 19:11:35 »
Bu kazada gemiye carpan SG sanirim.

*

    A. B.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #5 : Ağustos 18, 2016, 20:52:10 »

Cenk korsan

denizhaber.com sitesinde haber şu şekilde yer almış:

İstanbul Boğazı Sarayburnu önlerinde Tolunay isimli gemiye çarparak alabora  SG 25 adlı Kaan sınıfı botta 3 asker şehit olmuştu.

DenizHaber.Com'un ulaştığı kazanın video görüntülerinde kazanın oluş anı görülüyor.

Kazada boğazdan kılavuz kaptan almadan geçiş yapmak isteyen Tolunay adlı geminin Sahil Güvenlik 25 botuna yetişmekte olduğu görülüyor. Sahil Güvenlik botu o esnada Boğazdan geçiş yapmakta olan Rus savaş gemisine refakat etmekteydi. O nedenle düşük hızda seyretmekteydi.

Yetişen gemi konumundaki Tolunay gemisi sahil güvenlik botuyla paralel hale gelmekte iken sahil güvelik botu ansızın iskele tarafa doğru savruluyor ve bir anda dev geminin altında kalarak alabora oluyor. Her şey saniyeler içerisinde meydana geliyor.

Burada akla gelen soru şu:

Ne oluyor da aynı yönde giden iki gemiden sahil güvenlik botu ansızın iskele tarafa doğru savruluyor?

DenizHaber'in ulaştığı bir gemi manevra uzmanı, bu durumu şöyle açıkladı:

"Seyir yapan gemiler baş taraflarında ve kıç taraflarında farklı hidrodinamik etkiler oluşturur. Bu etki geminin baş tarafında pozitif (itici) etki iken geminin kıç tarafına doğru negatif (vakum) etkisi şeklindedir. Sahil Güvenlik 25 botu manevrasının en kısıtlı ve dümen gücünün en düşük olduğu asgari hızıyla ilerlemekte iken, kıç tarafı ansızın Tolunay gemisinin baş tarafından yayılan pozitif etki alanına girmiştir. Yani Sahil Güvenlik Botunun kıç tarafına büyük bir itme etkisi uygulanmıştır. Bu etki bir anda botu döndürüp geminin önüne düşürmüştür. Bu denizcilik tekniği açısından uzmanlar tarafından çok iyi bilinen bir etkidir. Gemi kaptanlarının da bu etkiyi bilerek küçük teknelere çok yakın geçmemeleri gerekir. Tolunay gemisi düdükle uyarmalıydı. Sahil Güvenlik Botuna bu kadar yakın geçmemeliydi"

ilgili link: Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    C. G.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #6 : Ağustos 18, 2016, 21:37:22 »
Ahmet korsanim

Tesekkurler.
*

    C. A.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #7 : Ağustos 19, 2016, 01:45:33 »
Denizde çatışmayı önleme tüzüğüne göre, yetişen gemi yetiştiği gemiden sakınmak zorundadır. Videodan anlaşıldığı üzere yük gemisi SG botunun arkasından gelmektedir. Kargo gemisinin düşük süratle seyir yapan bottan sakınması gerekliydi.

-Kargo gemilerinde pruva hattı üzerinde özellikle gemiler boşken artan (geminin başüstünün deniz seviyesinden yüksekliği nedeniyle) bir kör saha vardır. Kargo gemisinin köprüüstünden bakan kişi bu kör sahaya giren küçük tekneleri göremez.

-Aynı kör saha kargo gemisinin radarları için de geçerlidir, gerçi radar anteninin köprüüstüne nazaran daha yukarda olmasıyla bu kör saha, görme kör sahasından daha küçüktür ancak radarların uygun range'te ve gerekli ayarlarının yapılmış olması gereklidir.

-Kargo gemisinin SG botu kör sahasına girmeden çok önce sakınma manevrasını yapması gerekirdi ancak yoğun boğaz trafiğinde, nasılsa küçük tekneler benden sakınır mantığıyla hareket eden kargo gemisi bu kazanın ana suçlusudur.

-SG botu komutanı da boğaz gibi bir yerde botunu emniyete almadığı, gerekli gözetlemeyi sağlayamadığı için kısmen suçludur. 
*

    A. B.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #8 : Ağustos 19, 2016, 03:18:22 »
Rica ederim. Ne demek.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ahmet korsanim

Tesekkurler.
*

    E. O.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #9 : Ağustos 19, 2016, 08:25:57 »
Ölümlü bir deniz kazası olması çok üzücü, ölenlere rahmet, ailelerine, sevdiklerine sabırlar diliyorum.

Ben, videodan izlenirken perspektif nedeniyle bir göz aldanması, yanılma olduğunu düşünüyorum.
Bence, Sahil Güvenlik teknesi Şilepin iskelesinden geliyor. Eğer böyleyse Yol hakkı Şileptedir.
Ayrıca aykırı geçişlerde yetişen tekne rotasında giden tekneye çapariz veremez.
Bu mesafede Şilep in rota değişikliği yapmasının imkansız olduğu aşikar.

Not: Yorumumu motorla seyreden iki teknenin çatışması şeklinde düşünerek yaptım. Denizde Sahil Güvenlik teknelerinin geçiş üstünlüğü var mı yok mu bilmiyorum.
*

    İ. E.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #10 : Ağustos 19, 2016, 11:21:19 »
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Ölümlü bir deniz kazası olması çok üzücü, ölenlere rahmet, ailelerine, sevdiklerine sabırlar diliyorum.

Ben, videodan izlenirken perspektif nedeniyle bir göz aldanması, yanılma olduğunu düşünüyorum.
Bence, Sahil Güvenlik teknesi Şilepin iskelesinden geliyor. Eğer böyleyse Yol hakkı Şileptedir.
Ayrıca aykırı geçişlerde yetişen tekne rotasında giden tekneye çapariz veremez.
Bu mesafede Şilep in rota değişikliği yapmasının imkansız olduğu aşikar.

Not: Yorumumu motorla seyreden iki teknenin çatışması şeklinde düşünerek yaptım. Denizde Sahil Güvenlik teknelerinin geçiş üstünlüğü var mı yok mu bilmiyorum.
Bence Konu geçiş üstünlüğü konusu değil konu yetişen gemi konusu. Her durumda Yetişen gemi geçeceği gemiyi mümkünse Telsiz veyahut ses işaretleri ile ikaz etmek ve uyarmak zorunda, sorumluluk herzaman yetişen gemidedir SG botu muhtemelen Sancak kışomuzluğundan gelen ve bukadar yakınından geçmeye çalışan gemiyi fark etmediği için sancağa doğru manevra yapmış ve gemini altına girmiş olabilir.Bir tekneyi bukadar yakınından geçmeye çalışmanın hiç anlamı yok ancak Maalesef özellikle Boğazlarda büyük gemiler bir marifetmiş gibi bunu sık sık yapıyor .Tabii bunların hepsi kişisel yorumlar umarım doğru dürüst bir soruşturma olurda bizlerde  Kazanın nedenlerini öğreniriz.Şehitlerimizi Tanrı rahmet eylesin,Ailelerinede sabırlar,Tüm SG camiasınada geçmiş olsun
*

    M. İ.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #11 : Ağustos 19, 2016, 13:38:43 »
Çatışmada yol hakkın konusunda pek bir bilgim yok ama videodan gördüğüm kadarı Kargo gemisi sahil güvenlik teknesini bildiğin altına almış geçmiş. Askerlerimize çok yazık olmuş. Allah rahmet eylesin, ailesine ve sevenelrine sabır versin.
*

    K. K.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #12 : Ağustos 20, 2016, 00:55:06 »
Kaza anında yoğun sis yok, olağanüstü bir hava durumu da mevcut değil. Kazanın olduğu zaman sabah ve hava aydınlık.

Videolardan her iki teknede de teknik bir arıza olup olmadığı anlaşılamasa da, dümen arızası veya makine arızasına yönelik bir amare gözükmemekte.

Kazanın oluşumundaki en önemli etken insan faktörü. Kaza anında yeterli derecede gözcülük yapılmadığını düşünüyorum. Kazadan sonra tankerin SG botuna çarptığının farkında olmaksızın yoluna devam etmesi bunun en büyük göstergesi. Geminin gözle göremeyeceği kör sektörü mevcut, fakat iyi gözcülük yapılmış olsaydı SG botu veya diğer trafik daha önceden görülmüş ve takip ediliyor olurdu. Aynı şekilde SG botunda da gözcülük eksik, SG botları çok yüksek süratlere çok kısa sürede ulaşabilecek kapasitedeki tekneler, iyi gözcülük yapmış olsaydılar, üzerlerine gelen gemiyi görseydiler sürat arttırarak kazanın olmasına engel olabilirlerdi.

Kazanın oluşumunda yetersiz gözcülüğün yanı sıra bir diğer etken de büyük gemi kullananlar ve SG botu kullananlarda olduğunu düşündüğüm psikoloji. Şöyle ki büyük gemilerin manevra kabiliyeti düşük olduğundan, özellikle boğaz gibi dar yerlerde ister istemez "herkes bu geminin büyüklüğünü görerek yolumuzdan çıksın küçükler bize çapariz vermesin" düşüncesi var. SG botlarındaysa "ben kolluk kuvvetiyim herkes denizde bana saygı duysun, yol versin" düşüncesi var gibi. Bu iki farklı düşünce ve psikoloji yapısına sahip farklı gruptaki insanların aynı ortam ve zamanda olmasının da kazanın oluşumunda etkisi büyük.

Cenk Korsanımızın dediği şeyler DÇÖT'e göre doğru, yalnız yetişen gemi yetişilen gemi durumu olması için birbirlerini görmeleri gerek, burda iki tekne de birbirini görmüyor gibi, gözcülük eksik. Birbirlerini gör(e)memelerinin altında yatan sebepse Gemiyi kullananların ve SG botunu kullananların çeşitli nedenlerle, "bu deniz benim, diğerleri bana göre manevrasını yapsın/yapar" psikolojisinden kaynaklandığını düşünüyorum.

Kazada hayatını kaybedenlere Allah rahmet, yakınlarına ve sevenlerine de sabırlar diliyorum.
*

    İ. E.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #13 : Ağustos 20, 2016, 12:36:29 »
Bu tip (Kaan sınıfı) SG botlarında seyir esnasında güvertede personel bulunmaz ve köprü üstünde de diğer gemilerde olduğu gibi Sancak ve İskele kırlangıçlar bulunmadığından herhangi bir gözcü koymak imkanı yoktur .Kemere gerisindeki pupalarına doğru olan olayları  mevcutsa kamera veyahut radar ile izlerler yani görüş   açıları ve dikkatleri genellikle kemere ilerisine pruvaya doğrudur.Öte yanda yetişen gemi olan   Tolunayın Pruvasında iskele Baş omuzluğunda seyreden SG görmemesi için kör olması gerekir ve ticari gemiler hiçbir zaman(İstisnalar Hariç ) Köprü üstünde gözcü bulundurmaz . DÇÖT ye uygun olarak Yetişen gemi olduğu için her türlü ikazı yapıp tedbiri almalı idi.Teknik bir sorun oldu ise o da incelenmelidir
« Son Düzenleme: Ağustos 20, 2016, 12:38:11 Gönderen: İlker Erkman »
*

    A. K.

Ynt: Bu Kaza Nasil Oldu?
« Yanıtla #14 : Ağustos 20, 2016, 13:51:18 »
Çok üzücü bir kaza.Şehitlere Allah'tan Rahmet Dilerim.

Bu vesileyle  konakladığım limanlardan birinde gördüğüm bir olayı hatırladım. SG botunun bordasında can yeleği giymiş  suda çırpınan birilerini görmüştüm.Merak ettim yakınına gittim. Baktım Başçavuş elinde  tuttuğu el incesiyle suda yüzen askerleri bağlamış çekiştirip kontrol altında tutmaya çalışıyor. Meğerse çocuklar yüzme bilmiyorlarmış teknede görev yapacakları için onlara yüzme öğretmeye denize alıştırmaya çalışıyormuş. Bence bu da bir handikap sanki, eskiden Bahriye askerleri biraz daha denizci kökenli yörelerden oluyorlarmış galiba. Şu an böyle bir şey yok sanırım çünkü usta gemici yeterliliği olan bir arkadaşı yoklamada belgelerini beyan ettiği halde alakasız birimlerde istihdam edildiğini duymuştum. Oysa belki de  denizde daha faydalı olabilirdi. Ha belki  de yanılıyorumdur. Çünkü bir şeyler bilen adama denizde emir komuta etmek zor olabilir en azından hiç bilmeyen ne denilirse onu yapar mantığı olabilir.