0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

*

    E. E.

Aslında soruyu sormamdaki sebeb geçtiğimiz Pazar yarım açılmış olan cenovamızın tam konunun başında koyduğum çizimdeki yerinden yaklaşık 25 cm kadar dikişten sökülmüş olması. Antreman olsun diye saatlerce tramola ve kavança attık.
Eh daha bir hayli acemi de olduğumuzdan, nerede hata yaptık ki daha 2 senelik olan cenovanın dikişi tam görüldüğü bölgeden attı. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Sonuçta bugün cenovayı indirdim, bagaja attığım gibi tamir ve bakıma soktum... bu sayede fenada olmadı hani.... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
« Son Düzenleme: Ocak 24, 2017, 21:17:17 Gönderen: Sayit Ergun Erakman »


*

    M. C.

Genoa'yı yarım açmanın başka bir sıkıntısıda yelkenin açık olan kısmının zamanla esnemesi ve genoa'nın formunu kaybetmesi.
Ne yazık ki benim teknemde iç ıstıralya yok. Fırtına floğu basabilmek için genoa'yı indirmem gerekecek ve bunu muhtemelen hiç yapmak istemeyeceğim.


*

    K. A.

Merhaba,
Hocam bu sorunu yaşadığınızdaki hava koşulları ve rüzgarı kullanım açınız konusunda biraz bilgi verebilir misiniz? Cenoanızın kaçta kaçı açıktı? Kaç knot esiyordu? Cenoa arabasının konumu hep aynı mıydı?
Hepimiz için faydalı olabilecek bir beyin cimnastiği çıkabilir bu durumdarn.
Teşekkürler

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Aslında soruyu sormamdaki sebeb geçtiğimiz Pazar yarım açılmış olan cenovamızın tam konunun başında koyduğum çizimdeki yerinden yaklaşık 25 cm kadar dikişten sökülmüş olması. Antreman olsun diye saatlerce tramola ve kavança attık.
Eh daha bir hayli acemi de olduğumuzdan, nerede hata yaptık ki daha 2 senelik olan cenovanın dikişi tam görüldüğü bölgeden attı. Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap  Sonuçta bugün cenovayı indirdim, bagaja attığım gibi tamir ve bakıma soktum... bu sayede fenada olmadı hani.... Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap


*

    E. E.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhaba,
Hocam bu sorunu yaşadığınızdaki hava koşulları ve rüzgarı kullanım açınız konusunda biraz bilgi verebilir misiniz? Cenoanızın kaçta kaçı açıktı? Kaç knot esiyordu? Cenoa arabasının konumu hep aynı mıydı?
Hepimiz için faydalı olabilecek bir beyin cimnastiği çıkabilir bu durumdarn.
Teşekkürler

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

20-25 knot rüzgar vardı, cenovanın üçte bir kapalıydı ( Furling), defalarca tramola attık, sonunda tam üstten sarıldığı yerden ( yani açıldığı sınırdan ) attı dikişler.  Tahmin ediyorum güngörmez gergi iplerini germediğimizden tüm yük bu noktaya bindi, dayanamadı. Cenova arabasının konumu hep en öndeydi.
« Son Düzenleme: Şubat 27, 2017, 13:14:17 Gönderen: Sayit Ergun Erakman »


*

    H. A.

İlk aklıma gelen cenova fazlamı pırpırladı ( tam kelimeyi bulamadım, tam dolmadığı durum )
İkincisi hatalı imalat olabilir. İki yıllık cenova için.

*

    Z. D.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Varsa cenova arabasını ileri almak.


Orsa seyirde de mi cenova arabası öne alınıyor?
*

    A. Ç.

Orsa seyrinde iskota arabasını başa doğru fazla kaydırabiliyoruz, daha fazla orsaya girsin veya pırpırlamasın diye fazla gerebiliyoruz. Bu kadar yüke kumaş dayansa bile sürekli güneşe maruz kalan dikiş iplikleri dayanmayabiliyor.
*

    M. A.

%145 cenoa varsa, daha fazla da kuvvet bindirecektir gösterdiğiniz noktalara..
*

    H. A.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Varsa cenova arabasını ileri almak.


Orsa seyirde de mi cenova arabası öne alınıyor?

Ben pupa seyrinde cenova arabası ileri alınır  diye biliyordum.
« Son Düzenleme: Şubat 28, 2017, 14:46:05 Gönderen: Hakkı Algın »
*

    K. A.

Konuyu takibe almayı unuttuğum için cevabınızı geç gördüm. Kusura bakmayın.
Öncelikle ben 24 ft'lik bir folkboat ile yelken yaptığım için şu mevsimde biraz ihtiyatlı davranıp, 15 knot ve üzeri her koşulda ana yelken 1. camadan, cenoa da bir miktar sarılı seyre başlıyorum. Benim Derviş, boyundan büyük işler başarabilecek olsa da artık yaşlı ve armaya binen yükü fazla tutmamın bir anlamı olmadığını düşünüyorum. Bu kişisel bir yaklaşım, bizim dedeye özel...

Sizin yaşadığınız olaya kaynaklardan alıntılar yaparak da yaklaşmaya çalıştım.
Eğitim materyallerini beğeniyle okuduğum ve uyguladığım RYA'nın sözleriyle ifade edersem: "Yelken büyütmek, yelken küçültmekten kolaydır." Bu noktada, sizin cenoanızı sarmanız teknik olarak kesinlikle katıldığım bir durumdur.

Şunu eklemek isterim,  belirttiğiniz koşullarda cenoamın birazcık daha sarılı olmasını tercih edebilirdim. Aşağıda RYA'nın sunduğu rüzgar/yelken büyüklüğü oranlarını dikkatinize sunarım.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

Cenoa arabasının yelken küçüldükçe ileri gitmesi teamüle zaten uygun bir davranış. Bunun sürekli ileride olmasının sizin olayınızda, yelkenin yırtılmasının ana sebebi olduğu fikrine katılamayacağım.

Normal şartlarda ön yelkenin sarılı olması (daha küçük bir floğu hisa etmekle karşılaştırıldığında) yelken performansından kabetmek dışında bir etki etmemeli. Yani arma ayarlarınız ve triminiz doğruysa, sarılı bir cenoada belirttiğiniz noktaya daha fazla yük binmesi fikri de beni tatmin etmedi. Eğer cenoanız tamamen açık olsaydı, belirttiğiniz noktaya tekabül eden nokta (ki burası fitil başlangıcı olacaktır) yırtılabilirdi, bu koşulda yorumumuz, çok büyük yelken alanı olacaktı diye tahmin ediyorum.

O noktaya daha fazla yük bindiği için yırtılmanın aşırı gerilmiş iskota, koşulların gerektirdiğinden biraz daha büyük açılmış cenoa ya da ayarları uygun olmayan armanın yük dağılımını heterojen hale getirmiş olması olabilir mi diye düşünüyorum.

Şöyle bir senaryo yazdım: Gevşek çarmık teli ya da kıç ıstralya sebebiyle pruvaya doğru ve rüzgaraltına fazlaca esneyen bir direk, sert koşullarda cenoa torunu artırabilir, siz de pırpırlanmadan rahatsız olup ıskotayı fazlaca gerersiniz ve bazı noktalara (sizin durumda çördek köşesi oluyor) haddinden fazla yük binmiş olabilir. "Acaba ıskota fazlaca vinçlenmiş miydi?" sorusu da sorulabilir... Bu güngörmez yakası boyunca aşırı bir boyuna gerilmeye sebebiyet verebilir.

Normalde cenoa küçülttüğünüz için çördek yakasına bir yük binmiyor olmalı. Furling cenoa zaten adı üzerinde sarmak için yapılmış bir şeydir.

Sonuçta ben o koşullarda furlingi sararak küçük yelken kullanmanızı destekliyorum. Yelken tamiri sonrasında armanıza da şöyle bir göz atın isterseniz. Cenoa arabanızın öne gitmiş olması tüm yelkende eşit bir gerilme sağlamıyorsa araştırmamıza devam etmelisiniz.

Bir de "Acaba o gün yelken birazcık daha küçültülmüş olsaydı ne olurdu?" diye sormadan edemedim...

Sürç-i lisan ettiysek affola...
 

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Merhaba,
Hocam bu sorunu yaşadığınızdaki hava koşulları ve rüzgarı kullanım açınız konusunda biraz bilgi verebilir misiniz? Cenoanızın kaçta kaçı açıktı? Kaç knot esiyordu? Cenoa arabasının konumu hep aynı mıydı?
Hepimiz için faydalı olabilecek bir beyin cimnastiği çıkabilir bu durumdarn.
Teşekkürler

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

20-25 knot rüzgar vardı, cenovanın üçte bir kapalıydı ( Furling), defalarca tramola attık, sonunda tam üstten sarıldığı yerden ( yani açıldığı sınırdan ) attı dikişler.  Tahmin ediyorum güngörmez gergi iplerini germediğimizden tüm yük bu noktaya bindi, dayanamadı. Cenova arabasının konumu hep en öndeydi.

*

    S. Ş.

bende aşırı vinçlenmiş olabileceğini düşünüyorum...

pırpırlamasın diye yelken kumasını  fazla gerersek cırrttttt olur Resimleri görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap

« Son Düzenleme: Şubat 28, 2017, 17:29:21 Gönderen: Semih Sener »
*

    M. E.

Normal şartlarda cenova arabasının ileride ya da geride olmasını belirleyen rüzgar ile olan açı değil ama rüzgarın şiddeti.
Yelkenin açı ortayında çekmesi sayesinde ön yelkendeki torun yerini ayarlıyor.
Eğer camadan vuruldu ve ön yelken öne doğru küçültüldü ise, cenova arabasının yeri sabit kaldıysa, yelkenin güngörmez yakasını laçka ediyor ve pırpırlanmaya sebep olabiliyor.
Tam tersi durumda, eğer yelken çok küçültülmemiş ama araba çok fazla öne alınmışsa, korsanların söylediği gibi iskotanın aşırı kasılması ile gösterildiği gibi bir yelken yırtılmasına sebep olmak mümkün.
Pupada, eğer ayıbacağı yapılıyor ise öne doğru almak ile gönderi sabitlemek açısından yararı var. Orsa veya pupa seyri ile arabanın yerinin direkt ilişkisi, gezi tekneciliğinde  aslında yok kabul edilebilir.
 
« Son Düzenleme: Mart 01, 2017, 00:46:29 Gönderen: Mehmet Erem »
*

    M. G.

görsel olarak... -RYA Sail Trim kitabından alınmıştır-

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
*

    M. E.

Hay yaşaa... )))
*

    K. K.

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
görsel olarak... -RYA Sail Trim kitabından alınmıştır-

Bağlantıları görebilmek için üye olmalısınız. Üye Ol veya Giriş Yap
Bu çok net oldu, gez göz arpacık gibi,
Araba,iskota köşesi,açıortay....net,iş bitti.
Bir "yeşşe" de benden.