0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Bütün değişken parametreleri göz önüne alınca genel geçer bir yaklaşımda bulunmak istiyorsak F=A*v2/80 eşitliği iş görmektedir. Burada v=knot cinsinden rüzgar hızı, F= Kg cinsinden kuvvet, A= m2 cinsinden alan.Bora Korsan akışkanlar mekaniğindeki drag kuvvetini gayet güzel açıklamış. Ancak Ahmet Korsanın belirttiği sınır şartları da mevcut. Ben geçmişte bir yaklaşımda nasıl bulunurum da genel geçer bir eşitlik elde ederim diye epey bir araştırma yapmıştım. Bora korsanın verdiği eşitlikten hareketle bazı kabuller yapıp bir yaklaşım yapmıştım.Sonuç olarak teknemizde herhangi bir komponent üzerine rüzgar etkisi hesaplayacaksak en kötü koşulu almak gerekeceğinden rüzgarın hangi yönden geldiğinin önemi kalmaz. Aşağıdaki başlıkta yelken vinci hesapları yaparken bu eşitliği Harken kataloğundaki tüm vinç büyüklüklerinde denedim ve doğru sonuçlar elde ettim.Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapAyrıca teknenin rüzgar altında ne kadar yatacağını hesplarken de aynı eşitliği kullandım:Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş YapAslında Bora Korsanın verdiği eşitlikte hava yoğunluğunu 1 kg/m3(doğrusu 1.2 kg/m3) , D=1(doğrusu ancak her durumda deneyle bulunabilir) ve 1Knot=2 m/s (doğrusu 1knot=1.943 m/s)alırsanız aynı eşitliği bulursunuz.Sonuçta, belli sınır şartları altında, alan sabit ise kuvvet ile rüzgar hızı arasında parabolik bir ilişki vardır.
Rüzgar hızı ile gücü arasındaki ilişkiyi kabaca rüzgar gücü= rüzgar hızının karesi olarak kabul edebiliriz gibi görünüyor. Bunu yelkende metrekare alan ile hesaplamaya çalışmak ise bizi çok yanıltabilir. Rüzgar hızı 10 metre yüksekte boşuna ölçülmez, deniz seviyesine yaklaştıkça rüzgar hızı düşer. Bu nedenle vurulan camadanlarda yelkenin deniz seviyesine yaklaştığını veya rüzgar hızının yüksek olduğu üst seviyelerde olmadığını da dikkate almak gerekir. Yani camadan vurduğunuzda hangi formülle hesaplanırsa hesaplansın rüzgar hızı azaldığından gücü de azalmış olur.
Neden grafikte göremiyorum sevgili Orhan Bey ?
Herkese Merhaba,"Yelkenli tekneleri götüren şey de; rüzgarın hızı değil, uyguladığı kuvvettir."Yanılmıyorsam teknemizi götüren kuvvet, yelkenlerimizin formu nedeni ile rüzgar hızının, yelkenin her iki tarıfında farklı olmasından kaynaklanan vakum etkisi....
Yelkenli teknenin (sabit salmalı) yatma açısı ile hızı arasında formüle edilebilen bir bağlantı var mı peki?